Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Oj vad många vi är nu :D :D

emb: skarven verkar vara ett minne blott- om nu tre dagar är en trend. 8) Han har sovit finfint på första luren lör-sön-idag. :lol: :lol:

Hos oss är det viktigt med ordentlig vakentid för att sova gott på natten. Har ni åtta timmar vakentid/dag? Kanske behövs det ännu mer "hålligång". Vidare är det bra att avsluta dagen med ett långt vakenpass.

Ja hur gick natten :?: jag vet inte riktigt faktiskt :shock: Malte är ju så förkyld att det sovs rätt oroligt, han vaknar inte på riktigt men det bökas, stökas och snörvlas. Klockan 02.00 hör jag honom första gången. Lite tidigt tycker jag, men tar upp för nattmål ( orkar inte gå upp och vagna :oops: ) Han äter i knappt en minut och somnar sedan :? Antagligen vaknade han inte av hunger utan av förkylning. Nästa uppvak 04.40. Tar upp igen. Han äter lite ointresserat och somnar om efter mycket bök och stök. Vaknar 6.11 och jag gör morgon, det gör däremot INTE Malte. Äter åter igen lite håglöst och somnar om. Jag gör ett halvhjärtat försök att väcka,men låtter honom sova. Klockan 7.40 vaknar han på riktigt :shock: och vi startar dagen...

Han "sov" mellan 19.30 och 7.40, med två (tre) nattmål. Idag blir det bara två långa sovpass och ett kortare, så kanske vi gör natt i vanlig tid....

Päivi: jag skulle absolut göra natt tidigare om du minskar sovtid på dagen. Malte pallar inte heller riktigt två timmar så tidigt på dagen om han inte sovit 2 timmar. Det går däremot bra på em. Kanske kan du ha 1.5 timme och kämpa lite med efterföljande vakentid istället. Typ välja att bråka i skarven eller att hålla vaken. Snart är det ju dags att dra ned på dagssömnen för er ändå....

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja... :roll:

Så här har vi haft det nu, i en vecka, drygt:

V: 06.30 - 08.00

S: 08.00 - 10.00 (skarv vid nio som bara håller i sig...)

V: 10.00-12.00

S: 12.00 - 14.30

V: 14.30 - 16.30

S: 16.30 - 17.15

V: 17.15 - 18.10

S: 18.10 - 18.30

V: 18.30 - 20.00

Jag funderar nu alltså att korta ner den första luren en halvtimma, och då blir alla andra tider också förskjutna en halvtimme. Fortfarande åtta timmar vakentid, blir det, men "bara" fem timmar sömn, istället för 5,5. Det är natten som jag jag är fundersam över. :? Hitintills har jag inte sett något mönster, direkt. Först var hon förkyld, och sedan kom tvåmånaders skarven, med mera-mat beställning... :roll: Hon har några gånger sovit till halv fyra eller kvart i fyra, men oftast vaknar hon vid halv tre första gången, varpå jag får vagna... :?

Nu idag har jag tagit upp vid 09.30, så jag misstänker att det blir natt 19.30. Funderar på att skippa tillmatningen vid tio och se vad som händer i natt då... :roll:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej alla och tack - gulliga ni är. :heart: Så mysigt att läsa om era lite större skräp.

Det känns ibland som om jag aldrig har haft ett litet skräp - men det ser jag ju helt klart på de två större godingarna att jag har haft. Men man glömmer så fort och lever så mycket i nuet. :D

emb - här har vi samma nattproblem vissa nätter. Byter du blöja på natten (se nedan varför jag frågar). Linda skrev att det var så för dem också de första veckorna men det gav sig sedan. Precis som du skrev Linda så är ett 20 minuters nattmål här inte att tänka på utan det tar sin lilla tid.

Nu i eftermiddag har vi haft den allra första övertrötthetsstunden. Charlie var med på gympan och det var väl mycket. Höll sig vaken i 3.5 timme och var inte helt glad på slutet. Men sover gott nu... :wink:

Ni är ju alla lite före mig här och säkert har ni passerat de frågor jag har nu...om ni har tid att svara så vore det underbart.

:arrow: När började ni styra kvällsläggningar och då inriktat på 22.00? Väckte ni vid en tidigare lur för att passa in då :?:

:arrow: I natt somnades det efter första bröstet men istället åt han fler gånger. Brukar ni alltid byta blöja så de vaknar till och äter mer :?: Tycker han blir så vaken då :?:

:arrow: Ni verkar alla ha spikat schema ganska tidigt - när började ni :?:

Raringen är ju 3 veckor i lördags men födde ju 2 1/2 vecka för tidigt om det är något man ska ta hänsyn till. Tror egentligen inte han var klar utan det berodde på blödningen från moderkakan.

Kram till er alla - nu ropar tjejerna "jag har badat färdigt..." :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Måste bara lägga till lite... :D

Efter tre veckor har det fortfarande inte gått in att det är en liten kille. Vid blöjbyte medför det ju att det kissas både hit och dit och allt blir blött. Så funkar det ju inte riktigt med små töser :wink:

Idag hamnade en omg¨ång i örat och på håret - tjejerna vart roade i alla fall. :wink: Smarta tips :?:

Kram igen :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Susanne*:

:idea: Malte har alltid varit väldigt kvällstrött. Några läggningar vid 22 (som verkar vara vanligt) har vi aldrig haft. Vi kör med tidigare morgon istället. Smekmånaden var väldigt gropig för oss, och det var inte alla dagar vi kunde följa sm. Han var så trött att det var omöjligt att ens hålla 1.5 vakentid.

:idea: Efter smekmånaden började jag styra lite mer. Dvs väckte efter 2.5 timme, vagnade vid behov för längre lur osv. Jag håller i första hand koll på vakentimmar, 8 timmar vakentid fram till läggdags, vilket fortfarande kan vara en utmaning. Dygnet har minst en timme för mycket i Maltes värld. :shock: :wink:

:idea: Jag bytte inte blöja vid båda nattmålen. Upplever också att det "störde" och väckte honom. Nu brukar jag byta när jag går och lägger mig vid 22, sedan på morgonen.

:idea: Har fortfarande inget spikat schema ( Malte är 7 veckor) men planerar att börja köra efter schema om ca en vecka när han är 2 månader, men redan nu har han ungefär samma tider varje dag så det blire inte så svårt att fastställa dem lite mer permanent.

:idea: Tror absolut du ska förlänga smekmånaden något eftersom Charlie är lite tidig. Däremot tror jag inte du behöver korrigera i många veckor därefter. Kanske ha smekmånad ytterligare en vecka eller två...

Angående fontänen mellan benen kan jag bara hålla med 8) Håll handen en bit över snoppen när han ligger naken på skötbordet, så sprutar det inte överallt, bara i handen....

Linda
emb

Inlägg av emb »

emb - här har vi samma nattproblem vissa nätter. Byter du blöja på natten (se nedan varför jag frågar). Linda skrev att det var så för dem också de första veckorna men det gav sig sedan. Precis som du skrev Linda så är ett 20 minuters nattmål här inte att tänka på utan det tar sin lilla tid.
Nix, inget blöjbyte, eftersom han enbart kissar nattetid. Men han såfort jag tar upp honom vaknar han till och blir pigg som bara den! Hoppas på att det fort går om!

Om pojkstrålen ;) Eftersom han nästan garanterat alltid kissar då jag tar bort blöjan, låter jag honom ligga på skötbordet med en handuk över snoppen, så fort han kissat brukar han ännu få ligga utan blöja en stund. fungerar bra och han tycker om att få "lufta" en stund!

Vi har inget spikat schema ännu, kommer nog att vänta med det tills han är ca två mån. Men dagarna ser ganska lika ut nu eftersom han nästan alltid vaknar 7 och orkar vara vaken mellan 1,5-2h. Är han vaken 1,5 får han sova 2,5 och är han vaken 2 får han sova 2. På detta sätt blir det ju fyra timmar mellan målen samtidigt som han får bestämma lite över vakentiden. Oftast behövs lite vagning på sovpassen, men ganska bra går det iallafall. Han är iallafall en morgonpigg och kvällssömning liten kille! Det är så svårt att sega på kvällen då ögonen bara vill trilla fast. Man får nog ta till alla knep ibland och ändå är det svårt ibland! I förrgår fick vi ihop 6h40min vakentid, igår 7 men lite för lite kanske med tanke på nattens vakande! Men det blir lite en ond cirkel av det hela - vaken på natten - tröttare på dagen, svårare att hålla vaken - mera vaken på natten osv.. Nåja får se till att svänga det hela innan det blir en negativ trend :!:
emb: skarven verkar vara ett minne blott- om nu tre dagar är en trend. Han har sovit finfint på första luren lör-sön-ida
Härligt! Väntar också på att David skall sova över sitt skarv på första luren., Vi har exakt som ni hade. Men nu är jag hoppfull och tror att också min pys klarar detta ;)

Päivi: Jag tycker ert schema ser bra ut, tycker inte att du behöver ha så brottom med att skippa extramålet vid 22. Men du kan ju alltid testa ta bort det och se vad som händer! Funderar på din första lur och tänker att det kanske är bra ändå att den är två timmar, om han fortsätter vakna upp vid 9 så kanske det är bra att han får sova ännu en timme efter det?

Ha det gott alla!
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
Gäst

Inlägg av Gäst »

Har läst allt, men glömmer frågorna, eftersom... :oops:

Mig själv först: :roll: :oops: Problemet här vid nio är, att det skarvar i typ en halvtimme. :? Hon vaknar vid nio, och sedan "sover" hur oroligt som helst i en hel halvtimme - och fortsätter ibland även efter det... :shock: Därför funderar på att förkorta första luren.

Angående att spika schema: jag tycker nog att det är Sofia själv som har spikat detta; det enda jag har bidragit med är att hålla vaken så länge det går - vilket nu fixas nästan själv i två-timmars sjok - och så styr jag upp på eftermiddagen så att det inte sovs för mycket där. Men, men: Sofias korrigerade ålder skulle ju vara nära på 10 veckor! :shock:

Vi hade kväll vid 22.00 ett tag, (första månaden) men det har krypit längre och längre ner, i och med att det har blivit mera vakentid och mindre sovtid på eftermiddagen - då orkar hon inte hålla sig vaken så länge. Det var just vid månadsgränsen som hon började signalera kväll tidigare.

Annars säger jag som Linda: jag försöker hålla det hela på åtta timmar vakentid. Skall nu strunta i tillmatningen vid tio i ren studiesyfte :lol: , och för att hon glufsade i sig en hel portion till (210 ml) efter kvällens 20-minutare. :shock: Skall bli spännande att se när hon vaknar i natt nu då... :wink:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

En helt vanlig måndag hos oss :D

5.30 Rebecka 13, vaknar och gör sig i ordning för skolan. Tack o lov fixar hon detta själv, så resten av familjen sover vidare :wink:

7.00 Paula, 12, Oline, 4 och Alice 2, vaknar. Paula sköter sig själv och pappa (jobbar skift och ledigdag!) går ner med småtjejerna och slår på TV:n och kokar kaffe. Mamma ligger och drar sig :sleep: Rebecka åker till skolan, Rickard, 15, är på praktik hos sin pappa hela veckan (å, så tomt, så länge har han aldrig varit borta :( )

8.00 Paula far till skolan. Frida vaknar, vi går ner och hon ammas. Brösten är fulla med mat, tösen har sovit sen 20.30 kvällen innan :!: Under tiden gör pappa och flickorna gröt, och vi äter allihopa, Frida ligger naken mitt på bordet :D

9.00 Frida redan trött, somnar fort i vagnen ute. Pappa skjutsar Oline på förskolan. Alice och mamma plockar och städar ihop.

9.45 Frida vaknar, får bröst :!: Sen väntar tvättstugan - barnens favvoplats :!: Här finns mycket roligt jobb; lägga i tvätt, tömma tumlaren, vika tvätt, rensa ludd... Frida följer intresserat allt jobb, åh, så roligt med alla olika tyc´ger som svischar förbi :lol:
Pappa och Alice går ut och leker.

10.30 Frida får flaska, dricker 180 ml. Mätt, nöjd å glad ligger hon sen på bänken när jag sitter vid datorn :D Hon har lärt sig använda sina händer och ligger och tar i olika roliga grejer.

11.30 Steker ägg och skinka till lunch, pappa och Alice kommer in och vi äter! Frida är lite sur, och sitter i mitt knä, och blir nöjd när hon får sitta och titta på Alice som lunchar.

12.00 Somnar både Alice och Frida, Alice på en minut och Frida får vagnas lite här - det tar nog en kvart innan hon sover ordentligt (i vardagsrummet)! Skönt med lite egentid, vi kokar oss kaffe, spelar en yatzy (jag vinner 8) ) farmor kommer, efter 45 minuter gnökar Frida och måste vagnas i fem minuter (farmor tycker vi är sååå våldsamma med vagningen :roll: )
Jag är ute på forumet och kollar! Har datorn i köket, så jag är inloggad hela dagarna :D

13.00 kommer Oline hem från föris, lite trött och pumsig och lägger sig och kollar på film.

13.30 Vaknar Alice, lägger sig i soffan med Oline och myser :heart:

14.30 kommer Paula hem! Hon tar med sig småtjejerna upp och leker :D
Rebecka har ringt och hon ska stanna hos killen sin och äta :roll: Frida vaknar och får tiss :D

15.00 Pappa börjar laga mat, Frida på bänken i babysittern, Alice på stol bredvid. Idag pasta och köttfärssås! Paula och Oline dukar, mamma ligger i soffan och kollar på såpopera :oops: Har sån tur att de dagar vi båda är hemma slipper jag matlagningen, eftersom jag inte tycker det är så kul :wink:

15.30 ger Frida flaska, 180 ml - slurp!

15.45 äter vi andra, Frida ligger naken på golvet och vädrar sig :D

Efter maten far vi till farmor och farfar och hälsar på! Frida får ligga på bordet, å så kul att vara i centrum :D

17.00 kommer vi hem, Frida såå trött... Somnar ganska fort, behöver vagnas litegrann. Pappa och tjejerna stannar ute ett tag, och jag plockar och hinner kolla här lite 8)

17.45 vaknar Frida och ammas. Tjejerna kommer in och tittar på bolibompa och fikar kvällsfika. Pappa skjutsar Paula på ridning, och passar på att styrketräna själv!

18.30 Går vi ner till badet/tvättstugan! Först jobbar vi lite där, och sedan häller vi upp ett riktigt varmt, skänt bad! Ner hela högen - jag och alla tre små :heart: Trångt men mysigt! Lite knökigt är det när jag är själv den här tiden på dygnet, när vi båda är hemma badar jag själv med Frida och Alice och Oline badar efteråt, men det här går såklart det med :wink:
Badet tar sin modiga halvtimme, och skrynkliga och fina går vi upp! Nu ska tre små smörjas och det blir lite jakt... Frida ledsnar och skriker som en gris och just då längtar jag ganska rejält efter att det ska bli tyst och lugnt :roll: Men till slut är alla smorda och pyjamaspåklädd, och Frida får sin kvällsslurk, och klockan är ungefär 19.45 då!

20.00 kommer Paula, Rebecka och pappa hem, och pappa går upp med Oline och Alice! Jag och Frida har vår egentid i soffan, magpruttar och sjunger en trudelutt, och hon är så nöjd, mätt och snart trött!

20.20 lägger Frida i vagnen, lite gnöl och lite vagnruskning, sen sover hon sött! Paula och Becka fikar, borstar tänder och går till sina rum - och nu är det tyst och lugnt i stugan! Tills i morgon bitti :wink:

Ojjj, så långt detta blev :shock:
Ja, det var iallafall en ganska normal dag i vårt liv! Nu sover Frida förmodligen till allt mellan 6.30 och 8 i morgon bitti :!:

Ha det gott alla :heart:
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
nilam

Inlägg av nilam »

Hej alla

är lite frånvarande skrivmässigt, men jag läser varje dag :D

Tack lilltjejen :heart: , lustigt att det var 3 pojkar och Mias lilla tös i dom magarna, jag trodde nog att vi alla skulle få tjejer :wink:
Susanne* skrev: Efter tre veckor har det fortfarande inte gått in att det är en liten kille. Vid blöjbyte medför det ju att det kissas både hit och dit och allt blir blött. Så funkar det ju inte riktigt med små töser :wink:
Grattis Susanne* kan ju bara tillägga att efter 6 veckor fattar jag det fortfarande inte, jag trodde vi bara kunde göra tjejer :wink:

Handdukstricket som emb sa funkar utmärkt 8)
Läs LindaVegas tråd på "späda och små" (upphovstråden till denna tråd) 3 v ökningsperiod eller liknande, den gav mig många svar i början. :D

Till våra dagar........just nu känns det som ingenting fungerar, läste tråden noga igår kväll, gjorde felsökning och det jag kan komma fram till är:

:arrow: För lite utevistelse (snöstorm va det ja)
:arrow: Vagningsträsket
:arrow: Nappträsket :oops:

Har som flera av haft problem med 45 skarvet på första luren men nu känns det som om alla lurar strular, trodde att för att komma ur vagningträsket skulle man backa, backa ,backa men det har ju resulterat i att han skriker upp sig precis som ni skriver,

Idag så ställde jag tiden på 40 min och gjorde mig beredd på att vagna och det fick jag göra...
Sov 2 h, sen orkade han bara vara vaken 1h 20 min
Sov till 45 min skarven jag vagnade men utan resultat han skrek upp sig, tog upp :oops: hade inte tid att stå där och vagna, 2 tjejer pockar oxå på uppmärksamhet, han fick nappen och somnade om i 1,5 h :shock:
vaken 2 timmar
sov 1,5 timme ute men också med en del uppvak,
I kväll vaken i nästan 3 timmar med en lite 5 min
Natt 20,30 piper just nu vid 45 min skarven....
Vakentiden är nästan 8 timmar idag.

Ska kanske tillägga att lillebror också är dunderförkyld men strulet fanns innan oxå.

Ni kloka kan ni se skogen för alla träden :?: :shock: jag gör det inte just nu.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Päivi: Åhhh vad jag känner igen mig i långskarv ](*,) . Jag har varit helt galen här hemma på första luren. :x Eftersom han bara är vaken 1.5 vill jag ju helst att den är 2.5, och då hade Vega och jag kunnat göra ngt vettigt. Ofta ofta har vi sprungit fram och tillbaka som skållade råttor och vagnat, och fått avbryta det vi håller på med :evil: Jag kortade den till slut eftersom jag inte orkade hålla på att vagna sovpasset ut.

men, men ja jag vågar knappt skriva det så verkar det ha vänt. Tre dagar i rad har han sovit 2.5. Idag fick jag påminna lite efter en timme, men sedan väckte jag honom 1.5 timme senare.

Jag gjorde inget speciellt- hade ju tänkt att vagna vid första pip i lördags, men då bestämde han sig plötsligt att det var skönt att sova på morgonen 8) :D ...annars tror jag stenhårt på den metoden- du tipsade ju mig om det. Hur gör du nu på morgonen?

Nu ska jag snart korta den till 1.5 för att se hur han klarar av efterföljande vakenpass på det. Har tänkt att ha 1.5-2-45 samt 12 timmar nattsömn ( med ett nattmål) när jag spikar schemat nästa helg.

Godnatt
Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jaaa du Linda... :roll: :P

Jag har vagnat vid första pip - och det gav bra utdelning till att börja med - men inte numera... :roll: Jag tolkar det som att hon inte tror att hon kan somna om ifall någon inte vagnar :-({|= ](*,) , och det vill jag ju inte... Jag har ju gett den här luren all tid i världen, men den bara fortsätter att strula, så någon gång måste man ju bryta... :? Däremot verkar det som om hon skulle eventuellt börja orka lite mera vakentid än 1,5 på morgonen. Hmmm...

Följande problem ser jag:

Hon är INTE HUNGRIG när jag väcker vid halv sju - oavsett när på natten hon har ätit. Ligger och petar ut flaskan med tungan och skrattar... :P

Det tar en lång stund av vakenpasset innan hon blir hungrig... och ifall jag lyckas få i henne 150 ml på morgonen är det bra, men det räcker ju inte - så tolkar jag det. Annars brukar hon ju äta 200 ml cirka, per vakenpass. Det är nog därför som hon sover oroligt. Så hur får jag i henne mera mat? Hur är det möjligt att hon inte är hungrig vid 06.30 på morgonen ifall hon har ätit 03.15 senast? :shock: Begriper - inte - detta... 8-[
Lua

Inlägg av Lua »

Oj, vad det har hänt grejjer här :!: :shock: Kul :!: :D Jättehjärtligt välkomna alla nya! :heart:

Päivi: Isak är inte heller hungrig vid första målet. Snuttar i sig kanske 50 ml först sedan småsnuttar om jag erbjuder. Först 9.20, d.v.s. 10 minuter innan sovdags äter han resterande ur flaskan. Det påverkar ju aptiten vid nästa mål så jag vet inte hur jag ska göra. Ser fram emot tips!

Igår var vi på hjärtundersökning med Isak. När han var 3 dygn konstaterades att de två öppningar i hjärtat som ska stängas i och med födelsen inte var stängda plus att han hade ett litet hjärtfel: två hål i väggen mellan hjärtkammrarna. Nu hade de två öppningarna stängts men hålen var oförändrade. Hjärtläkaren hade gott hopp om att även dessa skulle slutas av sig själva. Skönt!!!

Kram Lua. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Vad skönt, Lua, att allt var bra med Isak och lilla hjärtat :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Apropå att få en kille istället för en tjej (som jag trodde)...

När jag skulle köpa napp häromdagen tänkte jag för mig själv att jag istället för rosa/vitt skulle köra på grön/vitt, typ "Varför ska tjejer alltid ha rosa?". Lite generad kom jag ju sen på att vi faktiskt hade en kille och att grön/vitt ju blev bra. Vi kallade killen henne åtminstone de 5 första veckorna.

Hur var det där med ögonen Nilam, lodräta streck = ?, vågräta streck = ?.

Apropå vagning så hade vi lite tendenser till att fastna ett tag, liknar det du beskriver, men tack vare Mian så fixade vi det. Förra gången, med Lilltjejen, fastnade vi rejält och det var inte roligt att sluta vagna då kan jag lova. Märkte lite smått att killen blev sur när vi slutade vagna. = tendenser att fastna. Bestämde att nästa dag får det vara nog. Besked direkt när han verkligen bad om hjälp, men han fick gny/böka/vara sur rätt mycket innan jag ingrep. Sedan sysselsatte jag mig med annat för att inte överkoncentrera mig. Tre dagsovpass tog det men sedan gav det med sig. Vagnade vid behov men märkte att han bara blev argare om jag gick in och vagnade. Han fixade det bäst själv. Lillkillen! :lol:

Han vaknar nästan på alla dagsovpass men somnar nästan undantagslöst om själv även om han är rejält sur vissa gången. Dock aldrig särskilt länge. Undantaget är sista sovpasset där vi ibland hjälper honom mer.

Några frågor till er som flaskmatar. Vad har ni för hål på napparna. Använder Dr Browns flaskor, men vet inte om det är dags att byta storlek. Hur vet man det? Har lite svårt att få ner tillräckligt med mat. Funderar därför på nappstorleken.

Var inte flaskmatare förra gången. Hur gör ni som flaskmatar? En flaska vid uppvak som sedan används hela målet både före och efter byte? Blir inte maten kall då? Ammar just nu första slurken sedan byte och sist flaska. Hur mycket äter de åt gången/per slurk? Dvs vid första slurken, rap andra slurken, byte tredje slurk rap och ev fjärde slurk. Det är ju självklart individuellt men intressant som en jämförelse.

Är det någon som pumpar ur och ger på flaska?

Många :?: :?: :?: blev det

Kram på er alla :heart: :heart:
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Mia: vad roligt att läsa om din dag. Ni är ju onekligen en stor familj :D Frida verkar vara en förmöjsam liten typ :heart:

Lua: skönt att det såg bra ut med Isak. Vi hade samma sak med Vega och det rättade till sig som det skulle efter ett tag.

Inatt sov Malte 11 timmar ( med två nattmål) och idag har han sovit 2-2-45 och är just lagd för natten. Nu måste vi nog ta och styra upp nätterna lite mer. Han är lite oregelbunden helt plötsligt. Precis som någon skrev ovan
(kommer inte ihåg vem :oops: ) sover han längre utan uppvak en natt och lite kortare nästa. Nu kommer vi ha sex timmar som "gräns" och vagna bort alla uppvak före dess. Det sista nattmålet hamnar ju precis före morgon om han vaknar två gånger, och det blir så tokigt med första vakenpasset och matningen där. Det vanliga är dock ett nattmål runt 03.00

Nu är det så många som skriver att jag inte har någon koll på alla frågor men
är också intresserad av att veta mer kring flaskmatning. Vi har nämligen infört lite flaska på sista målet för dagen för att stärka upp inför natten. Än så länge ammar jag honom först, fyller på med flaska efter en timme och sedan ammar jag igen precis före läggdags. Igår drack han 80 ml- rekord- idag gick det bara ned 35 ml. När vi förlänger natten ytterligare får han nog flaska hela sista målet. Vi använder som flera här, dr Brown, har än så länge minsta nappen, men funderar också på när man ska byta. Han tar lång tid på sig att äta relativt lite mat.

Kram så länge
Linda
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"