Menskopp!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Hege

Re: Menskopp!

Inlägg av Hege »

Hej
Puffar upp den här tråden för att berätta om något viktigt som menskoppen kan användas till.

Nemligen visa hur mycket man faktiskt blöder.

I min vänninnekrets är vi många med riklig mens, och vi suckar och stånkar över det ibland.
Men ingen kan ju riktigt säga HUR riklig mens de har, eller för den delen veta om det är rikligt åt bekymmershållet.
(Jag antar att vi inte är ensamma om att diskutera så här.)

Min vänninna som är läkare betättar att allt över 80 ml under hela perioden anses som riklig.

Min menskopp rymmer ca. 30ml.
På mina versta dagar tömde jag den 22 gånger. Dvs. 6 dl.
Under en hel mensperiod mätte jag 1,7 liter. Då fick jag komma akut till Gyn., och där trodde de blodvärdemätaren var sönder, för värderna viste att jag hade så lite blod att det var gränsfall för blodtransfusion.

Problemet viste sig vara muskelknutar i livmodern samt alltför tjock slemhinna. Jag fick operationstid inom en vecka.

Och jag tömmer numera min menskopp två till fyra gånger i dygnet.

På sjukhuset hade de aldrig för haft en pasient som kunde berätta exact hur stor menstruationsblödningen var. Och de berättade att det är många som går i åratal med onödigt rikliga menstruationer. Det är inte normalt, och i mitt läge kunde det varit farligt. En ny, lika riklig blödning när jag hade så låga blodvärden hade inte varit bra.

(De hade för övrigt aldrig sett en menskopp för, och var väldigt intresserade...)
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

Vilken tur att din menskopp räddade dig! Jag har aldrig provat menskopp, men nu blev jag nyfiken. Är den enkel att sätta in och ta ut? Kan man köpa den på apotek? Blev avskräckt av saker man ska stoppa in där nere, pga av att jag en gång skulle prova ut pessar hos gynekologen. Det var hemskt! Jag gick därifrån utan pessar. Men med menskopp kan man ju även spara en slant och spara på miljön :D och mäta hur mycket man blöder såklart :wink:

kram!
Mamma till Wayne född 10-08-28
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hege! :shock: Galet mycket blod du tappade, och jisses va skönt att det gick bra tillslut! [-o<
mamawayne skrev:Är den enkel att sätta in och ta ut?
Det är lite småknixigt i början, men det finns ingen risk att den fastnar. Men jag förstår skräcken... Första gången jag skulle ta ut den fick jag inte tag i den lilla piggen, men efter att ha lugnat ner mig insåg jag att jag bara behövde krysta lite.

Efter några dagar har man fått in snitsen och då är det bara ljuvligt att ha mens :wink: :mrgreen:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Hege

Inlägg av Hege »

Tetz skrev:Hege! :shock: Galet mycket blod du tappade, och jisses va skönt att det gick bra tillslut!
Jag hade innan menskoppen ingen aning om att det var så mycket, och är så glad jag sen fick en "mätkopp"!
Efter några dagar har man fått in snitsen och då är det bara ljuvligt att ha mens :wink: :mrgreen:
Ja, det är det faktiskt! :lol:
mamawayne

Inlägg av mamawayne »

"Ljuvligt att ha mens" låter ju fin fint! Kanske ska inhandla en sån då :D
Kan ju vara värt ett försök iaf :lol:
Mamma till Wayne född 10-08-28
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Nu har jag äntligen vågat mig på det här med koppen! :D Kan bara säga att jag tycker den är så bra! Inte fastnade den heller. 8)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Ja, länge leve menskoppen :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"