Stora förändringar för Lille O

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katten77

Re: Stora förändringar för Lille O

Inlägg av Katten77 »

Jisses vad det går undan med utvecklingen just nu. :shock:

I veckan som gick så klingade vändningscirkus av. Vi tränade mellan 8-10 pass per dag och det gav resultat, tackolov. Jag har inte behövt vända honom nattetid på en vecka! \:D/

I takt med att cirkusen lämnade stan så gjorde åttamånadersångesten sitt intågande istället. #-o ](*,) Tycker dock att det verkar som att vi klarar oss ganska lindrigt undan. Han är inte överförtjust i att bli lämnad på golvet utan vill gärna att vi finns inom synhåll. Då och då hasar han fram och vill upp i knäet och tanka trygghet ett par sekunder innan han fortsätter sin forskning. :D

Igår började jag arbeta 20% vilket innebar att pappa fick ta hand om ett par läggningar både torsdag och fredag. Det var första gången som pappa lade honom och det var ju lite ovant. Gick dock oväntat bra tycker jag; lite pippel och kink men sedan somnade han (lillen alltså, inte pappan :mrgreen:).
Sedan dessa pappa-läggningar har han blivit lite småhackig när det är dags att sova; han pipplar och vänder bort huvudet och vill INTE ner i sängen. Detta tror jag beror på en kombination av förvirring avseende VEM som ska lägga honom samt 8-månadersångesten. Men jag kör på som vanligt och redan ikväll tycker jag att det går lite bättre igen. :thumbsup:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

=D> :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Tjusigt! /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej allihopa!

Nu är min räka snart 8 månader och jag har en del nya frågetecken.

Vändningscirkusen är avklarad och vi övar korsvis ålning om dagarna. Han favoriserar fortfarande högerfoten men med en strumpa på den börjar han använda vänsterfoten mer och mer. Han övar även mycket på att gå upp på knä samt försöka klättra upp på saker, så "ståcirkusen" är nog här vilken dag som helst. Han har börjat klättra över våra trösklar (vi bor i ett torp med 20 cm höga sådana....) From idag ska vi börja öva trappklättring för att göra av med lite överskottsenergi... :) Måste säga att det varit lite si och så med utevistelsen nu i vinter; brukar bli ca 30 min om dagen men de senaste 2 dagarna när det varit så ruskigt kallt har vi stannat inne. :oops:

Han har svårt att somna på sina dagslurar - det kan ta allt från 10-50 min beroende på vilken lur det är. Nästan dagligen hoppar han över en eller båda kortlurarna, totalt upplever jag att han tappar ca 1h/dygn. Även om han inte har sovit på förmiddagsluren så äter han lunch med god aptit och verkar inte övertrött när det är dags för lunchluren. Samma sak ifall han missar eftermiddagsluren; han äter bra och somnar när det är dags för nattning.

:?: Jag funderar på om det är dags för en schemaändring - kanske att han är en "Piggis" och att det skulle passa bättre med 2 dagslurar istället för 3? :-k Ska man i så fall plocka bort frukostluren eller eftermiddagsluren? Eller tror ni att sömnbesvären dagtid beror på utveckling och att han behöver sysselsättas mer så han blir mer fysiskt uttröttad?

Funderar även på om vi ska ändra matvanorna. Idag äter han puréer till lunch (ca 2 dl) följt av några skedar fruktpuré. Kvällsmat består av Sempers Äpple/Pärongröt för 6 mån. Tycker att hans intresse för gröten blir mindre och mindre, han verkar gilla maten bättre. Brukar lyckas få i honom 1 portion, samt några skedar fruktpuré. Han är inte speciellt intresserad av nappflaska, när vi ger välling brukar han bara dricka kanske 20-40 ml.

:?: Kanske byta kvällsmålet mot lagad mat och lägga grötmålet efter lunchluren?
:?: Är det fortfarande matning inom 1h som gäller? (tex vid Amning x2)
:?: Och hur gör ni andra med med purématningarna; toppar ni med amning, vatten eller välling?

Vårt schema idag ser ut såhär:
06.30 Morgon
08.30-09.00 Sova 30 min (uteblir ofta helt)
10.00-11.00 Lunchpuré, sedan amning (eller välling på fredagar när jag jobbar)
11.15-12.45 sova 1,5 h (brukar bli 1h)
13.15-14.15 Amning x2
15.30-16.00 Sova 30 min (blir oftast ca 20 min)
16.30-17.00 Gröt, ingen amning då han inte brukar vara intresserad
18.10 Nattslurk (amning)
18.30 Sova natt

Tacksam för era kloka råd som vanligt. :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Glömde en sak på schemat; 06.30-07.30 är det naturligtvis frukost: amning x2.
Kurstart 2010-11-19
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Hej Katten! Det var längesen! Kul att höra att det går så bra för er fortfarande! :D

Vi verkar ha lite samma bekymmer med dagslurarna du och jag. Så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig. :^o
Men angående maten så tragglade vi på med gröt ganska länge i stället för puréer. Men så tänkte jag att nu ska jag inte ge upp. Utan fortsatte ge puréer till lunch och middag trots lite protester. Till slut gav det med sig. Nu slukar Bobo puréerna (de han gillar vill säga...lasagne tillhör favoriterna). I början toppade jag med lite ersättning eller välling efter maten för att vara säker på att han fick i sig ordentligt. Men nu får han bara vatten efter om han vill ha det. Oftast vill han dock mest leka med det...
Vi kör nu gröt till mellanmål och mat lunch och middag.

Välling var han heller inte så förtjust i, men så provade vi majsvälling i stället och det är smaskens. Det får han nu direkt när han vaknar och innan han ska lägga sig för natten.
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tackar för tipset om majsvälling. Ska testa det och se om det faller prinsen på läppen! :D

Lutar starkt åt att göra som du: puréer till lunch och middag, gröt till mellanmål, vatten att dricka efter resp måltid. Jag brukar mata i babysittern, tycker att det är lättare än i barnstolen. Men om jag nu går upp till 2 purémål om dagen så tror jag att jag tänker ge grötmålet i barnstolen så att han får möjlighet att träna på att äta själv också.

Ahh, intressant att ni har samma bekymmer med dagslurarna. Kanske är typiskt för 8-månaders? Är lite trist - fram till för ett par veckor sedan hade vi tysta fina läggningar på 0-7 min. Nu blir det lite skrik vid läggning men oftast lugnar han sig så fort jag kommit utanför dörren. Sedan kan det vara omväxlande joller, sång, hack, gråt tills han somnar. Någon enstaka gång har han hamnat på rygg med huvudet in i ett hörn så att han inte kan vända sig, då brukar jag lägga honom tillrätta. Han kan även ligga vaken långa stunder och vara jättenöjd; han ligger och plirar ut genom spjälorna, pillar på andningslarmet (ajaj, måste flytta dosan) och försöker dra sig upp på spjälorna (har han börjat med idag).

Någon annan som har tips på schema osv?
Kurstart 2010-11-19
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Sedan kan det vara omväxlande joller, sång, hack, gråt tills han somnar. Någon enstaka gång har han hamnat på rygg med huvudet in i ett hörn så att han inte kan vända sig, då brukar jag lägga honom tillrätta. Han kan även ligga vaken långa stunder och vara jättenöjd; han ligger och plirar ut genom spjälorna, pillar på andningslarmet (ajaj, måste flytta dosan) och försöker dra sig upp på spjälorna (har han börjat med idag).
Haha, det är precis så Bobo gör, fast han ställer sig upp direkt och står där och grejar på ett eller annat sätt. Sen kanske han ramlar bakåt och slår huvudet i spjälorna... Hoppas någon klok har kloka tips till oss. :heart:
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Hellu girls!

8-mån ångesten gör intåg och knagglig kan sömnen bli. Då gäller det att forts preeecis som vanligt. Extra viktigt när världen är i gungning. :idea:

Vaddera hela åbäket (spjälsängen alltså :lol: ) så kan stå-cirkusen börja och sluta självt. :wink: Träning på dagen är då också viktig förstås. :wink:

Kör absoult med riktig mat så mkt det går ned. Fyll på med gröt och mata i högst 30 min. Det ska gå hyfsat fort annars hinner de små att tappa farten. :lol:

Låt små tanka trygghet hos er vid behov genom att möta älsklingen på golvet. Kommer liten och gnäller vid benet så ned och sitt en stund tills barnet hasar vidare. Lagar ni mat ska de små vara med- förstås! :mrgreen:

Värme! /Luvisen
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack finaste Luvisen för snabba och raka svar! :heart:

Då låter jag schemat vara utan ändringar vad gäller tider men ger riktig mat även till middag samt flyttar gröten till mellanmålet.
Purémålen brukar ta 20 min och grötmålet 20-30 min så där håller vi tiderna. :thumbsup: Fullt ös i början (hur sjutton hinner han svälja egentligen??) och sedan långsammare varefter han börjar bli mätt och mer ointresserad.

Tips mottages tacksamt på hur man enklast vadderar sängen. Det spjälskydd jag sydde har fungerat kanon hittills men nu har han börjat hänga på det och det känns som om det bara handlar om dagar innan han kommer att dra sig upp till stående. :shock: ?

Jaa, det blir mer tid på golvet för mamman nu, det märks. Emellanåt är han MYCKET noga med att jag ska finnas inom räckhåll för tankning, gärna krypa upp i knäet en liten stund också.

Å andra sidan gjorde han en rejäl utflykt igår på egen hand: han hasade iväg medan jag satt och jobbade i vardagsrummet. Efter en stund ropade han irriterat och när jag gick för att leta efter honom hittade jag honom i andra änden av huset, i tvättstugan! :shock: Det ilska tjutet han gav upp var för att tröskeln in dit var lite kantig att ta sig över, men IN till den spännande tvättmaskinen (som gick för fullt) skulle han till varje pris! :lol:
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:lol: Tihi! Vad skojsigt med utflykt!

Vadderingen ja... Jag har bara satt på fler och mer spjälskydd... :oops: :lol: Men jag har läst att en del köper en tunnare vanlig madrass och snorrunt den runt hela sängen och fäster den på ngt vis. Jag skulle nog ta ett sånt därnt...vad heter den... :-k bäddmadrass som är tunnare och mer formbar. Då kan man dra den över kanten också. :idea: Det är väl det jag kan komma på just nu.

Värme! /Luvisen
SM rookie
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

06.30 Morgon
08.30-09.00 Sova 30 min (uteblir ofta helt)
10.00-11.00 Lunchpuré, sedan amning (eller välling på fredagar när jag jobbar)
11.15-12.45 sova 1,5 h (brukar bli 1h)
13.15-14.15 Amning x2
15.30-16.00 Sova 30 min (blir oftast ca 20 min)
16.30-17.00 Gröt, ingen amning då han inte brukar vara intresserad
18.10 Nattslurk (amning)
18.30 Sova natt
Åhå lilla schemafrågan missade jag ju! #-o

Är det ngn speciell anledning du kör med 30 min lur? Annars är ju Annas observation att små sover:
20 min, 45 min, 1,5 tim etc...

Om det är dags för schemaändring är bäst att du forts med 45 min på fm, 1,5 tim på efm och 20 min på sista... När räkan sedan blir närmare 9 mån så kan ni skippa sista luren helt.

Värme! /Luvisen
SM rookie
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack Luvisen, är så glad att du och de andra hjärtemammorna finns här och kan svara på mina frågor. :heart:

Bra tips om bäddmadrass som skydd! Det blir nog ett madrasskydd från IKEA (som en supertunn bäddmadrass), det borde fungera. :thumbsup:

Jo min gosse har sina skarvar vid 10, 30 och 60 min istället för de vanliga 5-20-45-90. Därför blir det lite special med hans sovtider. :?

Kramar!
Kurstart 2010-11-19
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Aha, då får du knåpa special på det viset du själv finner blir bra för honom. Det vanligast är att successivt rensa sen efm fr lur och därefter jobba på fm luren. Ta bort 10 min fr 30 min vila kanske går som steg ett i nedtrappning. Jag lärde mig att det var viktigt att inte bara ta bort en lur rakt av eftersom allt blev helt kaiko då utan att göra det stegvis.

Värme! /Luvisen
SM rookie
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Oj det var bra tips... att inte ta bort hela luren i ett svep utan successivt kapa... :-k :) :heart:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"