Börjat kura - har nu frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Bra beslut om att slopa ena luren, för 4 lurar brukar innebära aldeles för lite vakentid mellan sovpassen!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Anna M

Inlägg av Anna M »

Nu funderar jag på om det är för mkt med 1,5 h sovtid som första lur efter natten...

Så här satte jag schemat:
7 morgon, mat (ammas/ersättning - beror på om jag eller pappan är hemma)
845-1015 sova
1030 mat (ammas/ersättning/...annat)
1215-13 sova
1330 mat (mest riktig mat)
1500-1545 sova
1630 mat (mest riktig mat)
ca 1815 ev. bad
ca 1830 pyjamasbyte o nattslurk (välling o ammas)
sedan lek fram till 19 för att sova

...men funderar redan från idag att byta de 2 1sta lurarna med varann
Anna M

Inlägg av Anna M »

klängande bebius på mig nu, så jag kan inte skriva mert...
Anna M

Inlägg av Anna M »

hur vet jag när han vill sova mer ? har jättesvårt att avgöra på skriken!
Anna M

Inlägg av Anna M »

... eller jag får väl hålla ut lite till. Jag är ganska säker på att han faktiskt ÄR så trött på morgonen, men jag känner mig så hemsk!!
Det som gör att jag kanske ändå lite kan tro att det kanske kan funka är att jag läst andras trådar, med massor av kämp o sen funkar det...

Men åh vad jobbigt det är ändå!! Dagarn känns så hemska!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Anna M :D
Min dotter är 4,5 månader och har följande schema:
natt 20-07
sova 8.30-10.00
sova 12-14.30
sova 16.30-16.50

När hon blir 5 månader tänker jag korta första luren men behålla den långa mitt på dagen. Jag undrar om inte din son skulle tycka om att ha en lång lur mitt på dagen :?: Låter lite med bara 45-minutare om han skall hålla ihop ända till kvällen.

:arrow: Ligger han på mage :?: (letade i tråden men hittade inte svar, kanske läste jag slarvigt)

:arrow: Du skriver att dagarna är hemska, hur menar du då :?:

Hälsningar från Nancy
Anna M

Inlägg av Anna M »

Hej,
skönt att få lite svar så här mitt på dagen. Idag är jag trött och blir så ledsen så fort han är ledsen...

Först, jag har 3 lurar på dagen, 1,5, 45, 45. Han är vaken ca 1,5h som minst och ca 3h som mest (fram till nattning).

Alltså, det funkar hyffsat att få honom att somna första gången på dagen, men när han väl vaknar så går det inte att få honom att somna om. Oftast vaknar han gärna efter redan 30 minuter! Men värst är det då han ska sova 1,5h. Hur gör man eg för att komma över den där jäkla skarven!?!? (...verktygen, verktygen... har väl svaren, men usch usch att behöva lyssna på hans skrik!)

Han ligger på rygg. Överväger ibland att prova mage, men då får jag ett till hinder att klättra över och just nu vet jag inte om jag orkar det.

Ska gå å äta och mata nu. Blev kanske lite osammanhängande, men jag är TRÖTT!
/Anna
Anna M

Inlägg av Anna M »

En fråga:
Oftast på dagarna vaknar han innan jag väcker honom. ...han vaknar med skrik.
Ska han lugnas med vagning då? Hur lugn behöver han vara. Just nu tar jag honom så fort han blir lite tyst och plockar snabbt upp honom. Annars tror jag jag får stå å vagna länge, för han kan skrika länge under det också...trots att jag drar intensivt!

/Anna
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Hur är det med skrattet till go nattet? När jag hade en period med min son, då han vaknade med ett skrik så började jag köra mycket mer på skrattet till go nattet på dagslurarana och 3 dagar senare var det borta!

Hur gör du när han vaknar efter 30 min? Hur gör du när du lägger han för dagluren, vagnar du något då?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Nancy

Inlägg av Nancy »

Anna M skrev:

Först, jag har 3 lurar på dagen, 1,5, 45, 45. Han är vaken ca 1,5h som minst och ca 3h som mest (fram till nattning).

Alltså, det funkar hyffsat att få honom att somna första gången på dagen, men när han väl vaknar så går det inte att få honom att somna om. Oftast vaknar han gärna efter redan 30 minuter! Men värst är det då han ska sova 1,5h.

:? Här får jag inte ihop det riktigt. Skrev du inte att första luren var den på 1,5 tim :?: Gällande lurarna på 45 min skulle jag strunta i om han vaknar efter 30 minuter. Följ schemat ändå och se till att han är ordentligt trött till nästa lur. Och ordentligt mätt såklart.

Han ligger på rygg. Överväger ibland att prova mage, men då får jag ett till hinder att klättra över och just nu vet jag inte om jag orkar det.

:idea: Larm skall du ha oavsett. Tycker jag. Varför känns det som ett hinder att ha honom på mage :?: Kan han lyfta huvudet :?: Kan han rulla från rygg till mage :?: Menar bara att ju större de är desto mer oväsentligt blir det där med sovställning för i slutändan är det barnet självt som bestämmer. Men om han aldrig blivit lagd på mage har han heller inte fått chansen att se hur det är.

Ska gå å äta och mata nu. Blev kanske lite osammanhängande, men jag är TRÖTT!
/Anna
Anna M

Inlägg av Anna M »

Hej,
ska försöka skriva lite vettigare idag och svara på rätt frågor, igår gick det runt i huvudet (är nu på jobbet).

:arrow: Dagslurarna var tänkta som följer:
845-1015 - 1,5h
1215-13 - 45 min
1500-1545 - 45 min

...fast efter klurande med maken igår så bytte vi plats på de 2 första och jag har inte schemat i huvudet hur det blir exakt.

:arrow: Dagarna är jobbiga för jag fasar inför varje lur och mår så himla dåligt när han skriker. Nu somnar han iofs in på 5-10 min ( :) ), men eftersom han inte direkt sover över skarven för 1,5h så blir det så jobbigt då!

:arrow: Hur jag gör på dagarna:
Försöker skratta en stund (ca 5min) - se mer info på nästa pil. Sedan lägger jag honom i vagnen, bäddar om, lägger en hand på benen (istället för solfjäder... på natten lägger vi en hand på magen istället) och säger ramsan en gång. Sedan går jag ut med ramsan x4. Ofta blir det att jag säger ramsan varannan minut tills han somnar (igår tog det 6-8 min), jag jobbar på sparsamheten här.
När han sen vaknar efter 30 min (om det är 1,5h), så ramsar jag bestämt x4. Om jag är ensam hemma då ger jag upp efter 10 min - speciellt eftersom jag inte kan tolka gråten/protesterna/skriken riktigt.
Om han vaknar efter 30 min när det skulle varit 45 min så vagnar jag, så kort jag bara kan, tills han blir tyst, och tar upp honom så snabbt jag bara kan, för han börjar ju protestera igen...

:arrow: Skrattet ja... där har vi lite problem. Dels är han svårflirtat, dels är han ofta så trött så han tittar bara på oss. Vi har provat att hissa, skaka på knäna (med eller utan sång), "vibrera" i luften... Eftersom det är så krävande, så orkar jag inte - muskelmässigt - längre än kanske 5 min.

:arrow: Larm har vi! Det tycker jag känns som en billig livförsäkring på vårt lilla under!

:arrow: Magläge: känns bara som att nu kämpar jag med att få honom att fatta ramsan, och så ska jag lära honom ligga på mage också! Det är mycket möjligt att det går som en dans. Förr eller senare provar jag nog, tänker mig börja med en dagslur för att inte förstöra natten.

:arrow: Han kan lyfta huvudet, ligger som ett svagt U, när han leker på golvet. Han kan rulla från rygg till mage (iaf åt höger), men inte tillbaka.

/Anna
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :D

:arrow: Fint att du har larm :thumbsup:

:arrow: Bra att ni bytte plats på lurarna :!:

:arrow: Ramsa varannan minut... jag du förstår såklart att det inte är nån bra idé :wink: Låt ungen :heart: vara ifred också 8) :lol:

:arrow: Din fasa inför lurarna överför du till honom. Sluta upp med att fasa. Vad är det värsta som kan hända :?: Att han inte somnar :?: Somnar gör han förr eller senare, jag lovar.

:arrow: Du behöver inte "lära" honom att ligga på mage. Det fixar han så bra själv bara du ger honom förutsättningarna. Som du beskriver honom är han ju stark i kroppen så om det är det som oroar dig tycker jag du kan släppa det. Bums. Du har ju larm dessutom, eller hur :?:

:arrow: Tycker inte du skall hålla på och vagna om han vaknar efter 30 minuter. Håll schemat ändå så gott du kan.

:arrow: Ha honom gärna att sova ute. Tjuvknep är att köra promenadkur, då brukar de flesta barn sova riktigt gott. Sen kan du ha lurarna stillastående om du vill.

:arrow: Du har precis bytt schema eller hur :?: Alldeles för tidigt att säga hur det blir. Kommer nog att gå hur fint som helst.

:arrow: Tycker du skall ramsa när du går, sen möjligtvis en påminnelse och sen en mjuk bekräftelse. Ge honom tid däremellan att fixa saker på egen hand. Lyssna noga och se om det är ledset, argt eller trött. Är han arg eller trött skall du inte ramsa.

:arrow: Lite mer förtroende för både barnet och dig själv tycker jag. Du fixar det här :thumbsup:

Nancy
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ett tillägg från mig: 10 minuter är för lite kämpande om du ska få en skarvare på andra tankar. Har man sovit 30 av 90 minuter skulle jag lägga MINST 45 minuters vagnade och ramsande på en omsomning. Tillsist vinner man nämligen. Tro mig jag vet... :roll:
Utövd och klarvaken är absolut inte samma sak, det vet vi ju alla som vaknat klarvakna mitt i natten någon gång. Han måste ju få veta hur han förväntas sova, och det får du till genom att traggla på med omsomnande på den luren.

I övrigt verkar du ju ha en 30-minutersskarvare, så då kan det ju vara svårt att få styr på 45 minuterspassen. 30 min eller en timme kanske fungerar bättre!
Anna M

Inlägg av Anna M »

Tack för era svar!
De hjälper mig att få knep och tips hur man ska göra, även om jag läst liknande saker många gånger om, när jag letar runt här på forumet.

:!: Nu när jag precis la honom så fick han bara en ramsa vid utgång (ur rummet) och en när han tystnat med sina småprotester! Det gick på 5 minuter! Nu känner jag mig stolt över både mig och han! :wink:

:?: Oj, oj. Imorrn får jag ta spjärn, verkar det som. Fast... jag tar ju hellre en långpromenad när det är 1,5h-luren. För då slipper jag skriket. Jag tänker att om vi tränar honom att sova så länge på promenad, så borde han väl lära sig det lättare när han sen står stilla?

:?: Idag var det pappa som skötte långluren. Det blev 45 minuters skrik, efter uppvaket (sov i ca 35 min).
Dessutom, insomningstiderna på de 2 lurar han skötte var längre än de brukar vara för mig (23 min och 14 min). Betyder det att pappan behöver kämpa med ramsan, eller är det att han behöver kämpa MER än mig, för att jag ändå har lite mer och närmare kontakt med vår bebis?

:?: Det med att jag vagnar när han vaknat efter 30 min är för att jag nånstans läst att man aldrig ska ta upp en bebis när han gråter utan när man lugnat honom. Ska jag inte vagna honom lugn då? Gulla med honom? Eller bara plocka upp honom skrikandes?

:?: Vet inte om det var i min tråd, eller nån annans, men det stod att det skulle vara mörkt även under daglurarna. Stämmer det, eller har jag fattat fel?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Förtydligande: när jag skrev om 30-minutarna menade jag inte att man skulle ta upp då om det gällde långluren. Håller med TorpSara där.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"