Hjälp med tips ang. SM för en underbar svårsoven 6-veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!

Schemat ser kanon ut, Chokladkaninen brukar veta vad hon snackar om 8) Tycker egentligen inte att det är så mycket att tillägga!

Hur funkar det med tidig kväll?

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej!

Det funkar jättebra med tidig kväll. Hon är en tröttis och hade nog kunnat lägga sig 19 också, men än så länge känns det som hon behöver kvällsslurken och mat "hela vägen" så att säga.

Tyvärr har nätterna strulat en del de sista dagarna. Inatt lade hon sig 19:30, vaknade strax efter 1:00 för mat x 2, sedan igen 4:35 då fick hon bara mat x 1 (då jag inte vill vänja henne vid mycket mat på natten - är det rätt tänkt?). Sedan vaknade hon igen strax innan 6:00 och var ledsen. Tror mest att det var förkylning och täppt näsa samt gaser i magen som spökade, men i min trötthetskoma slutade med att hon fick lite lite mat och sedan somnade om. :oops:

Det känns ju lite hopplöst att hon vaknar 2 ggr per natt nu, när hon tidigare lade sig 20:00, vaknade 3:00 och sedan morgon 7:00. Är det något jag kan göra för att få tillbaka 1 omgång mat per natt eller är det bara att härda ut så att det löser sig själv?

Hon får mer mat än någonsin sen vi började med schemat och tar i 80-90% av gångerna omgång 2 av maten (vilket hon inte gjorde alls tidigare). Imorse till och med utan 5 min sömn emellan omgångarna :)

Skulle behöva lite nattpepp...
:?

/Maria
Mamma till
Stina, född sept 07, kurad vid 6 månader
Emma, född juni 10, SM från början
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Det du kan göra är att bestämma en tid då hon får mat på natten. Kanske klockan 3 om hon var van vid det sedan tidigare. Övrig tid vagnar du henne lugn. Jag hade inte börjat mata MER nu utan satsat på att fylla upp ordentligt på dagen.

När man ändrar tider, kan lurar/nattsömn som tidigare funkat, bråka lite. Då är det viktigt att man själv vet vad som gäller så man kan förmedla det till barnet. Ställ klockan på 3, vagna övrig tid. Har hon kunnat sova innan, kan hon det nu också :wink:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej igen!

Nu sover Emma, 3,5 mån, hela nätterna utan att äta (19-07). Helt underbart! Hon vaknar mellan 1-3 ggr per natt och 1-2 ggr får vi sätta i nappen.
Har två frågor:

1. Kan vi kura bort nappen och få henne att somna i eget rum nu när hon blir 4 månader redan? I så fall, kan vi buffa istället för vagna? (Vi buffade stora tjejen med gott resultat...)

2. Hon får ersättning i flaska på kvällen och nu när hon inte äter på nätterna känns det som amningen fått ta stryk och det inte finns lika mycket som tidigare. Hon strular också vid maten och får trugas och trugas samt behöver fortfarande alltid en 5-minuters lur mellan omgång 1 och 2. Några tips för att hålla igång amningen och hur ska vi få henne att äta bättre?

Tack på förhand!
/Maria
Mamma till
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maria! :D

Grattis till de hela nätterna! :thumbsup:

:idea: Ang napp och eget rum: Visst! 8) Gör alla förändringar på ett bräde - minikura bort nappen, flytta till spjälsäng och sätt ramsan som huvudverktyg. No probs! :D http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

:idea: Ang amningen: Jag upplevde aldrig att mjölkproduktionen avtog när jag slutade nattamma, tvärtom tyckte jag att det blev bättre när jag fick sova ostört :oops: :sleep: :lol: och brösten hann vila sig ordentligt. Vi har några mjölkproduktionstips här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=19951 Och så brukar jag råda mammor till 3-månadersbarn att amma såhär: lägg maten direkt efter soven så att du kan lägga henne halvsovande till bröstet. Amma från B1 och B2 i ett svep utan rap emellan. Erbjud påfyllning från B2 och B1 igen på slutet av timmen (men panika inte om hon inte tar påfyllningen :wink:). 3-månaders är så upptagna av att Upptäcka Världen :heart: att de lätt blir distraherade om man ammar som när de var mindre. Och bra ätteknik har det också, så de tömmer ett bröst på nolltid! :D

:idea: Alldeles snart är det dags för smakisar hos er! :D Så kul! O:)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej igen!

Tack så mycket! Det är helt otroligt hur SM funkar. Med första tjejen höll vi på att gå under med galna nätter vid den här perioden...

Toppen. Då minikurar vi henne om några veckor med nappborttagning och ramsning. + Buffning?

Vad gäller amningen ska jag testa att köra allt på en gång direkt efter sovningen. Igår blev allt superknas då två omgångar skulle ges ute på stan. Alldeles för mycket nytt att titta på gjorde att hon nästan inte fick i sig någonting och sovningen efteråt blev kort, skrikig och hungrig. Nya tag idag!

Trevlig helg och, igen, massa tack för hjälp och pepp! :lol:
Mamma till
chokladkaninen

Hej igen! :D

Ja, jag tycker också att SM är det bästa som hänt oss! :heart:
Maria S skrev: Toppen. Då minikurar vi henne om några veckor med nappborttagning och ramsning. + Buffning?
Visst kan du hålla dig beredd att buffa om det behövs nåt krisredskap, men i allmänhet är det en rätt smal sak att minikura ett SM-at barn: man börjar från natt 2 i lathunden och insisterar på ramsan. :wink: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Lycka till! :D
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej igen!

Toppentips med amningen, att ta båda direkt efter sovningen. Funkar så mycket bättre! Idag har det gått mycket bättre med maten tack vare det tricket.

Tack för info om att köra fr.o.m. natt 2 på kuren istället. Jag var helt inställd på att köra kuren som vanligt, men att det förmodligen skulle gå lite lättare. Då läser jag på fr.o.m natt 2 och kör om några veckor. :D
Mitt enda frågetecken är om ramsan tar på så små som 4 månader?

Och sen undrar jag också, nu kör vi ramsan på kvällen - mest för att hon ska vänja sig vid den. Är det dumt att använda den nu, eftersom hon har napp och vi ibland går in och stoppar in den efter läggning/ramsningen? (Tänker att det kan bli förvirrande sen när vi kör kuren och det blir andra bud?)

Tack igen!
/Maria :)
Mamma till
chokladkaninen

Hej igen! :D

:idea: Ramsan funkar som huvudverktyg från 4 månader. :thumbsup: Och att "smyga in den" lite i förväg är bara bra - det gör bara att minikuren blir ännu mer tydlig och trygg för bebisen! :wink:

Vad bra att det går lättare med amningen nu! :D
Maria S

Inlägg av Maria S »

Vad bra! Då kör vi på med ramsan.

Nu har vi bestämt oss för att mini-kura Emma den 5 november, om 2,5 veckor. Har läst igenom lathunden nu och några frågor dök upp direkt:

1. När vi gör kuren är hon 4 månader. Gäller fortfarande mat inom 1 tim då?
2. Får man använda marginalkvart under kurdagarna och uppföljningsveckan eller är det stenhårt "på minuten"?
3. Undrar lite kring släckningen. Nu lägger vi henne i mörkt rum från början, men vid kurningen tänkte vi gå in med henne med lampan tänd, lägga tillrätta, solfjädra, ramsa ut och släcka på vägen ut. Är det OK? (Så gjorde vi kuren med stora tjejen om jag inte minns fel...)
4. Om vi ska skippa natt 1 och börja på natt 2 - kan vi skippa buffningen vid nattningen? Dvs. istället bara lägga tillrätta, solfjädra och ramsa ut och sedan, i nödfall, buffa. Eller kommer hon bara bli förvirrad om jag buffar helt plötsligt?

Puh. Många frågor. Tack igen! :D
/Maria
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Maria S skrev: 1. När vi gör kuren är hon 4 månader. Gäller fortfarande mat inom 1 tim då?
Japp, fortsätt erbjuda mat inom timmen fram till 6 mån ungefär. Ge puré/gröt mm och fyll på med amning/flaska.
Maria S skrev: 2. Får man använda marginalkvart under kurdagarna och uppföljningsveckan eller är det stenhårt "på minuten"?
På de långa lurarna lägger du enligt schemat och ger förutsättningar till ex 1,5 tim sömn. Sover hon inte hela luren, ja det är inte det viktigaste i det inledande skedet, då handlar det om att "sätta rutinerna i kroppen". Vid korta lurar, 20 repsektive 45 min så lägg enligt schemat sedan kan du klocka när juvelen somnar och använda marginalkvart vid behov. Om luren ska vara ex 9-9.45 och raringen somnar 9.15, ja då använder du marginalkvarten och väcker 10.00. Somnar hon däremot ex 9.30, då ger du en 20-minuterslur istället för det är vad som finns utrymme för enligt schema + marginalkvart. Är du med?

Sedan vill jag påminna om att det handlar om att ge förutsättningarna för juvelen att somna själv och sova gott hela luren igenom. Vi kan inte sova åt dem :wink: .
Maria S skrev: 3. Undrar lite kring släckningen. Nu lägger vi henne i mörkt rum från början, men vid kurningen tänkte vi gå in med henne med lampan tänd, lägga tillrätta, solfjädra, ramsa ut och släcka på vägen ut. Är det OK? (Så gjorde vi kuren med stora tjejen om jag inte minns fel...)
Gör som känns bäst för er!
Maria S skrev: 4. Om vi ska skippa natt 1 och börja på natt 2 - kan vi skippa buffningen vid nattningen? Dvs. istället bara lägga tillrätta, solfjädra och ramsa ut och sedan, i nödfall, buffa. Eller kommer hon bara bli förvirrad om jag buffar helt plötsligt?
Med verktygen gäller det ju att inte överarbeta och verktyga i onödan. Så gör som ni tänkt!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej igen!

Tack tack och tack för svar :)

Då kör vi på som vi har tänkt. Undrar bara en sak ang. marginalkvartarna (är helt med på resonemanget kring att de ska ha förutsättningarna att sova - så tänker jag ofta ;) )
Hon är en tröttis till att börja med och ibland använder jag marginalkvarten för att tidigarelägga, dvs. lägger kanske 9:50 istället för 10:00 t.ex. Är det dumt att göra så under kurningen och första tiden efter/förvirrande?

Tack så länge! :D
/Maria
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Maria!

Använd marginalkvartar så lite som möjligt under kuren men samtidigt vill vi inte ha en övertrött juvel. Så känn efter om det behövs, du känner din juvel bäst.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Maria S

Inlägg av Maria S »

Hej igen!

Okej... Jag tror jag försöker hålla schemat exakt i så fall. Det känns bäst också. Som det är nu måste jag ändå ge henne en 5-minutare mellan omgång 1 och 2 vid matning 1, 2 och 3. Helt otroligt. Hon gillar verkligen att sova :)
Mamma till
chokladkaninen

Hej Maria! :D

En parentes: Om hon är en Tröttis :heart: är det ju inget som hindrar att du lägger ett schema med lite extra sömn på. Så att du kan hålla det exakt utan att hon blir övertrött. 8) Annas sömnrekommendationer funkar på de flesta barn men det är faktiskt inte så ovanligt att några behöver extra sömn! (Däremot vet jag få fall där barnen funkar på mindre. :shock:)
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"