Hej!
Om du blir nervös över att flytta till spjälsäng och sluta nattamma så ta bort nattamningen först. Då har du fortfarande möjligheten att vagna om du skulle behöva. När älsklingen sedan sover över målen utan hjälp från din sida så flyttar du över honom till spjälsäng som om det vore det mest naturliga i hela världen, och då ramsar du om han ifrågasätter.
Det är såå olika hur mycket de små äter. Jag brukar tänka som så att om de sover bra så har de fått i sig tillräckligt, men det kan man ju inte veta innan man börjat kuren. Alltså om de skriker för att de är hungriga eller inte. Då kommer snabbt de egna vargarna tassandes.

Så bestäm dig för att du ska truga och truga och truga lite till. Du kan itne göra mer än erbjuda honom, vill han inte ha mer - ja, vad ska du göra då? Äta åt honom?

Nej, det kan du ju inte gärna göra. Så erbjud honom mat och överlåt sedan åt honom hur mycket han vill ha. När han inte får mer mat på natten så kommer han förmodligen äta mer på dagen!
Ronja är 5,5m snart 6 månader nu och för någon månad sedan åt hon ungefär så här:
7:00 Morgon - amning + 150ml ersättning (hon får inte i sig mycket i själva amningen, men jag envisas och vill inte ta bort det ännu, nåra droppar är bättre än inga, tänker jag)
10:00 ca 200-150ml ersättning (numera äter hon en port gröt och ca 100ml ersättning)
14:00 ca 1.5 dl puréer (10 msk blir väl det ungefär va?) av olika slag ink. frukt + ca 100-150ml ersättning
17:00 1 port. gröt + ca 100-150ml ersättning
18:30 ca 150-200 ml välling.
Jag tycker det ser ut som om de äter ungefär lika. du ammar ju, så det är ju svårt att veta hur mycket han "dricker". Men matmättigt äter de ungefär samma mängd.

Jag tycker hans matintag ser bra ut! Men som sagt, det är så olika det där hur mycket de vill ha. Beroende på hur mycket han har ätit under dagen så kanske han slukar 100-200ml som nattslurk, eller mer, eller mindre... Erbjud, mer kan du inte göra.
Jag fetar upp maten med osaltat äkta smör, ganska rikligt faktiskt. Men ju mer smör du lägger i ju mer mättande blir maten och ju mindre kommer han förmodligen äta. Du får testa dig fram till en balans som funkar för er båda.
Hoppas ni får en fin natt!
Kram

Bianca