Waldorf

Forum för nygamla barntillsynstankar, konstruktiva förslagsalternativ och samarbete under personligt ansvar.
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej alla :)
Hoppar in här jag oxå.Jag vill egentligen bara få kommentera det här med montessori.Våran son går på montessori och där går 8barn från 5år och 2personal.Dom är på särskild avdelning på övervåningen.På vårat montessoridagis är sammanlagt 15barn+4vuxna.Man kan inte börja innan helst 2.5års ålder.Prat är nu att införa en småbarnsavdelning.
Det finns ett arbetsrum med mycket matreal bla världskartor,böcker,bokstäver,pyramider,magneter mm alltså inga sk leksaker.Dom är i arbetsrummet varje dag mellan 9-11 och har sina arbeten det dom själva vill..På eftermiddagen är det utelek och efter det för barn som fortfarande är kvar ett lekrum med bla klätterstege,hoppmadrass,tågbanor lego ett dockrum med kökmm.Det lagas mat på plats där barnen hjälps åt varje dag att duka samt duka av.En dag är utedag då dom går till skogen och ofta tar med sig mat ut.
Så jag tror det är ganska olika hur dagisarna ser ut.
kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "I stället för dagis - tankar och idéer"