Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Susanne:hoppas charlie mår bättre snart. :( Det är inget roligt alls när barnen blir sjuka.Allra helst när dom är så små att dom inte kan berätta vad som är fel.Man har hjärtat i halsgropen hela tiden och kan inte tänka på något annat.Kram från mej iallafall.

Lua:Vårat chema ser ut såhär nuförtiden:
6-7.30vaken
7.30-9.30sova
9.30-11.30vaken
11.30-13.30sova
13.30-15.30vaken
15.30-16.15sova
16.15-18.00vaken(ca)
18.00-18.20sova(ca)
18.20-19.30vaken(ca)
När det sedan blir aktuellt med nedskärning blir det fm luren.Alltså sova 45,2,45 och slopa 20minutaren mellan 18-18,20.Natt blir då klockan 18.Det tänker vi införa senast vid 4månaders ålder.När vällingen och gröten kommer in i bilden.Får se hur det utvecklar sig,kanske vi börjar skära av lite tidigare oxå.Just nu är hon så trött där på fm.Får hon bara sova 1,5timme så orkar hon sällan hålla sig vaken 2timmar efter det.
En fråga:
Ni som har ersättning,vilken sort har ni??Jag kör med Babysemp.Det finns NAN oxå.Är det någon som har det?Är det någon skillnad mellan dom båda?

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Hegro

Inlägg av Hegro »

Suck! Det som fungerade så bra med sömnen i flera dagar :( Nu är det lite si och så. Ganska mycket krångel och hon vaknar efter någon halvtimma och är stört omöjlig till att somna om (inte på natten). Hon är rejält snorig och täppt i näsan, så jag hoppas att det är det som stör och att hon kommer tillbaks i gamla gängor när andningen är fri igen. Som det är nu har hon somnat, enligt schemat, vid 20.30 men bara sovit 5-6 timmar och då vaknat helt igenkorkad i näsan så jag har inte ens försökt få till ett omsomnande utan tagit upp henne, rensat näsan, nattmål och sen somna om igen.
Tiderna på dagen sitter inte alls. Hon sover kortare och oftare än innan hon blev sjuk. Går liksom inte att få henne att somna om när hon väl vaknat. Vagna 2-3 tag och hon slår igen ögonen bara för att vakna efter någon minut igen, i bästa fall, oftast direkt när vagnen stannar. Och då vagnar jag ändå inte alls när jag lägger henne vagnen för att sova. Det behövs inte. Bara när hon vaknar till och behöver somna om.Så det är ju inte så att vi fastnat i vagnandet direkt, men funkar gör det ju inte :? Så här var det även innan vi justerade schemat och anpassade det efter hennes egen rytm. Sista veckan har det inte varit något sånt alls.

Dessutom vaknade storebror, 2:8 år och SS, och grät i natt och det har inte hänt på många månader :shock: . Fast det berodde nog mer på att han höll på i evigheter innan han somnade igår och då med fötterna på huvudkudden :roll: . Blev väl lite disorienterad när han vaknade till kan jag tro. :lol: :heart:
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej alla glada

Susanne*: usch och fy, hoppas han mår lite bättre nu. Jag helammar, men införde flaska på kvällen för ca en vecka sedan (när han var 7 veckor) Malte fattade galoppen direkt, men det dracks inga mängder i början. Igår slog han till och drack 140 ml inom "rimlig" tid. Jag har inte vagnat alls på natten utan avvaktat och sett om han kan förlänga själv. Nu sover han 5.5-7 timmar på natten. Vi har satt upp en "gräns" kl 03.00. Före dess vagnar vi. Har hänt 1-2 ggr. Om du följer SM kommer han nog så småningom sova längre. Tänk på att han har varit sjuk och stressa inte är mitt tips. Vi hoppas att han förlänger natten mot åtta timmar på egen hand också- om inte kommer vi vagna om några veckor ( han är 2 månader på fredag)

Ulrikaj: våra scheman ( även om vi inte har något spikat än) är identiska 2-2-45 + en 20 vid behov. Jag vill också ha tidiga mornar ( och tid på mig innan Vega ska upp kl 07.00) så jag väcker vid 6.15 senast...Hur går det med era nätter :?: Fortfarande 10 timmar. Vi har fastnat lite på 6 timmar, men jag hoppas att han snart sover 1-2 timmar till. Då kommer jag göra precis som du. Lägga tidigare och minska sömnen på dagtid.

Päivi: Idag vaknade Malte redan efter 30 min på första luren :x Jag vagnade EN gång mkt bestämt och argt. Sedan fick han gnöla på. Jag riskerade t om ordentligt uppvak med skrik. Han somnade om vid första vagningen. Vaknade vid 45, 1,5 jag gjorde NADA. Tänkte på dig och ditt besök som tog bort överkoncentrationen. Vi skulle ändå på BVC idag så vi får sy ihop dagen så gott det går ( och det gör inget om en lur pajar) Han vakande efter prick två timmar :D :D Att inte verktyga är faktiskt ett mkt bra verktyg som jag borde använda mig oftare av. Rapportera om schemaändringen, spännande att höra.

Lua: Tack för info om att det är ok att värma på fler gånger.. Jag har en kastrull med kokhett vatten som jag lägger ned flaskan i mellan "omgångarna" Hur brukar du göra? Han är riktigt kräsen- det SKA vara bröstmjölkstemp, annars spottar han ut flaskan om han redan har ätit lite.

Hegro: jag vagnar ALLTID Malte när jag lägger honom. Dvs drar vagnen några drag och skakar i handtaget, vare sig det behövs eller ej. Är han mkt sömnig somnar han omgående, men ofta ligger han ock bökar en stund före insomning. Min erfarenhet är att det är de sistnämnda lurarna som funkar bäst. Dvs han har lagts helt vaken ( men trött) och fått somna in på egen hand. På kvällarna tar det säkert 10 minuter innan han har somnat på riktigt.
Jag ser vagningen som markering ( senare ramsa) för att nu är det dags att sova. Du kan ju testa och se om det blir någon förbättring.

Malte har också varit rejält förkyld och det har stört sömnen något. Jag ger koksaltlösning både före matning och sovning.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Hegro

Inlägg av Hegro »

Tack LindaVega!
Ska pröva att göra så. Numera så lägger vi henne sällan sovandes. Blir mest på natten att hon slocknar vid bröstet när hon är färdigtrugad. Då är det bara att tippa ner henne i vagnen igen. Annars gör hon precis som din Malte och ligger och bökar en stund, liksom gnussar in näsan i örngottet, innan hon somnar. Det händer nog att jag tar några tag med vagnen som markering, men oftast inte. Dags att börja med det kanske.

Hur gör ni andra med ramsan? Ska man köra med den redan nu? För att få in den från början så att säga. Eller är det för tidigt?
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag brukar vända Frida mot mig, och ha henne näsa mot näsa, och säga "godnatt, nu gumman, sov så gott" innan jag lägger henne ner, så att hon inte ska behöva "söka" min röst när hon lagt sig!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:( Hoppas att Susannes sjuka sötsak mår snart bättre!

Mitt/vårt schema, ja... :roll: Jag gjorde som du Linda, igår: gnöla på du, jag pysslar med annat... och hon gnölade på, ja. :roll: Jag gjor de inget, och mera av det samma. Tillslut började hon skrika upp sig. Kort vagning. Sedan inget, och mera inget. Vid 1.30 gav jag upp - då hade hon sovit/gnölat stötvis från 45 minuter. :evil:

Idag, dag ett:

vaknade 06.15, somnade 07.50. Började gråta med helstängda ögon efter 45 minuter prick - hade inte sovit färdigt för fem öre. Bestämde mig för marginalkvart. Gjorde inget - det lät bara trött, inget annat. Hon klarade det själv. Sov just en kvart till. Därefter mera gråt. Tog upp, gav mat. Hon orkade vara uppe 1,5 timme rätt så exakt. Därefter sov hon 45 minuter på pricken. :P Vaken därefter nästan två timmar. Sover nu långlur = 2,5 timme.

Kommer nu att köra: Vaken 1,5 sova 45 vaken 1,5 sova 45 vaken 2 sova 2,5 vaken 2 sova 45 vaken 1,5 (eller 1.15 om hon kroknar 19.30 av gammal vana.) Och därefter sova natt. Det blir aningen snuttigt, men jag orkar inte böka med den här skarven mera, som håller i sig in på tredje veckan nu, och ingen kort tio minutare heller, utan 45 minuter, eller mer... :evil:

Jag säger som väninnans 20-månaders: BA! :evil:
fudge

Inlägg av fudge »

Hej LindaVega och tack för dina tankar!
Tycker också att min lille prins äter lite dåligt vid sista målet, precis som du ammar jag först och erbjuder nattslurk på flaska. Han dricker oftast inte mer än 70-80 ml. Igår erbjöd jag hela sista målet på flaska- det blev 170 ml..Du kan ju alltid ge lite mat när han har somnat in. Jag har gett mat i sömnen vid 22.00 för att fylla upp ordentligt. Då sover han ofta till 03-03.30 på det.
Detta ska jag testa, att tanka på i sömnen. Har fått ett recept av TorpSara på en rejäl kalori drink som nattslurk. Man blandar utpumpad bröstmjölk och blander mjölkersättningen på det istället för på vatten. Tänkte börja testa imorgonkväll.

När du erbjöd hela sista målet på flaska, när börjar du och slutar :?: Ger du en nattslurk på flaska utöver det och isf vilken tid :?: Eller ammar du då :?:
Hur tänker du kring att mjölken kanske sinar om man ger flaska till hela mål :?: Funderar nämligen lite runt detta själv. Om man skulle köra ersättning till mål 4, nattslurken samt ge i sömnen vid 22-tiden :?

Hur gamal är Malte :?: Det verkar som att vi har natt ungefär lika. Min Dante som blir 10 v på onsdag har alltid somnat vid 19:30-20:00 och vi har bestämt morgon runt 06:30. Men jag börjar verkligen tröttna på nattamningen och framförallt de grufande mornarna.
Ska proppa honom nu enligt TorpSaras recept och om han inte sover över tänker jag köra 3-dagars vagningskur.
Det är svårt med omsomning efter kl 04. Kan du lägga nattmålet lite tidigare så kanske det blir lättare. Vi har nattmål kl 03.00 ( ca) och sedan sovs det vidare till 06-06.30. Vi har inga fasta tider än men Malte sover i stort sett alltid 2-2,5 samt 45 på dagen och vi gör natt runt 19.30-20.00
Vi har egentligen inget problem med att få honom att somna om efter att jag ammat honom i 10-20 min runt 4-tiden. Problemet är att han alltid vaknar exakt 1 timme efter att han somnat. Eller rättare sagt alltid runt 5 - 5:30. Sedan får vagna honom tills vi gör morgon tidigast 06:30. Numera har vi svårt att få till omsomning. Det är ju mitt i vargtimmarna. Tror du verkligen att han skulle sova över detta om vi la honom för natten 1 h senare :?:
Dotter född 050813 (kurad vid 6 månader) samt en son född 061227 - kör standardmodellen från början!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej Linda:
Liw sov två 10timmars nätter.Nu dom senaste två nätterna har hon sovit 8,5 timmar.
Är det någon som vet något man kan göra för att motverka kräkningar.Dom senaste två kvällarna har hon kräkts upp mycket mjölk.Det riktigt skvätter på golvet.(tur man har klinkers 8) )Hon får i sej 300ml det sista passet mellan 16-19.30.Ska man ge sällan eller ofta,lite eller mycket år gången.Jag rapar henne,men det blir tydligen ändå och det på sista kvällspasset.Jag tror det är därför hon har vaknat tidigare oxå.Det börjar med att hon får ett hostanfall och sen kommer allt upp.
Skulle bli tacksam för svar om det är någon som har några ideer hur man ska göra.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Fudge: jag försöker ge hela målet inom 1.5 timme på kvällen, sedan ev ev powernap och nattslurken efter det. Det har gått sådär. Två kvällar fick vi kämpa hela sista vakentiden ( sammanlagt 3 timmar inkl powernap) med att få i 170 ml. Då gick det i 100 ml på 1.5 timme och 70 ml efter det + lite bröst precis före läggdagas.Det går bättre och bättre. Tror att det tar ett tag innan Malte fattde galoppen med flaska. Igår drack han 90 ml på 10 minuter paus med rap och sedan resterande 45 ml ganska snabbt. Vi har minsta nappen så att han får kämpa lite, jag vill inte konkurrera ut brösten än :wink:

Malte är 8 veckor och sover mellan 19.30-20.00 till 06.00-06.16 ca. En nattmatning kl 03.00

Päivi: hur gör du med maten med ditt nya schema :?: Det blir väl tätt att påbörja nytt mål efter varje sömnpass :?:

Linda
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej tjejer :D

Ulrika, jag har tyvärr inget bra knep att få bukt med kräks - är det hostan som spökar så är det nog bara att vänta ut den :? Frida har "sådär" lätt för att kräkas, hon måste ligga ner en stund efter maten innan jag rapar henne, precis som om det måste sjunka ner ordentligt, och inget maglägen inom en halvtimme ungefär, då blir det stora pölar...

Jag har också lite tätt mellan en del sov och ätpass, precis som Päivi, och jag gör som så att jag ger bröst när hon vaknar, sen fyller jag på med välling efter en timme ungefär, då är hon riktigt hungrig. Jag har mycket bröstmjölk bara till frukost nu, sen på dagen är det bara lite uppvakningsmjölk däri, tror jag :wink: Hade jag bara flaskmatat, hade jag nog gett henne en mindre slurk (50-60) när hon vaknat, och sedan en riktig dos efter en timme, tror jag :!:

Oj, nu vaknar damen visst, måste gå :lol:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Tack mia! :heart:
Då ska jag prova att låta henne ligga ner en stund och vila innan jag rapar.
Hon har ingen hosta annars utan det verkar som hon äter för "glupskt" och sätter i halsen.Det här händer nästan bara på kvällarna.Får ta det lite lugnare då.
Kram ulrika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

NU har vi kommit in i ökningsfasen. Idag har Malte tuttat hela sin vakna tid i stort sett och verkar inte riktigt nöjd trots det. Har inte fyllt på med mer mat (ersättning), men det blir flaska till kvällen som vanligt. Han sover sina pass som han "ska" så jag hoppas att det inte blir värre än att mata på ordentligt under vakenpassen. Vi får väl se hur natten blir :? Kanske lika bra att ställa in sig på minst två nattmål några dagar. Jag kommer INTE orka vagna, så jag hoppas att jag inte raserar allt för mycket genom att ge extra mat även nattetid. Jag vill ju att brösten ska fatta galoppen snabbt...

En sak som jag har funderat på -Malte har aldrig kräkts :shock: Och då menar jag aldrig....är inte det lite konstigt :?: Däremot bajsar han som en tok...Jag frågade på BVC och hon sa att en del får ut överskottet den vägen istället. Är det någon mer som har en ickekräkbebis :?: Vega kräktes i stort sett efter varje mål. Inte jättemycket men en liten pöl på axeln i alla fall.
Jag klagar INTE men tycker det verkar lite ovanligt....

ulrikaj: är imponerad över mängderna som går ner hos Liw. Vi får väl se om Malte ökar sitt matintag nu i o med ökningsfasen. Igår drack han 135 som ett mål + bröst som nattslurk. Då ligger han läääänge och tuttar- minst en halvtimme, men inte jätteaktivt. Kan tänka mig att han får i sig runt 100-150 då. ska göra i ordning en lite större flaska ikväll ( 210 ml) och hoppas på det bästa :wink:

Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej i schemalandet!

Linda, angående din fråga, så tänker jag så här:

innan sov hon mellan 8-10 (eller ja... :roll: ) och åt sedan mellan 10-12 240 ml.

Nu sover hon mellan 08.00 - 08.45. är sedan vaken till 10.15 (10.30?), sover 45 min. och är vaken till halv ett, cirka. under passet mellan 08.45 - 12.30 vill jag alltså ha i henne 240 ml som innan, plus möjligen lite extra om hon vill ha, tack vare extra vakentid på en halvtimme. :idea: Det är ju bara dag två än, så svårt att säga om jag tänker rätt - men jag tror det... hon sov igår natt som en sten, från 19.30 - 03.15 som vanligt... \:D/

Lycka till med ökningsfasen, tror nog att du tänker helt rätt! :wink:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej alla :heart: och tack för era tankar och pepp. Vi kämpar på här och han verkar ganska ok. Så vi slarvade med alvedon i morse (känns ju inte bra att ge hela tiden :? ) men så åt han nästan inget på hela förmiddagen. Fick lite ont i magen. De går tydligen ner sig så otroligt fort så det är viktigt att han får alvedon och sedan äter ordentligt. Åt dock bättre på eftermiddagsmålet.

Lina - tar det coolt och han får sin tid. Har dock inga goda erfarenheter att SM = sova över nattmål. Alla barn är SM men speciellt lilla tjejen var ett riktigt sömn-strul-barn. Så här får nog vagnas (om han inte sover själv) inom några veckor. Förutsatt att han är bra förstås.

Och mina två första har varit icke-kräkas-alls barn. Lille killen har bara några uppstötningar då och då - inget kräks.

En fundering - har de flesta av er nattmål vid 3 istället för 4 :?: Så man slipper krångel i vargtimmen.

Kram till er
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Susanne:För oss är det olika med nattmålet.Från början var det oftast 03.Men ioch med att hon börjat sova över själv så har det blivit 04.Klockan har tilloch med blivit 06 två gånger då vi gjort morgon.Vi har nu börjat med morgon 06 och tidigare natt istället.(19.30)
När vi hade två nattmål var klockan oftast 23 och 03.Hon sov alltså längst mellan dom två målen.Natt var från klockan 20.
Nu innan läggning slängde hon hur sig en pizza i soffan.En riktigt stor en.Jag kan uppskatta till en 60ml.Får försöka ge i sömnen i kväll innan jag går och lägger mig.Imorgon ska jag försöka med mer upprätt ställning.Man hör det börjar rassla i bröstet på henne innan hon ska kräkas, så antagligen är det slem hon har som irriterar.Ligger hon i lite halvtaskig ställning så kanske det samlas mer slem tänker jag som hon inte kan hosta upp utan att det kommer en massa mjölk med.Annars så är blöjorna våta hela tiden och hon är pigg och verkar inge förkyld på nått sätt.
Brorsan hennes var oxå ett riktigt kräkbarn, så det går väll i släkten.Man glömmer bort bara hur det var.Jag kommer ihåg dock att vi gick omkring med handduk på ryggen hela tiden. :)
Kram ulrika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"