*Låtsas som ingenting...*
Kura tvillingar...
-
Cottongrass
Re: Kura tvillingar...
Hoppsan! Försov oss en halvtimme i morse!
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
Bättre göra tveklöst fel än halvdant rätt! 8) Ställ klockan nästa gång! 
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Cottongrass
He he - ska låta bli att stänga av den och somna om!
Var det någon som såg min fråga i förra inlägget, det om hur man hanterar
under långa vilan?
Var det någon som såg min fråga i förra inlägget, det om hur man hanterar
Menar du det du skrev om hur lång tid det ska gå innan man verktygar?
Det går inte att svara på det...
Du måste känna själv. Och LYSSNA framförallt. Ilska är inte så mycket att göra åt. Husljud är det som gäller, ev ramsa ibland som påminnelse, men inte för ofta för då "stör du bara". Stör den ena tjejen den andra med sina uppvak kanske du ska ha dem i varsina rum en tid tills dagsluren sitter bättre?
När du tycker att det är dags att gå in, då är det rätt tid att ramsa! Ofta är det inte solfjäderkris sokm vi vuxna lätt tror. men jag kan gå in ibland och lägga till rätta med kort solfjäder om jag upplever att liten har "fastnat" i sitt eget gnäll.
Det går inte att svara på det...
När du tycker att det är dags att gå in, då är det rätt tid att ramsa! Ofta är det inte solfjäderkris sokm vi vuxna lätt tror. men jag kan gå in ibland och lägga till rätta med kort solfjäder om jag upplever att liten har "fastnat" i sitt eget gnäll.
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Hej svejs (kikar in här)Cottongrass skrev:Har börjat använda solfjädern (som krisverktyg!) allt oftare eftersom ramsan inte tar.
tror mkt ligger i det du skriver här
Plus att du själv säger att du känner dig inkonsekvent i ditt handlade när det uppstår "situationer". Mitt bästa tips är att ta ett samlat grepp nu och bestäm dig för vad du ska förmedla. Precis som Jenny skriver så är det jättesvårt att råda om när man ska ramsa/inte ramsa/gå in/inte gå in...utan det där måste man själv känna in.
Men jag tänker såhär, eftersom jag själv råkat hamna där
Så fundera var du har din ribba och var "gränsen" går för dig. och så ser du till att köra på samma spår f rom nu
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Ps. Bättre formulerat: moment 22 - du anv solfjäderna för att ramsan inte tar och så går det runt runt eftersom ramsan aldrig får chansen...
Tänk tvärtom - jobba nu för att sätta ramsan så du slipper ta till solfjädern

Tänk tvärtom - jobba nu för att sätta ramsan så du slipper ta till solfjädern
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
-
Cottongrass
Jag vet att man inte kan säga hur länge si och så, men vid vilka moment kanske är lättare att svara på?
Just nu sitter jag och skriver med dammsugaren på i hallen och hon har börjat ställa frågor inne i rummet. Hon vaknade en gång efter 30 min och då räckte det med att dammsuga en liten stund så somnade hon om, men nu är hon vaken igen efter ca 10-15 min. Kanske var dumt att stänga av den?!
OM hon inte varvar ner så är det alltså EN och endast EN ordentlig ramsa som gäller? Hur vet man när det är läge? När det börjar ta fart ordentligt, eller efter ytterligare en tid? Jag är så osäker!
Har inte använt solfjädern så mycket så det är inte försent att backa med den. Nu vill jag ha en strategi som jag kan hålla mig till även när det blåser HÅRT!
Det får bli en liten lunchkur, helt enkelt!
(Och nej, hon väcker inte syrran 1,5 m bort. Otroligt.)
Just nu sitter jag och skriver med dammsugaren på i hallen och hon har börjat ställa frågor inne i rummet. Hon vaknade en gång efter 30 min och då räckte det med att dammsuga en liten stund så somnade hon om, men nu är hon vaken igen efter ca 10-15 min. Kanske var dumt att stänga av den?!
OM hon inte varvar ner så är det alltså EN och endast EN ordentlig ramsa som gäller? Hur vet man när det är läge? När det börjar ta fart ordentligt, eller efter ytterligare en tid? Jag är så osäker!
Har inte använt solfjädern så mycket så det är inte försent att backa med den. Nu vill jag ha en strategi som jag kan hålla mig till även när det blåser HÅRT!
Det får bli en liten lunchkur, helt enkelt!
(Och nej, hon väcker inte syrran 1,5 m bort. Otroligt.)
.... är hon riktigt MÄTT i magen? 8) En del småttingar vill ha påfyllning PRECIS innan luren för att sova bra. En del ger alltså lunch som vanligt och fyller på med en slurk välling precis innan läggning....
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Cottongrass
Yepp, hon är stoppmätt. Faktum är att syrran har matvägrat puréer den här veckan, och då har jag gett hennes portioner till den här damen! Fisk och potatis och broccoliröra med persilje- och dillsås. 
Har du gett förutsättningarna:
* mat
* vätska
* utetid
* social delaktighet
* ett långt skratt
ja då är det bara att avvakta, mota bort oro med husljud eller ramsa och sen ta det lugnt. Det brukar vända efter ett tag
* mat
* vätska
* utetid
* social delaktighet
* ett långt skratt
ja då är det bara att avvakta, mota bort oro med husljud eller ramsa och sen ta det lugnt. Det brukar vända efter ett tag
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
-
Cottongrass
Taaaack! Jag är mycket för listor jag, och om jag bara känner att jag gjort allt jag kan så känns det mycket bättre.
* mat - check
* vätska - (ammar) check
* utetid - check
* social delaktighet - ?
* ett långt skratt - oftast
Idag provar vi att ha dammsugaren på. Hon har varit vaken men just nu är det lugnt - med bara 20 min kvar!
Vad kan man göra tillsammans med två halvåringar? Har inte läst Barnaboken än och det står inte så mycket om social delaktighet i Sova hela natten.
* mat - check
* vätska - (ammar) check
* utetid - check
* social delaktighet - ?
* ett långt skratt - oftast
Idag provar vi att ha dammsugaren på. Hon har varit vaken men just nu är det lugnt - med bara 20 min kvar!
Vad kan man göra tillsammans med två halvåringar? Har inte läst Barnaboken än och det står inte så mycket om social delaktighet i Sova hela natten.
hejsan,
Nä det är sant, social delaktighet beskrivs dock mycket utförligt i barnaboken som du kan låna for free på bibblan. Blir du nöjd med boken går den sedan att beställa hyfsat billigt på adlibris.se.
Social delaktighet innebär alltså att barn oavsett ålder måste få känna att de behövs för flockens (familjens) fortlevnad. Det handlar alltså inte om socialt umgänge utan om arbete. Namnet social delaktighet kan vara lite vilseledande
Varför är detta då så viktigt? jo alla människor stora som små måste veta att de behövs, inte bara vara älskade vilket är nog så viktigt men de måste även behövas. Annars kan lätt en känsla av att "man klarar sig bättre utan mig" infinna sig.
Ångest, oro, gnällighet motas lätt bort med ett pass av social delaktighet.
/Natalie
Nä det är sant, social delaktighet beskrivs dock mycket utförligt i barnaboken som du kan låna for free på bibblan. Blir du nöjd med boken går den sedan att beställa hyfsat billigt på adlibris.se.
Social delaktighet innebär alltså att barn oavsett ålder måste få känna att de behövs för flockens (familjens) fortlevnad. Det handlar alltså inte om socialt umgänge utan om arbete. Namnet social delaktighet kan vara lite vilseledande
Varför är detta då så viktigt? jo alla människor stora som små måste veta att de behövs, inte bara vara älskade vilket är nog så viktigt men de måste även behövas. Annars kan lätt en känsla av att "man klarar sig bättre utan mig" infinna sig.
Ångest, oro, gnällighet motas lätt bort med ett pass av social delaktighet.
/Natalie
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Hej!
Låt dem sitta med i matstolarna (när du jobbar med något livsviktigt) vid diskbänken etc, hålla i kökssleven, diskborsten etc. Hålla en i famnen och samtidigt vattna blommor, dammsuga osv. Din hand om litens hand. Viktigt att tacka så HEMSKT MYCKET för hjälpen du får av dem! 8)
Här nedan finns massor av tips för olika åldrar. Men tänk "handen om handen" i denna ålder och delaktigheten behöver inte pågå under jättelång tid, helst 20 min två gånger om dagen och alltid så fort barnet själv visar intresse att "hjälpa till"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=5385
Jenny
Låt dem sitta med i matstolarna (när du jobbar med något livsviktigt) vid diskbänken etc, hålla i kökssleven, diskborsten etc. Hålla en i famnen och samtidigt vattna blommor, dammsuga osv. Din hand om litens hand. Viktigt att tacka så HEMSKT MYCKET för hjälpen du får av dem! 8)
Här nedan finns massor av tips för olika åldrar. Men tänk "handen om handen" i denna ålder och delaktigheten behöver inte pågå under jättelång tid, helst 20 min två gånger om dagen och alltid så fort barnet själv visar intresse att "hjälpa till"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =40&t=5385
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
och här en liten film med social delaktighet! 8)
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... samarbetar
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... samarbetar
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Cottongrass
Det låter intressant och framförallt väldigt självklart med den typen av delaktighet, även om jag inte har tänkt på det för så små barn. 
Idag har vi varit utanför vår comfort zone! Det var familjekalas en halvtimmes bilväg bort, vilket betydde att tjejerna behövde sova sin tredje vila där. Det gick väl sådär, för vi hade inga jättebra sängplatser, det var inte helt mörkt och jag blev lite väl hispig. Men till min stora tröst var det ingen som verkade bry sig om att mina små barn låg och skrek i angränsande rum och jag stod utanför. Jag hade inte riktigt modet att ramsa igen när alla var där så efter ett tag solfjädrade jag dem effektivt till sömns. Sedan när vi ändå hade klarat av det värsta stannade vi kvar ända till strax före nattningen, då vi satte dem i bilen och åkte hem. Lyfte sedan över dem i sängarna och de somnade om direkt. =D> =D>
Mina syskon tyckte nog att jag var hemskt stelbent och orutinerad men det var ju faktiskt första gången vi lämnade huset så länge med dem sedan kuren startade!
Idag har vi varit utanför vår comfort zone! Det var familjekalas en halvtimmes bilväg bort, vilket betydde att tjejerna behövde sova sin tredje vila där. Det gick väl sådär, för vi hade inga jättebra sängplatser, det var inte helt mörkt och jag blev lite väl hispig. Men till min stora tröst var det ingen som verkade bry sig om att mina små barn låg och skrek i angränsande rum och jag stod utanför. Jag hade inte riktigt modet att ramsa igen när alla var där så efter ett tag solfjädrade jag dem effektivt till sömns. Sedan när vi ändå hade klarat av det värsta stannade vi kvar ända till strax före nattningen, då vi satte dem i bilen och åkte hem. Lyfte sedan över dem i sängarna och de somnade om direkt. =D> =D>
Mina syskon tyckte nog att jag var hemskt stelbent och orutinerad men det var ju faktiskt första gången vi lämnade huset så länge med dem sedan kuren startade!