Börjat kura - har nu frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Ser att du hade fler frågor men jag hinner inte svara nu. Återkommer ikväll om ingen annan hinner före :wink:

Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Anna M skrev: :!: Nu när jag precis la honom så fick han bara en ramsa vid utgång (ur rummet) och en när han tystnat med sina småprotester! Det gick på 5 minuter! Nu känner jag mig stolt över både mig och han! :wink:

:D Bra jobbat :thumbsup:

:?: Oj, oj. Imorrn får jag ta spjärn, verkar det som. Fast... jag tar ju hellre en långpromenad när det är 1,5h-luren. För då slipper jag skriket. Jag tänker att om vi tränar honom att sova så länge på promenad, så borde han väl lära sig det lättare när han sen står stilla?

:D Låter som en bra strategi. Fast det är inte meningen att du skall behöva trava runt vareviga dag i evinnerliga tider. Om du inte har lust förstås :wink: Om skarvandet sen fortsätter trots promenadkur måste du kavla upp ärmarna och ta fram tålamodet och envisheten :!:

:?: Idag var det pappa som skötte långluren. Det blev 45 minuters skrik, efter uppvaket (sov i ca 35 min).
Dessutom, insomningstiderna på de 2 lurar han skötte var längre än de brukar vara för mig (23 min och 14 min). Betyder det att pappan behöver kämpa med ramsan, eller är det att han behöver kämpa MER än mig, för att jag ändå har lite mer och närmare kontakt med vår bebis?

:wink: Du får nog byta ut pappan är jag rädd... Nä, såklart inte 8) :lol: Ni håller på att lära sonen nya rutiner och han frågar vad som gäller. Kanske att pappa var lite osäker, kanske att schemat var nytt, kanske att sonen hade magknip, kanske att han hade lite ludd mellan tårna som skavde...Stryk ord som "kämpa" och "ta spjärn". Tänk "samarbete" sonen och er emellan och att ni arbetar med sonens bästa för ögonen.

:?: Det med att jag vagnar när han vaknat efter 30 min är för att jag nånstans läst att man aldrig ska ta upp en bebis när han gråter utan när man lugnat honom. Ska jag inte vagna honom lugn då? Gulla med honom? Eller bara plocka upp honom skrikandes?

:idea: Syftet med vagnandet är ju att han skall somna om :!: Då skall du inte ge dig med mindre tycker jag. I annat fall bestämmer du dig för att 30 min är ok (om vi snackar 45-minutare) och då kan du väl bara gulla och busa lite och sen ta upp tycker jag :D

:?: Vet inte om det var i min tråd, eller nån annans, men det stod att det skulle vara mörkt även under daglurarna. Stämmer det, eller har jag fattat fel?

:idea: Här kan du göra som du vill tycker jag. Skärma gärna av synintryck genom att ex hänga en handuk över vagnen (luftinsläpp såklart). En del barn blir hjälpta av att ha mörkare även dagtid. Prova :!:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy skrev:Kanske att pappa var lite osäker, kanske att schemat var nytt, kanske att sonen hade magknip, kanske att han hade lite ludd mellan tårna som skavde...Stryk ord som "kämpa" och "ta spjärn". Tänk "samarbete" sonen och er emellan och att ni arbetar med sonens bästa för ögonen.
:evil: Nä usch vad det blev raljerande. Inte meningen att göra mig lustig över vare sig sin lille son eller din man. Ville bara skoja lite för att få dig/er att sluta leta fel och istället tänka lite positivt.

:heart: Kram från Nancy
Anna M

Inlägg av Anna M »

Tack för dina svar!
Jag tyckte inte det du skrev lät raljerande :wink: . Naturligtvis samarbetar vi, men ibland när man är trött, kan det helt klart luta åt vad som är "rätt o fel"... :oops:

Saken är väl också att jag läser på mer än vad maken gör (han läser nog bara när jag säger till "läs det här"), så han har inte lika mycket tips o trix i bakhuvudet som jag har. När jag sen förmedlar det så blir det ju andrahandsinfo och jag kommer säkert inte ihåg att säga allt jag läser.

Idag blir det en promenad, för jag ska till BVC senare idag och då passar det bra .

Måste gå...

Kram
/Anna
Anna M

Inlägg av Anna M »

Lite status kommer här:
Igår promenerade jag när det var dags för 1,5h-luren och han sov väldigt lätt efter ca 35 minuters sovtid... men han fick iaf vila.
När det sen var dags för nästa lur var jag på BVC på lite genomgång! Jag bad om att få låna ett rum och lägga honom att sova i så länge. ...det gick inte så bra... Varför? ...osäker attityd, osäkerhet - ska det här gå, osäkerhet - folk som hör skrik, osäkerhet - folk som hör min ramsa...
Så efter ca 15min gick jag därifrån istället, så fick han sova på vägen hem.

Först kändes det lite som ett misslyckande och "nej har jag förstört hela kuren nu?", men istället får jag se det som att jag har PROVAT nu! Första gången utanför hemmets trygga vrå. Det gick sådär, men nästa gång ska det gå bättre! :)

Igår kväll tog det ca 30 min innan han somnade, och det var ett fasligt skrikande, så vi tog till vagning. Antingen var det bara lite attityd-fel hos läggaren, eller så villa vår sötnos skrika, eller så är det den lilla tanden som kommer upp som spökade, eller...?

...för ikväll gick det mycket bättre igen! :D

Gonatt (snart i alla fall)
/Anna M
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D
Anna M skrev: [När det sen var dags för nästa lur var jag på BVC på lite genomgång! Jag bad om att få låna ett rum och lägga honom att sova i så länge. ...det gick inte så bra... Varför? ...osäker attityd, osäkerhet - ska det här gå, osäkerhet - folk som hör skrik, osäkerhet - folk som hör min ramsa...

Först kändes det lite som ett misslyckande och "nej har jag förstört hela kuren nu?", men istället får jag se det som att jag har PROVAT nu! Första gången utanför hemmets trygga vrå. Det gick sådär, men nästa gång ska det gå bättre! :)
:D Skön attityd, tycker jag. Och bra löst, där på BVC! Du förstör inte hela kuren med en engångs-grej som går snett. Precis som du skriver så är det istället dom tillfällena man lär sig på :!:
Anna M skrev: Igår kväll tog det ca 30 min innan han somnade, och det var ett fasligt skrikande, så vi tog till vagning. Antingen var det bara lite attityd-fel hos läggaren, eller så villa vår sötnos skrika, eller så är det den lilla tanden som kommer upp som spökade, eller...?

Ja, ibland ÄR det lite svårt att somna :? . Inte så mycket lönt att leta orsaker, om det är en engångsföreteelse och man vet att inget allvarligt är fel.

Tycker du har gjort ett kanonjobb!! :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Gokväll mamma Anna :D

Lägger in lite kommentarer ine i ditt inlägg :wink:
Anna M skrev:Lite status kommer här:
Igår promenerade jag när det var dags för 1,5h-luren och han sov väldigt lätt efter ca 35 minuters sovtid... men han fick iaf vila.

:idea: Här ser jag en attitydförändring hos dig, bra :thumbsup: Du låter lugnare och säkrare, fint.

När det sen var dags för nästa lur var jag på BVC på lite genomgång! Jag bad om att få låna ett rum och lägga honom att sova i så länge. ...det gick inte så bra... Varför? ...osäker attityd, osäkerhet - ska det här gå, osäkerhet - folk som hör skrik, osäkerhet - folk som hör min ramsa...

:idea: Det här gissar jag att de flesta upplever någon gång. Eller flera. Jag skulle kunna berätta tills dina ögon inte orkar mer... Man får helt enkelt bestämma sig för att a) ge järnet b) ta det för vad det är och pussla ihop resten av dagen så gott det går. Glöm inte att det är vad du gör 9 dagar av 10 som spelar roll, inte den tionde.

:idea: Du har inte förstört något alls. LOVAR. Om du nu inte missade nåt viktigt på BVC men kanske att du kan ringa och få lite snabbsummering :?:

Igår kväll tog det ca 30 min innan han somnade, och det var ett fasligt skrikande, så vi tog till vagning. Antingen var det bara lite attityd-fel hos läggaren, eller så villa vår sötnos skrika, eller så är det den lilla tanden som kommer upp som spökade, eller...?

:idea: Blir glad över att läsa att du har humor i (skrik)eländet. Klart att det inte är kul att lyssna på men det blir sannerligen inte roligare av att man deppar ihop. Glöm inte bort att LYSSNA mellan varven. Ibland är man där och påminnelseramsar i onödan och då stör man mer än man hjälper.

:idea: Se där :thumbsup:

Gonatt (snart i alla fall)
/Anna M
Nancy

Inlägg av Nancy »

Såg inte ditt svar Jenny :wink:
Anna M

Inlägg av Anna M »

Hej,
kul att läsa dina svar också, Nancy, även om Jenny redan svarat! :)

Nu har lite fler frågor dykt upp:

Vi har nu kurat i drygt två veckor o sen natt 4 sover han ju bra på natten (vaknar ofta 1-3 ggr mellan 4 o 7, men det är ju som "det ska vara").

1. När vi lägger honom så ramsar vi ut bestämt. Ofta blir han tyst ganska fort här, men ligger ändå först ibland och smågnyr (någon minut) och sedan "småpratar" han en stund (kanske 5 min). Ska vi köra bekräftelseramsan när han småpratar och sen gå iväg och göra vårt, eller är det fortfarande viktigt att vi får sista ordet?

2. När han vaknar på natten så ropar jag oftast en hög bestämd ramsa x4, från sängen. Ska jag sedan också skicka iväg en bekräftelseramsa x4? ...eller ska jag låta bekräftelseramsan gå in i den bestämda (har läst nåt om det...), så att ramsan blir x5?

4. I torsdags bytte vi ju schema, men det börjar funka hyffsat (o dagramsan börjar ta i skarven :D ). Däremot är han ändå alltid jättetrött när det är ca 30 minuter kvar till alla gånger det är läggdags. Kommer det att "lösa sig", när det gått kanske en vecka till eller är det "fel" på schemat?

vaken 1h 45 min
sover 45 min
vaken 2h
sover 1,5h
vaken 2h
sover 45 min
vaken 3h 15 min
sover 12h

/Anna
Nancy

Inlägg av Nancy »

Anna M skrev:Hej,
kul att läsa dina svar också, Nancy, även om Jenny redan svarat! :)

:idea: Var ju kul att se hur lika våra svar var :wink:

Nu har lite fler frågor dykt upp:

Vi har nu kurat i drygt två veckor o sen natt 4 sover han ju bra på natten (vaknar ofta 1-3 ggr mellan 4 o 7, men det är ju som "det ska vara").

1. När vi lägger honom så ramsar vi ut bestämt. Ofta blir han tyst ganska fort här, men ligger ändå först ibland och smågnyr (någon minut) och sedan "småpratar" han en stund (kanske 5 min). Ska vi köra bekräftelseramsan när han småpratar och sen gå iväg och göra vårt, eller är det fortfarande viktigt att vi får sista ordet?

:idea: Jag skulle kära mjuk bekräftelse då "gnyendet" upphör. Om det sen småpratas en stund är det iget som behöver ramsas.

2. När han vaknar på natten så ropar jag oftast en hög bestämd ramsa x4, från sängen. Ska jag sedan också skicka iväg en bekräftelseramsa x4? ...eller ska jag låta bekräftelseramsan gå in i den bestämda (har läst nåt om det...), så att ramsan blir x5?

:idea: Om ni redan kurat i flera nätter skulle jag inte beskräfta mer på natten nu. Sänk rösten lite på sista versen, punktsättande och utan utrymme för fler undringar.

4. I torsdags bytte vi ju schema, men det börjar funka hyffsat (o dagramsan börjar ta i skarven :D ). Däremot är han ändå alltid jättetrött när det är ca 30 minuter kvar till alla gånger det är läggdags. Kommer det att "lösa sig", när det gått kanske en vecka till eller är det "fel" på schemat?

:idea: Det kan ta lååååång tid innan "trötteskarvar" försvinner. Jag minns att min dotter Leia blev trött efter två timmar i månader efter att vi förlängt vakenpassen. Hade jag lagt henne då hade hon dock inte somnat. Mitt tips är att just vi dessa tidpunkter skoja/busa lite extra. Blås på magen, tittut eller vad som nu uppskattas bäst. Kommer ihåg att jag på kvällen brukade låta Leia ligga naken på en mjuk fårfäll och ha en massa skojiga leksaker att titta på.

vaken 1h 45 min
sover 45 min
vaken 2h
sover 1,5h
vaken 2h
sover 45 min
vaken 3h 15 min
sover 12h

:idea: Schemat ser fint ut :thumbsup: Möjligtvis lite långt med 3 tim 15 min inför natten men det vet ju du bäst såklart om han klarar eller ej :D

/Anna
Anna M

Inlägg av Anna M »

Hej,
jo, 3h15 min är ju lite långt det också. Men nån skrev (tror det var i min tråd) att det är lämpligt att ha minst 3h innan nattning, så barnet är trött. Vi kan ju justera så det blir blir 3h istället ... Även om 15 min är lite, så är det ju också ganska mycket för en sån här liten..

/Anna
Anna M

Inlägg av Anna M »

Ja just det. Det går ju bättre om han får en liten 5-minutare runt 18, men han är ju ändå ganska trött vid läggning då.

Om man har såna här 5-minutare (eller 20-minutare), ska de också hanteras på samma sätt (läggas i säng och använda ramsan)? :?: Svaret är väl säkert "ja", men jag vill bara dubbelkolla. ....för annars somnar vår lille säkert lättare i bärsele... men å andra sidan så blir han bara tyngre o tyngre...

...blev lite högtänkande ovan.. men jag skickar iväg meddelandet ändå...

/Anna
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Anna, hoppar in här om det går bra :wink:
När/om mina små har behövt en powernap så har det blivit i bilen, i vagnen, i soffan, i famnen... alltså har jag inte använt mig av spjälisen då utan den plats som varit närmast och enklast! Och det har funkat hur bra som helst!
Nu hoppar jag ut igen :wink: :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: Och varför skulle inte miar70 kunna hoppa in precis som hon önskar :?: Klok så det förslår och alltid med bra synpunkter.

Lägger till några egna :wink:
:arrow: justera schemat så du om möjligt inte behöver power naps
:arrow: vid behov, ta femminutare i famnen eller precis var som helst (som miar skrev)
:arrow: inget ramsande tycker jag, femminutaren är extra, utöver och "finns" egentligen inte :wink:
:arrow: önskemål: lägg till i profilen hur gammal sonen är :!: [-o<

Nancy
Anna M

Inlägg av Anna M »

Hej,
urk... ändra på schemat igen... nej, det behöver inte vara sååå jobbigt. Däremot tycker jag det är LITE för mycket vakentid som ska fördelas över dagen, för att det ska passa. Får ta det med maken ikväll, får se vad vi kommer fram till.
Ska nu gå ner o vakta om han vaknar i sin 35 min-skarv... eller om han fortsätter till 45... :?

/Anna
Son född juli 2007.
Började kura 30 nov 2007.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"