2 månader - schema, mat och sömn?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Camilla_H
Kontakt:

Re: Ny fråga - SM med flaska?

Inlägg av Camilla_H »

Nancy skrev: :roll: Jag kanske läser som en kratta men jag ser inte att du fått nåt svar på din fråga, sorry om jag snurrar här.

Ville bara berätta att jag alltid gjort iordning EN flaska med rejält med mat och sen använt den till hela målet inkl påfyllning.
Tack för ditt svar! Jag har ju kommit till någon sorts slutsats kring detta av mig själv... ;)

Jo, jag gör också så, förutom att jag har två små flaskor (125 ml) som jag använder mig av vid kvällsmål och nattslurk och gör alltså nytt till nattslurken i den. Även Arvid äter lika mycket vid nattmålet som de övriga målen.

/Camilla
Arvid född 070905, SM:ad sedan födseln. Schema: 12-5-2 med dagsstart 08:00.
Blogg: http://nosebay.blogspot.com
Människor är som paraplyer - de fungerar bäst när de är öppna.
Camilla_H
Kontakt:

Dagens funderingar

Inlägg av Camilla_H »

TorsMamma skrev:Hej Camilla, hur går det för er? Berätta gärna om du vill. :D
Ja, inte vet jag om du är synsk eller nå't men jag satte mig precis vid datorn för att rapportera och ställa nya frågor! :D

Arvid är nu snart 4 månader och börjar bli en mycket stor kille. Äter mycket och gärna och växer även på längden. Jag har börjat att ha kläder i storlek 74 åt honom nu. Han är go' och glad och vi får mycket beröm för honom - att han är så "snäll" 8). Vi har också tjuvstartat med smakisar (tjuvstartat gentemot livsmedelsverkets rekommendationer, vill säga, men som min syster sa - "när jag föddes hade inte mamma någon möjlk åt mig och inte fanns det någon ersättning att köpa då (1959) så jag åt välling från dag 1 och inte dog jag!"). Detta har gått jättebra, hittills har han ätit potatis och banan och banan smakade mera! :D

MEN - jag har några funderingar, speciellt efter att ha lusläst kapitlet 3-4 månader i BB och speciellt under "vardagen ur led". Jag numrerar och tar dem i ordning.

1. Jag tror vi är på väg in i vagningsträsket på dagarna. Ibland känner jag som att jag vagnar och vagnar och vagnar och ibland somnar han och sover utan någon som helst vagning - jag bara lägger ner och går därifrån.

När jag vagnar är ofta vid middagssovningen, inte så mycket för att få honom att somna utan för att få honom att SOMNA OM när han vaknar efter 45 minuter, efter 60 minuter och efter typ 75 minuter. Jag vet inte exakta tider för utom 45 minuter (vaknar ALLTID då) men det är tätt med uppvakningarna under andra timmen, oftast. Han sover ofta utomhus i vagnen och jag som inte är så fräsch i kroppen uppskattar inte riktigt att springa ut och in ur huset för att vagna...

Så när jag nu läser i "vardagen ur led" så funderar jag på om jag "skämmer bort" Arvid med vagningen? Ska jag istället bara lämna honom åt sig själv att komma på att han ska sova på dagarna? Jag har lite halvhjärtat testat detta lite och 1 av 10 gånger fungerar det, men vid 9 av 10 blir han mer hysterisk och då går jag dit och vagnar.

Med mina hästtränarkunskaper i bakgrunden där allt ska bli enklare och lättare med tiden om man gör rätt, så känns inte detta bra. Det BORDE vara så nu att jag bara lägger och han sover tills han blir väckt, tycker jag.

2. Han äter fortfarande en gång på natten, nu vid 04:30 då jag försöker smygförlänga natten, vilket fungerar bra. MEN - han gör fortfarande sina korta uppvakningar mellan 01:00 och 03:00 och nu har han även börjat vakna en gång mellan 05:00 och 08:00, när är jag osäker på - har inte kollat klockan. Uppvakningarna är ingen stor sak - jag hör hur han gnäller och avvaktar (vilket har fungerat typ 1 gång då han somnade om själv) men då han går över till att skrika så går jag upp, lägger honom på sida igen (Arvid sover på sida, inte optimalt jag vet, men han gillar att sova på sida) och stoppar i nappen och i sällsynta fall får jag buffa i några sekunder. Sen sover han igen.

Det är nog inte att han rullar över på rygg som gör att han vaknar då jag har upptäckt att han lika gärna kan rulla över på rygg direkt efter insomnandet 20:00 (vilket btw går mycket bra - somnar på max en kvart) och ändå sova djupt till framemot 02:00. Jag vet inte VARFÖR han vaknar men det är, enligt mitt sätt att se det, inte problemet. Problemet är att han inte somnar om av sig själv och det skulle jag vilja att han gör, oavsett vilken position han sover i.

Här blir jag osäker på vad jag ska göra för ibland står det i BB att man ska avvakta och ibland ska man vara där på momangen och buffa eller vagna.

Buffning har jag utvecklat till en ren konstart och kan buffa honom till sömns närsomhelst, varsomhelst! :D Idag buffade jag honom till sömns i vagnen, till och med, då han inte somnade om av vagningen nog fort.

3. När ska jag gå över till att han ska sova hela natten, tycker ni? Ska jag göra det nu trots att han inte är säker att sova de 8-9 timmar han ska sova nu? TorsMamma - du sa att du skippade nattmålet när Tor inte visade så stor hunger längre vid 04-målet men Arvid äter minst 200 ml vid sitt nattmål trots att han äter nästan 1 liter under hela dygnet och alltid trugas i så mycket som möjligt.

Blä, det blev mastodontlångt som vanligt, jag KAN INTE skriva kort!!! :shock: :roll: :oops:

Kram,
Camilla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Camilla och tack för en fin rapport. Ja, du "lite synks" är jag nog allt, men skvallra inte för någon :-$ 8-[

Jag skall försöka att adressera dina frågor en i taget.

Som du säger är han snart 4 mån. Hur ser ert schema ut? (gärna mattider och allt) :wink:

1. ja, det låter som "träsk" i allmänhet här tycker jag. Men det som är tur är att "träsk" tar man sig ur. :lol:
Idag buffade jag honom till sömns i vagnen, till och med, då han inte somnade om av vagningen nog fort.
Jag tror att en stor del av vargen som spökar är denna!

De ger inte tillräckligt med förstroende till sonen, du nöjer dig inte med att ge honom "förutsättningarna" och göra baksteg så han kan göra framsteg. I AW filosofin har vi 2 bovar... Oro och strävan efter "perfektion". I en perfekt värld så sover han exakt på utsatt tid, säger tack mamma för att du lade mig nu, vaknar på minuten när han skall osv... Visst?
Men världen är inte perfekt och ju mer perfekt barn du vill ha desto mindre perfekt behövar man själv vara. (oj, då knepigt detta blev då...)

Det viktiga att ha i bakhuvudet för dig i detta fallet är 2 saker.
:arrow: Det viktiga är inte att han sover varenda minut av vad han ska, utan att han får förutsättningarna.
:arrow: Sluta ALLTID när han är lugn och tyst, inte sömntung och sover längre!! (då får man springa många gånger ett tag, men buff är bara för att "lugna" inte söva. Samma med vagning. Resten skall de sköta sjävla.

Här är några bra länkar i alla fall. :wink:

”Förhållningssättet - det som avgör” (Attityden)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

”Olika träsk att inte fastna i!” (thaimassagetråden)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

”Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.” (för barn över 2-3 mån och uppåt)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

”Lucine och SM -behöver lite vägledning”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12654

”Lucine Aurora och Standardmodellen”
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13784

2. Jag kan ju inte hjälpa att fundera ändå.... Hmm.... Magläge och sidan - rygg...
Vi här på forum vet att det är inte alltid ATT sova/somna på rygg som är problemet... Vi vet andra saker också :wink:
Det är oftast svårt för barnen att somna OM på rygg och även komma ner i djupsömnen på rygg.
Så även om han somnar rullar över på rygg så är det förmodligen just det som också spökar när han "skarvar" tror jag. (visst kan jag ha fel, men tänk om jag har rätt!?)
Vid 4 mån står också att man inte skall behöva ha nappen kvar i BB, kanske är den med och spökar en aning här?
:idea: Kanske dags för en "ta bort nappen, sova hela natten"-kur??

Ja, precis som du skriver...
Buffning har jag utvecklat till en ren konstart och kan buffa honom till sömns närsomhelst, varsomhelst!
En UNDERBAR konstart är det!! :lol: Nej, skämt och sido. Kanske dags att sluta ge "thaimassage" nu?
Du skulle kunna gå över till ren solfjäder, husljud och ramsa nu så slipper du allt vad vagna och buffa heter. Ni verkar ju verkligen ha "fastnat", sen kan du behålla just buffningen som "SUPERKRIS" verktyg. Hur tänker du till detta?

3. Ja, du. Någon eller ett par veckor över 4 mån gränsen tycker jag man kan gå över tiden och avvakta om man vill. (ett litet tips innan du "kurar" bort och ger hel natt är att helt enkelt minska ersättningsmängden på natten. Han får nöja sig i ett par dagar med 180 ml och sen med 160 osv... detta är inte AW mässigt, utan jag tänker mest högt)

Jag tänker även på denna länken när jag läser ditt inlägg... Enl. "stockholmsmodellen" så ger man smakisar från 4 mån. Så det så! :lol:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 15015675b7

Så inte haka upp dig på detaljer från BVC tycker jag. Följ det som är rätt för er! :heart:

Jag bifogar även några "krönikor" ang. magläget. Kan inte låta bli... :oops:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... -professor
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... et-pa-mage

Åhhh.... måste även få ge dig "safari resan" den är så bra beskriven om vad som händer när vi är inne och "hänger" över vårt barn, eller står med fler frågor än vi svarar på.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, här kommer även månadens krönika.

Det är en del ur nya Internationella SHN-boken. Den handlar om "säkerheten". Den man förmedlar till sitt barn när man har buffat klart och man backar. :wink:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Camilla_H
Kontakt:

Inlägg av Camilla_H »

Oj, TorsMamma... Det var mycket att läsa och jag har gjort mitt bästa.

Först vill jag säga tack för att du tar dig tid, förstås, men också att när jag läste ditt svar första gången så blev jag lite förnärmad - jag HAR ju rätt attityd, jag HAR ju läst på om alla metoder och utför de RÄTT, ju! ;)

Men innerst inne så visste jag att ju mer man lär ju mer förstår man hur lite man förstått, och när jag började fundera och sen läste allt det du länkade till så började det klarna. Men en sak i taget! :D
TorsMamma skrev: Som du säger är han snart 4 mån. Hur ser ert schema ut? (gärna mattider och allt) :wink:
Skriver som om jag skrev dagbok för en vanlig dag för oss även om just denna dag kanske egentligen inte existerade utan är ett genomsnitt av våra dagar:

1) Väcker Arvid strax efter åtta och ger honom omedelbart nappflaskan med 200 ml mat i. Han äter ca 110 ml, rapar och äter lite till. Rapar igen och sen går vi och tar av pyjamas och blöja. Tar med honom naken in i sovrummet och lägger honom på mage på filt och handduk på golvet och där gör vi lite "morgongymnastik", dvs rullar runt, tränar på att dra upp till sittande, myser lite och skrattar en del. Tar på blöja och kläder, ger honom sista av maten, rapar och lägger honom mot fotändan i spjälsängen där Bamsemobilen hänger över och lämnar honom åt lite ensamlek medan jag själv gör mig i ordning. Tar sen med honom ner och sätter honom i babysittern medan jag tänder upp, matar katter och matar mig själv. Ungefär kvart i tio lägger jag honom på sidan i vagnen och han gråter lite så jag vagnar en kort stund och sen sover han.

2) Kvart i elva vaknar Arvid av sig själv och jag tycker att det är okej då han ju ändå ska vakna ungefär nu, så jag tar upp honom och kramar om honom och sätter honom i babysittern medan jag gör i ordning 200 ml mat. Ger honom flaskan, med allt vad det innebär med rapning och påfyllning och byter sedan blöja och pysslar lite med långa naglar, torr hud, AD-droppar, mm. Lägger honom babygymet på mage medan jag gör i ordning lite majsgröt som smakis. Smakisen serveras i barnstolen vid bordet. Sen kommer pappa hem och Arvid läggs på rygg i babygymmet en stund och får sen sista slurken ur flaskan. Men han lämnar ca 30 ml. Vid tjugo i ett klär jag på honom och lägger honom i vagnen och går ut och går en promenad. Han somnar och jag lägger honom på sida och när vi kommer hem ställer jag vagnen utanför med babyvakt. Kvart i två vaknar Arvid (45 minutersskarven!) och jag går ut och vagnar honom tills att han är tyst och slutar att vifta med översta armen (ligger på sida). Han vaknar några gånger till så här och jag vagnar en god stund varje gång, kanske 3-4 minuter som mest, känns längre men är inte det. Vid tjugo över två somnar han ordentligt.

3) Klockan tre väcker jag Arvid och sätter honom i babysittern för att titta på medan jag gör iordning mat åt honom. Han får mat, vi idkar lite umgänge och han får påfyllning. Sen får han sitta i barnstolen en stund medan jag pluggar finska via datorn. Klockan fem lägger jag honom i vagnen och han somnar själv och sover sina 45 minuter (alltid klockren här!).

4) Klockan kvart i sex vaknar alltså Arvid och vi gosar lite en stund för här kan han vänta på maten då det inte är så länge sen han åt. Vid sex får han mat (äter bara 130 ml) och sen badar vi tillsammans och Arvid får "simma" - han ligger på rygg och jag stöttar nacken och skjuter honom mot bortre badkarskanten och när han självmant skjuter ifrån så drar jag honom tills han når min mage med sitt huvud - mycket roligt, tycker Arvid! :D. Efter badet får Arvid titta på medan vi lagar mat och sitta med när vi äter.

5) Klockan kvart i åtta ges nattslurken, Han får i sig 100 ml här. Sen går vi upp och jag lägger honom på min säng och jag busar lite med honom så att han skrattar. Fortfarande busandes och skrattande så lägger jag honom i spjälsängen på sidan, lägger på täcket och säger min ramsa och går ut. Arvid är tyst och jag pysslar i badrummet ett tag - plockar med tvätten och så vidare. Han är fortfarande tyst men för att vara säker på att han sover så sätter jag mig i fotöljen i hallen uppe och läser en stund. Han sover nog inte utan ligger vaken och funderar och efter en stund börjar han ge ljud ifrån sig, först som lite gny och sen snyftningar och sen gråt och då går jag in och lägger honom till rätta igen och ger nappen. Går ut igen och sätter mig. Han är tyst i över tio minuter så jag går ner och sätter mig framför TV:en. Efter en halvtimme vaknar han igen och jag går upp och nu fungerar inte bara nappen utan jag måste buffa lite. Buffar mjukt till att börja med och han lugnar sig men precis när jag ska sluta så börjar han igen och då buffar jag lite mer frenetiskt en stund och då han tystnar, solfjädrar jag som avslut i någon sekund och sen går jag ut. Nu sover han, men vaknar vid halv två och jag får lägga honom på sida igen och ge honom nappen och han somnar om på sekunden. Samma sak klockan halv fyra.

6) Halv fem väcker jag Arvid och ger honom nattmålet. Inga konstigheter här, bara äta, rapa, byta blöja, äta, rapa och sova igen. Nu somnar han utan napp och sover till morgonen.
1. ja, det låter som "träsk" i allmänhet här tycker jag. Men det som är tur är att "träsk" tar man sig ur. :lol:
Javisst är det ett träsk jag hamnat i - överkoncentrationsträsket inser jag nu sen jag läste det du länkade till!!! Jag vet ju det själv egentligen, eftersom jag ofta tänkt tanken att om han bökar lite när vi går och lägger oss så fungerar det om jag börjar tänka på annat - då somnar han om!! :D

Du ser också vad jag fetstilade i min redovisning ovan - jag sitter och förväntar mig nästan att han INTE ska somna, iaf övervakar jag att han verkligen gör det! [-X

Jag satt och läste om detta nu för ett par timmar sedan i hallen utanför sovrummet och Arvid började låta och jag började göra ljud som om jag höll på med något viktigt just där och se! - han tystnade! Sen startade han igen efter en stund och då kunde jag inte längre hålla skenet uppe så jag gick ner och började tömma diskmaskinen. Han skrek ordentligt så jag gick upp, vände honom snabbt på sida och gick ner igen. Han skrek igen och då kom pappan hem och han gick upp och jag vet inte vad han gjorde men tyst blev det och nu har det varit tyst sen.

Men visst - jag vet att jag har enorma perfektionskrav på mig själv, det är till och med så att jag nu efter ditt svar, inriktar mig mentalt på att vara perfekt på att inte vara perfekt... :shock: :oops:

MEN - HUR ska jag bemöta hans frågor? Vad jag menar är att vid läggning är det egentligen inget problem, jag har fattat att när jag väl gett honom förutsättningarna att sova så kan jag avvakta tills att det är kris för honom och att när han sovit en stund och vaknar och piper så bör jag vara där ganska omedelbart och snabbt bekräfta att jag vaktar för vargarna men sen låta honom somna om själv. Men ska jag göra detta även vid hans nattliga uppvak, dvs de som kommer mellan 01 och 03? Men det är ju det jag tycker att jag gör, dvs jag är snabbt uppe och snabbt bekräftar att det är natt och dags att sova och han somnar om snabbt och själv, men ändå avtar inte dessa uppvak! Jo, egentligen gör de det - för de är nog en hel del färre nuförtiden än för några veckor sedan, men han slutar ju inte med dem. Det är här jag får mina problem - alltså när ska jag svara på hans fråga och när ska jag låta honom komma till ro av sig själv?

När jag till exempel lägger honom vagnen dagtid och han inte somnar utan skriker direkt - vad gör jag då? Skadan kanske redan är skedd eftersom om jag vore mer säker skulle han kanske inte skrika, men OM han nu gör det? Ska jag bara gå därifrån så länge som han inte krisar utan bara låter? Ska jag lita på att han tystnar själv och stänga till mina öron? Iaf tills att han krisar och då först vagna? Det jag är rädd för är naturligtvis att han ska tappa förtroende och trygghet om jag inte svarar honom när han skriker? Han ÄR väldigt trygg - det börjar synas mer och mer och jag vill inte förstöra det. :(
Det viktiga att ha i bakhuvudet för dig i detta fallet är 2 saker.
:arrow: Det viktiga är inte att han sover varenda minut av vad han ska, utan att han får förutsättningarna.
Det har jag fattat - jag låter honom vara även om han ligger vaken och filosoferar vilket min sambo har svårt att klara ibland.
:arrow: Sluta ALLTID när han är lugn och tyst, inte sömntung och sover längre!! (då får man springa många gånger ett tag, men buff är bara för att "lugna" inte söva. Samma med vagning. Resten skall de sköta sjävla.
Det här tycker jag att jag har fattat - men jag vagnar nog för länge, ändå. Med buffningen är det inget problem, jag uttryckte mig nog oklart tidigare, jag buffar nämligen mer och mer sällan, men vagningen kvarstår i mängd.
2. Jag kan ju inte hjälpa att fundera ändå.... Hmm.... Magläge och sidan - rygg...
Samtidigt så känner jag någonstans inom mig att om Arvid nu sover bra på sida så bör vi klara detta oavsett vilken sovställningen han har - alltså det är inte orsaken till att han inte sover som han ska, orsaken är något annat - min överkoncentration tex, precis som TS i någon av länktipsen skriver!
Så även om han somnar rullar över på rygg så är det förmodligen just det som också spökar när han "skarvar" tror jag. (visst kan jag ha fel, men tänk om jag har rätt!?)
Jag tror helt säkert att du har rätt och funderar på om jag ska hyra ett andningslarm i en månad och se om det blir bättre. Jag vill inte köpa ett begagnat och jag har svårt att motivera sambon att köpa ett nytt eftersom Arvid ändå sover så bra som han gör.
Vid 4 mån står också att man inte skall behöva ha nappen kvar i BB, kanske är den med och spökar en aning här?
Jag AVSKYR nappen! Men pappan är mycket snabb med den i alla situationer och jag har varit för orkeslös och för trött och sjuk den senaste perioden för att orka hålla emot så jag har också kapitulerat för nappen. Men jag försöker verkligen att få bort den och nu ikväll tror jag att han har somnat utan napp. Han är egentligen inte heller så beroende av nappen utan är alltid utan dagtid om vi inte åker någonstans där det "inte passar sig" att han skriker - då är den, ärligt sagt, med som ljuddämpare.
:idea: Kanske dags för en "ta bort nappen, sova hela natten"-kur??
Ja, det tror jag. Men jag vill vänta tills han blivit fyra månader och en tid till, kanske 1-2 veckor så att jag verkligen vet att han ska klara 12 timmar.
Du skulle kunna gå över till ren solfjäder, husljud och ramsa nu så slipper du allt vad vagna och buffa heter. Ni verkar ju verkligen ha "fastnat", sen kan du behålla just buffningen som "SUPERKRIS" verktyg. Hur tänker du till detta?
Jag tänker att du har rätt. Ramsa har jag helt glömt bort förutom att jag säger den när han ska somna, så att ha kan den i vaket tillstånd och förknippar den med läggning. Kanske att jag ska börja använda den nu också! :idea: Husljud gör vi och det fungerar bra, men det är inte alltid jag har ork att stöka så mycket på kvällarna - jag mår ju som du vet, inte så jäkla bra nu. Buffningen verkar ju fungera som superkrisverktyg redan då det aldrig felar :)
Jag tänker även på denna länken när jag läser ditt inlägg... Enl. "stockholmsmodellen" så ger man smakisar från 4 mån. Så det så! :lol:
Det rekommenderas i mitt landsting också, speciellt om man ger ersättning och inte helammar eftersom de anser att näringen från mat inte konkurrerar med amningen.

Så nu har jag fått en dags funderande till och känner mig inspirerad att komma vidare nu, MEN jag vet fortfarande inte hur jag ska hantera det här med skrik och när jag ska in och bekräfta och när jag ska göra något annat. Överkoncentrationsträsk - jo, jag tackar jag. Det var en snabbare diagnos än vad mina läkare lyckas med! :lol:

/Camilla
Camilla_H
Kontakt:

Liten rapport från morgonen...

Inlägg av Camilla_H »

Hej igen!

Liten rapport från morgonen apropå detta:
Så nu har jag fått en dags funderande till och känner mig inspirerad att komma vidare nu, MEN jag vet fortfarande inte hur jag ska hantera det här med skrik och när jag ska in och bekräfta och när jag ska göra något annat.
När Arvid skulle läggas att sova förmiddagslur nu vid kvart i tio så lade jag honom och han lät om sig en hel del men jag sa bara dagramsan en gång (använder den ju inte som verktyg än) och gick därifrån, satte på TV:n och började stöka som vanligt. Han lugnade sig inte utan kom i det läge där han skriker med exakt samma skrik hela tiden, så jag gick tillbaka, lade en solfjäder men det hjälpte inget. Skakade lite i handtaget på vagnen och han tystnade bråkdelen av en sekund sen var det kört igen. Då vagnade jag och slutade i samma ögonblick som han tystnade och sen satte jag mig framför TV:en igen.

Efter en stund skrek han lika igen, jag gick upp, vagnade på samma sätt igen, max 10 drag tog det innan han var tyst och sen gick jag iväg igen. Han började låta lite igen men inte på samma sätt som förut och i omgångar liksom men efter några minuter så somnade han UTAN att jag var dit!

Gjorde jag rätt nu?

Jag har också bestämt mig för att köpa ett begagnat andningslarm ändå. Har hittat några på annons som jag har skickat förfrågan på. :)

/Camilla
Camilla_H
Kontakt:

Andningslarm

Inlägg av Camilla_H »

Andningslarm inköpt! :D :sleep:

Hittade ett för 1095 på www.tryggsaker.se, visserligen bara med en sensorplatta men jag har turen att ha en son som inte vandrar runt i spjälsängen utan ligger på samma ställe alltid, så jag tänkte att det lär nog fungera.

Så nu ska här sovas!

/Camilla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Camilla, här har jag gått hela förmiddagen och tänkt på ditt första svar och nu ser jag MASSA svar på dig själv :lol:

Jo, lite skäll fick du nog av mig allt och bli gärna förnärmad och/eller arg på mig. Bara du INTE ger upp!!! :wink: 8) :D

Du har kommit till JÄTTESTORA fantastiska insikter Camilla!!! Du skjuter "överkoncentrations vargen" och det är INTE lätt! :twisted: :heart:

Jag kan säga att jag fick MYCKET skäll av AW i mina trådar... Har du läst denna?
Denna skrev jag när jag äntligen fattade vad det var hon sa. Och då hade jag minsann läst BB kan jag lova. :oops: :roll:

”Som Fan läser bibeln” (sammanfattning hur vi gick från helvetet till himlen)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Härligt att du hittat en massa mer att jobba på och JA! jag tycker att du gör mera rätt som du beskrev att du gör nu. Man måste backa och ge mera förtroende för barnet så de i sin tur kan göra framsteg. :wink:

Jag tänkte på ett par saker här dock... :wink:

:idea: Jag tycker faktiskt att du skall se till att verkligen SPIKA ett schema med EXAKTA tider och inte några "ungefärliga tider"

:idea: Samt: Se till att "väcka" efter VARJE lur ordentligt.

:?: Hur har ni det med "skrattet till go nattet"? Inför varje lur och natt???

Anledningen till detta är för att DU skall visa att du verkligen "har kontrollen" och att "mamma VET vad hon gör"! Om du kör på ett "Ungefärligt" schema så måste sonen FAKTISKT bevaka sina egna intressen och på det viset också ställa en väldans massa FRÅGOR! Visst? Så försök att verkligen förmedla att du har FULL KONTROLL på läget, du bestämmer när man vaknar, du bestämmer när man sover, du bestämmer när man äter osv... Han bestämmer INGET och behöver fråga.... INGET! :wink:
SOLKLARHET vill vi förmedla här.

:arrow: Sen om du vill tycker jag du skall börja "bekräftelse ramsa". En del sätter ramsan med en "Minikur" och sen om de får fnurror så "minikurar" de.
Jag har inte haft många fnurror utan jag har "bekräftelse ramsat" mig ur dem. Allt enl. principen 1 gång ingen gång "fnurra" och tvågånger en dålig vana. Så då åker bekr. ramsan på DIREKT på samtliga lurar och natt. Mamma HAR sista ordet och HON VET vad hon gör! :x :P

Jo, jag tänkte på detta med ont i kroppen och inte orka göra husljud... Som du läste i Nancys tråd har hon det med, så då gäller det att verktyga minimalt och att även jobba med ramsan. Så försök att göra det. Har du sett min verktygslista som jag har?

Verktygslista:
1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning

Solfjädern "tar" inte lika bra som vagning eller buffning. Precis som du märkte. Man kan i början stå och hålla en sofjäder i upp till 20 min. Men så länge behöver man oftast inte göra det igen. Jag har nog hållit i 20 min total 5 ggr på Tor skulle jag gissa. (alla innan 6 mån)

Husljud måste ju inte vara städ och skrammel ljud, kanske kan TV på hög volym räcka, eller lite Mozart i värsta fall. Mina favvo grejer är att prata i telefonen, för när man gör det är chansen väldigt liten att man "överarbetar" eller går dit för fort. Prata gärna i telefonen eller något annat mindre ansträngande. Jag brukade lägga Tor och direkt ringa min syster och beklaga mig "argt" en perfekt sömnmetod för Tor.

Till natten satt vi ofta i allrummet utanför och pratade tillsammans (min man och jag) om hur dagen varit tills vi hört att Tor kommit till ro.

Tänk att du skall "verktyga mindre" än du "inte verktygar" typ.... Om du vagnar 10 drag som tar säg 10 sek. Så skall det gå mer än 30 sek innan du vagnar igen. Och då med ännu färre drag. Se det som "svar på frågor" inte "Nu kommer mamma och då blir allt bra..." Så fort man "lär sig" att lyssna av och inte agera "mamma hjärta" så märker man att de faktistk är mer arga än de är ledsna! :wink:

Här är en länk som Tinis skrivit. Kanske den inspirerar dig lite...

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ht=#123156

Tänk också på att varje lur är ett nytt försök till att "lära sig sova" och att om du vill gå en promenad, lägg honom gärna i vagnen, vänta 10 min och promenera sen.

:!: GRATTIS till ANDNINGSLARM!!! Nu kan Arvid sova i vilken ställning han vill :heart: rygg, mage och sidan!!! :heart: :heart: :heart:

Ps. man kan sen sälja dessa larm till ett hyffsat pris och då får du ju se det som att du ändå hyrde det ganska billigt. :wink: Ds.
Tor 2006

Camilla_H
Kontakt:

Inlägg av Camilla_H »

Hej igen!

Är lite trött och slut ikväll och allt känns plötsligt helt överväldigande jobbigt men jag ska försöka arbeta mig igenom ett svar. Har läst det du länkade till och har försökt hitta åt en text igen - en som Anna skrivit om ramsan (inte den i verktygslådan) där hon staplar upp exakt hur man gör indelat i rubriker såsom ramsa, påminnelseramsa och bekräftelseramsa - men jag hittade den inte!
TorsMamma skrev: Härligt att du hittat en massa mer att jobba på och JA! jag tycker att du gör mera rätt som du beskrev att du gör nu. Man måste backa och ge mera förtroende för barnet så de i sin tur kan göra framsteg. :wink:
Bra. Det fungerade jättebra även vid läggningen till middagsluren men sen vaknade han en halvtimme för tidigt och var urförbannad och det slutade med att jag tog upp honom i rätt tid när han var tillfälligt tyst och då rann tårvätska och snor och dreggel över hela ansiktet... :cry:
:idea: Jag tycker faktiskt att du skall se till att verkligen SPIKA ett schema med EXAKTA tider och inte några "ungefärliga tider"
Men mina tider följer ju Annas devis om marginalkvartar! Annars är de inte ungfärliga utan har varit exakt samma i två månader nu, förutom schemajusteringar (2 stycken). Tiderna är vakna 8, sova 10-11, äta 11-12, sova 13-15, äta 15-16, sova 17-17:45, äta 18, äta 19:45 och sova 20:00 och vi håller oss nästan alltid inom marginalkvartarna om vi inte är ute och åker eller annat men då försöker jag hålla det så gott vi bara kan. Men du menar att det ska vara på minuten, utan kvartarna?

Jag är också inriktad på att jag väcker när det är dags, men om han vaknar 5 minuter innan ordinarie väckningstid, ska jag då se till att han somnar om och sen väcka honom?
:idea: Samt: Se till att "väcka" efter VARJE lur ordentligt.
Hur menar du här? Jag kan berätta hur jag gör nu. På morgonen sjungs det till och med "go'morron, go'morron, hör alla fåglar... "osv och efter varje lur så stryker jag honom över huvudet och talar om hur glad jag är att se honom igen. Annat?
:?: Hur har ni det med "skrattet till go nattet"? Inför varje lur och natt???
Här har vi varit dåliga men nu på senaste tiden görs alltid detta.
Anledningen till detta är för att DU skall visa att du verkligen "har kontrollen" och att "mamma VET vad hon gör"! Om du kör på ett "Ungefärligt" schema så måste sonen FAKTISKT bevaka sina egna intressen och på det viset också ställa en väldans massa FRÅGOR! Visst?

Visst, och det är säkert så att vi inte gör detta till 100 % men till mycket stor del upplever jag det som att Arvid slappnar av och väntar på mig. Exempel:
* När han sovit förmiddagsluren brukar han vakna innan 11 och då ligger han ofta alldeles tyst och nöjd och tittar på omgivningarna tills att jag tar upp honom och då möts jag av världens leende.
Så försök att verkligen förmedla att du har FULL KONTROLL på läget, du bestämmer när man vaknar, du bestämmer när man sover, du bestämmer när man äter osv... Han bestämmer INGET och behöver fråga.... INGET! :wink:
Jag tycker verkligen att jag gör detta, och JAG är verkligen en person som förmedlar full kontroll i alla andra lägen i mitt liv - jag har många som, ofta till min stora förvåning, litar blint på att jag vet vad jag talar om. Så min auktoritet är det inget fel på!
:arrow: Sen om du vill tycker jag du skall börja "bekräftelse ramsa".

Nu har jag några frågor om detta:
Dels skulle jag vilja hitta åt Annas text om ramsan som jag nämnde överst, dels undrar jag detta:

Det står överallt att ramsan ska sägas x4, x6 om det verkligen behövs. Men samtidigt sägs det att man ska ha sista ordet och att INTE skriket ska avsluta ramsandet och sen ska man bekräftelseramsa dessutom som avslutning och mitt upp i alltihop finns något som heter pangramsa... :? :-s

Så - hur SKA man ramsa?
Verktygslista:
1. INGENTING
2. Ljud i huset
3. Prat oss vuxna emellan/telefonsamtal
4. Ramsa
5. Mozart
6. Ramsa igen
7. Tillrätta lägg
8. Solfjäder
9. Buff/vagning
En fråga angående detta också:
Kan du i löpande text berätta hur detta skulle se ut om du fick gå hela vägen? Alltså när och varför tar du till nästa steg? Är det om barnet börjar skrika IGEN efter att ha varit tyst av föregående verktyg eller är det när du anser att verktyget inte fungerar som du går över till nästa, alltså "fasar upp" som vi säger i hästtränartermer.
Tänk också på att varje lur är ett nytt försök till att "lära sig sova" och att om du vill gå en promenad, lägg honom gärna i vagnen, vänta 10 min och promenera sen.
Bara för att klargöra - du menar detta ifall jag vill att han ska sova under promenaden och inte ifall han ska vara vaken och titta på omgivningarna?
Ps. man kan sen sälja dessa larm till ett hyffsat pris och då får du ju se det som att du ändå hyrde det ganska billigt. :wink: Ds.
Det var ungefär så jag tänkte...! :D

En annan sak - jag blir lite kluven när jag går igenom processen med att lära mig allt detta. Dels fokuserar vi väldigt på detaljer, exakta tider, scheman, matningar, verktyg, mm, mm, dels konstaterar vi att jag är i ett överkoncentrationsträsk och att det är förhållningssättet som är viktigast. Det hela gör mig lite förvirrad måste jag säga... :?

Iaf så kan jag berätta att Arvid bara vaknade en gång i natt mellan 01 och 03. Men han var svåååår att lägga ikväll, tycker jag - tog nog bara 20 minuter men det var mera hur han lät. Jag fick gå upp till buffning, efter att ha tillrättalagt, solfjädrat och ramsat (så gott jag nu kan men med rejält bukstöd minsann!). När han så skrek igen skickade jag upp min sambo som såklart trynade i nappen och sen var det go'natt... Arvid som inte haft napp på ett helt dygn!!! :evil: Men jag är för trött för att stå emot... Det får vara så här nu, han är ju inte särskilt beroende av nappen heller, igår kväll gick det tex utmärkt att lägga utan.

/Camilla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, ja oj vad man kan få ihop det hela... :oops: Jag ber om ursäkt, kan bara skylla på att jag gissar det beror på vilka "glasögon" man läser med. Jag måste ha läst med helt fel. Så jag ber om ursäkt! :oops: :)

Jag såg detta....Ber om ursäkt igen, här kommer mina uppfattningar i alla fall...

Camilla_H skrev: Ungefär kvart i tio lägger jag honom på sidan i vagnen och han gråter lite så jag vagnar en kort stund och sen sover han.
Ungefär (är inte spikat i min värld)

Camilla_H skrev: Kvart i elva vaknar Arvid av sig själv och jag tycker att det är okej då han ju ändå ska vakna ungefär nu,
Ungefär, är inte skalman och inte väcka eller ha kontroll heller för mig...

Camilla_H skrev: Vid tjugo i ett klär jag på honom och lägger honom i vagnen och går ut och går en promenad. Han somnar och jag lägger honom på sida och när vi kommer hem ställer jag vagnen utanför med babyvakt.
Här somnar han på promenad.

Liknelsen, du somnar i sängen till TV.

Camilla_H skrev: Kvart i två vaknar Arvid (45 minutersskarven!) och jag går ut och vagnar honom tills att han är tyst och slutar att vifta med översta armen (ligger på sida). Han vaknar några gånger till så här och jag vagnar en god stund varje gång, kanske 3-4 minuter som mest, känns längre men är inte det. Vid tjugo över två somnar han ordentligt.
Här vaknar han och undrar "Varför är vagnen inte i rörelse längre???" Vart är mamma som jag ser när jag somnar???

Liknelsen, du vaknar kl. 04 för att dra upp täcket lite men finner dig själv liggandes på köksgolvet utan kudde och täcke!!!! :shock:

Camilla_H skrev: Han sover nog inte utan ligger vaken och funderar och efter en stund börjar han ge ljud ifrån sig, först som lite gny och sen snyftningar och sen gråt och då går jag in och lägger honom till rätta igen och ger nappen. Går ut igen och sätter mig. Han är tyst i över tio minuter så jag går ner och sätter mig framför TV:en. Efter en halvtimme vaknar han igen och jag går upp och nu fungerar inte bara nappen utan jag måste buffa lite. Buffar mjukt till att börja med och han lugnar sig men precis när jag ska sluta så börjar han igen och då buffar jag lite mer frenetiskt en stund och då han tystnar, solfjädrar jag som avslut i någon sekund och sen går jag ut. Nu sover han, men vaknar vid halv två och jag får lägga honom på sida igen och ge honom nappen och han somnar om på sekunden. Samma sak klockan halv fyra.
Kändes som en del överkoncentration och över buffning här... Samt napptrassel...

Nu har du rett upp det hela för mig och hoppas att vi kan gå vidare och inte har några "Hard feelings kvar"? :oops: :wink:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Har läst det du länkade till och har försökt hitta åt en text igen - en som Anna skrivit om ramsan (inte den i verktygslådan) där hon staplar upp exakt hur man gör indelat i rubriker såsom ramsa, påminnelseramsa och bekräftelseramsa - men jag hittade den inte!
Kan det vara denna du letade efter?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

nästan alltid inom marginalkvartarna om vi inte är ute och åker eller annat men då försöker jag hålla det så gott vi bara kan. Men du menar att det ska vara på minuten, utan kvartarna?
Nu talar jag efter mig själv... Hur skall han bli sin egen lilla skalman om ni marginalkvartar lite hit och dit?
Jag använder marginalkvartar som UNDANTAG. Typ, vid sjukdom, då man kan somna 15 min tidigare och väckas 15 min senare och på så sätt få 30 min mer sovtid/lur.
Eller för att klocka de "korta lurarna" typ 5, 20 och 45. Dessa kan man då använda liiite av marginalkvarten av för att de just skall vara exakt 45 och ett naturligt sömnpass.
Eller om vi varit på språng, haft tid och passa, möte eller liknande. Om man inte gör detta så appliceras "1 gång ingen gång" -principen där allt går lite hipp som happ och man styr upp ordentligt så fort man kommer hem med att just hålla tiderna EXAKT.

Men ofta har jag fått styra upp och lägg och väcka på EXAKT tid för att Tors skalman klocka skall hålla sig och därmed också hans förtroende för att mamma verkligen HAR kontrollen.
Någon gång när han skarvat eller vaknat med gråt har jag just använt mig av att "strama upp schemat" som åtgärd.

Jag är också inriktad på att jag väcker när det är dags, men om han vaknar 5 minuter innan ordinarie väckningstid, ska jag då se till att han somnar om och sen väcka honom?
Nej, absolut INTE då går du in och beter dig som om HAN SOV och DU VÄCKER. :wink:

Hur menar du här? Jag kan berätta hur jag gör nu. På morgonen sjungs det till och med "go'morron, go'morron, hör alla fåglar... "osv och efter varje lur så stryker jag honom över huvudet och talar om hur glad jag är att se honom igen. Annat?
Nej, det är underbart, vackarare än så blir det inte!! \:D/ (min missuppfattning :oops: )

Jag tycker verkligen att jag gör detta, och JAG är verkligen en person som förmedlar full kontroll i alla andra lägen i mitt liv - jag har många som, ofta till min stora förvåning, litar blint på att jag vet vad jag talar om. Så min auktoritet är det inget fel på!
Nej, är du något lik mig (vilket du verkar vara :wink: ) så tror jag dig!! :lol:

Så - hur SKA man ramsa?
Ja du, MED KÄNSLAN! Bra svar va? Detta är problemet, man måste lyssna av och det är det som är det svåraste av ALLT! Han skall helst tystna av ramsan, och det kan vara x4, x6 eller x8 om det är kris.
(läs gärna i länken du fick till "lathunden" tror det klarnar lite till där :wink: :wink:)
Bekräftelsen den ges när han är tyst. Om man bekräftar "separat" som jag gör vid fnurror så görs det när han är tyst och jag bara gör det lite i förbigående och har "sista ordet" typ. Med en mjuk härlig bekräftande ton.

Kan du i löpande text berätta hur detta skulle se ut om du fick gå hela vägen?
Det bästa för mig att skriva om detta är i länken du fått av mig en gång...

”Konsten att backa, skjuta vargar och fixa attityden.” (för barn över 2-3 mån och uppåt)
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

Det som står om "mamma 2 " är EXAKT vad jag gjorde en natt när Tor faktiskt var run 4 mån och vi hade ett minst sagt "krångligt nattuppvak".

Bara för att klargöra - du menar detta ifall jag vill att han ska sova under promenaden och inte ifall han ska vara vaken och titta på omgivningarna?
Förlåt om jag var otydlig. :oops:
Jag menade att DU är på promenad. Skall Arvid vara vaken är det ju strålande då kan han ju ha suffletten nere och ni kan titta på världen ihop.
När det är dags att sova i så fall, så lägger du, drar över sufletten, häng över ett skynke, säg ramsan och se till att han hinner somna STILLASTÅENDE! Börja inte promenera igen förrän han sovit säkert i 10 min.
Allt detta för att du verkligen skall LÄRA HONOM att somna sjävl och somna om själv. Utan din hjälp!

I början är man lite tuffare och visst kan du säkert bli mera flexibel på detta senare om du vill, men just långsovningen skulle jag INTE promenera på ALLS om jag var du. Hellre de korta lurarna i så fall. :wink:

Dels fokuserar vi väldigt på detaljer, exakta tider, scheman, matningar, verktyg, mm, mm, dels konstaterar vi att jag är i ett överkoncentrationsträsk och att det är förhållningssättet som är viktigast. Det hela gör mig lite förvirrad måste jag säga...
Jag förstår dig, detta är just balansgången. Att lära sitt barn bli skalman med en cool 8) attityd kanske man kan kalla det. Överkoncentration blir det när man är där och "hänger" inte tar hand om de andra 17 bebisarna och 20 kossorna. Men just därför är det ju så viktigt att ALLA dessa har sina EXAKTA tider, för hur skall du annars hinna med alla och kossorna som står och råmar och måste mjölkas NU!!!
Så överkoncentrationen är när han sover och skall somna och att allt är problemfritt, medans "skalman" kan inte flytta om visarna och siffrorna för du skulle han ju snart inte veta vare sig ut eller in.

Vart det tydligare? (inte för mig...) :?

Iaf så kan jag berätta att Arvid bara vaknade en gång i natt mellan 01 och 03.
GO ARVID!!! =D>

Du kan ju egentligen detta, jag tror mest att du just nu är väldans trött och har svårt att se allt i sin helhet. Försök att fortsätta fråga och bena ur det och så skall du se.
Ni kanske kommer överens om att gå efter "lathunden" och minikura honom så han blir av med napp, får korn på magläget och sover HELA (12 timmar) natten, ensam i eget rum. DET minsann vore grejer det! :wink: :lol:

:heart: massa kramar på dig :heart:
Tor 2006

Camilla_H
Kontakt:

Inlägg av Camilla_H »

Hej!

När du förklarar så här så inser jag ju att du har rätt - jag har tolkat marginalkvartarna fel! :oops: Men åas är vi ofta ute och rör på oss och det blir till att ta till dem rätt ofta. Som idag när vi skulle till ridhuset och kolla när min häst gick träning tillsammans med tjejen som har honom nu - då blev det till och med 20 minuter tidigare väckning. Vi är ju en aktiv familj och då får man kanske acceptera att man inte kan få till detta med att Arvid känner att det är exakta tider, för det känns inte heller bra att bli isolerade och sittandes hemma hela tiden, speciellt inte för mig som ju blir det väldigt mycket nu. Och med det vill jag också säga att jag håller normalt sett tiderna rätt bra, förutom på morgon när jag är morgontrött och inbillar mig att 15 minuter till skulle göra mig piggare... :lol: Men i övrigt så bör jag bli mer noga med tiderna för förmiddagsluren, tiderna för middagsluren är väldigt exakta förutom att han ibland vaknar tidigare och då får komma upp om det är inom marginalkvarten. Eftermiddagsluren är alltid 17-17:45 om vi är hemma. Och läggning är alltid 20:00 om vi inte sitter i bilen. Så jag har hälften - bara den andra hälften jag måste få till!
Här somnar han på promenad.
---
men just långsovningen skulle jag INTE promenera på ALLS om jag var du. Hellre de korta lurarna i så fall. :wink:
Jag gillar att gå på långpromenad med kompisar som också har barn. Att gå en promenad, låta barnen sova i vagnen och sen gå och fika och sen promenera hem. Att behöva styra upp all sovning så exakt och inte promenera på långsovningen gör ju att man i princip aldrig kan träffa andra om nu alla följde det. För alla har ju olika sovtider.

Men det är klart, då får jag väl ta att han inte är helt perfekt när det gäller att överlåta kontrollen till mig.
Här vaknar han och undrar "Varför är vagnen inte i rörelse längre???" Vart är mamma som jag ser när jag somnar???
NEJ- detta gäller även om jag bara ställer ut vagnen och han somnar själv i den. Eller om vagnen står inne när han sover. Han vaknar ändå ALLTID på 45-minutersskarven!
Nu har du rett upp det hela för mig och hoppas att vi kan gå vidare och inte har några "Hard feelings kvar"? :oops: :wink:
Du får INTE ta det som hard feelings! Och definitivt inte ta det personligt om jag har lite indignerade frågor om METODEN och FILOSOFIN! Jag avgudar dig som orkar besvara mina och alla andras frågor under så stor del av dagen!!! :heart:
Kan det vara denna du letade efter?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21
Nej, det var en annan, tror jag, men även här var det ungefär samma text så TACK! :D
Någon gång när han skarvat eller vaknat med gråt har jag just använt mig av att "strama upp schemat" som åtgärd.
Okej, jag börjar förstå. Jag kan ta några dagar och få till förtroendet från Arvid och sen kan jag tillåta dagar då det är lite annorlunda delar av dagen! :)
Nej, absolut INTE då går du in och beter dig som om HAN SOV och DU VÄCKER. :wink:
Okej, det har jag inte gjort! Bra, det underlättar en hel del för det tar emot att börja "diskutera" fortsatt sovning då man är så nära sovtidens slut.
Bekräftelsen den ges när han är tyst. Om man bekräftar "separat" som jag gör vid fnurror så görs det när han är tyst och jag bara gör det lite i förbigående och har "sista ordet" typ. Med en mjuk härlig bekräftande ton.
Ikväll har jag börjat försöka lägga in ramsan. Jag lämnar Arvid i sängen när han är lugn och tyst och börjar ramsa på väg bort med hög och tydlig och bestämd röst. Han börjar skrika och jag är redan på 4:e gången och det räcker inte med 8 gånger. VAD gör jag då? Nu började jag helt sonika om - gick tyst in igen, buffade och såg till att han var lite mera sömntung än senast innan jag lämnade och då kunde jag ramsa x4 och sen bekräftelseramsa (gör man den x1 eller också den x4?)
Iaf så kan jag berätta att Arvid bara vaknade en gång i natt mellan 01 och 03.
GO ARVID!!! =D>
Och i natt vaknade han inte alls innan han väcktes för nattmålet! :D Men då vaknade han istället 2 gånger mellan nattmål och morgon av någon lustig anledning... :(

Men lite känns det som att vi diskuterar Arvid som att jag hade ett jätteproblem, men jag tycker ju att jag egentligen inte har det. Bara ett irriterande skitproblem att han skarvar. För när han vaknar så tar det sekunder att åtgärda dem på natten, det är inte så att han är vaken en halvtimme och skriker. Det mest irriterande är ju att han skarvar i långsovningen på dagen och att han då kan vara svår att få att somna om säkert, dvs utan att vakna igen efter fem eller tio minuter. Jag tror att om jag blir bättre på att backa och ha förtroende för att han kan sova själv så löser det sig mesta av detta. Samt att han får ligga på mage. Om jag dessutom håller tiderna mer exakt så kan det inte bli sämre! Eller vad tror du? :D Känns lite overkill att kura honom nu, inte ens för nappen som ju går bra att var utan om bara mamma får bestämma.. :x

/Camilla
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du är underbar Camilla och du kan detta. Så tuta och kör! Jag tror att du nu i alla fall har en del svar på vissa av dina frågor och samtidigt vet du HUR du kan åtgärda dem. Men precis som du själv säger... Varför leta problem där inga finns?

NU har du i alla fall en handlingsplan om problemen skulle eskalera och samtidigt lite mera kött på benen. Även om detta nu inte var ett STORT problem och vi behandlade det som om det var det... Så fick du i alla fall många svar och kan använda dessa för att styra upp i framtiden. :wink:

Kram på dig! :heart:
Tor 2006

Camilla_H
Kontakt:

Tack!

Inlägg av Camilla_H »

Tack snälla du för att du orkar läsa mina mastodontinlägg och besvara dem så bra!

Jag ska noga läsa igenom lathunden för kuren och när vi har fått andningslarmet och jag har lite mer energi så ska Arvid få flytta in i sitt eget rum och så tar vi bort napp, nattmål och uppvak på en och samma gång!

Just nu är jag dock långt under isen - jag har mina onda ledbesvär som jag äter cellgift och antiinflammatoriskt mot plus två mediciner för att ta bort biverkningarna av de två första(!), samt att jag ändå inte har fått bort inflammationerna i kroppen än, hade 39 i sänka i onsdags, samt att mitt blodvärde är nere på 112, samt att jag satte in en spiral i onsdags då jag inte får tillföra hormoner pga min APC-resitens och jag vet inte om något gått snett men jag har både lite ont och blöder rätt rejält fortfarande (3 dygn efteråt) samt att jag idag vaknade lite förkyld vilket INTE är bra då jag inte får äta cellgiftet då eftersom jag med det har försvagat immunförsvar (vilket ju är hela poängen med det!)....

Så nu ÄR det TUNGT. Det börjar helt klart ta på mig mentalt och då får Arvids pappa ta mer när det gäller Arvid och han har inte riktigt samma atttityd som jag har så nu får det bli som det blir. Vi lagar det sen när jag är på benen igen.

Så jag gör en liten paus här och återkommer när det är dags!

Tack än en gång - du är en pärla! :heart: :thumbsup: :heart: :thumbsup:
Camilla_H
Kontakt:

Andningslarm!

Inlägg av Camilla_H »

Första natten med andningslarm och magläge...!

Spännande!

Läggningen gick utmärkt - tillrättaläggande, solfjäder som inte tog, så jag buffade en kort stund, solfjädrade och gick ut med ramsan. Arvid stökade och bökade och hade huvudet upplyft en stund såg jag när jag dansade förbi dörröppningen medan jag tog hand om tvätten, men inga skrik.

Jag gick ner och gjorde kvällsfika och det var helt tyst så jag gick upp och bekräftelseramsade och smög in och kikade på andningsindikatorn på larmet och då låg han fortfarande på magen men hade dragit sig lite till vänster och krupit ihop lite mer. Men han sov. Allt kan max ha tagit 10 minuter!

Detta bådar gott! :D

/Camilla
Lua

Inlägg av Lua »

Härliga tider väntar! Bra jobbat :D :!:

Kram Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"