Ikväll börjar jag med SHN, men behöver ett tips

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Katarina Palmér

Ikväll börjar jag med SHN, men behöver ett tips

Inlägg av Katarina Palmér »

Hej, ikväll börjar jag med kuren för min Markus, 9 månader. Har läst så mycket jag kan och även beställt boken, som tyvärr inte hunnit fram i tid tills idag (men jag behöver den nog senare också... :D ).

Markus har fram till nu oftast ammats till sömns på kvällarna och ammats ca varannan timme natten igenom.

Men jag har egentligen tjuvstartat lite när det gäller läggningen. För några dagar sedan buffade vi (och det funkade) och började ramsa (och det funkade också). Läggningen har alltså gått som smort och även de första uppvaknanden under kvällen. Det vi inte genomfört ännu är sova kvar i sängen från ca midnatt (då han fått komma in till mig).

Min fråga är då; hur skall jag inleda kuren? Skall jag låtsas som om jag börjar från start, med buffning eller skall jag ramsa, som om jag är på typ tredje dagen? :?: Jag är inställd att definitivt behöva buffningen efter midnatt, då han skall få sova kvar i egen säng.

Tack för svar :)
/Katarina med Maria augusti -04 & Markus april -06
Elle

Inlägg av Elle »

Börja som om att detta är natt 1.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

:D Jag säger som Elle. Så att du kan genomföra hela paketet samtidigt - dvs dagarna också, enligt ditt noga genomtänkta schema :wink:

Ty allt hänger samman.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Katarina Palmér

Gott resultat än så länge

Har nu genomfört natt 2 och är inne på dag 2. Det funkar jättebra :D . Det har gått över förväntan med väldigt lite skrik. Läggningen har gått exemplarisk men han har också varit väldigt trött (har han iofs varit många andra kvällar och ändå skrikit). Han gillar magläget skarpt, det märks verkligen. När han var bebis fick han ligga mycket på mage för vi märkte att han anatomiskt inte var ämnad ligga på rygg! :) men de senaste 6 månaderna har det varit mest ryggläge.

Jag försöker följa mitt schema men gör små justeringar. Som lillebror till 2 årssyster som går 15 timmar på dagis har det inte varit mycket till regelbundenhet.

Har dock en fundering kring antalet sömntimmar. Han har innan kuren börjades sovit ca 11 + 2 + 1. Men nu får jag väcka honom djupt sovande både på morgon och efter vilorna för att inte dryga ut sömnen för mycket. Är det en effekt av kuren tro? Redan? Första dygnet blev det 12 + 2 + 2 och andra är vi uppe i 13 + 2 + ? (han sover nu...). Under själva kuren har jag skickat iväg syster och far och då får han ju verkligen sova ostört. Kanske blir det annorlunda när syster är hemma igen och avbryter sömnen. Kanske han i själva verket vill ha mycket sömn, så mycket som han nu får. Systern har alltid sovit mycket och länge...

Har även en fundering kring nappen. Vilket han har :wink: När han vaknat på natten är det den jag fått pilla i (samt vänt från rygg till mage). Första natten var det 7 ggr, andra 5 ggr. Vi får se hur de andra nätterna går och om det inte blir bättre är det väl dags att ta bort den, annars blir det ju inte några hela nätter för mig :(
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Nappen glömmer han på en natt. Om du gör det :wink: Det är bara att ta bort den.

Se till hans sammanlagda sömnbehov (efter åldern) och fyll det, schemalagt. Han kan mycket väl vara extra trött nu, därför att han får sova mer. Då har du alltid marginalkvarten att ta till. Den kan man lägga på både före och efter utan att det påverkar schemat.

Du går själv in i zombiestadiet när du äntligen börjar fatta att du får sova på nätterna :shock: Och folk frågar dig: "Varför är du så trött, du får ju sova nu :?: " Rätta svaret är: "Just därför." :lol:

Ljud i huset stör honom inte men ljus gör det, så se bara till att han har en mörklagd vrå som är hans egen. Då stör honom inte ens fjorton storasystrar :wink: Det gör däremot minsta lilla synintryck, om och när han vaknar till.
Katarina Palmér

Han sov HELA natten!

Han sov hela natten i natt :D :D :D :shock: :shock: :shock:

Han vaknade till en gång, när storasyster kom hem vid niotiden på kvällen. Hon ville gärna ge honom sin docka. Ramsade 4 ggr och sen var det bra. Han vaknade 8 !!! för till och med jag försov mig! Hade satt klockan på 7 men icke! Har inte ord för min...ja jag vet inte vad jag skall kalla det. :shock: :mrgreen:

Ja, visst har du rätt, Anna, han borde glömma nappen men jag är ju lite feg 8-[ , tänk om det blir gnöl och gnäll nu när det gått så bra? Jag tror jag kör på lite och tar omgången med nappen om några dagar, i värsta fall får jag kura om utan napp, men nu måste jag känna att det här funkade. Sensmoral: tagit bort nappen från början :wink:

Marginalkvarten har jag varit lite dålig att fatta, har läst lite för fort kanske. Men idag fick jag äntligen SHN-boken hemskickad så nu kan man läsa på än mer för kommande nätter och ev bakslag.

Lillkillen sover alltid lurar utomhus så det är mest när vi är ute och leker eller hämtar från dagis som storasyster stört. Men jag får helt enkelt lägga hans lurar i tiden så det fungerar bättre. Kom på det nu. :P

Ser med stor spänning fram emot natt 4!
[/b]
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :lol: Du är så vackert på väg :lol: Pris och beröm :lol: :lol:
Katarina Palmér

En kväll av gnäll

Ikväll vaknar han ofta. :( Han ligger då på rygg och jag har vänt honom om och lämnat honom med solfjäder och ramsa. Har funkat bra, men gör jag rätt? :?: Är det enbart ramsan jag skall ta till, dvs inte lägga honom på mage? Kanske fruktar han vargen och jag motar bort det när jag tar i honom...?

Har nu läst SHN-boken och sett filmen och blivit mer påläst och fått lite tips som jag skall följa upp, bla om schema.

Kvällen ser hittills ut så här:
19:05 Bet i bröstvårtan vid nattslurken så jag avbröt. Hade fått så mycket gröt så det var lika bra det. Lugn vid läggandet trots det. RAMSA Tappade nappen och vände sig kort därefter. Var inte problem att vända och gå ut. RAMSA
Ligger och gnyr lite. Blir spännande att se hur länge….
19:15 Började fråga och gick in och peta i nappen och lade på mage. RAMSAde bestämt och han blev liggandes lite gnällande…
19:20 Frågade igen och gick in och lade på mage. Buffade några omgångar för att han skulle få lite ro. RAMSAde lite mjukare.
19:23 Frågar ånyo. Jag frågar mig, är det för bröstet tro? Gallskriker. Lägger på mage, napp och RAMSA . Lugnar sig och somnar
20:00 Var inne två ggr och lade på mage och RAMSA
22:10 Var inne och lade på mage samt stoppa i nappen
22:40 Gnäller.. Går in och lägger på mage Tycker lukta bajs så jag vänder och kollar. Falsklarm. Blir arg. Buffar och han lugnar sig. RAMSA. Vid bekräftelseramsa skriker han men lugnar sig sedan.
23:05 Gnäller. Går in och lägger på mage RAMSA
Katarina Palmér

Uppgiven men har hopp

Ja, den 4:e natten som jag så naivt tyckte skulle bli så spännande blev den värsta och ett bakslag. :cry: :^o Han gnällde sig igenom kvällen och natten fram till ca 4. Under kvällen räckte det med att vända rätt men fram på småtimmarna var det krisbuffning som gällde. Varje halvtimme kändes det som. Orkade inte anteckna till slut. Ja, till slut gjorde jag det förbjudna [-X behöver inte ens skrivas i ord.

Vaknade idag som en zombie och var på dåligt humör. Fick bita ihop under morgonen pga av min trötthet men för misslyckandet. :cry:

Ändå känner jag mig nu mer taggad att ta itu med det hela men med inställningen att det kommer vara :twisted: skitjobbigt, ursäkta uttrycket. Har lagt schemat nu så det passar storasysters dagis och det skall minsann följas så hårt som man ska (innebär eg bara en liten förskjutning av em-sovning). Pappa får inatt ha öronproppar för att inte störas (för jag störs av honom när han störs :lol: )

Har dock en fundering :?: när han gnäller och han inte hetsar sig, skall jag helt enkelt stå utanför och ramsa då? Hur länge får han skrika innan jag buffar? Alltså jag menar är det ok med någon minut eller två? Skall jag försöka överrösta hans skrik med ramsan då? Det är ju bara buffning i kris som gäller nu men jag har ju under de 3 första nätterna knappt buffat alls, så han vet ju inte riktigt att det är kris nu? :?

Tacksam för svar och peppning! O:)
Grodan

Inlägg av Grodan »

Hej!
Jag kan inte hjälpa dig men jag ville bara berätta att vi är i precis samma läge. Vi började också i fredags och tredje natten sov han igenom - jippey! men inatt var det ett himla liv och det blev verkligen ett bakslag.

Men vi får inte ge upp hoppet!!!!
Katarina Palmér

Hej Grodan! Tack för ditt svar! :D

Känner du också att nu gäller det mer än någonsin eller var du redan inställd på bakslag så tidigt?

Tröttheten idag stärker min attityd och jag vill verkligen få det att funka!

Samtidigt är frågorna många, jag anpassar ju min kur lite: vi har fortfarande napp, han sover på rygg i vagn under lurarna, har sovit över en timme två dagar och han sover totalt mer än rekommenderad sömn. Nattslurken fick han också de 3 första nätterna precis innan läggning, fast i annat rum. Dock avbröt jag nattslurken 4:e natten för att han bets. Dessutom under de 2 första dagarna var storasyster och pappa bortresta och han fick mycket av mig under dagarna, mot normalt. Då undrar man, gör jag fel med kuren eller är det ett bakslag
Grodan

Inlägg av Grodan »

Hej!

Har skickat ett mail till din inbox här på sidan. Hoppas det funkade nu.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ta bort nappen. Jag tycker verkligen det. Försök fatta att den stör. Att ligga på mage med napp i munnen är faktiskt inte lätt. Hur ska han förstå poängen :?: Vad ÄR poängen :?: Den ger honom ingenting. Ska han absolut läras att ha den kvar i munnen och varför då? Varje gång han vänder på huvudet ramlar den ut. Han kan inte hålla kvar den under en sådan expedition. Dessutom hindrar den honom från att suga på trevliga saker, som alltid finns till hands när man ligger på mage: de egna händerna, t ex.

Ta bort den, snälla du. Den krånglar bara till saker.

Nappen är inget "verktyg" som hjälper till på något vis. Det är det jag försöker säga. Den är en sabotör.

Du har verkliga, fungerande verktyg att ta till. Läs på i Verktygslådan eller i boken. Bedömningen är sedan naturligtvis din egen: vad ska jag ta till, vad landar bäst i just det här läget :?: Vi efterlyser en dialog. Barnet ska svara. Med tystnad, avslappnande och lättnad. Här kan man alltså inte gå efter minuter eller frekvens eller metodik som skulle gälla som regel, alltid och varje gång. Man måste lyssna av. SHN-kuren är en process. Det kan vara fem steg fram och två tillbaka, som i alla processer. Men man håller hela tiden målet för ögonen och målet är att barnet ska sova hela natten, lugnt och tryggt i sig självt.

Det är bra att du är fast beslutsam och att du inser att detta du ger honom är en tillgång och en sann favör :lol:

Men jag drar ju peståss på mun när du skriver att han inte själv vet att det är kris... Måste du i så fall tala om det för honom :?: :!: :lol:

Verktygen är till för att du ska kunna betrygga lilla barnet. Inom två minuter ska du kunna få honom tyst och lugn. Nyckeln i det hela heter kommunikation. Tyst kanske, men kommunikation. Det är därför man måste lära sig lyssna av, tolka barnet, respektera saker (ilska, gnäll) som man rent ut sagt inte har med att göra, och ingripa till hjälp och lugnande och till besked respektive påminnelse när det alldeles uppenbarligen behövs.

Så läs på. Läs om, läs igen. Inte för att jag tror att du inte har gjort det, utan för att diverse polletter trillar ner för en själv när man är igång med kuren och ser saker ur ett annat perspektiv, ett nu aktuellt, ett som man inte kunde ha innan man kom just dit där man är nu. Det är mitt heta tips :wink: :lol:
Katarina Palmér

Rapport efter första veckan

Tack för svaret och din hjälp Anna!

Efter den 4:e hemska misslyckade natten :oops: har det fungerat bra! Jag har dock inte tagit bort nappen. :wink: Hittills har jag upplevt så stora förändringar så jag vill suga lite på den karamellen.... :D Jag måste hämta lite kraft liksom. Och än så länge har nappen funktion på honom. Den får honom att somna. Men jag tror likväl att tar vi bort den och han glömt den så finns funktionen inte längre. Men det blir senare :D

Läggningen går som smort, han somnar direkt bara jag lägger honom på mage. Ramsar och går ut. Han vaknar sedan någon gång på kvällen och några på natten. Ibland har nappen trillat men lika ofta gnäller han lite ändå och har hamnat på rygg. Då vänder jag honom och han somnar om igen.

Dagslurarna går också fint. Han somnar med en gång och jag får oftast väcka honom enligt schemat.

I vårt fall känner jag att det är schemat med reglerad sömn och mat samt kvällsrutinen (infört bad bla.) som gjort det hela så smidigt. Jag har ju eg. inte behövt buffa och ramsa så mycket. Ja det hade varit 4:natten då men så blev det ju inte. Men vi får väl se vad som kommer...Amningen är i alla fall på upphällningen, det är inte regelbundet längre, ibland kväll, ibland morgon så det dröjer nog inte länge förrän den är all.

När vi jämför läggning/kvällar/nätter nu och för 2 veckor sedan är det enorm skillnad. Jag rapporterar vidare längre fram. :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol:

Se inte fjärde natten som ett "misslyckande". SHN-kuren är en process. Det kan vara fem steg fram och två tillbaka.

Om du tittar på dvd:n till boken och uppgifterna där om hur barnen sov, ser du att en av dem sov mycket mindre fjärde natten än tredje. Han strulade verkligen. Första natten hemma, alltså femte natten, sov han sedan elva tim på raken.

Inga processer går på räls käpprätt framåt :!: Däremot gäller det att hela tiden se framåt, med målet för ögonen. Som du gör med nappen :roll: :wink: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"