Hej
Jag undrar om ni ger era barn extra vitaminer? Om ni gör det, är det endast under höst/vinter eller hela året om?
Jag börjar känna att mina barn kanske behöver nått extra just i dessa förkylningstider.
Min "stora" flicka på 4år får Sana Sol, nån flytande vätska jag köpte på vanliga mataffären. Jag åt den själv när jag var barn.
Men till småtttingarna är det ju svårare, tycker de mesta tillskotten är från 3år?
Susanne
Vitaminer till barn
-
susanne med O
Vitaminer till barn
Dotter född 14 juni -06 "fixade det själv"
Son född 7 jan. -09 kurad maj-09
Dotter född 29 maj -10 SM från start
Dotter född 19 sep - 11 SM från start
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, om du vill stärka immunförsvaret röstar jag för att du hellre ger extra D-droppar (ger fortfarande min 4 åring detta) samt omega-3 (eye-q för barn som är väldans små annars mor-EPA rekommenderas. Jag ger sonen pikasol forte) och sist sempers magdroppar (70% av immunförsvaret bildas i magen, dessa är oumbärliga för just detta)
Sist så finns på hälsokosten små vitaminer för barn under 3 år som man kan fråga efter....
Denna kan vara något kanske för er? Just flytande vitaminer tar ju kroppen upp mycket lättare, vivitotal kids.
http://vitaminvaruhuset.se/shop/?artnr=3090
Sist så finns på hälsokosten små vitaminer för barn under 3 år som man kan fråga efter....
Denna kan vara något kanske för er? Just flytande vitaminer tar ju kroppen upp mycket lättare, vivitotal kids.
http://vitaminvaruhuset.se/shop/?artnr=3090
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
susanne med O
Hej
D-droppar ger vi också fortfarande
Sempers magdroppar gav jag yngsta dotter från födseln, slutade vid ca 3mån ålder. Kanske dags att återuppta dom...
Eye-q känner jag igen, det åt jag själv när jag studerade. Visste inte att dom även är bra för imunförsvaret
Tack för tipsen !!! Imorgon går jag till Hälsokost
Susanne
D-droppar ger vi också fortfarande
Sempers magdroppar gav jag yngsta dotter från födseln, slutade vid ca 3mån ålder. Kanske dags att återuppta dom...
Eye-q känner jag igen, det åt jag själv när jag studerade. Visste inte att dom även är bra för imunförsvaret
Tack för tipsen !!! Imorgon går jag till Hälsokost
Susanne
-
Fd Medlem
Hej!
Jag ger alla mina tre
- multivitamin (variernade fabrikat, det är lite som att man varierar kosten)
- fiskolja (REN fiskolja, inte med omega-6 och 9, sådan blandprodukter är bara onödigt dyra, omega-6 får vi i oss altl för mycket ändå, genom kosten, och omega-9 kan man få genom en skvätt olivolja eller lite nötter. Mycket billigare än som kosttillskott, alltså.) Vi använder en d-vitaminberikad fiskolja, så slipper vi dutta med så många flaskor.
- extra c-vitamin vintertid
- kalciumtillskott (vi äter inga mjölkprodukter)
- probiotika i perioder. Personligen tycker jag att Sempers magdroppar blir på tok för dyrt. Jag ger de kapslar som jag själv tar (varierar, men Lactiplus är en trotjänare här hemma), öppnar den och rör ut i lite havremjölk eller juice.
Ungarna älskar sin immunboost-rutin. De blirväldigt stränga om jag glömmer...
Och jo, vitamintabletter är alltid från 3 år, men det är tillverkarnas sätta ihalsen-ansvar. Kan de hantera små saker i munnen, så kan de hantera en vitamintablett.
Det ser kanske våldsamt ut, men sett i perspektivet att vi inte äter några berikade livsmedel, som d-viaminberikad mjölk eller industrigrötar, så är det rätt begripligt. Det är en utmaning att få i ungarna näring...
Så utgå från hur ni lever och vad ni kan tänkas behöva när du lägger upp "tillskottsplanen".
Jag gär ju också mycket smoothies och där kan man lista i kallpressad linfröolja, nyponskalsmjöl, lite nässelpulver om man vill.
Lycka till och håll hårt i immunförsvaret!
Ulrika
Jag ger alla mina tre
- multivitamin (variernade fabrikat, det är lite som att man varierar kosten)
- fiskolja (REN fiskolja, inte med omega-6 och 9, sådan blandprodukter är bara onödigt dyra, omega-6 får vi i oss altl för mycket ändå, genom kosten, och omega-9 kan man få genom en skvätt olivolja eller lite nötter. Mycket billigare än som kosttillskott, alltså.) Vi använder en d-vitaminberikad fiskolja, så slipper vi dutta med så många flaskor.
- extra c-vitamin vintertid
- kalciumtillskott (vi äter inga mjölkprodukter)
- probiotika i perioder. Personligen tycker jag att Sempers magdroppar blir på tok för dyrt. Jag ger de kapslar som jag själv tar (varierar, men Lactiplus är en trotjänare här hemma), öppnar den och rör ut i lite havremjölk eller juice.
Ungarna älskar sin immunboost-rutin. De blirväldigt stränga om jag glömmer...
Och jo, vitamintabletter är alltid från 3 år, men det är tillverkarnas sätta ihalsen-ansvar. Kan de hantera små saker i munnen, så kan de hantera en vitamintablett.
Det ser kanske våldsamt ut, men sett i perspektivet att vi inte äter några berikade livsmedel, som d-viaminberikad mjölk eller industrigrötar, så är det rätt begripligt. Det är en utmaning att få i ungarna näring...
Så utgå från hur ni lever och vad ni kan tänkas behöva när du lägger upp "tillskottsplanen".
Jag gär ju också mycket smoothies och där kan man lista i kallpressad linfröolja, nyponskalsmjöl, lite nässelpulver om man vill.
Lycka till och håll hårt i immunförsvaret!
Ulrika
-
susanne med O
Hej
Tack för era tips !
Jag funderar på att ge mina barn lite lika som du Nya mamman gör;
*Lactiplus (räcker det med 1kapsel/dag?)
*D-vitaminberikad fiskolja (Vilket märke använder du? hur mycket och var köper jag den?)
*Multivitamin
Sen tänkte jag köpa kallpressad linfröolja, nyponskalsmjöl och nässelpulver och ha i smoothies. Men jag undrar hur mycket av varje ska jag ha i och hur ofta ska jag ge barnen det?
När du skriver att du ger extra c-vitamin under vintern, ger du det som apelsiner m.m eller i tablett form?
Susanne
Tack för era tips !
Jag funderar på att ge mina barn lite lika som du Nya mamman gör;
*Lactiplus (räcker det med 1kapsel/dag?)
*D-vitaminberikad fiskolja (Vilket märke använder du? hur mycket och var köper jag den?)
*Multivitamin
Sen tänkte jag köpa kallpressad linfröolja, nyponskalsmjöl och nässelpulver och ha i smoothies. Men jag undrar hur mycket av varje ska jag ha i och hur ofta ska jag ge barnen det?
När du skriver att du ger extra c-vitamin under vintern, ger du det som apelsiner m.m eller i tablett form?
Susanne
-
Fd Medlem
Hej igen!
Jag ger c-vitamin i tablettform, vi har en acerolatablett från Naturprodukter just nu.
Nässelpulver smakar inte jättelajbans i smoothies om man har i för mycket. Gå varligt fram och det kan behövas lite extra banan för att dölja smaken.
Man kan också trolla bort det i energibollar, små godisar av mixade frön, nötter och torkad frukt.
Fiskolja, just nu har vi en som heter Lipolar Balans. Det finns olika, eskimo och Friggs och allt vad de heter. Variation är det bästa.
Det är härligt att nära familjen!
Lycka till!
Ulrika
Jag ger c-vitamin i tablettform, vi har en acerolatablett från Naturprodukter just nu.
Nässelpulver smakar inte jättelajbans i smoothies om man har i för mycket. Gå varligt fram och det kan behövas lite extra banan för att dölja smaken.
Man kan också trolla bort det i energibollar, små godisar av mixade frön, nötter och torkad frukt.
Fiskolja, just nu har vi en som heter Lipolar Balans. Det finns olika, eskimo och Friggs och allt vad de heter. Variation är det bästa.
Det är härligt att nära familjen!
Lycka till!
Ulrika