Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
emb

Inlägg av emb »

Hej på er alla.
vill bara säga att jag nog är här och läser, vi har haft det lite trassligt så jag har varken haft ork eller lust att skriva. Men nu börjar vi vara på banan igen :)
Vi skall ha dop imorgon + att jag håller på att packa ner alla våra saker eftersom vi skall flytta 1.4, så det är fullt upp på många sätt. Får skriva mera då jag har mera ork.
kram på er alla och en härlig helg!
Storasyster 2005
Lillabror 2007
Lillasyster 2008
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Skönt att ni börjar komma på G, emb :D Hoppas flyttbestyren går bra, det sägs att man ska flytta vart sjunde år för att få rensat bland alla prylar...

Frida har kommit på att man kan förflytta sig, men inte ålandes på mage, nejdå, hon ligger på rygg och skjuter iväg sig med hälarna :lol: Alldeled röd baki skalpen var hon i eftermiddag, efter att ha ryggålat sig över vardagsrumsmattan... Hon lär bli helt flintis där bak om detta ska fortsätta :lol:

Nästa vecka tänkte jag introducera kvällsvällingen här, är så rädd om våra nätter som alltid varit så underbara, TÄNK om hon skulle börja vakna och vara hungrig NU på nätterna :shock: Vilken sort är bäst :?:

Nu ska jag fortsätta glo på let´s dance, och se om Kurtan blir kvar en vecka till :!:
/Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

mia:Angående vällingen så fick Jacob "den röda", Sempers tror jag det är.Det var den enda vi gav honom så jag är väll inte helt rätt person att uttala mig.Hoppas någon annan mer "kunnig angående vällingen vet.Liw är ju där om inte så många veckor själv så jag läser med intresse.Har ni börjat ge smakisar än?Och vad börjar du med när det är dags?
Kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

Hej

Här kämpar vi på, lillebror är 2 månader men jag har inte spikat något schema än men dagarna ser nästan likadna ut:
Morgon 6
sova 8-10
sova 12-15
sova 17-17,45
natt 20

Allt beror på när han vakanar på morgonen som jag gärna vill ha 6,30 jag började igår att få nattmålet från 02 till 03,30 -4 då klarar han lättareatt sova till 6,30 som jag skulle föredra.

Min systeryster fick en tös 5 veckor efter mig och började med standardmodellen i fredags på eget initiativ :heart: Hon hade 1000 frågor och i flera fall så var hon mer påläst än jag :oops: Så i vår diaog blir det mycket: en tjej på forumet......så ni är omnämda i verkligheten också :wink:

emb: Detta är första standardmodellen för mig och jag har ibland misströstat rejält, men många bitar har fallit på plats eftersom, jag har läst och fått tips i denna tråden, men jag kunde inte delta själv, det passade inte mig, jag blev FÖR stressad.

Mia: Ger du Frida Semper baby plus nu? den är från 4 månader, vällingen är från 6 månader (det vet du säkert :wink: )Här har vi använt Semper.

Päivi: små barns motorik sitter i Hugos ålder i axeln så en liten klapp kan ibland bli hårdare än det va menat.

susanne: här har vi också åkt in för rs koll och det enda läkaren sa var på tysk brytning: Ge honom näsdroppar i 7 dagar :shock:

Hej Hopp
//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Halloj!
Vad roligt nilam, att din syster anammat SM :D Hoppas det går bra för henne :!:

ulrikaj, jag har också använt sempers välling jämt, men är lite lur på om man ev. ska börja med majs eller om det finns ännu någon, när man vill ha lite lösande. Frida bajsar nämligen var 4-5 dag :roll:
nilam skrev: Mia: Ger du Frida Semper baby plus nu? den är från 4 månader, vällingen är från 6 månader (det vet du säkert :wink: )Här har vi använt Semper.
Jo, jag ger babyplus nu+amning (50-50 ungefär) men efter vad jag läst mig till här på forumet så kan man använda välling från 4 månader - trots att det står 6 månader på paketet!
Till mina stora barn fanns det välling från fyra månader, då det begav sig, så jag blev jätteförvånad när fyraåringen var bebbe, och det stod SEX månader på paketen.
Då vågade jag inte ge henne, utan fortsatte med amning på kvällen, men nu har jag förstått att det är samma välling, men de har bara ändrat åldern pga WHO´s rekommendationer om amning i minst sex månader.
Nån kan väl rätta mig om jag har fel :wink:
Så jag tänker nog börja ge välling nästa vecka - Frida fyller fyra månader på fredag, VAR har tiden tagit vägen :shock: :?:

Frida har börjat suga på tummen - sååå sött :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Halloj på er :D

Hur har ni det?
Här håller flunsan på att dra sin sista suck - tack för det :lol:
Och på fredag blir Frida fyra månader - vart tar tiden vägen :shock:
Ännu har hon inte vänt sig från rygg till mage, men det är inte långt borta...
Hoppas ni mår fint, här skiner åtminstone solen efter tre dagars ihärdigt snöande, så nu kanske våren kan få komma :wink:

Kram på er :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Här har vi det bra, förutom att vi fortfarande har en hel del trassel med maten :x särskilt på eftermiddagarna. Jag måste mata fort, fort. Jag tycker att det är jättejobbigt, och kan inte låta bli att längta lite till Malte blir större och kan äta riktig mat. Just nu är det en viss anspänning inför varje amningstillfälle, och det underlättar ju inte precis. :cry: Mina föräldrar är här nu, så då kan jag gå undan lite, men nästa vecka är jag ensam med båda barnen igen.....

Han sover jättebra på natten. Vi har lagt tolvtimmarsnatt med ett nattmål. Igår lades han klockan 19 och vaknade 06.50 imorse. :D Jätteskönt att ha kvällarna fria. :lol:

Måste fråga: :?: Vi har inte spikat fast schema än, men jag funderar på om det skulle underlätta för Malte-mattrasslaren :?: Hur hård kan jag vara nu :?: Dvs NU är det mat och NU ska du sova oavsett matintag :?: Är rädd att jag blir lite låst, men samtidigt MÅSTE vi få ordning på torpet. Här är ett förslag-tyck gärna till :roll:

07.00 morgon
8.30-10.00 sova
10.00 mat
12.00-14.00 sova
14.00 mat
16.15-17.00 sova
17.00 mat
18.30 nattslurk
19.00 sova

Det är hans ungefärliga tider redan nu, så det kommer inte bli någon större förändring, förutom på kvällskvisten då vi ofta har en powernap inlagd för att få in honom mer mat.

Synpunkter tas tacksamt emot

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lua

Inlägg av Lua »

Linda: Schemat ser toppenbra ut! Tycker jag känner igen det... :wink: Tänk att vi snart ska ses! Jag längtar ihjäl mig!

För oss fungerar fast schema jättebra. Man har ju marginalkvartar, femminutare och lägga-tidigare att ta till. Vi är sisådär hårda med allt. Målet innan långa luren ser jag t.ex. till att han ätit ordentligt även om det tar 1,5 timme. Det är inget problem än så länge. Han äter också mycket bättre BREDVID mig än i min famn! Trist, tycker jag, men minns att det var samma med Allis. Jag försöker att göra mysigt ändå och ha honom jättenära och stryka över håret.

Isak har haft nattklubb i samband med nattmålet. Så nu har vi gått över till 45, 2, 45 och det fungerar också finfint, även om han var lite pumsig de första dagarna, innan han började sova som vanligt på natten igen.

Igår hade vi tid för vaccin på BVC klockan 14, d.v.s. MITT I långa luren. 8-[ Jag la honom att sova i vagnet ute och promenerade iväg när det var dags. (Vi har cirka 5 minuters promenad till BVC) Sedan tog jag upp honom där och sköterskan vägde, mätte och han var idel solsken. Allra sist tog hon sprutan och sedan på med ytterkläderna och ner i vagnen. Han somnade om inom 3 minuter och sov 45 minuter till, så att vi landade inom marginalkvarten. Plätt lätt! Han är förövrigt ett riktigt STOOORT skräp - 69 cm och 7800 g! :shock:

Kram från Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Linda et c/o!

Jag tycker också schemat ser bra ut. Som inspiration skriver jag också in Sofias:

06.30 - 08.15 vaken

08.15 -09.00 sova

09.00 - 10.45 (börjar gå mot 11..) vaken

10.45 - 11.30 sova

11.30 - 13.00 vaken

13.00 - 15.30 sova

15.30 - 17.00 vaken

17.00 - 17.45 sova

17.45 - 19.00 vaken

19.00 sova natt

Vi har också lite mat trassel. :? Hon är inte hungrig direkt efter en lue, vilket jag kan förstå så korta som de är. Efter långluren är enda undantaget. Men då vet jag inte riktigt hur länge jag skall vänta med att erbjuda mat. :roll:

Ofta trasslar hon också med flaskan en del innan hon börjar äta. :?:

Långluren har en skarv (nämen nähe? :D ) vid två. Den går snabbast över om jag gör ingenting... sitter mitt i den nu, och Lyssnar... :roll: Hon är INTE vaken. :roll:

:arrow: Jag tycker hon äter lite på dagen; knappt 6-700 ml. :shock: Vad skall jag göra åt det..?
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej allihopa!!
Hoppas ni mår gott i vårsolen :D Här hemma har det varit underbart väder dom senaste dagarna.
Päivi, har du försökt mata henne bredvid dig som någon skrev.Jag brukar själv göra så när det går lite halvtaskigt och det brukar oftast funka.
Hur mycket äter Sofia på natten?
Liw äter ca 900/dygn, Innan fick jag i henne mellan 1liter och 1,1.Har slutat proppa henne full med 300 ml på kvällspasset som vi gjorde innan.Hon kräktes bara upp det.Nu försöker jag rikta in mig på att få i henne 200 ml varje pass iallafall och har det som riktmärke.Sen går det ner mer på eftermiddagen efter långluren än direkt på morgonen.Det har funkat tills inatt då hon strulade och vaknade 00.30.Jag gick upp och buffade och hon somnade om till 02.Sen vaknade hon 05 :shock: :roll: , jag gick upp och buffade.Hon somnade om och var jätte svårväckt klockan 06.Då var hon så trött så trött att det tog en evighet att få liv i henne. :roll:

Skriver väll ner vårat schema oxå som det ser ut nu.
6-8vaken
8-8.45 sova
8.45-10.45 vaken
10.45-13.15 sova
13.15-15.15vaken
15.15-16sova
16-19.30vaken

Kram :heart:
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jag skrev fel såg jag :oops:
sista passet alltså
16-18.30 ska det vara.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Lua: ja schemat är "snott" men Malte har följt det nästan från början. Han har tex aldrig sovit mer än 45 min på em. Vidare passar det bra med 3 timmarsintervall på morgonen då han äter så skruttigt :? på första målet.

Päivi: I know all about mattrassel numer. Har ändå inga bra tips till dig :roll: . Hur långt har du mellan målen :?: Kan inte tänka mig att Malte äter mer än 6-700 ml heller- men om Sofia sover som hon "ska" får hon nog i sig det hon behöver.

ulrikaj: vi har också haft superväder. Mina föräldrar har tagit ut Vega på långtur med spark och pulka. Själv satt jag hemma och solade på altanen när Malte sov sitt långa pass.

Idag har vi kört vårt spikade schema för första gången efter en tids strul och tvekan fram och tillbaka. Både Malte och jag skötte oss fint. Jag har modifierat tiderna något

7-8.30 vaken
8.30-10.00 sova
10-12
12-14
14-16
16-16.45
16.45-19.30 ( inklusive 20 min lur)

Sista passet är ganska trassligt. Han äter lite ( från bröstet) precis när han vaknar. Är nöjd och glad i ca en timme, börjar sedan gnälla, men har inte ro att äta. Efter ytterligare en liten stund tar jag fram flaskan, då äter han 20-30 ml, vagnas sedan till en lur......och äter ca 80 ml efter den, är hyfsat pigg och nöjd. Lägger ned i vagnen ungefär 20 min före nattning. Då ligger han och bökar, när han nästan har somnat tar jag upp honom och ammar en liten stund. Då är han alldeles avslappnad och tung i kroppen. Vi ligger och myser till han nästan har somnat. Sedan tillbaka i vagnen och då somnar han omgående.

Sista passet känns som en enda lång maratonmatning, han äter vid tre tillfällen på lika många timmar :shock: Hur ser det ut hemma hos er på kvällarna:?:

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ulrika - jag flaskmatar - så hon är alltid "bredvid" dvs i famnen... tror inte det finns några andra sätt med flaska, eller..?

Mat: jo, ehm.. :roll: hon äter så hattigt på första passet; är inte hungrig, och små äter - ibland så lite som 60 ml. Det går inte att truga i henne, hon spottar ut flaskan, alternativt blir riktigt ilsk... så ibland när jag lägger henne vid 08.15 kan hon alltså ha ätit så lite som 60 ml. :? Har hon då ätit vid, säg 07.45, och jag har lagt henne 08.15 är det begripligt att hon inte är hungrig 09.00. Så då väntar jag 20 minuter - då går det bra att äta - 100, 120 ml... :roll: Hungrig är hon, men mer än så vill hon inte ha. Det kan jag begripa - hon har ju ätit för bara 1,5 timme sedan. Så där flyter morgonen på. Men hur skall jag göra då? :? Hon måste ju få mat när hon är hungrig, men å andra sidan är hon inte "tillräckligt hungrig" för att äta ordentligt.

:?:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Päivi.Med att mata henne bredvid dig menar jag att ha henne i soffan med tex en kudde eller liknande bakom ryggen så hon sitter eller ligger själv och ger henne mat på så vis bredvid dig.Alltså inte ha henne i famnen medans hon äter.För oss funkar det ofta att göra på detta sättet.Tror oxå att det var Lua som brukar göra så.

Linda:Kvällen hos oss brukar se ut som så här att hon vaknar 16.Jag och Jacob fixar middag med hon på bänken.Det tar ca en halvtimme.Vi äter och sen är hon ofta jättehungrig.Det brukar gå ner 140ml.Klockan är då runt 16.45.Sen läser vi saga eller gör nåt annat jag och Jacob med henne med oss på golvet utan blöja..Efter det går vi in i köket och diskar upp,torkar rent mm.Bad och tandborstning för Jacob med henne med.
Bollibompa dax.Jag gör ordning henne för natten.Sätter på pjamas mm.Börjar ge henne det sista i flaskan 18.15.Hon äter och sedan är klar för natten 18.30.Här blir det lite stressigt för mig för Jacob vill lägga sig före henne så jag brukar natta honom först osh sen direkt henne.Ibland ligger hon och knölar ett tag innan hon somnar men somnar nästan jämt av sig själv.Innan klockan är 18.45 sover iallafall båda barnen nästan jämt.
När hon hadde längre kvällspass och mera mat ätt få ner i sin lilla mage så var det struligare.Då åt hon i stort sett hela tiden för jag ville ha i henne så mycket som möjligt.Hon kräktes så mycket så vi slutade med det och efter det så har det blivit mycket lugnare.Nu får hon mat vid två tillfällen och det går mycket lättare att få i henne hela flaskan på det sättet.(240ml)

Kram ulrika
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

...en till sak som brukar fungera med matningen är att jag först står eller går upp och vi kanske tittar på en tavla eler liknande och då brukar hon äta på engång.Hon verkar på så sätt glömma bort att spotta ut flaskan och dricker av bara farten.Sen kan man lungt sätta sig ner med henne i famnen och fortsätta matningen.Det brukar funka.
-Ja, det var väll vad jag hadde att bjuda på.
Kram igen från ulrika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"