Ronja, vår rövardotter! :D

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Ja, kära Nancy! Underbart är precis rätta ordet! :D :D :D
Ronja och jag badade nu för en liten stund sedan, brukar bli ungefär 30 min och därefter läggs hon direkt för natten. Oskar la ner henne, skakade lite och sen somande hon! Inget bök, inget skrik, inget trassel - bara ren njutning!

Glömde skriva det innan, men då jag lagt ner Ronja och skakat lämnar och vagnen samtidigt som jag ramsar en gång. Alltså ramsa x1 - "Vila nu med sig, sov så gott" eller "Godnatti med sig, sov så gott"
Så ramsan är introducerad!
Nu kan jag inte ta åt mig nån ära för "skaket", det är AW som lärt mig, men jag gör mitt bästa för att berätta hur suverän nytta jag haft av detta verktyg då barnen varit för små för enbart ramsa.
Men då tackar jag dig AW för att Du visat Nancy, och jag tackar Dig Nancy för att du visat mig :D :heart:

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: :heart: :lol:

Mycket fint jobbat med ramsintroduktion. Sen när du känner dig redo så ersätter ni successivt "skaket" med ramsan. Men det är ingen brådska.

Kram från Nancy
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

God förmiddag! :D

Tänkte bara uppdatera lite :wink:

Gissa vem som sov sin första 11-timmarsnatt :?: :?: :shock: Och gissa vems bröst som höll på att sprängas :roll: :wink:
Lite väl tidigt väl? - Att sova natt så länge menar jag. Hon har de senaste nätterna bara sovit längre och längre. Hon vaknar aldrig före 5 längre. Och då sover hon ändå hyfsat för mycket på dagarna :shock:
Tjejen är bara lite drygt 8 veckor nu. Igår la jag henne vid 20:00 och idag väkte jag henne vid 7:00 :!: Ja, skulle man berätta det för BVC så skulle de nog anse att hon var riktigt sjuk och måste läggas in eller nåt. Nää... inget ont om BVC, vissa mottagningar är ju kalasetbra! Men min [-(
Men allvarligt: Ronja prioriterar verkligen bort maten. Sömnen verkar viktigast för henne. Sömn och upptäkter, umgänge den tid då hon är vaken. Äta kan man göra på sammanlagt max 20 minuter, sen är det överstökat och man har tid för trevligare grejjer - enl. Ronja, tydligen. :roll:

Men jag tänker fortsätta låta henne sova som hon vill på nätterna. Om ni inte tycker att det är tokfel. Säg till isf tack!
Dagarna styr jag - annars hade ett sömnpass lätt kunnat bli 4 timmar.
Ronja = :sleep: :heart:

Bianca
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Bianca :D

Min Lussi gjorde likadant. Åt på 15-20 minuter och sen ville hon inte ha påfyllning. Nöjde sig med detta tills nästa måltid. På kvällarna kunde hon äta sista målet vid 18.00 och sen inget mer förrän 07.15-07.30 nästa dag.

Om din Ronja vill sova 11 tim-natt tycker jag att hon skall få göra det. Håller man ett bra schema dagtid tycker jag att man kan låta nätterna bli lite som de blir. Om man vill för sin egen skull kan man sätta klockan och väcka en bestämd tid. Man märker när det är dags att sluta med nattmålen för barnet äter mindre och mindre och är mer intresserad av att sova.

Leia, Lussi och Lani hade kvar nattmål vid 04 och yngsta Leonor matade jag ett tag vid 22 innan hon tydligt signalerade att det inte behövdes längre.

Min Lani sov 11,5 timmmar utan nattmål från hon var 2,5 månader.

Jag tycker att du och Ronja jobbar på fantastiskt fint tillsammans :heart:

Kram från Nancy
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Bianca!

Jag skriver under på det Nancy skriver och berättar också att Smulan valde alla gånger bort maten till förmån för sömnen :sleep:

Så inga " :roll: " här inte. Ingen bebis är den andra lik, så det så :D
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Vår älskade lilla Ronja blir 2 månader idag!
--- :heart: Grattis älsklingen! :heart: ---

Tänk att tiden kan gå så fort :?: :!: :shock: Och tänk att det kan vara så smidugt och enkelt att ha två barn, hyfsat tätt. Alla runtomkring mig tjatar och frågar
"Men är det inte jobbigt?"
Svaret är nej! Jag tycker inte att det är ett dugg jobbigt, inte ens liiiite. :D Jag vet inte vad som skulle vara jobbigt. Hmm... Åh va jag är ledsen att inte alla kan få känna hur underbart, hur enkelt, hur smidigt och hur otroligt fantastiskt roligt det är att ha barn. Jag blir så ledsen när jag tänker på dem som faktiskt har det jobbigt. det finns ju såå många som saknar kunskapen om hur man gör bäst för att få det underbart. Det finns så många som har vaknätter långt upp i åldrarna. Så många som går på knäna för att "barnen" är "jobbia". Min fasta övertygelse är att ALLA kan få det lika underbart och smidigt som jag har det. Jag tror inte att mina barn är ett dugg speciella, egentligen. Jag har inte fått otroligt snälla barn (som alla runtomkring påstår). Visst. Mina barn är underbara och speciella - men! Precis vartendaste litet barn här i världen är precis lika underbart och speciellt. Och jag vet att alla föräldrar skulle kunna känna samma lycka som jag!
Oskars bror väntar sitt första barn nu i slutet av augusti. Jag har gett dem barnaboken i present, men jag inser ju att även den lilla familjen kommer hamna i "svensson-mönster". Men, jag ska göra allt jag bara kan för att hjälpa dem till njutningen. Den underbara njutningen - Livet ÄR underbart!

Ojojoj.. nu hamnade jag lånt från ämnet - eller egentligen inte! :D Min unerbara Ronja, min underbara Freja :!:

Ronja har sedan jag skrev sist (19 juli va?) sovit 11 timmar var natt. En natt har hon vaknat vid 3-tiden. Hon skrek lite, men innan jag kom ur sängen (kanske 10 sekunder) hade hon somnat om igen. Sen sov hon till 6:45 då hon vaknade och ville ha mat. Och det är ju helt okej - eller hur? :wink:

7-8veckors ökningen har jag inte märkt av ännu. Kanske är den sen? Vi har fått det så underbart bra nu så egntligen är vi hur redo som helst att sätta schema, men vi avvaktar lite till, eftersom ökningen kanske kommer. (Om den nu inte passerat osynlig) Men dagarna är egentligen så gott som lika iaf. Det kan spela på någon halvtimme hit eller dit. Men annars tycker jag att "schemat" (som inte är något schema) sitter fint redan :wink:

Nu ska jag avbryta Ronjas "ensamlek" - ja jag vet, det är egentligen för tidigt för sådant. Och egentligen är det väl ingen riktigt ensamlek, men Ronja ligger i våra sängar själv, hur nöjd som helst och tittar på våra tavlor. Hon trivs med det och vem är då jag att ta denna lilla stund ifrån henne :?: :wink:

PS: Idag ska vi på husvisning! :D

Bianca :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Grattis Ronja :heart:

TACK för att du delar med dig av er vardag! Ni verkar ha det toppenbra där hemma :D .

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen alla kära forumister!

Två veckor sedan jag skrev sist nu. Kan tiden verkligen ha sprungit förbi så fort? Om två dagar blir tösen redan 11 veckor! :shock: :D

Vi har det fint här hemma och jag tror att vi nu tagit oss igenom sista ökningen. Strax före 10 veckor började Ronja äta som en häst, massor, massor och ännu mer. Bröstmjölkn räckte inte till, tyvärr så jag har gett henne en hel del ersättning utöver amningen. Hmm.. jag som trodde att jag hade mycket mjölk. :(
Hur som helst, huvudsakenär ju att hon blir mätt. Dock så har det intensiva flaskmatande lett till att lilla damen itne alls är särskillt intresserad av att dia längre. Hon skriker visserligen inte vid bröstet längre men hon äter inte heller. Hon bara liger där och tittar. Tolkar jag det som att hon är mätt och sedan läger henne utan mer mat blir det ett himla liv på damen :P :lol: Hon kanske sover 20 min men sen säger hon ifrån. Får hon då flaskan så äter hon glupskt och mycket, precis som om hon varit utan mat i dagar!
Hmm... känns sorgligt att överge amingen...
:arrow: Vad tror ni? Ska jag "skrota" flaskan ett tag och på så vis "tvinga" både bösten och henne att vänja sig vid situationen, eller ska jag acceptera att det är flaska som gäller och isf ge henne urpumpad mjölk i flaska?

Vi har ännu inte spikat något schema, även om dagarna ser ut på liknande sätt var dag.
Så här brukar en dag se ut.
7:00 - 7:15 (nåon gång där emellen) Väckning. Amning och mysstund i mamma och pappas säng.
8:00 (8:15 beroende på när Ronja väktes) Sova ca 2,5 timmar (ibland 2h 15 min beroende på väckningen)
10:30 vakna får flaksa, äter ca 250ml inom 30 minuter. Lek på golvet, utevistelse, socialt m.m.
12:00 sova 2,5 timmar
14:30 vakna får flaksa, äter ca 250ml inom 30 minuter. Lek på golvet, utevistelse, socialt m.m.
16:00 sova 2 timmar.
18:00 Får flaska, äter ca 150ml, lek och socialt.
19:00 Bad, amning och flaska i badet tillsammans med mamma.
19:30 Sova natt.

(Ja, ni ser - inte mycket amning... dumma mig som tog till flaskan så mycket... )
Struktur har vi ju, men Ronja får sammanlagt 18,5 timmar sömn! :shock:
Detta har fungerat bra tidigare, men nu märker jag att det börjar bli lite mycket. Tidigare har Ronja sovit utan uppvak mellan 19:30 och 7:00 (11,5 timmar!) Men nu senaste tiden har hon börjat vakna mellan 5-6 någon gång. Jag har då gett henne mat, för att jag tänkt att hon kanske är hungrig (pga. ökningen). Detta har i sin tur resulterat i att Ronja inte är särskillt intresserad av mat vid 7 (speciellt inte om hon åt vid 6. åt hon vid 5 går det ganska bra vid 7 igen). Och det har lett vidare till att hon sovit dåligt första sovpasset och velat ha mat igen efter 1,5 timmar... vilket i sin tur leder till.. ja, ni förstår. Obalans!
Men, kanske är det inte hunger dår på morgonen, utan bara för mycket sömn under dagen? Eller Så är det hunger och hon borde få sitt mål vid 4 (eller 5?), som hon ju egentligen borde ha ett litet tag till, men tidigare inte behövt :?
Jag vet inte riktit hur jag ska lägga upp det. För om jag försöker hålla Ronja vaken längre än 1,5 timmar under dagen blir hon lätt gnälling och otillfreds. Annars är hon alltid glad och skrattar jämt. Jag ser henne aldrig ledsen (mer än när hon vaknar och är hungrig pga. amningen...)
Nu har Ronja dessutom börjat vakna mycket tidigare efter insomning, även om hon ätit bra. Kanske efter bara 45 min. Hon kan ligga och skrika ett tag och somnar oftast om utan hjälp... men... det känns ju som om det vore de många sömntimmarna som rör till det.

:arrow: Min tanke på tider är följande (säg vad ni tycker - please)
7:00 Väckning
8:30 Sova 2 timmar
(alltså vaken ca 30 min längre, hon verkar egentligen piggast på morgonen, även om hon somnar lätt och utan protester efter en timmes vakentid)
10:30 Vaken 1,5 timmar
12:00 Sova 2,5 timmar
14:30 Vaken 2 timmar (?)
16:30 sova 45 min
17:15 Vaken 2 timmar
19:15 Sova natt
(4:30 nattmål?)

Sömn: 11h45min + 2h + 2,5h + 45min = 17timmar (hmm... fortfarande för mycket... :? )
:heart: Lite hjälp tack! :) :roll: :wink:

Bianca
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Vad händer om du ställer klockan vid 04.00 och tankar då? Då har hon några timmar till sin frukost 07.00. Som det är nu så hinner hon inte bli hungrig/bygga upp en aptit där på morgonkulan.
I sinom tid kommer hon att fasa ut 04-målet tänker jag, och skulle hon inte göra det självmant så kan ni hjälpa henne på traven.

Sen tycker jag att du piskar dig lite väl onödigt mycket med amning vs. flaska. Huvudsaken är väl ändå att hon är mätt eller hur :wink:
Tyvärr har jag ingen vidare erfarenhet av amning så jag kan inte ge dig inputs om huruvida du skall ta en "fight" för att återinföra bröstet.

:!: Här får jag efterlysa kloka svar från andra mer amningserfarna :!:

Ang. sömntimmarna, kapa tid där hon är som mest pigg, den luren hon sover som sämst/visar att hon inte vill sova så länge på.
Så förslagsvis, ge henne 11.5h natt och kapa lite på luren alt. håll vaken längre. Jag har svårt att säga dig när och var ni skall kapa för ni känner Ronja bäst och har följt henne så fint och vet när och var det är bäst att kapa :heart:
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej! :D

Problemet med att ge mycket flaska är ju att mjölktillgången minskar när efterfrågan på bm minskar. :? Men det GÅR att komma igen, bara att man kanske får balta och krångla lite. Börja med att läsa våra amningsråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951

:idea: För många småttingar blir världen plötsligt omåttligt intressant vid ca 3 mån. Det finns så mycket att titta på, och kanske är det roligare att ligga och le mot mamma än att äta? :wink: En bra teknik i såna fall brukar vara att ta barnet direkt från sömnen, helst halvsovande och direkt lägga till bröstet. Så ammar du från båda brösten i ett svep och erbjuder sedan påfyllning från båda igen precis mot slutet av timmen.

:idea: Parallellt med det kan du skaffa en napp med lite mindre till flaskan - ja, jag vet att det låter taskigt :oops: och oftast rekommenderar vi ju STÖRRE hål. Men jag menar bara att när man ammar och flaskar parallellt så får det inte vara löjligt mycket enklare att äta ur flaskan, för då blir det svårt att fortsätta amma.

:idea: Fortsätt gärna komplettera med flaska vid nån måltid om du vill, t ex kvällsslurken, även när amningen har lossnat igen. Soft att pappan kan mata ibland, och åtminstone jag hade ofta dåligt med mjölk då. :D SusanD brukar skriva att hennes barn självmant har valt bort flaskslurken när den inte behövdes längre.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej allesammans! :D Nu kommer uppdateringar från nyvigda och numera husägande föräldrar och två underbara barn! :heart:

Kalaskakan - tackar för fint svar! :heart: :D Ja, jo. Jag har ju funderat på att ställa klockan vid 4-5 tiden för att ta upp och ge mat. Men samtidigt så tar det ju emot lite att börja mata igen då, när hon varit utan nattmål så länge. Hmm.. Inte för min skull alltså, jag matar gärna, men det känns som om krånglar till det för henne, så att hon återigen - vid ett senare tillfälle - måste vänjas om igen. Jag tänkte försöka justera om sovtiderna på dagen först, för att se om uppvaken där på tidigare morgonen rätar ut sig. Men jag kanske tänker fel där. :?

Chokladkaninen- Tackar för prima svar! :D :heart: Ja, den där amningstråden har jag läst fleeeera gånger :P Men snurrade väl ändå till det, tyvärr. Ja, jag tänkte "om jag ger tösen ur flaska under några dagar (ammar på morgonen dock) och pumpar ut bröstmjölk under dagen så borde ju mjölken öka massor - massor! Men inte då... :( Under en hel dag fick jag bara ut lite knappt en halv liter. Och tösen drack ca 1 liter bröstmjölk och ersättning ur flaska!! (och ammades på morgonen). Det var mitt i ökningen så hon drack väl ovanligt mycket då. Ja, mjölktilgången ökade dock inte av allt pumpande, som jag trodde...
Under de senaste dagarna har jag ammat först, gett ersättning sen och pumpat därefter. Kanske händer det grejer snart! :D
Svar- ja! Det är betydligt lättare att amma Ronja innan hon vaknat till ordentligt :wink: Hon är så pigg nu tösen, de stunder hon är vaken :P Precis som du skriver så tittar och ler hon åt precis allt. Jag har nog aldrig mött en så glad unge tidigare! :D :herat:

Ang. schema då!
De senaste dagarna har varit riktigt ostrukturerade! My bad!
I lördags hade vi nämligen dop (och visel, som inga gäster visste om innan det väl var dags :wink: ) Så fredagen var en häktisk "fixa-iordning-dag", lördagen var dagen D och i går hade vi ett stort efterskalv.
Alltså, svärmor visste om vigseln och hon var här och hjälpte till med förberedelserna och allt. Hon har en "inte-SM-syn". Jag brukar vara bestämd och säga att NEJ, JAG vet bäst, men nu i helgen orkade jag inte riktigt. Så hela SM blev lite upp och ned med mycket småamningar, korta sovpass, många som tog upp Ronja så fort hon pep (när hon sov) "Hon ville inte sova mer" Ja, det var kaos i strukturerna.
Idag är vi dock på rätt spår igen! :) På torsdag ska vi dock åka till Halmstad över dagen (2,5 timmars bilfärd, enkel resa) och jag inser ju att rutinerna kommer komma i kläm även då. Så det känns fel att spika ett schema nu, då jag vet att det rasar redan på torsdag. Sen räknar jag med at fredagen blir en "efterskalvsdag". Så - Lördag! Start för spikat schema på lördag. Vad tror ni?

Jag är fortfarande inne på ungefär samma schemaspår som innan.

7:00 Väckning
8:30 Sova 2 timmar
(alltså vaken ca 30 min längre, hon verkar egentligen piggast på morgonen, även om hon somnar lätt och utan protester efter en timmes vakentid)
10:30 Vaken 1,5 timmar
12:00 Sova 2,5 timmar
14:30 Vaken 2 timmar (?)
16:30 sova 45 min
17:15 Vaken 2 timmar 15min
19:30 Sova natt
(4:30 nattmål?)

Alternativt (om Ronja fortsätter att vakna vid 6:30 (som hon gjort de senaste dagarna så börjar jag dagen 6:30 istället, vaken 1,5 timmar och sover sedan 2,5 timmar istället för 2.
Jag tror att det kan fungera fint så här. Det jag är mest tveksam över är om 45 min sömn räcker mellan de två 2-timmars-vakenpassen på eftermiddagen och kvällen. Men det är det sovpasset då Ronja sover allra sämst. Ibland vaknar hon efter 1 timme redan och vill inte somna om.
Det första sovpasset är det pass då Ronja egentligen sover som bäst, men jag vill ändå ha det kortare än sovpasset mitt på dagen, eftersom det mittersta ska vara det som hon har kvar längst. Ja tänker mig att mittensovpasset så småningom blir 2 timmar och det första 1,5 timmar. Så är vi på rätt spår, med 16 timmars sömn. Men jag tror att det kommer dröja ett tag till. :wink:

Så nu har jag uppdaterat lite, igen :D Inga direkta frågor idag egentligen, mest funderingar :wink: Tänker lite högt bara...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bara ett litet memo: Pumpen kan aldrig visa mängden mjölk i bröstet. Barnet är långt mycket effektivare att tömma en tutte än vad en pump någonsin kan bli.

Jag tror att du kan återgå till amningen. Erbjud flaskan på ett eller max två mål om dagen, är mitt tips. hungriga barn äter, oavsett om det är tutte eller flaska, bara maten finns.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

TorpSara skrev:Bara ett litet memo: Pumpen kan aldrig visa mängden mjölk i bröstet. Barnet är långt mycket effektivare att tömma en tutte än vad en pump någonsin kan bli.
Jaså??? :shock: :? :shock: Det visse jag verkligen inte!! Jag trodde att pumpen var den mest effektiva!!
Varför pratar "folk" (syftar inte på någon spec. här) då om att tömma bröstet med pump, efter att barnet ätit? :?
Bra att du upplyste mig! Tack! :D :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Acnaib skrev:
TorpSara skrev:Bara ett litet memo: Pumpen kan aldrig visa mängden mjölk i bröstet. Barnet är långt mycket effektivare att tömma en tutte än vad en pump någonsin kan bli.
Jaså??? :shock: :? :shock: Det visse jag verkligen inte!! Jag trodde att pumpen var den mest effektiva!!
Varför pratar "folk" (syftar inte på någon spec. här) då om att tömma bröstet med pump, efter att barnet ätit? :?
Bra att du upplyste mig! Tack! :D :heart:
Haha, det har jag aldrig hört, inte i modern tid. Förr, när barna hade maxmängder så skulle bröstet tömmas, men det var ju för att barnen inte fick äta tomt. Däremot kan du, ibland, dra ut lite till ur tutten är barnet ätit klart framförallt om det finns mycket mjölk, men det är rätt ovanligt efter det att amningen stabiliserat sig vid 2-3 månader.

Ska man öka på mjölkmängden kan man också pumpa efter att barnet ätit färdigt, men inte för att pumpen då tömmer bröstet, utan för att bröstet tror att det behövs mera mat och producerar mer.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Och dessutom, vilket man inte ska glömma, är det ju så SJUKT TRÅKIGT att pumpa. :mrgreen: Så jag tror starkt på att bara göra det om man behöver ett lager av bm på flaska eller om man inte har barnet till hands och håller på att explodera av mjölkfyllda bröst. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"