Stora förändringar för Lille O

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Snabbt inlägg, vill bara tipsa om att vanliga Esska-nappar passar finfint på åtminstone mina Dr Brown-flaskor. Jag kör "Stor" (märkt med "S") för välling och även om det skvalpar över en del så gillar Loa det.

Kram!
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Ett supertips till... när jag läste att du har Dr Brown, de flaskorna hade vi också. OM de napparna gillas sedan, och du ledsnar på insatsen i DrBrowns flaskor, för det gör man... DÅ passar ESSKAS Reko-flaskor utmärkt till Dr Browns nappar... Ester VÄGRADE några andra nappar nämligen, så jag klippte större hål i dem och köpte ESSKAs flaskor - så mycket billigare.

I butikerna säger de att Dr Browns flaskor funkar utan insatsen - men de gör de ICKE, de läcker som såll...

Inför framtiden som sagt... :thumbsup:

kom på att du kanske har de med stor krage... vid upptill alltså... då kan du bortse från mitt tips... :oops: :D
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack för tipset Anna och Anna! :D

Tror att jag har Dr Browns Wideneck (heter den så?). Ska ta med mig en av napparna till ICA och se ifall de har ESSKA och om de i så fall har rätt storlek! :thumbsup:

kram till er båda! :heart:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Du är gó du Kissen! :D :wink: Jag tycker bara det är rolit att kunna hjälpa till lite, om det nu är till hjälp :-k :wink: :roll:

Precis som Anna09 skriver så finns det ju olika flaskor. Jag rekomenderar varmt Avent's flaskor, de är såå bra (ursäkta reklamen!)
Du ska se att han snart är glad i flaskan oxå. Bara inte du tycker det är konstigt med flaska och ifrågasätter den. Då gör inte han heller det, ska du se!

Kram
:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Jag är oxå avent-fan. 8) Har funkar tiptop hos oss. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Skratt, om båda mina favorithjärtekontrollanter använder Avent så MÅSTE de ju vara bra! ;) Var köper man dem?
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Har ni sett det här: http://www.nappflaskor.se
En hel hemsida/blogg om nappflaskor!!! :shock:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Åh vad trött jag blir på vargtimmarna! :x
I morse vaknade prinsen 04:41 och kunde inte somna om trots pangramsa och klassisk musik. Vid 05:30 bytte jag till Katatonia (som vi brukar spela på kvällarna vid läggning) och levererade en påminnelseramsa + bekräftelseramsa igen (jag vet att jag inte borde men han började jobba upp sig och låta ledsen) och vid 05:40 blev det äntligen helt tyst därinne! Jag lyckades hålla mig i 9 minuter sedan knallade jag in och gjorde glad morgon!
Tröstar mig med att vi måste ju vara på rätt väg eftersom han faktiskt slumrar till en stund innan väckning...

Det var lite ledsamt vid läggningen igår (jag fick ge en påminnelse/bekräftelse efter 11 min men då somnade han!) och ett par smågråt i sömnen både under kvällen och natten.

Gissar att det är väldigt mycket som rör sig i det blonda lilla huvudet just nu. Han blir 5 månader idag \:D/ och de senaste dagarna har varit späckade med nya upptäckter och färdigheter. I lördags lyckades han vända sig från mage till rygg 2 ggr, i söndags kom han på hur man lyfter upp rumpa och rygg genom att stödja sig på fötter och bröstkorg, och igår ålade han sig ett par cm i olika riktningar för att få tag på sina leksaker! :shock: :D
Igår fick han sin första smakportion med proteiner i form av nötfärs. Så som sagt - det är mycket i görningen för tillfället.
Och idag ska den lilla räkan få sin 5-månadersvaccination!
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej igen!

Dags att köpa täcke till spjälsängen. Frågan är om man ska köpa ett svalt eller ett tjockare? Tänker att ett svalare kanske är smartast, då kan man bara lägga över en filt om det är extra kallt?

Lille O sover i en vanlig pyjamas utan fötter. Vi bor i ett gammalt hus och har ca 18 grader i rummen på nätterna (men kan även vara ner mot 17 grader på vintern).

Tacksam för alla tips på bra märken och modeller! :heart:
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

Grattis till lilla älsklingen på 5-mån-dagen!!
Va roligt, Ronja ska oxå få sin spruta idag! :lol: Vaccinationen kan ju ge rätt hög feber, så det finns ju risk att sömnen påverkas lite, i 2 nätter nu. Bara så du vet.

Jag tycker ni jobbar på fint! :thumbsup: Det är inte alltid perfekt och det kan ta upp till en hel månad tills alla bitar sitter ungefär om de ska.

Avent ja! de är bästast - enligt mig! Jag beställer dem från Österrike, då de är mycket billigare där och jag har släkt där som kan skicka. Men annars finns de på Babyland, om ni har en sån butik. Eller testa www.babyland.se De har en webbshop :wink:

Ang täcke så tycker jag det är så svårt att veta vad lillan behöver liksom. Själv har jag köpt ett dyrt täcke, "Exklusiv" från Rättstart. Det kostar en del men de garanterar att täcket hålls svalt då det är varmt och varmt då det är svalt. Freja har haft ett sånt hela "långa" ( :wink: ) livet, och har aldrig varit för varm eller för kall - förutom nu i somras, då vi hade drygt 30 grader inomhus. Då räckte det bra med bara påslakan.
de dyrare täckerna brukar även ventilera bättre, så jag resonerar som så att jag ellre betalar lite mer för något som fungerar bättre.
Men vill ud hellre köpa ett billigare så har IKEA billiga för runt 80kr! :shock: (vi har dem som extra-råkat-kräka/bajsa-i-sängen-täcke) De är okej, men håller inte jättevarmt om det blir kallt. Men då får du väl helt enkelt lägga på en extra filt, precis som du sa :wink:

Kram!
Bianca
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Bianca! Tack för snabbt svar! :heart:

Vad kul att du har just det täcket, jag har läst om det på nätet och lutar åt att köpa det! :) Det står ju att det ska vara bra i både varmt och kallt sovrum, men det är alltid skönt att höra att det faktiskt fungerar så också! :thumbsup:

Då ska jag be sambon köpa med sig ett sådant när han kommer på fredag (han bor nära Barkarby i veckorna och där finns det ju ett Babyland). :) Och då kan han ju köpa Aventflaska också! :D

har lagt den lille luringen att sova lunch nu. Passar på att äta lite själv medan han fortfarande sover. Kan ju alltid hoppas att han sover över sina skarvar men jag skulle inte satsa mitt liv på det... :roll:

Sedan måste jag än en gång tacka alla för mattipsen igår - lunchen gick KANON och var både trevlig och rejäl, sittandes i babysittern! :thumbsup:

Kram
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Så var lunchluren avklarad, och den gick bättre än jag vågat hoppas!
Han somnade på 4 min och sov sedan 1h 20 min med enbart ett pip i första skarven.
Men när han väl vaknade gjorde han det med buller och bång! Han storgrät, jag ramsade, han storgrät fortfarande och jag började undra om min käre bebis blivit döv. Gick in och vagnade i ett par sekunder, hans storgråt övergick till snyftande och när han blivit lugn ramsade jag mig ut. Han började skrika. Jag satte på Katatonia (kvällsmusiken) HÖGT. Han tystnade!

Efter ett par minuter tassade jag fram till dörren (som står öppen) och kikade in. Ser en blond kalufs som sticker upp på andra sidan suffletten. Den lilla räkan är vaken men inte ledsen! Där ligger han sedan i ytterligare 15 min och spanar omkring sig och mumlar för sig själv. Därefter nyttjar jag marginalkvarten, vill passa på att plocka upp medans hans mungipor pekar åt rätt håll... När jag kommer in och "väcker" och tänder så tittar han på mig med en min som säger "Åh vad bra att du kom, jag låg precis och tänkte att det skulle sitta fint med lite käk". :lol: Allt var frid och fröjd, och för min del känns det väldigt bra att även om han vaknade och inte kunde somna om så fixade han för första gången att ligga vaken själv utan att bli jätteledsen och/eller arg.
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Liten rapport från det gångna dygnet:

Eftermiddagsluren igår gick mycket bra. Han gnölade lite innan han somnade, och sov sedan 30 min innan jag VÄCKTE honom!!! \:D/

Natten flöt på fint med 2 nattmål som vanligt. Prinsen vaknade 04:55 och därmed även hans mamma... Pangramsa och det blev tyst. Vaknade efter 10 min och frågade, fick ny pangramsa, tyst. Så höll vi på hela morgonen, jag gav pangramsa varje gång för jag är rätt säker på att han somnade om mellan varven. Sista kvarten var det en del smågnöl (jag ramsade inte) och jag tog upp i en paus kl 06. Han var inte rödgråten eller arg så det känns som om han börjar inse att det finns värre saker än att vakna i sin vagn. :D

Morgonluren tog ett tag att somna, hela 18 minuter. Fick ge en påminnelse, sedan somnade han. Tror det berodde på att han var lite piggare än vanligt eftersom han faktiskt slumrat av och till under morgonen. Han sov bara 23 min och jag passade på att plocka upp honom medan han fortfarande var på gott humör.

Lunchluren gick långt över förväntan: han sov hela 1h 38 min UTAN SKARV!!! \:D/ \:D/ \:D/ Lite gråt när han vaknade, jag gav påminnelse och ca 3 min senare tog jag upp i en paus. Här känner jag själv att jag borde ha väntat längre eftersom jag hade ramsat, men jag ville inte förstöra den glada lunchen... :oops:

Nu sover han sin eftermiddagslur och så fort han vaknar blir det snabb amning och sedan iväg till BVC för 5-månadersvaccinationen. Jag får ta grötmålet när vi kommer hem, vi hinner tyvärr inte innan BVC... :? Ska bli såå spännande att se hur lång och tung han hunnit bli de senaste 2 månaderna, det känns som om det hänt MASSOR! :D
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej allihopa!

Lite frågor och funderingar inför den kommande kurningen:

:?: När jag läser på forumet så får jag känslan av att de flesta som kurat har gett ersättning eller välling. Jag ammar och har inte lyckats få O att ta flaskan ännu. Någon som har erfarenhet av att få till 12h på amning och smakisar? Har ett matmål och ett grötmål idag, ska det räcka?

:?: Läste någonstans att Skrattet bör ske utanför barnets rum? Det visste jag inte. :-k Varför ska man inte ha det i barnets rum?

:?: Bekräftelseramsan ska ju ha sista ordet till varje pris under kuren. Ska även bekräftelseramsan vara x4 (ifall vi inte kan dra ihop med påminnelseramsa menar jag) eller räcker det med x1 eller x2?

Kram!
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen! :D

Lite snabba svar innan jag måste lämna datorn igen :P
När jag läser på forumet så får jag känslan av att de flesta som kurat har gett ersättning eller välling. Jag ammar och har inte lyckats få O att ta flaskan ännu. Någon som har erfarenhet av att få till 12h på amning och smakisar? Har ett matmål och ett grötmål idag, ska det räcka?
Jag gjorde så med Freja. Ammade faktiskt helt först men övergick sedan till lite smakis och gröt. Det fungerade fint! Jag gav henne bröstmjölk ur flaska på kvällen, mest för att hon skulle vänja sig vid flaskan och efter en tid bytta jag ut den mot välling. Så jag tror helt klart att ni får till 12 h natt utan problem!!
Läste någonstans att Skrattet bör ske utanför barnets rum? Det visste jag inte. Varför ska man inte ha det i barnets rum?
Nej, det har inte jag läst :wink: Anna W skriver att det ska skrattas hela vägen ner i sängen, så om du inte tänker sätta sängen i hallen och sedan bära tillbaka den till älsklingens rum med sovandes barn i så måste man nog skratta även i barnets rum :wink: :lol:
Bekräftelseramsan ska ju ha sista ordet till varje pris under kuren. Ska även bekräftelseramsan vara x4 (ifall vi inte kan dra ihop med påminnelseramsa menar jag) eller räcker det med x1 eller x2?
Japp, alltid x4 i början av kuren. Senare kan man dra ner det till x2 och sedan dra ihop med första ramsan.

Kram!
Bianca
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"