Tips inför kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
catta

om igen?

Inlägg av catta »

Hej!
Nu har det gått ca en månad sen start och allt har förlöpt väldigt bra. Dagarna har rullat på enligt schema och nätterna har varit underbara både för mamma och dotter ! :P :lol: :P
Senaste tiden har hon i princip sovit fulla nätter utan att vi behövt ramsa. Därav har "omsomningstekninken" kanske legat av sig hos både henne och oss.
Det händer mycket nu som att hon börjar krypa och hasa sig framåt.

För ett par dagar sen blev Ella förkyld och låg och snorade på natten. Inatt vaknade hon redan vid halvelva :shock: på natten, vilket inte hänt sen vi startade kuren. Efter flera omsomningsförsök med besked etc så gjorde jag BIG MISTAKE och tog upp henne. Hon fick sova och snora hos mig inatt. Jag VET att man inte ska göra detta.

Ångrade detta grovt på morgonen - vad händer nu? Kommer hon att falla tillbaka i det gamla? Måste jag kura från början? Vad kan jag förvänta mig ikväll? Är allt tidigare jobb ogjort? Dagslurarna har funkat bra hittills, men de sover hon i vagn ute.

Självklart är jag inte så stolt över agerandet, men ibland klarar man sig inte helt efter kurer utan faller till föga när man är svag, ....

Tacksam för ledning innan kvällen :P

Catharina
Felix nov 2004, Ella juni 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej du!

Nädå, inget är förstört!!! Möjligen lite förvirrat... :wink: Har du sett vad jag ägnade mig åt i julas??? :shock: Läs min tråd under säkra sovare om du vill...

Bara att glömma och ta nya tag! Hon vet vad som gäller, så det är bara att besvara hennes eventuellt förvirrade frågor extra tydligt inatt. Det är lätt att tro att man hjälper barnet genom att ta upp och greja vid sjukdom, men faktum är att hon då behöver sin sömn mer än annars.

På med attityden nu! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Alltså, jag tycker du bara fortsätter där du är. inte ska du börja om från början eller så. Glöm att den här natten existerade, tycker jag. Då gör hon det också. Annat vore det ju om du var mitt i kuren, men så är det ju inte.

När det är lite sjukt är det ju inte så lätt att ramsa med attityd, så visst kan du behöva gå in och titta till henne, speciellt om hon har feber. Men ta inte upp! Ge medicin, nässpray eller vad som behövs i sängen och ramsa dig sen ut. Men är du säker på att hon är ok, så är det absolut bästa att bara ramsa inatt och inte gå in. Ingen feber ikväll + nässpray och annat bra inför läggningen gör nog att du kan hålla den linjen. Eller vad tror du?

/Tinis
catta

Inlägg av catta »

Hej Tinis!
Känns betryggande att läsa dina svar! Ingen feber ikväll och näsdropparna är i, så vi hoppas på det bästa!

Tack,
Catharina
Gäst

Inlägg av Gäst »

Och inte bara HOPPAS nu, utan ge betryggande svar hela natten igenom! :wink: . Ni ska tillbaka till ordningen och då måste du vara lite extra noggrann med vad du gör inatt.

Ingen feber och hon är ok. Det betyder RAMSA med attityd inatt. Eller hur?

Håller tummarna för en bra natt! :D

Tinis
Lua

Inlägg av Lua »

Tänk också på att du kan gå in och titta till när hon sovit i 10 minuter! Kan rädda attityden i sjukdomstider :wink:

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu måste du rapportera, Catta! :D

Nyfiken i en strut :wink:
catta

Inlägg av catta »

Hej Tinis och Lua!
Jajamensan, hon sov gott t.o.m. 04.30 - inte ett knäpp innan. Jag hade befarat tidigare uppvaknande...
Då blev det ramsa - med attityd - hon somnade om en gång, men vaknade upp strax därefter. Då blev det förutom ramsa även musik. Dock höll detta på ett bra tag; hon gnällde mest, skrek inte upp sig utan jag trodde hela tiden att det skulle avta.
Gick in med droppar och blöjbyte. Till 06.15 höll vi på, sen gick det inte längre.

Dagen har gått bra, ingen feber eller snor.

Har nyligen lagt henne för natten. Hon bökar runt mycket och vrider sig om. Som sagt är det mycket som händer nu med kryp och hasning. Jag gissar att detta påverkar.

Catharina
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Hur är det mer er nu, tillfriskning på gång? Har natten vart lugn?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Goda nyheter! :D Då är det bara att fortsätta på den smala vägen! :wink:
catta

Inlägg av catta »

Ciao!
Inatt sov hon till 06.00! Helt godkänt! En gång vid 04.07 vaknade hon till, jag körde pangramsa och hon somnade om.

Känns skönt att hon återgick så snabbt i de vanliga gängorna. :P

TACK för allt support! :P :P :P

Natti, natti

PS Storebror har börjat att 'läxa upp mig' när jag lägger henne på dagarna i vagnen. Han säger: Mamma, skrik så här till henne: Natti, natti, bla bla bla [så kör han ramsan]. Han är 3 år.
:wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Härliga nyheter, Catta! :D

Bra jobbat!

Och puss på storebror som är så klok och hjälpsam!
catta

Inlägg av catta »

Hej igen!

Hittills har vi kört natt i sängen och dagslurar i vagn ev bil. Hur ska man gå till väga om man vill ta någon av dagslurarna i sängen? Några bra tips?

Ella blir nu 7 månader med dagslurar à
45 min fm
2h em
ca 20 min lur (oftast svår att få till)

På morgonen vaknar hon tidigare och tidigare, efter att förut vaknat kring 7. Tyder detta på att jag bör korta ned någon av dagslurarna, isåfall hur/vilken?
Schemat har varit:
19.15-07.15 natt
9.00-9.45 sova vagn
12.30-14.30 sova vagn
16.45 sova om möjligt
19.15 go'natt

Catharina
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Catta, jag pratar gärna schema och lurar.

Antingen så kortar du och gör 2 lurar om du tycker det är krävande.
Annars gör du som jag, jag gjorde mittenluren till 1,5 så schemat var 12-45-1,5-20. Annars blir det 12-45-2.
Det enda jag tycker du skall ha i beaktande är: när 8 mån ångesten kommer så ÄNDRAR du inte till 2 lurar i hopp om att detta löser era problem. Utan tänk noga hur hon faktiskt sover idag och hur du vill att det skall funka. Jag har en tröttis och han blev erbjuden sin sista 20 min lur mellan 7-8 mån för både han och jag behövde den pausen mitt i ångesten. Så det funkade kanon för oss! :thumbsup: O:)

Jag kör långluren i det kolmörka svala sovrummet, jag anser att Tor sover bäst så och han har ju kläder på sig osv, så han tar inte miste på att det är dag heller. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
catta

Inlägg av catta »

Hej TorsMamma!
Ja, det var i de banorna jag funderat med 12-45-1,5-20. Den där luren vid 16.45 behövs, och det blir ett skönt avbrott. Ibland är den svår att få till beroende på middagsförberedelser, storebror som kräver uppmärksamhet etc. Idag somnadde dock han också... :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"