Ronja, vår rövardotter! :D

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Jag vill slà ett slag för 5-minluren (exakt!) ocksà. Du har ju själv märkt att hon skarvar redan efter 5 min om det inte gàr ned tillräckligt med mat, sà lägg en 5-minutare tidigare i vakenpasset istället, i vagnen, i sele/sjal eller brevid dig i soffan. Väck när hon har sovit PRECIS 5 min genom att docka henne vid bröst/flaska. 8)

Underskatta inte 5-minlurens effekt pà smà mattrasslare! :D

PS, dricker du ordentligt nu när det är varmt? Det kan vara sà enkelt att hon inte tycker att tillgàngen motsvarar efterfràgan längre. :idea:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Chokladkaninen!

Ja, jag har "försökt" det där med 5 min lur. Men jag tycker att det är såå svårt att buffa henne till sömns. Eller själva buffandet är ju ingen konst, "en, två, tre, fyr, och, en, två, tre, fyr, och..." Men Ronja skriker upp sig nåt så alldeles! Hon uppskattar det verkligen inte. Men jag kanske inte har gett det tillräckligt med försök ännu, så hon kanske accepterar det efter några dagar. För buffandet är ju bra annars, det kan utföras vart som helst liksom, ingen extrautrustning krävs.
Jag trodde nämligen inte det var så bra att "lura" i vagn.
Sele har jag inte testat ännu, kanske är idé. (Den såg jag mer som "transport" :P)

Ja, ska införa 5minutaren under dagen idag. Spännande! :)
Nu ligger ju Ronja redan för sovpass nr1. Ja, det går sådär... :? Hon vaknar, hela tiden i princip. Jag har tagit upp henne och erbjudit mer mat. Hon tog faktiskt lite, men somnade sedan vid bröstet. Hon släppte och jag la ner henne igen. Hon vaknade efter några minuter igen...

Värmen ja! Hujedamej - va varmt vi har det! Igår var det 32 grader i skuggan och 39 grader i solen :!:
Nej, jag dricker nog inte tillräckligt, jag är riktigt dålig på det - har alltid varit! Jag är ju aldrig törstig, så jag glömmer bort att dricka. :? :shock:
Jag har märkt det nu när jag pumpar att det inte alls kommer så mycket som det brukar göra, så produktionen har ju gått ner, tyvärr. Men det finns nästan alltid så att Ronja kan få 200ml (ursäkta att jag tänker i ml igen, Kalaskakan) vid varje stort mål. Någon gång har jag haft på tok för lite, och då blandade jag den bröstmjölk som fanns med ersättning (alltså ersättningspulver och vatten då såklart). Ronja märkte nog ingen skillnad :P Hon åt iaf, ja.. tills trasslet började då :roll:
Hon får alltid flaska oxå, så hon erbjuds mat tills hon vägrar ta mer. Jag låter aldrig maten ta slut liksom. Så jag tror inte att hon märker att det finns mindre mjölk än vanligt. Men visst, det storsprutar ju inte, som det annars gjort, och donatormjölk existerar inte längre :(
Jo, jag måste bli bättre på att dricka mer! Men jag glömmer ju sååå lätt... :?

Så, massor av vatten och 5 minuters lur i "strora målet" Kanske det skulle passa bra med en liten lur efter första umgänget. Alltså, Mat - Byte - Umgänge - Lur - Mat - Soc - Sova. Det blir som två kortare matpass.
Nu är jag peppad till max! :thumbsup: Och vill Ronja helt enkelt inte ha mer mat iaf, så får jag väl acceptera att hon inte vill ha mer :wink: :P

Tackar för peppningen, Kalaskakan och Chokladkaninen!! :heart: :heart: :heart:
/Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

And I Figured it out!! :D :o :shock:

Japp, jag tror att jag har hittat boven i dramat! Jag försökte med 5-minuters lurar som Du rekomenderade, Chokladkaninen, men tyvärr fungerade det inte på min lilla tjej. Hon somnade visserligen och sov gott i 5 minuter, men då jag väckte hene, på sekunden exakt och la henne till bröstet eller flaskan igen blev hon lika förtvivlad och frustrerad om tidigare. Bara mitt lillfinger dög. Och då kom jag på det magiska- Jag kan ju lura henne! :twisted: (Än så länge iaf :wink: ) Jag ger henne helt enkelt mitt lillfinger och låter henne suga på det en liten, liten stund, sedan byter jag illa kvickt, och petar in bröstvårtan i hennes mun med just lillfingret. Det är lite trixit men det fungerar! När Ronja väl får tag om bröstvårtan och suger blir hon hur nöjd som helst och suger intensivt. Ibland släpper hon snabbt igen, men då är det bara att göra om och göra om och göra om. Till slut fattar hon vad som menas och äter finfint! Det känns så skönt att det löst sig så pass bra iaf, även om matningen tar längre tid så här. Dock fungerar det inte likabka att luras med flaskan. Nej, den går hon inte på. Så jag kan liksom inte fylla på med flaska efteråt. Så nu gäller det att få mjölkproduktionen på topp igen! 8)
Allra första omgången äter ju Ronja fin fint, utan trix så jag kan ju faktiskt ge henne flaskan först, om jag skulle behöva.
Det gäller främst kvällarna. Då är det lite knepigt att få i henne mat, så då får hon flaska innan badet och trix-lillfinger-bröst efter badet.
Eftersom Ronja äter bättre och mer nu så sover hon även bättre. Hon vaknar till runt 45-min-skarven och behöver vagnas några omgångar men sover sedan gott (oftast iaf). :D :thumbsup:

Lite funderingar har jag iaf (som alltid :P )

:arrow: 1) Jag läste i en annan tråd där en mamma funderar över bl.a. det där med skarvarna:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8425
Anna svarar henne bl.a.
Lägger du tillrätta varje gång han vaknat till, börjat gråta och du ska börja vagna?
Ska man göra det? Jag lägger bara tillrätta när jag lägger Ronja för att sova. Vaknar hon sedan efter säg 45 min så vagnar jag bara. Borde jag lägga henne tillrätta först? Och om ja, och hon somnar om men vaknar igen efter 3 minute, ska jag lägga tillsätta på nytt igen då?

:arrow: 2) Jag lägger Ronja rätt tidigt på kvällarna, beroende på hur dagen sett ut brukar det bli mellan 19-20 någon gång. Sedan brukar jag väcka Ronja omkring 22-tiden för att ge henne mat. Då äter hon mer eller mindre i sömnen ca 20 min, sen sover hon vidare till 04 (då jag väcker henne för att e mat) Ibland vaknar hon tidigare, men då vagnar jg kort och hon sover vidare.
Men... Anna skriver följande:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887
Vid två månader dras dagens sista, sena mål ihop med det tidigare kvällsmålet. Natten blir nu åtta timmar lång (20-04 är vanligt). Ett noga genomtänkt schema spikas för hela dygnet med en kvarts marginal åt båda hållen, inte mer.
Vid andra månadsgräsen stabiliserar sig det mesta (se ovan). Du ”spikar” ett schema efter den rytm barnet initierat. Nu blir det fyra stora mål, en nattslurk allra sist på kvällskulan och åtta timmars natt (samt lilla nattmålet kl 04 en månad till).
Jag läser det som att det mål jag ger Ronja vid 22 kommer att tas bort lite längre fram. (Inget jag planerar in redan, men vill ändå veta hur jag ska tänka vidare, senare) Men när ska jag då ge henne den där nattslurken? Som nu exempelvis är hon vaken omkring 1,5timmar på kvällen, innan hon läggs på natten. Och dessa 1,5 timmarna är ju det sista och fjärde SM-målet. När eller vart, ska jag få plats med nattslurken?

:arrow: 3) Anna skriver i Barnaboken (2008, sid.248)
(Innan man upprättar ett schema bör man alltid följa barnets egna tider under minst en vecka och därav utläsa tendenser till rytm)
Betyder det att jag senare ska följa Ronjas "önskningar" helt. Jag menar, om hon nu vaknar efter 45 min eller kanske 1,5 timmar ska jag då se det som att det är hennes rytm, eller ska jag fortsätta sträva efter 2-2? Den lilla pojken, Hugo, som Anna skriver om i BB sov ju nämligen bara ca 1 timme i stöten, det var ju hans rytm.

:arrow: 4) Är det dumt att byta barnvagn som Ronja sover i? Just nu har vi en syskonvagn (brio) som jag länat av min syeter. Den är stor, tung och klumpig och jag kan inte vagna och trycka till Ronjas huvud/skuldrar så som Anna beskriver det. Den andra vagnen jag har (oxå en Brio, fast en vanlig enkel vagn) saknar all tänkbar fjädring och därför valde vi bort den som sovplats innan Ronja föddes. Den är helt stel alltså och när man vagnar med den blir det ju inget gung, utan mer som en stöt - om ni förstår vad jag menar. Frågan är om jag kan använda den iaf? Är det dumt att byta? Behöver man fjädring eller fungerar det lika bra utan?

:arrow: 4a) Hur vagnar man med en syskonvagn från Babytravel? Det är en sån där vagn där det äldre barnet åker framåt och det lilla banrnet ligger i en hårdlift mot mamman.
Ursäkta reklamen:
http://www.babyproffsen.se/produkt/visa ... vel_Dublin
Oxå den vagnen är helt utan tänkbar fjädring. Jag har ännu inte "vågat" gå på promenad med mina små för jag vet inte riktigt hur jag ska lösa det om Ronja vaknar till och behöver vagnas. Men nu när det är så härligt väder börjar suget bli stooort! :D

Tack för mig, för den här gången. Nu blev det visst långt igen, sorry :?
Bianca
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Åh, jag glömde ju :oops:

:arrow: 5) Kan amningste drickas kallt, eller förlorar det effekt då? Inte så sugen på varmt te då det är 32 gradet ute!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Nej.. nu går det utför igen... Jag förstår inte riktigt.
Ronja vill verkligen inte äta. Bara minimala mängder ytterst sällan.
Som nu t.ex. Jag gav Ronja ett nattmål vid 22:30 igår och då åt hon bra (det gör hon alltid) Sen vaknade hon itne förrän 6:45 idag. Så wow! Hon som ju ca 8 timmar ju! tänkte att nu måste hon väl vara hungrig, men nej... Hon sög två eller tre ta, sen spottade hon ut bröstet och var "nöjd". Hon låg tyst och stilla och ranskade omgivningen. "Fine", tänkte jag, "då får du väl "umgås" först och äta sen". Ronja ligger nöjd, snackar lite, och tittar på allt. Skriker till ibland och jag tänker att det nog är hunger snart. Så efter en halv timme lägger jag henne tillbröstet igen. Så fort bröstvårtan närmar sig Ronjas mun så börjar hon skrika hysteriskt. Hon skriker, spänner sig, fäktar med armarna och slänger med huvudet. Jag lägger ifrån henne igen och hon blir nöjd och lugn. Efter ytterligare en halvtimme (så 1h och 15 min sammanlagt) l'gger jag till henne igen. Men inte då. Samma resultat. Jag försöker med flaska, men nej. Flaska med större dinapp - nej. Hysteriska skrik, som om man skulle döom man åt liksom.
Hon borde ju vara hungrig. dryga 9 timmar utan mat - och igår åt hon oxå riktigt dåligt. :shock:

Jag känner mig så ledsen och uppgiven. :cry:
Jag vet verkligen inte vad jag ska göra längre. Lura henne fungerar ibland, men låångt ifrån alltid. 5-min-lur fungerar inte heller. Visst, hon sover de där fem minuterna, men efter det är hon lika trasslig. Ingen mat - NEJ!
Om det inte hade varit att hon sover såå dåligt på dagarna så hade hade hon väl kunnat leva på sina miiinimala mängder mat. Men nu kan det ta timmar innan hon somnar med mycket skrik, och när hon väl somnat sover hon kanske 20 min. Och mat hjälper inte. Även efter 20 min sömn vill hon inte ha.

Det känns verkligen inte bra det här. Jag vet inte hur vi ska ta oss upp till ytan igen, för nu känns det verkligen som om vi sjunker...

Kramar
/En ledsen och förtvivlad Bianca
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Bianca!

Jag vet exakt hur det känns så här kommer min tråd inklistrad, om rätt sida inte ploppar upp så läs fom. sid 8-9 och sen framåt så långt du känner att det ger dig något.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... &start=120

Jag är fortfarande på linjen att Ronja sköter det där intaget rätt bra själv - med andra ord - våga backa och låta henne visa dig! Så BLEV jag tvungen att göra med Smulan för att bli klok.

Smulan sov också bra om nätterna och skarvade om dagarna. Ja, läs tråden så ser du.

:arrow: Gällande de frågorna i ditt förra inlägg så får jag erkänna att jag inte hinner ge dig svar nu, jag hoppas att någon annan hoppar in med dem åt dig :idea:

Sen ber jag dig att riktigt kolla efter om Ronja verkligen sover SÅ illa om dagarna, syna sömmarna. Många bebisar skarvar, många går inte alls "by the book" och när det inte sker blir man förvirrad och förtvivlad, jämför alldeles för mycket, hittar för många fel hos sig själv och kör fast.
Så, här har du minst en till som hade en "inte by the book" bebis men vi styrde upp det på vårt sätt - så som SM också, faktiskt, är tänkt till för.

Stor kram, gaska upp dig och sen kör du. Man får förtvivla!
:heart:
Rosine

Inlägg av Rosine »

Hej Bianca, min lilla (10 dagar äldre än din) äter inte heller så mycket. Hon kan också bli arg (fast inte så pass mycket som din) när jag vill ”tvinga” henne att äta. Jag har följd din tråd för att vi verkar vara i liknande situationer: problemet med 45 min skarvar. För några dagar sedan har jag skjutit matvargarna. Jag tror inte längre att skarvara har med matbrist att göra, däremot antar jag att jag hade bortskämt henne med allt vagning och håller nu på at backa, är inne på tredje dagen idag.
Det känns för tidigt att utvärdera, håller fortfarande på att hitta rätt sätt för att lugna henne utifrån hennes rum: musik (hon verkar fö föredra musik med röst, ingen klassisk musik), tunga steg (tipps från Kalaskakan, läs gärna hennes senaste inlägg i min tråd), högljud prat …. Jag går in bara vid högt skrik och då bara kort. Har inte någon bestämt strategi (á la: Jag måste göra precis si eller så), för att jag inte vill hamna i något träsk igen, och jag vill inte fastna mig till något. Vet inte hur länge det tar att hon slutar med skarvarna, och det hela är verkligen inte lätt. Men situationen nu känns iaf bättre en förr. Hon är mer utvilad, även om hon inte sover i två timmar när hon ligger i sängen i två timmar, till och med har kvällstrasslet minskat avsevärd, jag hinner med saker och ting, storebror är mera nöjd och min man är också det för att han inte behöver städa huset kl. 11 på kvällen.
Men som sagt är jag själv försiktigt med att utvärdera… Men tänkte (som Kalaskakan) att kanske även du skulle kunna fundera på att ändra strategin.
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Kalasan!

Jag har läst en del i din tråd nu och ser mycket likheter! :) Jag har faktiskt inte orkat (eller hunnit) läsa så mycket ännu, men sid 8-10 har jag läst idag iaf. Men jag ska läsa mer :wink: Den största skillnaden jag ser är väl att Ronja faktiskt inte skriker (mer än när hon ska sova). Under vakenpassen är hon hur nöjd som helst, bara hon slipper äta :? :roll:

Rosine: Tack för att du bryr dig!
Det är så skönt att höra att det finns dem som har det ungefär på liknande sätt, även fast jag inte önskar någon detta trassel egentligen.
Byta strategi ja... Jag tror inte att jag har någon egentlig strategi. Jag vill ju bara att Ronjatösen ska äta, så att hon blir mätt... Hur och var eller när spelar just för tillfället ingen större roll. Bara hon äter!

Under dagen idag har Ronja sovit otroligt mycket (och bra faktiskt - inte myckte skarvar). Men hon har ätit ännu mindre än vanligt.
Kalaskakan - varning - nu kommer ml-tänk :wink: :roll:
Sedan igår kväll/natt 22:30 tills 18:30 ikväll har Ronja ätit knappt 3 dl.
Jag berättade för min syster att Ronja åt dåligt och hon skrämde mig lite då hon sa "sånna där små torkar ut så otroligt fort. Om det inte är bättre imorgon måste du nog söka hjälp" Så jag blev ju inte mindre stressad om man säger så.
Oskar tror att det är värmen som gör att tösen inte vill äta. Han kan ha rätt. vi har runt 40 grader ute och runt 30 grader inne. Jag vet inte hur jag ska kunna sänka temperaturen inne. Men svetten rinner, om oss allihop!
Nu ikväll vid 18:30 testade jag därför att bada tillsammans med Ronja (i kallare vatten än vanligt - 35 grader) och amma henne i badet. Det gillade hon! Hon åt, trots att hon timmen tidigare nekat flera matförsök. Hon tömde vänstra bröstet, men började småtrassla lite vid högra, varpå jag tog till flaskan istället. 50 ml åt hon ur den och sen var hon nöjd. En hel timme badade vi och Ronja var glad och nöjd hela tiden och skrek inte en endaste gång vid varken bröstet eller flaskan! De ni!
Kan man bada en liten bebis 4x 1timme varje dag :?: :roll: :wink:
Nej, även om det gick, så blir det ju lite svårt med Freja. Men visst, sista kvällsmålet kan ju med fördel förläggas till badkaret :lol: :P 8)

Ang. mina tidigare frågor:
Det är ju onödigt om någon hjälpsam själ lägger värdefull tid på att svara på frågor som inte längre behöver besvaras liksom. :wink:
Så:
Fråga 1) 4a) och 5) är fortfarande aktuella, varav fråga 4a) är minst aktuell då jag just nu inte kan tänka mig någon promenad i denna stekande värmen :P

Nu tackar jag för mig för kvällen :D
Tack för att ni finns och bryr er! Ibland då man krälar som mest på golvet är det underbart med en och annan hand som hjälper en på fötter! Tack :heart:

Bianca
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej på er! :D

Ingen aning om man kan dricka amningste kallt, men det borde väl inte vara nåt problem? Om du kokar och låter svalna menar jag?

Jag vet inte om det är avgörande huruvida man tillrättalägger innan man börjar vagna en ny omgång. Jag har alltid gått på känslan. Har barnet tjorvat in sig i ett hörn, knycklat till lakanet och ligger allmänt olustigt så fixar man till och lägger till rätta med armar och ben på rätt håll så att säga :D Annars inte. Då vagnar jag bara en omgång som markering och för att barnet skall tystna. Du kan ju egentligen jämföra det med att ramsa. Barnet skriker och frågar om det är sovdags. Istället för att svara med ramsa typ "nu skall du sova" eller nåt, så drar du ett par ordentliga tag med vagnen. Barnet tystnar. Du bekräftelseramsar med skak i handtaget (alla använder inte detta men jag tycker det är kanon! Kan användas som påminnelse också).

Jag vet inte hur man skall kunna vagna med en syskonvagn :shock: hur skall du få in knycken? Jag har kört 80-talsvagn med gung :D Det är en heeelt annan sak :lol: Så vagna i en gamvagn, de kostar inte många kronor :wink:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Blivandemamma!
Bugar och bockar, tackar, tackar för svar!

Jo, vi har köpt en begagnad vagn till Ronja nu, som hon sover i. Inte från 80-talet men ändå en med mycket gung!

Det där med syskonvagn var ju mest för promenadens skull liksom. När jag går ut med båda barnen och Ronja ska sova. Hon somnar fint men om hon vaknar efter säg 45 min och vi är ute med vagnen. Hur får man henne att somna om då, när man inte kan vagna liksom. Det är det lilla kluriga... :roll:
Men, det får bli ett senare "problem" att lösa. Känns som ett rätt obetydligt "problem" om man jämför med värmen och matintaget här. :?

Ny dag - nya förutsättningar!
Igår struntade jag i att ta upp Ronja och ge henne en nattslurk vid 22-tiden. Jag ville se hur länge hon sov om hon ingen fick (med tanke på hennes minimal intag under dagen).
Ja... jag ska nog inte klaga på sömnen nattetid iaf :wink: Tösen somnade igår vid 20:30 och sov till 5:30 idag! :shock:
5:30 tycker jag är för tidigt att göra till morgon, så det fick bli en nattslurk. Men hon åt en stor nattslurk! :D Så skönt! strax efter 6 hade hon diat klart. Således tyckte jag att morgon vid kl 7 inte skulle passa så bra idag, så jag låter henne sova, tills hon vaknar. Eller ja... senast 9-tiden iaf. (annars hinner vi nog inte med 4 mål idag). Hade jag tagit upp henne vid 7 hade hon nog inte velat äta och så är vi där igen... Ja, strukturen kanske blir lite lidandes nu, då vakentiden inte är den samma. Och snart är damen 2 månader. Men vi måste ta det lugnt först! Jag känner att vi måste reda ut det här med maten innan vi ens börjar tänka på hur man stavar till schema. Oavsett hur vi löser situationen så måste nog både jag och Ronja känna oss trygga i den, innan vi går vidare. Det kan ju ta ett tag, eller så är det löst på en vecka. Det återstår att se. När hon vaknar nästa gång hoppas jag ifa att aptiten infinner sig :wink:
Sen har jag tänkt att sträva extra mycket efter 2h vaken. Jag tror att Ronja klarar det. När hon är vaken ser hon ju inte det minsta trött ut, hon är alltid pigg och glad (bara hon slipper äta :P ) Så jag tänker om hon kanske är vaken mer, så kanske hon sover bättre och orkar äta mer :?: :!:
Ja, vi får se. Blir hon övertrött så är det ju bara till att backa bandet igen...

Ha det fint i sommarvärmen allesammans! :heart:

/Bianca
Elle

Inlägg av Elle »

Acnaib skrev: Men vi måste ta det lugnt först! Jag känner att vi måste reda ut det här med maten innan vi ens börjar tänka på hur man stavar till schema. Oavsett hur vi löser situationen så måste nog både jag och Ronja känna oss trygga i den, innan vi går vidare. Det kan ju ta ett tag, eller så är det löst på en vecka. Det återstår att se.
Vilka kloka insikter! :thumbsup:

När vår juvel vaknade tidigt och man var ute i ngn park el dyl så gick jag bara lite med vagnen så hon somnade om.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kramar och pepp från mig också. Instämmer med Elle, klok mamma som tar tag i maten först.

Håll startiden för varje mål till 3,5-4 tim emellan. Bra att du satsar på rejält med vakentid mellan sömnpassen. Själv har jag tyckt om att få förmånen att väcka emellanåt. Det känns bra tycker jag att få visa att mamma har koll på läget.

Nancy
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej alla! :D

Elle: Tack för tipset! Ska testa det när vi går ut med vagn nästa gång!

Nancy: Tack ungerbara du för ditt stöd och för staket!!
Nu de senaste dagarna har det gått över all förväntan bra!
Ronja och jag har nog börjat att förstå hur den andre vill ha det :wink:
Ronja följer inte boken precis gällande ätandet. Hon vaknar och får bröst 1 och direkt efter får hon bröst två. Därefter vill hon ha umgänge, ny blöja, delaktighet och allt det där. Mer mat vill hon först ha efter nästa sovpass igen.
Efter det att Ronja fått allt det där andra som hon behöver lägger jag henne i vagnen. Ja skakar lite och går sedan därifrån. Om hon protesterar mycket skakar jag till hon blir tyst. Därefter går jag. Börjar hon klaga igen då får hon 100 sekunder innan jag på nytt skakar. Oftas somnar hon ganska direkt efter lite bök och utan behov av mer skak! FANTASTISKT! :shock:
Hon skarvar ibland, ytterst sällan nu! Och de allra, allra flesta skarvar har hon hittills klarat alldeles utmärkt själv. Även i skarvarna får hon 100 sekunder innan jag ingriper med lite skak. Men det har bara behövts sammanlagt två gånger :D

Ang. vakentid så orkar hon faktiskt itne riktigt 2 timmar ännu. Våra rutiner har ed sista dagarna sett ut så här: (detta är alltså inget schema, utan har bara blivit så då jag nästan helt och enbart följt Ronja)

ca 7:10 Väcker jag Ronja och hon får Bröst1+2 Efter det ligger hon i Oskars och min säng och tittar på allt runtomkring. (inget riktigt umgänge där, utan hon vill helst vara ifred) Ny blöja och sen ner i vagnen för sovpass.
8:10 Sova ca 2,5 timmar
ca 10:45 Vaknar/väcks får Bröst1+2, umgänga, byte, ensamstund på golvet, socialt m.m. ca 1timme och 45 min vaken
12:30 sover middag 2,5 timmar
15:00 vaknar/väcks Bröst1+2 umgänge och allt det där. ca 1,5 timmar
16:30 sova ca 2 timmar (ibland bara 1,5 timmar)
18:30 Väcks/vaknar Får bröst 1 sedan kvällsbad tillsammans med mamma. I badkaret äts sedan ur bröst 2 och även ur flaska om så önskas. (vägar väl knappt säga det här - men helt utan kvällstrassel!!! :shock: Dock kan man behöva skaka ett par extra gånger när det ska sovas)
20:00 Sova natt
ca 3:00 vaknar Ronja och får nattmål. (ibland vaknar hon lite tidigare och ibland lite senare. Jag väcker inte, utan Ronja får mat då hon vill.
7:10 Väcks för ny dag.

Förstår ni :?: :!: HELT UNDERBART BRA just nu!!!
När jag valde att sluta fokusera på mängden mat och sluta vagna så löste det andra sig av sig självt. Jag vågar nu lita på att Ronja äter det hon behöver och att hon kan sköta sitt insomnande själv!

Nu ska jag bara försöka komma ihåg att dricka vatten själv! Jag förstår itne hur jag kan vara så dålig på det :roll: :?

Ha det nu så fint i sommarvärmen, så återkommer jag med uppdateringar om några dagar :D

/Bianca :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nämen oj Bianca vilken energi i dina ord :D :heart:

Underbart :lol:

Nu kan jag inte ta åt mig nån ära för "skaket", det är AW som lärt mig, men jag gör mitt bästa för att berätta hur suverän nytta jag haft av detta verktyg då barnen varit för små för enbart ramsa.

Jag tycker att det är så härligt att läsa om hur du använder och anpassar Standardmodellen efter er egen situation. Tjusigt :thumbsup:

:heart: Stor kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Acnaib skrev:Börjar hon klaga igen då får hon 100 sekunder innan jag på nytt skakar. Oftas somnar hon ganska direkt efter lite bök och utan behov av mer skak! FANTASTISKT! :shock:
Måste bara säga att just detta gör mig helt lycklig. Jag minns känslan exakt, hur man växer flera meter och verkligen börjar förstå att man själv kan lära sitt lilla barn att somna tryggt.

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"