Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gäst

Inlägg av Gäst »

Linda; tack för funderingarna! :idea:

Jo, jag brukar lägga mig på mage bredvid med dagens GP :wink: , och snackar med henne mellan varven som om hon var på världens bästa humör :roll: , eller ligger och läser tidning med minen - vaddå, KLART man ligger på MAGE med jämna mellanrum... :P

Morgonen mellan 9-10.00 är det si så och med ens möjligheten att ligga på mage; jag springer runt huset som ett yrväder med olika hushållssysslor, och kan inte tänka på annat än ha med henne i sittern... :? kan ju inte lägga henne ensam i ett rum, och sedan själv avancera vidare till nästa.

När jag bäddar sängen där på morgonen brukar jag lägga henne på mage i sängen, och flytta på henne allt eftersom sängen bäddas - det är halvpop. :lol:

Fårskinnsfällen nu ikväll var en överraskning - den var pop helt plötsligt i hela fem minuter. :D Där avbröt jag, då jag inte ville få något grin alls. Tänker prova med fårskinnsfället imorgon igen - i just kanske fem-minuterspass om det passar... 8)

Tack för reflektioner omkring gossen i ditt liv; alltid intressant att höra hur andra gör...

Och resten av småbarnsklanen.. :?: Hur gör du.. :?:
Lua

Inlägg av Lua »

Jag tycker det är lite svårare med magläget den här gången, eftersom Allis är typ överallt, hela tiden! När hon var pyttig kunde jag ju lägga ner henne på golvet så fort jag skulle göra något utan risk att någon 1-åring skulle sätta sig på henne... :D

Jag lägger honom dock på mage så ofta jag kan. Han lyfter också huvudet högt och vänder sig på sida. Inte hela vägen runt än. Beroende på hur pigg han är orkar han mellan 3-10 minuter innan han börjar protestera. Viktigt att ha något färggrannt att kolla in!

Kram Lua. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Idag har lilla tjejen legat på mage och hoat åt boken "allting runtomkring" , där det finns masso med trevliga stora bilder. Att storebror försöker sätta sig precis framför boken gör inte så mycket, för att boken är så stor och bred, att han inte kan täcka hela, även om försöket är gott... :roll:

Vi är på banan! :lol:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej allihopa!
:D
Efter flera dagar av det numera kända"vägra sova mer än 45 minuter på fm" så har jag gett upp och gjort upp nytt schema åt lilla damen.Tiderna är numera 45,3,45 och sova natt klockan 18.45-19.Hon verkar trivas med det nya schemat och är pigg,hungrig och glad efter så lång lur på dagen 10.30-13.30.Jag och jacob var ute hela tiden igår i det fina vårvädret och hade våran första pick-nick på trappen och Liw sov hela tiden i vagnen utomhus.
Inatt vaknade hon 03.30 och då ska man ju inte klaga :)
Klockan 23 vaknade hon dock till och bökade och stonkade och var nära till gråt och jag tänkte-åh nej, inte klockan 23.Jag orkar bara inte ta detta!!
Jag gick fram till sängen och då hade hon haft gymnastiksa övningar för sig och sparkat av sig täcket.Jag drog bara på henne det och hon somnade om direkt igen.Det blev väll kallt och därför detta gnällande.Tips motages vad man kan göra åt detta.
Vad det gäller magläget så är det samma här.Hon tröttnar efter ett tag.Bäst går direkt när hon sovit och ätit och är pigg och mätt.Jag och Jacob brukar köra bilbana då och det tycker hon är intressant att vara med och titta på.Sen har vi een rulllek hon och jag där vi tränar på att rulla runt och vi blir lika förvånade bägge två när hon rullar runt(med min hjälp)Det tycker hon är jätte kul och när hon hamnar på mage får hon vara kvar där ett tag.Eftersom jag går lite mot strömmen och har Liw på rygg i sängen så vill jag att hon ska vara så mycket på mage som det bara går.Jag har testat magläge men då skriker hon upp sig och blir riktigt arg.Hennes bror var lika dan.Nu sover han mest på mage har jag märkt.Så hon får sin vilja igenom med att sova på rygg.Jag försöker lite med jämna mellanrum men har än så länge inte lyckats.Både buffning och vagning har inte hjälpt.Jag tänker som så att det är iallafall att hon sover gott och det verkar hon ju göra iallafall.
Kram till er alla och era små från Ulrika i det fina vårvädret :)
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Vad härligt det låter med en picknick ulrikaj.

Här har vi fått lite natttrassel- hänger antagligen ihop met mattrasslet på dagen. Igår kväll fick jag ner 120 ml efter mycket trugande på HELA sista vakenpasset :shock: Somnade 19.10 och vaknade sedan 20.30, 01.00 samt 04.20. :x Jag tog upp och fyllde på vid 20.30 och såg det som en förlängd nattslurk. Kl 01.00 började jag vagna, men han skrek upp sig. Tog då upp honom och han åt som en häst...kl 04.20 räckte det med lite vagning så sov han till 06.15.

Suck....suck. Jag som så gärna ville förlänga natten nu, och så kommer detta :x :x Är jättetrött idag, och på helspänn inför varje matpass. Kan inte bestämma mig angående amningen heller. Fast han trasslade med flaskan igår också, så det kanske inte hänger ihop med amningen...

Ursäkta mitt gnälliga inlägg, men jag börjar misströsta snart.....För att ytterligare vara på riktigt gnällhumör så har jag en god vän som fick barn 28 dec. Jag visade henne kompendiet om SM, de hade lite trassel i början med nattklubb bla. NU sover damen 9 timmar natt verje natt och äter som en häst. Jag är såklart jätteglad för deras skull- men igår när hon var här kändes det så surt när Malte bara trasslade....Jag har predikat så himla mycket om SM, och så funkar det inte alls här hemma....

Har en tråd på späda..om trasslet, men om ni har något bra att komma med tar jag tacksamt emot. Lite attitydpepp kanske..
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja Linda, det var jättemysigt med årets första picknick.Det var så himla skönt väder igår.Jag tog upp lite bullar ur frysen och sen drack vi varm choklad till och satt och läste och snackade.Han sin Bamsetidning och jag är inne på Camilla lÄckbergs sista Olycksfågeln.

Jag vet inte om jag kan peppa dig med mat och sovtrasslet.Vet bara att jag inte har den attityden heller på långa vägar som jag hadde när jacob var liten.Därför har vi oxå avstått från att ha kurnätterna så hon kan sova längre.Nu fixar ju hon det för det mesta själv men när det blir strul så känner jag att jag inte alls har den rätta attityden och känner mig osäker.Vet inte om man vill omedvetet ta hänsyn till jacob på nått sätt och inte störa han.Speciellt nattetid.Liw är inte heller den matglade krabat som jacob var.Han drog i sig en hel flaska påengång utanvidare.Med Liw får man truga och truga.Jag har märkt att det går lättare om jag lägger henne ner på en filt tex eller om hon sitter i soffan med kudde bakom sig.Man får försöka alla möjliga ställningar under ett pass.
Det är med all säkerhet tror jag oxå att eran Malte nu är hungrig nå natten om du inte får i honom mat på dagen.Det blir ju en ond cirkel av det hela.
Har du provat att hålla han vaken innan han får mat?Liw kan vara vaken nästan en timme innnan hon vill ha mat ibland.
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga men jag hopas det ordnar sig snart för er.Hoppas någon annan har några bra tips.
Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
nilam

Inlägg av nilam »

Linda: Pepp,pepp, pepp, pepp,
peppa dig det kan jag göra, sen har jag inget att komma med, jag fick sluta skriva (så många inlägg blev det inte :oops: )i tråden, jag blev helt tokig, tänkte för mycket, analyserade för mycket.

Kanske ska du ta en SM paus på pappret, inte i bakhuvudet, sluta fokusera på allt strul som varit, blicka framåt, kanske mot Gastsjö Camp (är så avis :oops: ) lägga ner allt i ett par dagar?
Pepp, pepp, pepp, pepp

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Linda, kommer du ihåg, jag hade det preciiiiis så där för två veckor sedan, vi tvåmånaders-gränsen..? :roll: Jag tillmatade klockan tio (hon var inte vaken), och ändå vaknade hon vid tolv :D och ett :D och vid den vanliga tiden tre :D :mrgreen: =D> ... och jag, som du, misströstade... :roll:

Nu är trasslet förbi, damen blir idag tre månader (korrigerad ålder), 2,5 "riktig ålder"; och nu är nätterna lugna igen... Igår natt sov hon till tio i fyra, hade lagt henne 19.15. Andra nätter har hon sovit till halv fyra. :shock:

"Hang in there babe, Friday's comin'..." :heart: I det här fallet är "fredag" den dag, då Maltegossen har gjort sin storbeställning klart... :wink:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tack för pepp :D

nilam: roligt att höra från dig :D Hur går det för er :?: Jag kan också bli lite knäpp av att hänga här för mycket, kan få prestationsångest och glömmer bort att det faktiskt inte alls handlar om det, utan om att hitta en bra vardag tillsammans.

Päivi: ja här handlar det mest om att äta för lite på dagen och desto mer på natten, men jag hoppas att det är på rätt väg. Inatt vaknade han 2.10, jag gav mat, sedan sov han till morgon -6.15.

I helgen kommer mina föräldrar från Skåne och stannar en vecka :D Första gången de får träffa Malte. Ska bli jätteroligt, och också lite skönt att ha huset "fullt" Längtar efter lite sällskap på dagarna nu när man inte tar sig så där jättelångt...( på sin höjd BVC typ...)

Kram
Linda
Lua

Inlägg av Lua »

Nu ska jag ta min kaffekopp och sätta mig på inglasningen tillsammans med Marie Hermanssons "Mannen under trappan". Ruskig bok, verkar det!

Linda: Har du någon stund när båda barnen sover? Och i så fall: vad gör du då? Kanske en god bok att längta till skulle ta ner din stressnivå? :wink:

Kram i vårsolens glans från Anneli. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åååååååååååååh vad jag behöver ett kackelforum idaaaaaaaaaaaaaaaag.. ](*,)

Det har bara varit putta lillasyster, handen om handen klappa fint, putta igen, och handen om handen, och vrål vrål VRÅL och putta och handen om handen... :roll:

Slutligen rann sinnet över på mig när han kastade en tandkrämstub på henne, då nappade jag upp honom i famnen och sa: slåss och kasta grejer gör man i den egna sängen-hepp! Och stjälpte honom i säng. :evil: Han protesterade inte med en stavelse. Vare sig i famnen eller i sängen.

"Här har du en kudde, slåss med den, säg till när du är klar". (Eller... är det jag som skall bli klar..?) Med tanke på avsaknad av protester, var det nog så att han själv också tyckte att han behövde lite paus... :roll:

Efter time-outen klappade vi lillasyster fint (det gick väl sådär, han är stark!) , och fortsatte med vårt.

Snart är det så dags igen, men jag hugger handen innan han hinner fullfölja "projekt-putt", och vi klappar fint. VRÅL. :D :roll:

Heeela förmiddaaagen haaar det vart så häääär... :-({|=

Jag tror jag vet varför, i och för sig. För det här hör inte till vanligheterna.

Han somnade sent igår, och vaknade tidigt imorse, och den lata mamman brydde sig inte om att påminnelseramsa för "han lät ju fullständigt nöjd, och klockan var ju ändå 06.15" ](*,)

Summa sumarum: han har inte sovit några tolv timmar, precis... :(

Bad Day all day...

Fast nu sover de båda två. O:)

För en gångs skull tror jag att det blir Molly Mus fler gånger än en idag... får jag också vara människa, vad tror ni?
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Hej allihopa!
Hoppas att ni mår bra och era små.
Ville bara skriva och berätta att Liw nu innan läggdags vände sig från rygg till mage =D> :D själv utan min hjälp.Hon blev lite arg för hennes ena hand kom ikläm så det var inte alls uppskattat mer än från mig.
Jacob har precis börjat 3timmar/3dar i veckan på montessori igen efter en tids ledighet.(innan jul)Han tycker verkligen det är roligt att träffa sina kompisar igen efter så lång tid hemma.Men som sagt , jag har ju behövt hans hjälp och jag klarar mig inte alls lika bra nu när vi fått en lillasyster.Nu var det iallafall dags att börja igen och det kändes att tiden var rätt.Han har frågat och frågat och tjatat och tjatat att få komma tillbaka.Han blir 5år på lördag min lilla kille.Det är helt otroligt vad tiden går fort!!! :shock: :(
Kram från ulrika
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :D :D =D> \:D/

Efter kaos följer solsken...

Jag vet en sötsak som har sovit 11 timmar natt inatt. Non Stop. :shock:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

\:D/ \:D/ :thumbsup: :-({|=

Vad härligt Päivi, hoppas det hålller i sig. Själv har vi fastnat på sex timmars natt, och verkar stanna där :x ja just nu i alla fall. Eftersom Malte mattrasslar lite på dagarna har jag ingen bra attityd på natten. Han får mat när han vaknar helt enkelt. Inatt sov han till 02.30 och sedan till 06.00 på det. Jag hoppas att det lättar lite under helgen/veckan så vi kan komma upp på banan igen.

Han drack 200 ml från flaskan igår ( som vi återinfört på kvällen), vilket är rekord, men det är trögt med flaksmatningen också....

Trevlig helg alla kackelvänner
Linda
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej på er alla :D :heart: och tack för era krya på er hälsningar till den lilla älsklingen. Han kom på banan snabbt igen och det var inte rs-virus. Något annat :twisted: virus var det väl...denna gången. Jag brukar pigga upp mig själv med "bara det går över så". Som några av er vet så har vi lyckats hitta det mesta snart. Min bror ringde igår och frågade vilken bokstav i läkarboken vi var på... :wink:

Härligt Päivi :!:

Och hoppas att lille Isak (och hela familjen) har hämtat sig nu). Hemsk upplevelse.

Ingen risk för överkoncentration här inte. Minsta tjejen har nu haft influensa och jag måste säga att jag är lite trött just nu. Har inte ens orkat skriva :shock: och då är det illa. Men med lite humor och mycket glädje så går det ju med.

Lille Charlie är annars en utomordentligt duktig SM bebis - dagtid i alla fall. :shock: Nattetid har han ofta svårt att somna om och det blir lite rörigt. Ingen tendens att sova över första nattmålet här inte.

Så - det är väl dags då att vagna bort det första :?: Just det har jag ju aldrig gjort med något av barnen. Han går upp massvis i vikt och är ju 6 veckor på lördag (dock knappt 4 korrigerad ålder).

Vad tror ni - några tips :?:

Kram
Susanne
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"