Hej igen alla kära forumister!
Två veckor sedan jag skrev sist nu. Kan tiden verkligen ha sprungit förbi så fort? Om två dagar blir tösen redan 11 veckor!
Vi har det fint här hemma och jag tror att vi nu tagit oss igenom sista ökningen. Strax före 10 veckor började Ronja äta som en häst, massor, massor och ännu mer. Bröstmjölkn räckte inte till, tyvärr så jag har gett henne en hel del ersättning utöver amningen. Hmm.. jag som trodde att jag hade
mycket mjölk.
Hur som helst, huvudsakenär ju att hon blir mätt. Dock så har det intensiva flaskmatande lett till att lilla damen itne alls är särskillt intresserad av att dia längre. Hon skriker visserligen inte vid bröstet längre men hon äter inte heller. Hon bara liger där och tittar. Tolkar jag det som att hon är mätt och sedan läger henne utan mer mat blir det ett himla liv på damen

Hon kanske sover 20 min men sen säger hon ifrån. Får hon då flaskan så äter hon glupskt och mycket, precis som om hon varit utan mat i dagar!
Hmm... känns sorgligt att överge amingen...

Vad tror ni? Ska jag "skrota" flaskan ett tag och på så vis "tvinga" både bösten och henne att vänja sig vid situationen, eller ska jag acceptera att det är flaska som gäller och isf ge henne urpumpad mjölk i flaska?
Vi har ännu inte spikat något schema, även om dagarna ser ut på liknande sätt var dag.
Så här brukar en dag se ut.
7:00 - 7:15 (nåon gång där emellen) Väckning. Amning och mysstund i mamma och pappas säng.
8:00 (8:15 beroende på när Ronja väktes) Sova ca 2,5 timmar (ibland 2h 15 min beroende på väckningen)
10:30 vakna får flaksa, äter ca 250ml inom 30 minuter. Lek på golvet, utevistelse, socialt m.m.
12:00 sova 2,5 timmar
14:30 vakna får flaksa, äter ca 250ml inom 30 minuter. Lek på golvet, utevistelse, socialt m.m.
16:00 sova 2 timmar.
18:00 Får flaska, äter ca 150ml, lek och socialt.
19:00 Bad, amning och flaska i badet tillsammans med mamma.
19:30 Sova natt.
(Ja, ni ser - inte mycket amning... dumma mig som tog till flaskan så mycket... )
Struktur har vi ju, men Ronja får sammanlagt 18,5 timmar sömn!
Detta har fungerat bra tidigare, men nu märker jag att det börjar bli lite mycket. Tidigare har Ronja sovit utan uppvak mellan 19:30 och 7:00 (11,5 timmar!) Men nu senaste tiden har hon börjat vakna mellan 5-6 någon gång. Jag har då gett henne mat, för att jag tänkt att hon kanske är hungrig (pga. ökningen). Detta har i sin tur resulterat i att Ronja inte är särskillt intresserad av mat vid 7 (speciellt inte om hon åt vid 6. åt hon vid 5 går det ganska bra vid 7 igen). Och det har lett vidare till att hon sovit dåligt första sovpasset och velat ha mat igen efter 1,5 timmar... vilket i sin tur leder till.. ja, ni förstår. Obalans!
Men, kanske är det inte hunger dår på morgonen, utan bara för mycket sömn under dagen? Eller Så är det hunger och hon borde få sitt mål vid 4 (eller 5?), som hon ju egentligen borde ha ett litet tag till, men tidigare inte behövt
Jag vet inte riktit hur jag ska lägga upp det. För om jag försöker hålla Ronja vaken längre än 1,5 timmar under dagen blir hon lätt gnälling och otillfreds. Annars är hon
alltid glad och skrattar
jämt. Jag ser henne aldrig ledsen (mer än när hon vaknar och är hungrig pga. amningen...)
Nu har Ronja dessutom börjat vakna mycket tidigare efter insomning, även om hon ätit bra. Kanske efter bara 45 min. Hon kan ligga och skrika ett tag och somnar oftast om utan hjälp... men... det känns ju som om det vore de många sömntimmarna som rör till det.

Min tanke på tider är följande (säg vad ni tycker - please)
7:00 Väckning
8:30 Sova 2 timmar
(alltså vaken ca 30 min längre, hon verkar egentligen piggast på morgonen, även om hon somnar lätt och utan protester efter en timmes vakentid)
10:30 Vaken 1,5 timmar
12:00 Sova 2,5 timmar
14:30 Vaken 2 timmar (?)
16:30 sova 45 min
17:15 Vaken 2 timmar
19:15 Sova natt
(4:30 nattmål?)
Sömn: 11h45min + 2h + 2,5h + 45min = 17timmar (hmm... fortfarande för mycket...

)

Lite hjälp tack!
Bianca