Hej alla glada
Susanne*: usch och fy, hoppas han mår lite bättre nu. Jag helammar, men införde flaska på kvällen för ca en vecka sedan (när han var 7 veckor) Malte fattade galoppen direkt, men det dracks inga mängder i början. Igår slog han till och drack 140 ml inom "rimlig" tid. Jag har inte vagnat alls på natten utan avvaktat och sett om han kan förlänga själv. Nu sover han 5.5-7 timmar på natten. Vi har satt upp en "gräns" kl 03.00. Före dess vagnar vi. Har hänt 1-2 ggr. Om du följer SM kommer han nog så småningom sova längre. Tänk på att han har varit sjuk och stressa inte är mitt tips. Vi hoppas att han förlänger natten mot åtta timmar på egen hand också- om inte kommer vi vagna om några veckor ( han är 2 månader på fredag)
Ulrikaj: våra scheman ( även om vi inte har något spikat än) är identiska 2-2-45 + en 20 vid behov. Jag vill också ha tidiga mornar ( och tid på mig innan Vega ska upp kl 07.00) så jag väcker vid 6.15 senast...Hur går det med era nätter

Fortfarande 10 timmar. Vi har fastnat lite på 6 timmar, men jag hoppas att han snart sover 1-2 timmar till. Då kommer jag göra precis som du. Lägga tidigare och minska sömnen på dagtid.
Päivi: Idag vaknade Malte redan efter 30 min på första luren

Jag vagnade EN gång mkt bestämt och argt. Sedan fick han gnöla på. Jag riskerade t om ordentligt uppvak med skrik. Han somnade om vid första vagningen. Vaknade vid 45, 1,5 jag gjorde NADA. Tänkte på dig och ditt besök som tog bort överkoncentrationen. Vi skulle ändå på BVC idag så vi får sy ihop dagen så gott det går ( och det gör inget om en lur pajar) Han vakande efter prick två timmar

Att inte verktyga är faktiskt ett mkt bra verktyg som jag borde använda mig oftare av. Rapportera om schemaändringen, spännande att höra.
Lua: Tack för info om att det är ok att värma på fler gånger.. Jag har en kastrull med kokhett vatten som jag lägger ned flaskan i mellan "omgångarna" Hur brukar du göra? Han är riktigt kräsen- det SKA vara bröstmjölkstemp, annars spottar han ut flaskan om han redan har ätit lite.
Hegro: jag vagnar ALLTID Malte när jag lägger honom. Dvs drar vagnen några drag och skakar i handtaget, vare sig det behövs eller ej. Är han mkt sömnig somnar han omgående, men ofta ligger han ock bökar en stund före insomning. Min erfarenhet är att det är de sistnämnda lurarna som funkar bäst. Dvs han har lagts helt vaken ( men trött) och fått somna in på egen hand. På kvällarna tar det säkert 10 minuter innan han har somnat på riktigt.
Jag ser vagningen som markering ( senare ramsa) för att nu är det dags att sova. Du kan ju testa och se om det blir någon förbättring.
Malte har också varit rejält förkyld och det har stört sömnen något. Jag ger koksaltlösning både före matning och sovning.
Kram
Linda