Stora förändringar för Lille O

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Inför kurningen vill jag vara säker på att Lille O får i sig tillräckligt med mat om dagarna. Undrar därför:

:?: Hur mycket mat ska det gå ner i en liten som nu blir 5 månader? Låter detta rimligt eller är det för lite? (Jag ransonerar inte på något sätt utan detta är helt enkelt vad jag brukar få ner i honom.)
Lunch: Amning. Sedan ca 2 msk potatismos, 3 msk andra grönsaker, 3 msk katrinplommonpuré, 1/3 mosad banan.
Kvällsmat: Amning. Sedan en smakportion gröt (mild havre från Nestlé) med 1 msk katrinplommonpuré.

:?: Ska införa välling som kvällsslurk (tack för tipset Bianca), hur mycket vore rimligt att få i honom?

:?: Hur mycket brukar ni fetta upp måltiderna? 1 tsk? 1 msk?

Måste säga att jag är lite nervös inför att ta bort nattmålen samtidigt som jag flyttar över honom till spjälsäng - man förlorar ju då möjligheten att vagna över målen...

kram
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! :D

Om du blir nervös över att flytta till spjälsäng och sluta nattamma så ta bort nattamningen först. Då har du fortfarande möjligheten att vagna om du skulle behöva. När älsklingen sedan sover över målen utan hjälp från din sida så flyttar du över honom till spjälsäng som om det vore det mest naturliga i hela världen, och då ramsar du om han ifrågasätter.

Det är såå olika hur mycket de små äter. Jag brukar tänka som så att om de sover bra så har de fått i sig tillräckligt, men det kan man ju inte veta innan man börjat kuren. Alltså om de skriker för att de är hungriga eller inte. Då kommer snabbt de egna vargarna tassandes. :? Så bestäm dig för att du ska truga och truga och truga lite till. Du kan itne göra mer än erbjuda honom, vill han inte ha mer - ja, vad ska du göra då? Äta åt honom? :wink: Nej, det kan du ju inte gärna göra. Så erbjud honom mat och överlåt sedan åt honom hur mycket han vill ha. När han inte får mer mat på natten så kommer han förmodligen äta mer på dagen! :D
Ronja är 5,5m snart 6 månader nu och för någon månad sedan åt hon ungefär så här:
7:00 Morgon - amning + 150ml ersättning (hon får inte i sig mycket i själva amningen, men jag envisas och vill inte ta bort det ännu, nåra droppar är bättre än inga, tänker jag)
10:00 ca 200-150ml ersättning (numera äter hon en port gröt och ca 100ml ersättning)
14:00 ca 1.5 dl puréer (10 msk blir väl det ungefär va?) av olika slag ink. frukt + ca 100-150ml ersättning
17:00 1 port. gröt + ca 100-150ml ersättning
18:30 ca 150-200 ml välling.

Jag tycker det ser ut som om de äter ungefär lika. du ammar ju, så det är ju svårt att veta hur mycket han "dricker". Men matmättigt äter de ungefär samma mängd. :D Jag tycker hans matintag ser bra ut! Men som sagt, det är så olika det där hur mycket de vill ha. Beroende på hur mycket han har ätit under dagen så kanske han slukar 100-200ml som nattslurk, eller mer, eller mindre... Erbjud, mer kan du inte göra.
Jag fetar upp maten med osaltat äkta smör, ganska rikligt faktiskt. Men ju mer smör du lägger i ju mer mättande blir maten och ju mindre kommer han förmodligen äta. Du får testa dig fram till en balans som funkar för er båda.

Hoppas ni får en fin natt!
Kram

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! :D

Om du blir nervös över att flytta till spjälsäng och sluta nattamma så ta bort nattamningen först. Då har du fortfarande möjligheten att vagna om du skulle behöva. När älsklingen sedan sover över målen utan hjälp från din sida så flyttar du över honom till spjälsäng som om det vore det mest naturliga i hela världen, och då ramsar du om han ifrågasätter.

Det är såå olika hur mycket de små äter. Jag brukar tänka som så att om de sover bra så har de fått i sig tillräckligt, men det kan man ju inte veta innan man börjat kuren. Alltså om de skriker för att de är hungriga eller inte. Då kommer snabbt de egna vargarna tassandes. :? Så bestäm dig för att du ska truga och truga och truga lite till. Du kan itne göra mer än erbjuda honom, vill han inte ha mer - ja, vad ska du göra då? Äta åt honom? :wink: Nej, det kan du ju inte gärna göra. Så erbjud honom mat och överlåt sedan åt honom hur mycket han vill ha. När han inte får mer mat på natten så kommer han förmodligen äta mer på dagen! :D
Ronja är 5,5m snart 6 månader nu och för någon månad sedan åt hon ungefär så här:
7:00 Morgon - amning + 150ml ersättning (hon får inte i sig mycket i själva amningen, men jag envisas och vill inte ta bort det ännu, nåra droppar är bättre än inga, tänker jag)
10:00 ca 200-150ml ersättning (numera äter hon en port gröt och ca 100ml ersättning)
14:00 ca 1.5 dl puréer (10 msk blir väl det ungefär va?) av olika slag ink. frukt + ca 100-150ml ersättning
17:00 1 port. gröt + ca 100-150ml ersättning
18:30 ca 150-200 ml välling.

Jag tycker det ser ut som om de äter ungefär lika. du ammar ju, så det är ju svårt att veta hur mycket han "dricker". Men matmättigt äter de ungefär samma mängd. :D Jag tycker hans matintag ser bra ut! Men som sagt, det är så olika det där hur mycket de vill ha. Beroende på hur mycket han har ätit under dagen så kanske han slukar 100-200ml som nattslurk, eller mer, eller mindre... Erbjud, mer kan du inte göra.
Jag fetar upp maten med osaltat äkta smör, ganska rikligt faktiskt. Men ju mer smör du lägger i ju mer mättande blir maten och ju mindre kommer han förmodligen äta. Du får testa dig fram till en balans som funkar för er båda.

Hoppas ni får en fin natt!
Kram

Bianca
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack för ditt fina svar Bianca!

Överväger faktiskt att plocka bort nattmålen innan flytt till spjälsäng. Kanske att jag flyttar upp hela sovvagnen till hans rum så att han sover i rätt rum, med rätt schematider, sedan är det "bara" spjälsängsflytten" kvar? Nackdelen med detta är såklart att "kuren" blir längre men samtidigt känner jag att det vore smidigt att kunna vagna över målen istället för att buffa. Vem vet - det kanske inte ens blir något problem?! ;)

Nu kommer jag få bannor av Chokladkaninen, jag skulle ju inte börja hatta och vela igen! :mrgreen:

Den här morgonen har inte varit något rolig. Han vaknade redan 04:42 och somnade INTE om. Jag gav en pangramsa och klassisk musik men det hjälpte föga. Första 45 min lät han mest småynkligt och sömnig men framåt 05:30 började han verkligen låta ledsen. Så jag gav en ny pangramsa :shock:... Och inte hjälpte det heller! Vid 05:45 tystnade han och efter 9 min tassade jag in för att väcka. Tände i taket och såg då att han låg och blinkade så jag vet inte om jag väckte honom eller om han redan var vaken och låg och myslyssnade på musiken :shock: :lol: Glad morgon blev det iaf! :)

Idag tänkte jag ställa mig att koka kyckling, tänker att det är dags för lillskrutten att få i sig lite proteiner. Det kanske kan hjälpa mot skarvar och tidiga uppvak? Ska även lägga om måltiderna så att det blir mat först, sedan amning...
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

God morgon! :D

Ni jobbar på såå bra så! Eloge till er! :heart: Snart, snart, snart kommer även vargtimmen bli mindre klurig och då kan alla njuta :sleep:

Jag tycker du ska göra så. Upp med vagnen i rätt rum, sluta med nattamningen och när han sover över de måltiderna som han ska så rullar ni två vuxentäcken, formar dem till U:n och gör sovplatsen i spjälsängen liten som vagnens. Samma filt (så det luktar lika som inna) första och andra natten. Så kommer han troligen inte märka någon förändring alls. :wink: Och så rätt attityd såklart!! :D :wink:

Kram!
Bianca
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej Katten!

Tusen tack för pepp igårkväll, det behövdes jättejättemycket kan jag lova. Jag var orolig, ja en bov jag vet men jag dolde det väl för Loa hoppas jag! Men det gick ganska bra. Fortfarande uppvak som krävde ramsa men för oss är det ju ett steg i rätt riktning..

Jag hoppas att jag kan peppa dig gällande matintag och ta bort Lille O´s nattmål, genom att jmf hans matintag med Loas. Som Bianca skriver så är det ju jätteolika men jag tycker det ser ut som Loa äter betydligt mindre än Lille O. Hon äter visserligen välling ist för amning/ersättning, ca 150 ml-200 ml 4 ggr per dag. På det smakportioner till 3 mål (1. Gröt och katrinplommon, 2. Grönsakspuré och katrinplommon 3. Grönsakspuré och fruktpuré). Vid varje mål äter hon bara ca 3 msk hur jag än trugar. Hon har inte mycket tålamod att äta och än mindre att bli trugad.

Så jag tror verkligen att han äter tillräckligt och mer än så för att ta bort nattamningarna. Jag försöker tänka så här - hur ska man annars hjälpa till att öka deras aptit om man inte slutar servera mål på natten och istället erbjuder aptitbefrämjande sömn..? Lille O (som Loa) har ju all chans i världen att stilla sin hunger dagtid!

Jag tror det kommer gå hur bra som helst att ta bort nattmålen. Förstår dina funderingar gällande att behålla vagnen under övergången.. känn efter och gör det du känner är allra bäst för er :heart:

Kram :heart:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack söta Bianca och Anna för era inlägg! :heart: Gudars skymning, jag behövde verkligen lite uppmuntran nu.

Vi har haft en knölig lunch där O åt dåligt. De flesta av våra måltider är en kamp där JAG vill att han ska äta ordentligt och HAN vill titta på allting annat med ihopknipen mun. :( Så idag bestämde jag mig för att jag vill inte försöka tvinga honom, jag vill ju att han ska tycka att det är roligt och mysigt att äta. Så när han inte ville ha mer slutade jag att mata. Blev kanske att hälften av maten blev uppäten...

Försökte även få honom att dricka lite välling men det går bara inte. Han bara leker med nappen och verkar helt ointresserad.

Nu sover han lunch och hans sura, gnälliga mamma tar en paus i soffan (jag är verkligen GNÄLLIG just nu! :lol: :oops: Ska snart in och vagna otäckingen över hans skarvar... ;)

Kram å gnäll från surhäxan :mrgreen:
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Katten77 skrev:Nu kommer jag få bannor av Chokladkaninen, jag skulle ju inte börja hatta och vela igen! :mrgreen:
=; :? :roll: :lol:
Närå, jag hade två argument mot vagnen förutom inte-hatta-och-vela-argumentet: Att det är bättre, rent principiellt, med Alla Förändringar På Ett Bräde; och att ni ju har varit en sväng i vagningsträsket, och därför tror jag att buffning helt enkelt är ett effektivare verktyg än vagning hos er. Men du gör som du vill! :D

:idea: Däremot tänkte jag på en annan sak som gäller både O och L - det kan vara jobbigt att sitta och äta när man är så där liten. Så ibland tror man att barnen inte vill ha mer mat när de bara är trötta i ryggen. Då kan man variera lite mellan barnstol, babysitter och knät, så kanske man får i nån sked till. :lol: Jag klistrar in ett SoS-svar om matordning också, i händelse av att det intresserar nån:
chokladkaninen skrev:Jag tycker att ditt matschema ser bra ut, men skulle kanske byta plats på emmålet och middagen så att kl 14 blir just ett mellanmål medan middagen blir en stadigare historia med potatismos etc. Jag skulle också försöka lägga middagen lite senare, kanske 17.15, så att hon hinner bli lite hungrigare. :D Att kvällsslurken sedan kommer lite snabbt på och hon kanske inte vill ha hela skulle jag inte fästa mig så mycket vid, då den bara är ett erbjudande om extra kalorier och inte en huvudmåltid.

:idea: Finns det nån mat hon gillar mer än andra? Typ sötpotatis eller majs? Här var lillebrors favoritmåltid mos av kokt potatis, kokt jordärtskocka och majs med nedmosad lax. :wink: I vilket fall tror jag att fett och proteiner är bra hos er så att hon blir lite mättare, så ha lite olja i moset och gärna fisk, kött, ost eller ägg. :D

Jag är inte säker på om hon verkligen behöver välling efter varje mål heller (jag ammade ju men i den åldern slutade jag göra det efter matmålen lunch och middag och gjorde det bara till frukost, mellanmål och kvällsslurk) - kanske om du får upp lunch- och middagsportionerna lite mer så kan du ge välling bara till first breakfast, mellanmål och kvällsslurk och skippa mellanmålsgröten så blir det lite mindre sitta och bli matad, vilkt ju kan vara jobbigt för ryggen för såna här små som egentligen inte kan sitta ännu. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej på er :D

Oj ett sånt bra inlägg med tips, tack Chokladisen :heart:

Till Katten
: Ja har precis samma situation som du med maten. Trots att Loa verkligen är rätt ointresserad och lätt blir irriterad försööööker (obs försöker, ofta är jag också en surkärring :D :x ) jag att inte se matstunderna som en kamp. Jag kan ju inte tvinga henne att äta, vägrar hon så vad ska jag göra, förutom att såklart försöka maximera hennes förutsättningar med god mat på ett bra schema såklart. Jag vet att detta är illsvårt, för man (läs jag) har ju hela tiden stressen att ett knapert matintag försämrar sömnen. Men jag försöker släppa det just när jag matar henne för precis som du skriver så vill man ju inte ladda maten med en massa neggo-energi!

Efter att ha läst om 5-6 mån älsklingar :D i Barnaboken igår har jag faktiskt gett mat i babysittern idag istället. Spontant känns det bra, lite mindre "krampaktigt" på nåt sätt. Fast om möjligt ännu slabbigare :shock: :) Loa hade en skorpa i handen under tiden som hon kletade på med, in i munnen med matkladd och sen kladdade hon ju skorpan på sina kläder. Den som ändå ägde en egen tvättmaskin :roll: :D

Kram och pepp pepp pepp :heart: du är skitgrym och på så rätt väg!!
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack Chokladkaninen, dina råd och tips och åsikter är alltid lika välkomna och värda sin vikt i guld! :heart:

Det där med ryggen var ju ett bra tips, det har jag inte tänkt på! Nu när du säger det så brukar han faktiskt vara lite mer intresserad när jag testar med honom i famnen. Tricket kanske är att variera ställning mer! Ett av våra problem är att när O sitter i sin matstol så lutar han sig framåt och nästan kör ner hakan i bröstet. Jag har hela tiden tänkt att det är för att han vill luta sig framåt och se sakerna bakom mig men det kanske bara är halva sanningen. Han kanske tycker det är en jobbig ställning att sitta i matstolen! :shock: :-k

Majbrittsanna: Tack för din peppning, vi är rätt grymma båda två tycker jag! :lol: Hmmm, jag ska försöka lägga lite band på mig, precis som du. Vi vill ju att matstunden ska vara trevlig och inte gå ut på att bara proppa in en massa mat. Jag brukar faktiskt tända en liten ljuslykta på bordet - dels för att göra det lite trevligare och dels för att fånga hans uppmärksamhet :D
Sedan en sak som jag VET förenklar men som jag är dålig på: han äter bättre om jag äter MIN mat samtidigt! Där måste jag bättra mig och försöka lägga våra mål samtidigt... :D

he he... En lite kul grej: jag var ju så vansinnigt grinig vid lunchluren att jag efter att ha lyckats locka ur honom lite skratt lade honom i vagnen, ramsade ut med dörren öppen (alltså inte beckmörkt som tidigare) och med radion på hög volym. Ställde mig att diska och tänkte irriterat att "jaha, vi får väl se hur den här luren går" och "jag orkar inte bry mig om han somnar nu". Typ... :oops: Och vad händer? Han mumlar och somnar på 2 minuter! :shock: :lol: Där ser man att lite irritation kan vara ett bra vapen mot överkoncentration...
Efter 20 min gick jag in och började småvagna under de stunder han rörde sig. Och han sov faktiskt vidare och vaknade inte till förrän han sovit 1,5h! jag fortsatte vagna varje gång och kunde väcka honom när han sovit 1h 48 min!!! Kändes riktigt bra. :thumbsup:
Nu hoppas jag att han klarar sina skarvar hyfsat i morgon för nu är det slutvagnat - de 3 dagarna har ju gått... [-o<
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Eftermiddagsluren och efterföljande matning blev en aha-upplevelse:

1) Plutten var ganska arg vid läggning, jag tror att han ville bli vagnad :shock: vilket han naturligtvis inte blev. Tog honom 8 min att somna. Detta får mig att fundera över hur smart det är för oss att vagna bort nattmålen. Tänk om han vill bli vagnad på nätterna efteråt? :-k
Å ena sidan vore det enklare att vagna bort nattmålen först och sedan flytta till spjälsäng. Men då riskerar vi vagningsträsket igen och det blir två minikurer på varandra...
Å andra sidan vore det skönt att få allt avklarat på en gång med spjälsäng och allt. Men då blir det tuffare nätter i början (men inte lika utdragen process förmodligen...) Jag har lite att fundera på helt enkelt.

2) Han vaknade efter 20 min på eftermiddagsluren, men inte med ett sedvanligt tjut och gråt utan istället smågnöl och mummel. Så då gick jag faktiskt in och tände och "väckte" eftersom han inte lät ledsen. Var det fel av mig? Ville passa på innan han blev ledsen.

3) Middagen serverades direkt efter luren (ingen amning mellan) i babysittern! Blandade en smakportion havregröt med 1/3 banan och ganska rejält med olivolja. Döm om min glada förvåning när han glatt slukade allt utan strul, samt 2 msk katrinplommonpuré på det!!! :shock: \:D/ Så jag bockar och bugar för tipsen från er Chokladkaninen och Majbrittsanna, ni är guld värda! :heart:
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Du, nu när jag läser om att ni varit i vagningsträsk innen så håller jag med Chokladkaninen. Kör alla förändningar på en gång och strunta i vagnen. Som du märkte nu ville han gärna bli vagnad så jag tror att ni kan få det lite struligt på natten, klart han gärna blir vagnad då med, det är ju såå skönt ju. För att undvika vagningsträsket så föreslår jag at ni struntar i vagnen och kör spjälsäng med en gång! :wink: Så skjut dina egna vargar, det kommer gå så bra så!!

Va roligt att han åt så bra nu! :thumbsup:

Bianca
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Ha ha, jasså ni gaddar ihop er ang spjälsängen??!! :mrgreen:
Det är bra, jag litar på er. Spjälsäng it is!!! :thumbsup: Fast lite nervös är jag allt, tur att jag har ett par dagar på mig att boosta Attityden... :roll:

Har tagit till mig ditt tips Bianca ang välling som kvällsslurk. Har försökt få honom ta flaskan nu i ett par dagar men utan något större resultat. Tänkte pröva att blanda i bröstmjölk i morgon som du skrev, håller tummarna för att det gör honom mer intresserad. :) [-o< Tack för alla dina tips och att du är så snabb att svara på alla frågor och funderingar den här lilla virrmamman har. Det är så skönt att ha dig och de andra här på forumet att bolla med! :heart:

Kram
Kurstart 2010-11-19
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

du har säkert redan kollat, men det finns ju olika nappar som liknar brösten om man säger.

Har ingen egen erfarenhet av flaskstrul, men sett dessa nappar.

:thumbsup:

Har inte läst hela din tråd... ifall du fått detta tips förut menar jag.. :oops:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack för tipset Anna! Det har jag faktiskt inte tänkt på!

Ha ha, nu när jag tänker efter... Jag var faktiskt på Ica idag och skulle köpa vällingnapp till min nappflaska. Kom hem med "anatomiska" (dvs sådana som ska likna bröstet) nappar från MAM men de passade inte min nappflaska så de åkte i soporna. Nu fiskade jag upp dem, behöver bara köpa en matchande flaska i morgon så ska jag testa! :thumbsup:
Annars har jag Dr Browns flaska men de hade inte nappar till den på ICA. :(
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"