Schemat ser kanon ut, Chokladkaninen brukar veta vad hon snackar om 8) Tycker egentligen inte att det är så mycket att tillägga!
Hur funkar det med tidig kväll?
Anna
Visst kan du hålla dig beredd att buffa om det behövs nåt krisredskap, men i allmänhet är det en rätt smal sak att minikura ett SM-at barn: man börjar från natt 2 i lathunden och insisterar på ramsan.Maria S skrev: Toppen. Då minikurar vi henne om några veckor med nappborttagning och ramsning. + Buffning?
Japp, fortsätt erbjuda mat inom timmen fram till 6 mån ungefär. Ge puré/gröt mm och fyll på med amning/flaska.Maria S skrev: 1. När vi gör kuren är hon 4 månader. Gäller fortfarande mat inom 1 tim då?
På de långa lurarna lägger du enligt schemat och ger förutsättningar till ex 1,5 tim sömn. Sover hon inte hela luren, ja det är inte det viktigaste i det inledande skedet, då handlar det om att "sätta rutinerna i kroppen". Vid korta lurar, 20 repsektive 45 min så lägg enligt schemat sedan kan du klocka när juvelen somnar och använda marginalkvart vid behov. Om luren ska vara ex 9-9.45 och raringen somnar 9.15, ja då använder du marginalkvarten och väcker 10.00. Somnar hon däremot ex 9.30, då ger du en 20-minuterslur istället för det är vad som finns utrymme för enligt schema + marginalkvart. Är du med?Maria S skrev: 2. Får man använda marginalkvart under kurdagarna och uppföljningsveckan eller är det stenhårt "på minuten"?
Gör som känns bäst för er!Maria S skrev: 3. Undrar lite kring släckningen. Nu lägger vi henne i mörkt rum från början, men vid kurningen tänkte vi gå in med henne med lampan tänd, lägga tillrätta, solfjädra, ramsa ut och släcka på vägen ut. Är det OK? (Så gjorde vi kuren med stora tjejen om jag inte minns fel...)
Med verktygen gäller det ju att inte överarbeta och verktyga i onödan. Så gör som ni tänkt!Maria S skrev: 4. Om vi ska skippa natt 1 och börja på natt 2 - kan vi skippa buffningen vid nattningen? Dvs. istället bara lägga tillrätta, solfjädra och ramsa ut och sedan, i nödfall, buffa. Eller kommer hon bara bli förvirrad om jag buffar helt plötsligt?