Tips inför kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nu ska du lyssna! En del borde hon klara själv! Du går in efter tio minuters tystnad/sov och kikar till henne om du vill!
catta

Inlägg av catta »

Tack för stöd TorpSara!
Natt 3 gick åt rätt håll; somnade som en klocka, glad och trött! Blöjbyte vid 23, men sov sen vidre till 3.35. Då var hon vaken i 20 min och gnydde (ramsade på). I övrigt somnade hon om efter ramsa vid 5-tiden.
Höll dagen hårt efter schemat och även här somnade hon som en klocka på utsatt tid. Lite för trött för att få i sig mycket gröt, men tog igen det vid nattslurken. Stämmer att aptitet var mycket bättre idag. Exv var hon riktigt hungrig på morgonen, det är man ju sällan om man ätit hela natten :wink: .

Natt 4 Hade lite problem att somna (ovanligt...), men somnade själv inom en kvart. Jag vaknade 3.30 och 5.30. Hade inte hört ett pip under tiden.... :shock: Tänka sig - är det så här att få sova, undrade jag...? :roll: :shock: Efter 6 månader med avbruten sömn minns man liksom inte... :wink:
Dock vaknade hon till efter 6 men somnade själv första gången. Andra gången visade det sig vara en blöja. Just nu sover hon fm-luren i vagnen. Oj, oj, oj - är det nu vårt nya liv startar? Halleluja! :P :roll: :shock: :D :P

Är beredd på diverse bakslag, men jag måste säga att efter 4 kurnätter känns allting så bra, så bra :P . TACK Anna Wahlgren och alla på forumet som stöttar!

Catharina
Felix nov 2004, Ella juni 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Härliga nyheter Catta! Väkommen till de sovandes skara! :D :sleep: Fast inte just inatt då för min del :shock: , men det är en helt annan historia.

Bra jobbat!

Tinis
catta

Inlägg av catta »

Hej igen!
Inatt delade vi sovrum (jag har sovit utanför rummet 4 första nätterna). Detta gjorde att jag hörde alla grymtningar etc.
:?: Kan jag ändå ramsa från sängen, eller måste jag rusa ut och ställa mig utanför dörren?
Tyvärr har vi inte möjlighet att ge henne eget rum just nu, men vi har skärmat av hennes del av rummet.

:?: På morgonen vaknade hon innan utsatt tid. Så länge hon ligger nöjd och inte påkallar min uppmärksamhet, så gör jag inget. Eller hur?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Så här i början skulle jag faktiskt tassa ut och ramsa utanför dörren för att verkligen understryka att sängen ÄR en säker plats och mamma måste inte vara nära för att beskydda.

På morgonen kan du ge en pangramsa vid först pip för att upplysa om att natten inte är slut än. Men vet du med dig att hon brukar vakna och tjollra en liten stund och sedan somna inom ett par minuter tycker jag du kan låta henna var, mn ska ju inte ramsa ett nöjt barn. Men är det så att hon ligger långa stunder och är vaken så upplyser du medsama så hon vet vad som gäller, och självklart kan det hända att hon blir lite frågvis om du verkligen är säker på att morgonen inte kommit än.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
catta

Inlägg av catta »

Hej igen!
Nu går dagarna och nätterna hyfsat; hon somnar verkligen som en liten klocka när det är dags för lurarna.
Dock har hon lagt sig till med en ny liten olat; vid 22.30 och 01.30 är det bajsblöjor. Detta är nytt, kan det vara matvanorna som får fart på magen? Någon som har liknande erfarenheter? :?:

Hon är jättehungrig på morgonen och ofta under dagen. Men hon har inte riktigt fattat grejen med att äta stora mängder mat. Jag tycker att jag trugar och trugar. Tips? :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Prova ge mycket lösande på morgonen typ katrinplommon pure´och päronpure, så magen hinner tömma sig under dagen så kanske ni slipper bajsblöjor om nätterna.

Min gosse gillade bara Hipps burkmat, inte hemmalagad eller något från semper eller nestle så vi körde med den. Ibörjan valde jag sötare pureer typ morotspure och när det gick bra mosade jag i lite potatis i morotspuren, sen broccoli osv. Gröt var en stor favorit och mosad banan, mat intresset var ganska svalt för oss under en längre tid, men sen small det till och han vart en stort matvrak. Fortsätt bara erbjuda mat så kommer det att ge med sig!

//Malin
catta

Inlägg av catta »

Tack för matråd, Duggan! :P :lol: Ska testa detta. Välling har hon börjat gilla nu, gröt går ned men inte alltid stora mängder. Hittills har hemlagat gått ned men ej burkar. Kanske bra att testa lite olika märken.

Inatt sov hon ända till 04.00 utan ett minsta pip. Men DÅ - då var hon först tvärarg och sen jätteledsen :( :( :cry: . Det var inte bajsblöja. Hon var LEDSEN. Trots ramsande somnade hon inte helt om förrän vid 5-snåret för att sen vakna igen vid 6.30. Vi gick upp vid 07.00. Detta gör ju att hon har en "sömnrest". Kan detta kompenseras med marginalkvartar på dagslurarna, eller är det bättre att tänka att det får hon ta igen till natten? Dvs hur ska man hålla på tiderna under dagen?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Håll tiderna under dagen, och skulle hon bli jätte trött så kan du lägga in en 5 minutare utöver schemat. Jag brukar bara låta barnet sova "igen" med marginalkvartarna om det är sjukdom med i bilden.
Tänk inte på att hon har sömnrester utan det tar dom igen nästa natt.

//Malin
catta

Inlägg av catta »

Hej igen!
Dagar och nätter har rullat på hyfasat nu. Faktum är att på dagarna har hon somnat helt enligt schemat :lol: . Tills igår: förut har jag precis bara hunnit lägga ned henne i vagnen för att somna 9.00-9,45. Både igår och idag fick vi promenera ca 20 min innan sömn (låter kanske som i-landsproblem...). Då undrar jag: är det viktigast att hålla på tiden hon bör vakna (dvs 9.45), eller är det bättre att hon får sina 45 minuter (dvs baserat på faktisk insomningstid)?

Catharina
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Dom korta lurarna räknas från att dom somnat och den långa luren räknas från att man lagt dom! :D

//Malin
catta

Inlägg av catta »

Aha, tack det var bra att få veta, det har jag inte läst någon annanstans. :D

En fundering som dök upp inatt (löste sig iofs inatt av sig självt): inatt vaknade jag av att hon bajsade (!). Därefter låg hon nöjd och klarvaken och sprattlade och var nöjd. Eftersom jag hört att det kommit rätt mycket i blöjan låg jag och funderade på om jag skulle byta blöja utan att hon bett om det. Ska man låta bli?Dock började hon klaga efter ca 15 min, så jag behövde inte fundera längre. Då blev hon vaken upp emot en timme (!). Hade det varit bättre att jag bytt tidigare, innan hon blivit så arg?
Ja, man hinner fundera på mycket under nätterna...

Catharina
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Svårt att säga hur det blivit om du bytt tidigare, men på natten byter du i sängen, i mörk rum (så mörkt du kan) och sen lägger du tillrätta och ramsar ut. Bajsblöjor efter vargtimmen brukar jag låta vara, byter dom på morgonen. Du kan försöka ge lösande mat typ katrinplommonpure och päronpure på början av dagan så magen hinner få ut allt så kanske du slipper nattligt bajsblöjor över huvudtaget, som är det bästa. :wink:

//Malin
catta

Inlägg av catta »

Gott Nytt år!
Dottern fick agera reklampelare för SHN igår på nyårskvällen. Vi var hos bekanta med jämnåriga barn. Vår lilla ängel somnade borta i medhavd säng exakt enligt schemat :lol: :wink: :lol: . Deras dotter skrek och ville inte alls sova förrän väldigt sent.... Vår Ella sov sig sedan genom fyrverkerierna. Kul när det funkar så galant just när man är borta. :lol:

När det var dags att bryta upp tog vi upp solstrålen ur sängen och packade in oss i bilen. Där var hon vaken ca 30 min. När jag kom hem så fick hon mjölk och sen nattning enligt hemmarutinerna. Var det rätt, eller skulle jag skippat matningen mitt i natten? Just då kändes det rätt.
Bra att veta till nästa gång det är dags att sova borta.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Catta! :D

Vad härligt att höra att det funkade så bra. Min lilla har en viss tendens att känna av när mamma gärna vill att det ska funka extra bra, typ när vi är borta eller har nattgäster här, och därför konstra lite extra... :?

Jag hade också ammat efter ett vakenpass i bilen. Men om det är "rätt" eller inte... det vet jag inte :wink:

Gott nytt år!

Tinis
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"