No more dagmamma för Anton

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej Jenny!

Först: Ingen av er som har tänkt er en politisk karriär... :?: I så fall är det klokt att köpa tjänster vitt, som vi såg för ganska precis ett år sedan.
Att köpa barnpassning vitt av företag som säljer så kallade hushållsnära tjänster kostar runt 300 spänn per timme. Då får man göra avdrag för hälften, så i praktiken blir det 150 kronor per timme. (Man kan antingen begära jämkning eller vänta på att få tillbaka pengarna som skatteåterbäring).

Kör du svart variant känns väl 60-70 kronor per timme helt rimligt. Finansdepartementet har tagit fram schabloner för vad svarta hushållsnära tjänster kostar och jag har för mig att just barnpassning låg under 40 kronor per timme. Kan kolla upp den siffran, men jag antar att den avser upplägg där grannens tonårsdotter sitter barnvakt en kväll då och då, och inte mer regelbunden passning.

LYCKA TILL i ert letande! Snart står jag där själv i liknande situation... :(
T.P

Inlägg av T.P »

Hej Jenny :) hur har det gått för er??? Funnit ngn??

Kram t.p
barn födda 04/06/08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, situationen har löst sig bättre än vi vågat hoppas. Ska skriva mer när jag har mer tid! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

På kackelforum har jag en tråd om "Hur mycket betala till barnvakten?" (ungefär...). Där har jag uppdaterat hur vi gör med betalning, svart eller vitt osv. Om någon är nyfiken.

Rent praktiskt funkar detta arrangemang otroligt bra. Tjejen vi har som barnvakt är rar och snäll, och Anton är glad. Vi är nöjda och allt känns bra i magen igen.

Så, om någon behöver barnvakt i Göteborg, så kan jag verkligen rekommendera denna tjej!
:D
Gäst

Säg som det är...

Inlägg av Gäst »

Det käns bra att läsa att det ordnade sig för er. :D
Säg som det är till dagmmma så mår du mycket bättre efteråt.Hade hon ansträngt sig lite då skulle det fungera bättre.
.Nu vet jag bara inte hur vi ska säga det här till dagmamman. Men jag tror vi utelämnar att vi inte är nöjda med henne, utan bara säger att vi lyckats lösa det så Anton kan vara hemma istället.

Vi hade nyligen snack med rekotor ang fröken så idag såg det mycket bättre och luften var renare när jag hämtade min son.

Lycka till
Kram Linda.D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Linda! :D

Kommer inte riktigt ihåg vad vi sa till dagmamman då i spetember, men det gick väl ut på att vi väljer att lösa det här på annat sätt, som i citatet ovan. Jag tror inte alls att det var något fel på dagmamman, bara att kemin inte var rätt mellan henne och Anton (oss). Det var inga hårda ord eller ens antydningar till det, och vi har träffat henne då och då under hösten. De andra föräldrarna var supernöjda, och jag såg ingen anledning att gräva ner oss i något som inte fungerade... :D

Hursomhelst så löste ju sig allt hur bra som helst, och nu i vår är det jag och Anton som är hemmateamet. Snart får vi en ny bebis också!

Däremot tror jag inte att vi kommer söka någon mer dagmamma, utan leta upp ett bra dagis tills det behövs. På ett dagis finns det flera olika personligheter hos personalen, och det är inte hela världen om inte kemin stämmer med en.

:D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej JennyH
Grattis till nya bebis :D
Jag tycker också att det är bättre med dagis, det är flera personer som jobbar , som du skriver så det finns alltid en som har bra kemi.

ha det bra och lycka till
LInda.D
Johannakull

Jenny H Hur gick det med barnflickan?

Inlägg av Johannakull »

Vi funderar på en lika lösning som du med start från augusti
Hur har det gått? Hittade ni ngn barnflicka eller delar ni med någon?
/JohannaKull
Johannakull

Inlägg av Johannakull »

....hej igen JennyH
Du behöver inte svara. Jag läste slarvigt och såg att du redan svarat.
Tror vi försöker kopiera er lösning. Vi testar och ser.
/JohannaKull
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"