Ta bort nappen. Jag tycker verkligen det. Försök fatta att den stör. Att ligga på mage med napp i munnen är faktiskt inte lätt. Hur ska han förstå poängen

Vad ÄR poängen

Den ger honom ingenting. Ska han absolut läras att ha den kvar i munnen och varför då? Varje gång han vänder på huvudet ramlar den ut. Han kan inte hålla kvar den under en sådan expedition. Dessutom hindrar den honom från att suga på trevliga saker, som alltid finns till hands när man ligger på mage: de egna händerna, t ex.
Ta bort den, snälla du. Den krånglar bara till saker.
Nappen är inget "verktyg" som hjälper till på något vis. Det är det jag försöker säga. Den är en sabotör.
Du har verkliga, fungerande verktyg att ta till. Läs på i Verktygslådan eller i boken. Bedömningen är sedan naturligtvis din egen: vad ska jag ta till, vad landar bäst i just det här läget

Vi efterlyser en dialog. Barnet ska svara. Med tystnad, avslappnande och lättnad. Här kan man alltså inte gå efter minuter eller frekvens eller metodik som skulle gälla som regel, alltid och varje gång. Man måste lyssna av. SHN-kuren är en process. Det kan vara fem steg fram och två tillbaka, som i alla processer. Men man håller hela tiden målet för ögonen och målet är att barnet ska sova hela natten, lugnt och tryggt i sig självt.
Det är bra att du är fast beslutsam och att du inser att detta du ger honom är en tillgång och en sann favör
Men jag drar ju peståss på mun när du skriver att han inte själv vet att det är kris... Måste du i så fall tala om det för honom
Verktygen är till för att du ska kunna betrygga lilla barnet. Inom två minuter ska du kunna få honom tyst och lugn. Nyckeln i det hela heter kommunikation. Tyst kanske, men kommunikation. Det är därför man måste lära sig lyssna av, tolka barnet, respektera saker (ilska, gnäll) som man rent ut sagt inte har med att göra, och ingripa till hjälp och lugnande och till besked respektive påminnelse när det alldeles uppenbarligen behövs.
Så läs på. Läs om, läs igen. Inte för att jag tror att du inte har gjort det, utan för att diverse polletter trillar ner för en själv när man är igång med kuren och ser saker ur ett annat perspektiv, ett nu aktuellt, ett som man inte kunde ha innan man kom just dit där man är nu. Det är mitt heta tips