Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej Linda:Vi har vårat sista vakenpass 17-20 och en 20-minutare mellan 18.30-18.50(ibland bara 10minuter).Innan det har hon sovit 45 minuter.
Första omgången direkt när hon vaknar försöker jag få i henne så mycket som möjligt, 150 ml.Sen när hon vaknar igen direkt får jag i henne det som är kvar i 200ml portionen.När klockan är 19.30 så gör vi iordning 100 ml till och det brukar gå ner allting.
Har du provat att mata honom när han tex ligger i soffan med en kudde bakom ryggen?Det brukar gå lättare för Liw ibland att få i henne maten på det viset.
Inatt sov Liw mellan 20-05 :D :shock: (och det utan nattmatning i sömnen)Jag blev såååå glad när jag tittade på klockan!
Nu är det bara en timme till sex hon ska sova och sedan får vi börja korta av kvällen till slutligen 18.
Dom andra passen igår gjorde jag som Päivi och gjorde iordning en 240ml portion.Det blev en liten slurk kvar,kanske runt 20 ml åt gången.
Jag tror det är viktigt Linda att du inte känner dig stressad och bara tänker på att få i Malte mat utan jag tror han får i sej tillräckligt om han absolut inte vill ha mera när du försökt.Att ta en paus på 10minuter kan oxå göra underverk eller gå in och byta blöja tex.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Tack Lua och ulrikaj :D

Vet att jag ska stressa av lite och lita till att han äter det han ska, men när man vet att de ska äta mkt samt att alla verkar vara sådana riktiga sm-bebisar vad gäller matintaget känns det helt plötsligt lite jobbigt. Å andra sidan går han ju upp fint i vikt- ca 300 g/vecka så mat får han ju i sig....ja ja jag har en tendens att jaga upp mig i onödan, och jag har lite jobbiga matminnen med storasyster..( som fortfarande bara petar i maten :? :wink: )

Igår lade jag Malte till bröstet precis när jag skulle lägga honom. Då åt han en hel del till kändes det som. :? Dvs det blev 170 ml + bröst. Sedan sov han till 03.15 utan ett pip.( 20-03) Det kanske tar ett tag att jobba in flaskan på kvällskvisten. Det här var ju första kvällen jag gav honom hela målet. Förhoppningsvis blir det mer ikväll.....

En fråga till dig ulrikaj :?: när tänker du göra 12-timmarsnatt och hur tänker du gå tillväga :?: Helt enkelt lägga henne för natten kl 06.00 en kväll :?: När kommer du lägga nattmålet då :?:

Jag är också inne på 18-06 som blir 19-07 med sommartiden. Har insett att det är skönt att ha en stund på mig innan jag hämtar Vega. Vi tänker förskjuta hennes tider med en halvtimme i o med sommartiden ( 19.30-07.30)
Har Luas schema som utgångspunkt eftersom det verkar passa den här mannen riktigt bra

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Linda:hmmmm, jag vet inte :lol: Jag skjuter 12timmars natt på framtiden just nu men sover hon inte 12timmar runt 4månader får vi köra en vagnkur då.
Vi försökte lägga henne i början av veckan(tror jag) klockan 19,men då vaknade hon 02 och 05.30.Vet inte om natten blev för lång helt enkelt.Det kändes inget bra iallafall så jag började lägga 20 som vanligt istället.Jag fick inte i henne tillräckligt med mat tror jag.Liw visar ju tendenser att sova längre och längre utan våran hjälp så när hon sover till 06(senast vid 4månader) i sträck tänkte jag vi skulle börja kort nätterna, med eller utan kur.
Det här med måltiderna har jag inte tänkt heller så noga på än mer att vi börjar dagen 06.Hon får behålla sin middagssömn 11.30.14.30.Hur många timmar behöver 4månaders bebisar??Jag har helt glömt bort allt det känns som hundra år sedan man hade en bebis.
Är det vid 3 eller 4 månader man börjar med smakportioner och välling??
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej linda.
ser mitt inlägg var aningen luddig
införa 12 timmars natt.senast vid 4månaders(med eller utan kur)
nattmålet har jag inte funderat på .från 16eventuellt kanske?
Kram ulrika
Hegro

Inlägg av Hegro »

God förmiddag alla!

Nu är vi inne på tredje dygnet med vårt nya schema och det verkar fungera alldeles ypperligt. Det verkar som att det förde med sig att de perioder som krånglat helt enkelt bara rättade till sig själv. Bla hade vi fått för oss att hon måste sova 2 timmar varje gång (efter ett schema som vi såg någonstans), men det var bara stört omöjligt att få det att funka sista luren innan natten. Nu har vi följt hennes egen rytm och lagt en 45-minutare på kvällen i stället och då fungerar det hur bra som helst.
Hon har själv ökat ut natten till 7,5 timme. Och sen på morgonen sovit vidare fram till väckningen kl.7.15. Tidigare vaknade hon efter någon timme och då blev det så att hon fick sova vidare i min säng för att jag ville undvika att väcka storebror som är otroligt lättväckt från kl.6 ungefär. Nu ligger hon och muttrar och knorrar lite. Låter som om hon tänker protestera men så somnar hon om och sover vidare. Känns jätteskönt att vara på rätt väg.
Nästa steg är att försöka öka ut natten lite till. Hur mycket ska hon kunna klara nu när hon är 3 månader? 10 timmar?
Emil 040625 och Lina 061204
Mina älsklingar
fudge

Inlägg av fudge »

Vilken bra tråd för oss som kämpar med SM från dag 1 :D

Kanske någon här kan hjälpa oss med våra tidiga mornar :(
Vår son är 9 ½ vecka och helammas.

Följande schema är spikat och han följer det bra förutom att mornarna alltid har varit bökiga.

06:45 - 08:15 Mål 1
08:15- 09:00 Sova 45 min
09:00- 10:30 Mål 2
10:30- 13:00 Sova 2,5 h
13:00- 14:45 Mål 3
14:45- 16:45 Sova 2 h
16:45- 19:45 Mål 4 + nattslurk

Han har sedan födseln lagts vid 19:30 - 20:00. Därför hade vi nattmål 22:30, 01:00 och 04:00. För ett par veckor sedan sov han sjäv över 22:00 målet och vaknade under en vecka regelbundet kl 01:00 och 04:00. Jag har då ammat honom och han har somnat om i vagnen inom 20min utan problem :D .

MEN :twisted: :twisted: :twisted: han har ALLTID vaknat ca 1 h efter det sista nattmålet. Vi har haft svårt att få till omsomning vid vargtimmen 05:00 och morgon 06:45. HUR GÖRA :?: :?:

Vi har testat allt som går att göra med vagnj-veln(ursäkta) :wink:. Vill inte ta upp honom innan morgon då hela dags schemat går åt skogen. Han ligger och grufsar och snuttar massor trots att han fått mat 1 h tidigare :?

Nätterna har nu också blivit struliga då han dels vaknar igen vid 22:30. Jag har svårt att få honom att somna om vid 01:00 målet samt det vid 04:00.
Jag tycker mig amma honom massor och tolkar hans grimarser som att det är fullt i magen. (han har en bra viktuppgång)

Efter bad med hans stora syster 1 ½ år ger jag vid 19:15 ersättning. Han brukar äta mellan 50 och 100 ml, och jag trugar verkligen. Då har jag iof ammat lite även vid 18:15 -18:30. Är han kanske för trött för att äta mera vid 19:30 :?: Han somnar ju alltid till flaskan.

Enligt schema sover han 5 h och 15 min dagtid och 11 h natt. Det blir 16,5 h, som en 2 månader ska ligga på. Så det känns inte som att han sover för mkt på dagtid.

Natten är onekligen för lång för honom. Vad ska vi göra. Vi orkar inte längre att morgon ska vara vid 05:00. Det kanske är läge att vagna bort alla nattmål som ligger före 04:00. Då när han får mat kl 04:00 blir han kanske riktigt mätt och såsig och kanske sover vidare utan en massa grufs :?:

Oj oj oj vad detta blev långt :!: hoppas på hjälp :!:
Dotter född 050813 (kurad vid 6 månader) samt en son född 061227 - kör standardmodellen från början!
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej och välkommen fudge :D

Några saker kom jag på

:idea: Malte sover snarare 15,5- 16 h dygn- inte 16,5- tror att det är nyfödda som sover så mycket. Kanske är det där skon klämmer för er, dvs en halvtimmes för mycket sömn helt enkelt.

:idea: Sedan kan det ju vara så att 11 timmar natt är lite långt för honom. Kanske ta bort halvtimmen från nattsömnen så det blir 10.5 timmar istället

:idea: Det är svårt med omsomning efter kl 04. Kan du lägga nattmålet lite tidigare så kanske det blir lättare. Vi har nattmål kl 03.00 ( ca) och sedan sovs det vidare till 06-06.30. Vi har inga fasta tider än men Malte sover i stort sett alltid 2-2,5 samt 45 på dagen och vi gör natt runt 19.30-20.00

:idea: Tycker också att min lille prins äter lite dåligt vid sista målet, precis som du ammar jag först och erbjuder nattslurk på flaska. Han dricker oftast inte mer än 70-80 ml. Igår erbjöd jag hela sista målet på flaska- det blev 170 ml..Du kan ju alltid ge lite mat när han har somnat in. Jag har gett mat i sömnen vid 22.00 för att fylla upp ordentligt. Då sover han ofta till 03-03.30 på det.

ulrikaj: jag menade 12 timmar schemalagd natt. Inte 12 timmar utan mat...Kommer du även vänta till 4 mån med det. Många gör ju det runt tvåmångränsen. Funderar själv när vi ska införa mer permanent schema. Hur blir morgonmålet för er om Liw äter kl 05.00 :?: Märker att Malte också skjuter fram nattmålet och är lite orolig för hur det ska gå med första vakenpasset då :roll:

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Linda:Ja,jag tror vi börjar köra 12 timmar sammanlagd natt iochmed 4månader.Är det inte då vällingen och gröt mm kommer in i bilden oxå.Det kanske är lättare attt införa längre nätter på en ordentlig mätt mage förutom endast mjölkersättning som nu.Det känns som hon inte riktigt skulle fixa så bra nätter som det är nu om vi införde 12timmar nattsammanlagt i dagsläget.Jag är så nöjd som det är nu.Hon sover ju faktiskt 9timmar aldeles av sig själv nästan varje natt.Vi får köra några kurnätter vi 4månaderfrån 18 och ta allt på en gång då.Tidig natt+sammanlagd natt.
Nu inatt närLIw vaknade 05 så ville hon ha endast ca 80ml och sen gick det bra bara att lägga ner henne i sängen igen.Hon sov 10minuter senare.Vi har klockan på ringning 06.30 då vi väckte henne.Under det målet åt hon 180ml.
Jag brukar göra så att när hon precis vaknat får hon vara uppe ett tag innan hon får mat.en kvart tjugo minuter brukar räcka och efter det är hinner hon bli hungrig och det går lättare att få i henne maten.Så det gick faktiskt bra fast hon vaknade så pass sent på natten.

När hon blir 4månader funderar jag på att klistra in AnnaWahlgrens schema i gamla barnaboken för en 4månaders.
Tiderna:6,9,1 och 4.Natt blir 18 då.Jag tror att dom skulle passa Liw bra.
Två 45 minutare på fm och em sen middagssömn mellan 11-13.
Jag har ju först tänkt middagssömnen som vi har nu men det blir nog för nära natten mellan 12.30-14.30.
Kram ulrika
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej
En rapport om natten bara::
Liw sow sina första 10timmar inatt!!! :thumbsup: :shock:
Väckte henne klockan 06 och började dagen då.Perfekt!!!
Hann ge henne mat innan jag gick in och väckte brorsan som sitter och kollar lite morgontv nu.Nu blir det natt för Liw 19.30 i fortsättningen.
Måste återgå nu till mina barn.
Kram ulrika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D Härligt ulrikaj :D Vad skönt för er :lol: :lol:

Här ligger vi på ett nattmål på 03.00 fortfarande. Någon enstaka natt kan det springa iväg till framåt 03.30, beror nog lite på hur mkt han har fått i sig under dagen.

Igår drack Malte 160 ml + 0 i nattslurk. Jag tog upp och fyllde på i sömnen. Dock ganska direkt efter han hade somnat vid 20.00- då åt han ordentligt från ett bröst. Min teori är att han är för trött för att äta allt för tätt inpå nattningen + att han känner sig mer mätt med flaska och därför inte lika intresserad av att fylla på ytterligare. När jag bara ammade sista målet fanns det nog mer utrymme i illla magen. Vi kämpar dock på...och satsar på att få i minst 200 under hela sista målet i alla fall. Kanske måste jag påbörja nattslurken en timme före nattning om han ska få i sig något :roll:

Imorse var han också supertrött och ville inte äta speciellt mkt. Gjorde som flera av er väntade ut honom istället för att truga. Efter en timme :shock: ansåg han att det var dags.....Han hade sedan sin vanliga sömnskarv vid 45 min
(som höll på i 15 minuter innan han blev tyst igen) men nu har han passerat 2 timmar. Jag väcker honom vid 2.5.

Malte äter egentligen bara riktigt bra om det har gått 4 timmar mellan målen. Eftersom sista luren bara är 45 min blir det ju bara knappt tre timmar sedan förra målet.....kan man vänta lite med att ge mat då också :shock: Å andra sidan vill han ju ha mat direkt- men inte så mkt bara....

hmm får fundera...

Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej och hälsningar från skåne!

Trots resa har vi haft det rätt så lugnt med matning/sovning:

Först:

Linda: jag menar naturligtvis att Sofia äter max 240 ml sammanlagt under sista vakenpasset! :lol: Det är inte någon nattslurk - gode gud... :shock:

Vi har haft ett par lugna nätter: läggning 19.30 (cirka) och nattmål 03.15 eller vid 03.00. Börjar arta sig! :wink:

Ikväll har de båda sovit i bilen så under natten får det bli som det blir - tillbaks på banan imorgon. :roll:

Hoppas nu att matportionen är tillräckligt stor - och Linda: jag förstår att du undrar. Ser på mina egna anteckningar att Hugo åt 180 ml vid tre månadersgärnsen, DÅ ökade jag till 210 ml - och så åt han vad jag nu hade av bröstmjölk. Så något hade jag tydligen :D - då... :roll:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Päivi: Skönt att resan gick bra- hoppas natten blev lugn också.
Vi kämpar på med flaskan på sista målet. Har märkt att han måste ha den varm hela tiden. Hur gör ni. Värmer på efter hand. Hur ofta kan man värma maten innan den blir "dålig" :?:

Ikväll drack han 140 ml på en dryg timme- ett framsteg :D ....sedan blev det bröst som efterrätt (dvs nattslurk) Kanske borde vi ha flaskan där istället- men det är så mysigt med lite tuttande precis före nattning. :wink: Det märks verkligen att mjölken är tunn på kvällen. Han är supernöjd efter ersättningen. Klarade ett 2.5 timmars vakenpass utan powernap- satt hur nöjd som helst och filosoferade i sittern när vi stökade undan i köket...

Kram
Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Natten gick hur fint som helst! Var inne på flera matningar och vagning - men mina misstankar kom på skam. :oops: Hon vaknade 03.15 precis som.. hmm... vanligt :?: :P , och därefter sov till 06.30 då jag väckte. 8)

Dääääremoooot.... :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: är vi nu väldigt trötta på den där famösa sömnskarven vid 08.45 :evil: , så nu ger jag UPP (vi är inne på tredje veckan) och gör om schemat. SÅ. Färdigskarvat. Alternativt får jag mina första gråa, nu snart... :roll:

Så då får det bli vaken 1,5 sova 45 min. vaken 1,5 sova 45 min. vaken två, sova 2,5, och sedan det gamla schemat... så får vi se vad det ger :!:

Start imorgon!

Linda: jag värmer inte upp maten alls under vakenpasset - inte efter den första inledande uppvärmningen... :roll: Säger du att det går ner mera mat ifall man värmer upp en andra gång..? :-k
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej på er alla :D
Försöker hänga med här och kackla men tiden är ur led... :D Nä då, vi har det ganska lugnt och mysigt men dagarna bara försvinner. Vill bara att tiden ska stanna lite (kanske inte nätterna föresten :wink: ).

Har tillbringat senaste dygnet på MAS barnklinik i Malmö med en misstänkt rs-bebis. Andningen har nu lättat och han får bevakas noga hemma istället. Läskigt är det. Han som ätit så pålitligt var inte alls sugen under ett 1/2 dygn. Bättre nu i alla fall. De går så himla fort ner sig.

En fundering till er alla som har kommit längre. När införde ni tillägg på kvällarna :?: Om ni helammade vill säga.

Siktar nu på att vagna bort ena nattmålet om 1-2 veckor. Dels måste han må bättre och sedan var han ju 2 1/2 vecka tidig också. Några tips inför det :?:

Kram till er alla
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Lua

Inlägg av Lua »

Hugaligen Susanne! :heart: Krya på er nu!

Päivi och Linda: Absolut går det ner mer om man värmer på ersättningen! Både Allis och Isak har först förnärmat vänt sig bort och sedan satt i sig över 100 ml när jag värmt på flaskan. Jag har ibland värmt upp till 4 gånger under 1 och en halv timme och har aldrig märkt av att det skulle bli några bakterier under den tiden.

Isak sover nu nästan alltid 10 timmar innan han äter, 20-06 och det är så skööööönt! Ofta får jag vagna 3-4 drag vid 03 men han somnar om. Klockan 6 äter han ca 150 ml och sover sedan till 8 då jag väcker honom och syrran på samma bräde. Fm-luren "skarvar" fortfarande, men bara vissa dagar och han somnar alltid om med vagning, ibland bara några drag, ibland upp till 5 minuters vagning. Men nu ska jag väl snart göra om schemat igen och ta bort en halvtimme? Var tänker ni plocka den halvtimmen när det blir dags?

Kram från Lua. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"