And I Figured it out!!
Japp, jag tror att jag har hittat boven i dramat! Jag försökte med 5-minuters lurar som Du rekomenderade, Chokladkaninen, men tyvärr fungerade det inte på min lilla tjej. Hon somnade visserligen och sov gott i 5 minuter, men då jag väckte hene, på sekunden exakt och la henne till bröstet eller flaskan igen blev hon lika förtvivlad och frustrerad om tidigare. Bara mitt lillfinger dög. Och då kom jag på det magiska- Jag kan ju
lura henne!

(Än så länge iaf

) Jag ger henne helt enkelt mitt lillfinger och låter henne suga på det en liten, liten stund, sedan byter jag illa kvickt, och petar in bröstvårtan i hennes mun med just lillfingret. Det är lite trixit men det fungerar! När Ronja väl får tag om bröstvårtan och suger blir hon hur nöjd som helst och suger intensivt. Ibland släpper hon snabbt igen, men då är det bara att göra om och göra om och göra om. Till slut fattar hon vad som menas och äter finfint! Det känns så skönt att det löst sig så pass bra iaf, även om matningen tar längre tid så här. Dock fungerar det inte likabka att luras med flaskan. Nej, den går hon inte på. Så jag kan liksom inte fylla på med flaska efteråt. Så nu gäller det att få mjölkproduktionen på topp igen! 8)
Allra första omgången äter ju Ronja fin fint, utan trix så jag kan ju faktiskt ge henne flaskan först, om jag skulle behöva.
Det gäller främst kvällarna. Då är det lite knepigt att få i henne mat, så då får hon flaska innan badet och trix-lillfinger-bröst efter badet.
Eftersom Ronja äter bättre och mer nu så sover hon även bättre. Hon vaknar till runt 45-min-skarven och behöver vagnas några omgångar men sover sedan gott (oftast iaf).

:thumbsup:
Lite funderingar har jag iaf (som alltid

)

1) Jag läste i en annan tråd där en mamma funderar över bl.a. det där med skarvarna:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8425
Anna svarar henne bl.a.
Lägger du tillrätta varje gång han vaknat till, börjat gråta och du ska börja vagna?
Ska man göra det? Jag lägger bara tillrätta när jag lägger Ronja för att sova. Vaknar hon sedan efter säg 45 min så vagnar jag bara. Borde jag lägga henne tillrätta först? Och om ja, och hon somnar om men vaknar igen efter 3 minute, ska jag lägga tillsätta på nytt igen då?

2) Jag lägger Ronja rätt tidigt på kvällarna, beroende på hur dagen sett ut brukar det bli mellan 19-20 någon gång. Sedan brukar jag väcka Ronja omkring 22-tiden för att ge henne mat. Då äter hon mer eller mindre i sömnen ca 20 min, sen sover hon vidare till 04 (då jag väcker henne för att e mat) Ibland vaknar hon tidigare, men då vagnar jg kort och hon sover vidare.
Men... Anna skriver följande:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Vid två månader dras dagens sista, sena mål ihop med det tidigare kvällsmålet. Natten blir nu åtta timmar lång (20-04 är vanligt). Ett noga genomtänkt schema spikas för hela dygnet med en kvarts marginal åt båda hållen, inte mer.
Vid andra månadsgräsen stabiliserar sig det mesta (se ovan). Du ”spikar” ett schema efter den rytm barnet initierat. Nu blir det fyra stora mål, en nattslurk allra sist på kvällskulan och åtta timmars natt (samt lilla nattmålet kl 04 en månad till).
Jag läser det som att det mål jag ger Ronja vid 22 kommer att tas bort lite längre fram. (Inget jag planerar in redan, men vill ändå veta hur jag ska tänka vidare, senare) Men när ska jag då ge henne den där nattslurken? Som nu exempelvis är hon vaken omkring 1,5timmar på kvällen, innan hon läggs på natten. Och dessa 1,5 timmarna är ju det sista och fjärde SM-målet. När eller vart, ska jag få plats med nattslurken?

3) Anna skriver i Barnaboken (2008, sid.248)
(Innan man upprättar ett schema bör man alltid följa barnets egna tider under minst en vecka och därav utläsa tendenser till rytm)
Betyder det att jag senare ska följa Ronjas "önskningar" helt. Jag menar, om hon nu vaknar efter 45 min eller kanske 1,5 timmar ska jag då se det som att det är hennes rytm, eller ska jag fortsätta sträva efter 2-2? Den lilla pojken, Hugo, som Anna skriver om i BB sov ju nämligen bara ca 1 timme i stöten, det var ju hans rytm.

4) Är det dumt att byta barnvagn som Ronja sover i? Just nu har vi en syskonvagn (brio) som jag länat av min syeter. Den är stor, tung och klumpig och jag kan inte vagna och trycka till Ronjas huvud/skuldrar så som Anna beskriver det. Den andra vagnen jag har (oxå en Brio, fast en vanlig enkel vagn) saknar all tänkbar fjädring och därför valde vi bort den som sovplats innan Ronja föddes. Den är helt stel alltså och när man vagnar med den blir det ju inget gung, utan mer som en stöt - om ni förstår vad jag menar. Frågan är om jag kan använda den iaf? Är det dumt att byta? Behöver man fjädring eller fungerar det lika bra utan?

4a) Hur vagnar man med en syskonvagn från Babytravel? Det är en sån där vagn där det äldre barnet åker framåt och det lilla banrnet ligger i en hårdlift mot mamman.
Ursäkta reklamen:
http://www.babyproffsen.se/produkt/visa ... vel_Dublin
Oxå den vagnen är helt utan tänkbar fjädring. Jag har ännu inte "vågat" gå på promenad med mina små för jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det om Ronja vaknar till och behöver vagnas. Men nu när det är så härligt väder börjar suget bli stooort!
Tack för mig, för den här gången. Nu blev det visst långt igen, sorry
Bianca