Somna själv, mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
norna

Inlägg av norna »

Hej! Lycka till i morgon!
Vi ändrade schema idag! Det har känts jättebra hela dagen, nu hoppas vi på natten med. Vår tjej är 6 1/2 månad nu. Jag trodde det skulle bli jobbigt första dagen, men det har gått bra över all förväntan. :heart: Liten nos har varit alldeles fantastisk.
Vårt schema finns i min "nappavvänjning"s tråd.
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Här kommer en rapport efter ändring av schemat:
Hon har varit toppenduktig! Vilken klippa hon är som bara fixar det här rakt av, jättekul! Hon började som vanligt med att vakna halv sex igårmorse fast hon somnade om vid halv sju så jag fick väcka henne vid sju. Sen var vi ju på BVC o på vägen hem var hon jääääättetrött så jag proppade i henne kex fast hon nästan sov, men jag lyckades hålla henne vaken hela vägen hem. Sen åt hon o sen somnade hon rätt fort vid elva-luren. Resten av dagen flöt på, hon var styrig när hon sov på em, vaknade ett par gånger, men det har hon gjort förut oxå, så inget nytt! Sen inatt så sov hon som vanligt o vaknade vid kvart i sex, typ, o sen höll hon igång till halv sju o somnade om, så jag lät henne sova tio extra min efter sju (fel kanske, nu när man ska hålla tiderna riktigt noga under omställningen, men eftersom hon vaknat tidigt igen så fick hon sova igen lite iallafall). Hon har hållit sig glad o pigg hela dagen idag, tog länge innan hon somnade på em-luren, tog nästan en kvart, lite trist. Hon har bajsat fem gånger idag så det kanske är nåt stök med tänder eller nåt sånt oxå.
Hoppas verkligen att hon sover längre imorgonbitti. Hon har inte somnat än, hon ligger o pratar för sig själv, men är inte ledsen, så vi gör inget. Såhär brukar hon hålla på på kvällarna, det tar ofta ca 15 min innan hon somnar, fast hon gråter ju inte nuförtiden utan ligger o pratar.

MVH
Marita Eriksson
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328, kurad aug -07
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Låter bra men tänk på att ju stramare du håller tiderna, desto stramare kommer hon att hålla tiderna. :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Tänker nu avlägga ny rapport.
Signe-gumman har tyvärr blivit dunderförkyld med enorm nästäppa o kräkningar o feber som följd. Hon kämpar på jättebra, men har därför svårt att sova. Vi har dock kört samma tider o inte ändrat nåt, men hon vaknar ju till rätt mycket på natten o när hon kräks så måste vi ju byta sängkläder o ev pyjamas osv. Det har trots allt detta gått bra, hon klarar av att vara vaken från 07-11 på morgonen, var ju lite tvekis till det förut, men hon verkar fixa det bra, hittills. I övrigt är ju schemat detsamma, dvs mattiderna ligger på samma ställe o det är oxå bra. Hoppas nu på att hon ska bli frisk så det här verkligen får sätta sig.

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Tack för rapport :D Hoppas Signe kryar på sig snart! Vad skönt att det fungerar så bra med schemat.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
duggan

Inlägg av duggan »

Krya på er, och bra jobbat! :thumbsup:
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Vilken evighetsföljetong det här blir! Nu vet jag att lillvännen är sjuk så man kanske inte ska dra alltför stora växlar på det här, men hon vaknar fortfarande väldigt tidigt, typ runt halvsex-sex varje morgon o sen somnar hon oftast om vid halv sju, men inte alltid. Sen har även kvällsgråten kommit tillbaka igen, HELTRIST! Vi har ju haft kanonbra ett tag, men nu är det tillbaka. Har ju varit nu i samband med dundersnuvan, så det kan väl bero på det.
Nu när även vargtimman krånglar så undrar jag bara om det är nå tok med schemat ändå. Hon kan även vara rätt svårsövd vid halv fyra-passet o vaknar ibland mitt i o vi får vagna.
Schemat är som följer:
07 amning + välling
10,30 äta
11-12,30 sova
14 välling
15,30-16,15 sova
17 gröt
18 välling
19 sova natt

Tips o tankar emottages tacksamt, as usual! :)

MVH
Marita Eriksson
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag tycker scemat ser bra ut, men kom också ihåg att verkligen ge henne så mycket mat hon vill ha. Inte sluta mata efter en burk om hon inte har sagt stopp utan att man matar tills det är proppfullt.

Mycket skratt till godnatt!

Kolmörkt i rummet!

Svalt i rummet!

Mycket utevistelse, helst aktivt såsom ligga på marken, spanan in kottar osv!

Minst 2 st sociala delaktigheter per dag!

Sånna här saker kan spöka extra under förkylningar, så ge det lite tid innan utverdering! :wink:

//Malin
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Ja, jag känner oxå att det kan bero på förkylningen så jag drar väl inga större växlar på det här, men fundera kan man alltid göra!

Skratt till go´natt är ju bättre nu, hon är en gladare tjej, men man kan säkert alltid göra mer bus!
Kolmörkt är det, så när som på en klockradio som lyser i rummet, men det borde inte störa henne, tänker jag mig iallafall...
Svalt har vi, runt 19 grader så det är jätteskönt!
Hmmm, utevistelse.... där har vi varit dåliga. Dels för att hon varit sjuk o dels för att jag tycker att det är lite svårt att ha henne på marken nu när det är så kallt. Eller?!?! Hon kan fortfarande inte röra sig framåt eller bakåt så hon ligger liksom där hon ligger.
Sociala delaktigheter är oxå lite svårt, tycker jag. Hon sitter inte själv än, så jag känner mig lite begränsad i mina idéer.

Imorse vaknade hon vid halv sex o låg o pratade o somnade o pratade o somnade om vartannat. Tog upp henne som vanligt vid sju. Hon är mycket bättre i snuvan nu. Hoppas att det släpper helt.

MVH
Marita Eriksson
Lua

Inlägg av Lua »

Hejsvejs :!:

Frisk luft befrämjar sömnen massor. Har du någon babybjörn? I så fall kan du ha henne i den som omväxling, vänd utåt så klart. Då ser man massor av intressanta grejor!

Perioden innan de kan sitta är lite knepig. Kan hon sitta i diskhon, tror du? Om du pallar upp henne lite kan hon kanske kolla och känna när du diskar. Sen kan man göra mycket saker på golvet själv, t.ex. skala potatis, hacka grönsaker, sortera tvätt. Att vara med och bädda storsängen kan man göra liggande - det är skitkul!

Kram Lua. :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Jag igen... :wink: Här finns en tipstråd ang. social delaktighet:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5385

Kram igen :heart:
norna

Inlägg av norna »

hej,

jag tänkte bara på det du skriver att du får vagna henne för att hon ska somna om. ligger hon i vagn fortfarande på natten? kan det vara det? fylgia låg förut i en hängvagga och när den började bli för trång vakande hon och gruffade ganska mycket på nätterna. vi bytte till spjälis och hon fullkomligen dök ned i sängen redan första kvällen! det var som om hon sa: äntligen! sen sov hon bättre.

nu vaknar hon ju på nytt tidiga morgnar, men det känns som att det går åt rätt håll nu, sen vi ändrade schemat.

en tanke bara.
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Norna: Hon ligger inte i vagn på natten, jag menade att hon är svårsövd vid halvfyra-passet på em o då vagnar vi. På natten händer ingenting (förutom nån ramsa vid behov)! :)
Hon ligger nu i en vagga men jag har inte bedömt den som för liten, hon har säkert en decimeter på längden till övers i den o bredden är inte heller liten tycker jag. Men ett byte till spjälis är på gång.

Lua: Vi kan absolut bli bättre på social delaktighet, ska ta till mig av dina tips. Har läst den klistrade tråden du tipsade om, men där var mycket till större barn, kände jag. Ska använda Babybjörnen mera nu!

De senaste nätterna har hon även vaknat till vid halvett-draget o ligger o pratar för sig själv. Lääääänge. Hon kan hålla på en timme utan problem. Jag gör inget, men man har ju svårt att sova själv. Ibland går jag o kikar o då har hon snurrat runt o ligger på rygg. Jag vänder henne o oftast så somnar hon om då. Ibland när jag kikar till henne så ligger hon på rygg o sover o då gör jag naturligtvis inget, men när hon är vaken så vänder jag o då brukar hon somna om. Men ska jag behöva göra det? Hon kan snurra runt själv, men varför gör hon inte det på natten? Kan det kanske ha o göra med att vaggan är för liten ändå... ***tänka, tänka***

MVH
Marita Eriksson
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Det kan mycket väl tänkas att vaggan börjar behövas bytas ut mot större kupe´. Börja där tycker jag!

//Malin
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Varför vaknar Signe mitt i natten fortfarande?!?! Nu har vi bytt säng, hon har numera spjälis o ligger oftast ihopkrullad i övre hörnet, men hon har iallafall möjlighet att ha större plats! Hon är bättre i snuvan, dock inte helt bra, kan fortfarande nysa ur sig låååånga gröna historier ur näsan, men inte alls lika rosslig som förut.
Hon vaknar alltså fortfarande vid ett-två-tiden o ligger vaken o surrar o pratar i upp till en timme. Ramsar inte annat än om hon blir ledsen o risken finns att hon väcker storebror. Har även, när tröttheten blivit för stor, gått dit o lagt henne tillrätta o då somnar hon oftast. Varför är det såhär? Är det nåt tok med schemat eller är det nåt annat som spökar? Åttamånadersångesten yttrar sig inte såhär, va?!? Var längesen jag läste om den så jag måste läsa på. Hon blir alltså åtta månader 28/11.

MVH
Marita Eriksson
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"