Spännande inlägg om breda trottoarer. Hur det nu än är med trottoarerna - visst katten måste det vara bra att män och kvinnor är aktiva på olika arenor i samhället? Om det sedan leder till bredare trottoarer eller en mer familjevänlig politik eller att kvinnor får rösträtt (för där var vi ju för inte så länge sedan!), eller att barnaga förbjuds, så nog sjutton är det bra.
Ang. pension - jo, pensionsrätten under barnaår täcker upp pensionsinbetaningarna delvis. Men det är ju som du marie-d skriver, ett begränsat antal år. Och lite oförutsägbar att räkna ut, eftersom F-kassan avgör om tidigare inkomst ska ligga till grund, eller om man ska få en viss procent av medellönen i Sverige. Och i det senare fallet blir det alltså mindre än den lönearbetande parten i familjen får. Fullt av fällor...
Vårdnadsbidraget har varit igång här i vissa kommuner i Stockholms län. Nacka har kört, redan före förra valet. Sollentuna också tror jag, men de lägger nog ned nu, om jag minns rätt. För ännu har inte regeringen klubbat beslutet och de kommuner som redan kör gör det alltså lite vilda western-aktigt
Jag ser nu att det inte är klart vilka belopp som ska gälla, eller om det ska beskattas. Tidigare var det tal om 4000 skattefritt och ett högre belopp om man ville skatta.
J och Å - du undrar varför man skaffar barn om man inte vill vara med dem. Som en framtida pensionsförsäkring, kanske? Ungen kan ju bli tennisproffs...8) Skämt å sido, jag tror inte att folk i gemen skaffar barn och tänker att de inte vill vara med dem. Jag tror att inskolning på dagis efter 1-1,5 är är så vedertaget, att det görs av bara farten. Personligen vill jag umgås massor med min son. Det gör jag också. Men hans pappa vill OCKSÅ umgås massor med honom, så vi måste/vill turas om att dra in stålarna/vara med sonen, länge, länge.
Min stora frågeställning är väl snarare: VARFÖR ÄR DET FORTFARANDE SÅ MÅNGA MÄN SOM SKAFFAR BARN, TROTS ATT DE INTE VILL VARA HEMMA OCH TA HAND OM DEM, UTAN ÖVERLÅTER DET PÅ BARNETS MOR?
Och självständigheten, ja... Jag menar inte att man nödvändigtvis behöver vara osälvständig bara för att man stannar hemma ett visst antal år. Men jag tror att om man som mor och far till ett barn stannar hemma ungefär lika mycket - och lönearbetar ungefär lika mycket - så är man mer jämlika. OCh i förlängningen mer självständig som kvinna, än om man har en ytterst liten taxerad inkomst. För som jag tidigare påpekat; det är den F-kassan, banken och a-kassan utgår ifrån om något skulle hända. (Och shit happens, tyvärr.)
Jag märker att jag börjar upprepa mig själv i mina inlägg nu, så jag tror att jag får säga tack för spännande diskussion snart, men jag vill bara understryka: Alla gör sina egna val och alla blir lyckliga av olika saker. (Tack och lov!) Det förbryllar mig bara att det fortfarande är så pass mycket vanligare att kvinnor tycker att inkomst är värdsligt, bara man får vara med barnen, och så många män tycker att barn är viktiga, men jobbet är viktigare. (För det kan vi väl enas om, mödrar tar ut väldigt mycket större andel föräldradagar än män, fortfarande.)
Jag tror dock att många gör sina val ganska omedvetet. Man gör som alla andra, typ. Ungefär som att man skolar in på dagis vid 18 månader, för det gör alla andra...
Och jag är en jobbig och ivrig förespråkare av genomtänkta, medvetna, ifrågasatta val. Är det här det bästa, för alla inblandade? Det vet jag inte om jag kan svara på ens för egen del, men jag det är nog så bra det kan bli just nu i alla fall.
Suss gott!