Godbitar födda runt årsskiftet 07, typ...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ulrikaj: hoppas natten gick bra trots stor kräkning.

Susanne* Malte har själv förlagt nattmålet runt 03.00. När han hade gjort det i några dagar bestämde vi att om han vaknar före 03 så vagnar vi. Har behövts någon/några gånger. Han har alltid somnat om relativt omgående. Nu verkar han vara i en ökningsfas så vi hoppas bara på det bästa nattetid, men sedan skulle det vara trevligt om han kunde förlänga lite till....Funderar på alternativet att ge mat i sömnen 22.00 och sedan ingen mat före 06.00. Då får man mer sammanhängande natt själv också....Nästa steg blir att plocka bort 22.00 målet vid fyra månader ( dvs hoppa över 10-timmars natten)

Jag gav också mat i sömnen igår ( kl 22.00) Sedan vaknade han 01.00, men somnade om, 02.00 och somnade om. Vaknade sedan sin "vanliga tid" 03.00 då jag tog upp honom. Det är TUR att man är så trött på natten..jag ligger och hoppas att han ska somna om på egen hand när han vaknar före 03.00. På dagen hade jag säkert sprungit och dragit några drag i vagnen :shock: :roll: :roll:

Päivi: vill ha rapport på schemat :wink: Idag sov Malte heela första sovpasset utan ett pip :shock: händer typ aldrig- blir INTE klok på honom. Nu ska jag ändå dra ned till 1.5 eftersom han sover mkt bättre på sista passet om han har sovit en aning mindre på fm...På sista passet har han ibland en besvärlig skarv på 30 min och den infaller alltid om han har sovit två timmar eller med på sovpass 1 och 2.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D Måste berätta- idag har Malte vänt sig från mage till rygg- flera gånger :D Första gången på köksbordet när Vega åt lunch- och sedan ett par gånger på filten :D Vega var betydligt äldre (ca tre mån). Å andra sidan låg hon inte lika mycket på mage när hon var spädis...

Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

8) Heja Malte! Hugo, han var nio (9) månader när han vände sig åt något håll alls, fram tills dess låg han som ett mycket jovilaiskt pojkpaket där man la honom... :P

Schema: det går bra :!: Idag väckte jag henne 08.50 :lol: efter 45 min. Hon såg lite förvånad ut... :P

På eftermiddagen var hon mycket trött efter två-timmars sömnpasset. Funderar på om hon skulle behöva 2,5 där ändå... :?

Så som det ser ut nu:

06.30 - 08.00

08.00 - 08.45

08.45 - 10.15 (10.30)

10.30 - 11.15

11.15 - 12.45

12.45 - 14.45

14.45 - 17.00

17.00 - 17.45

17.45 - 19.30

Det konstiga är att det känns inte alls snuttigt som jag trodde. :shock:

Jag har idag värmt upp 150 ml portioner mellan sömnvarven, och hon har ätit bra - jag resonerar som så, att det är lättare att värma två 150 ml omgångar av försk ersättning än hålla på att omvärma en 240 ml portion, med 45 min. sömn emellan... Tycks funka bra. :idea:

Igår natt sov hon till 03.15 prick, med lite vagning vid 02.30, cirka.

Jag hade gått upp första gången vid 01.00 -övertygad om att klockan var 03.00 :lol: , hon sov oroligt i vagnen, och det var det som hade väckt mig. :roll: Däremot var det inga problem att vända i köket och orientera tillbaka till sängen - hon sov rakt igenom hela min hallpromenad, även om jag drog vagnen efter mig... :lol:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ojdå, Linda, Malte kanske väntar smått efter sig snart :lol: :wink: Min mamma säger alltid så, när någon liten har brått - och på mina barn har det stämt! Och Frida tar det väldigt lugnt, visar inga tendenser alls på att vilja vända sig, så jag känner mig lugn där :wink:
Päivi, jag blev lite snurrig på ditt schema 8) det står inte vad som är sova-vaken, är så bekväm så jag orkar inte fundera ut det heller... Skönt att du trivs med det i alla fall :!:
Själv håller jag på å vagnar skruttan, vi somnade hon och jag i soffan förut när de andra var ute... Frida på min mage - sååå mysigt :heart: Men istället blev det lite sent nu i kväll... nåja, de är små så liten stund, så ibland måste man bara stanna upp och njuuuuta också, och ligga och snusa på det där fjuniga lilla huvudet :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Linda:Men oj ..här gick det undan :lol: Det verkar vara en kvick liten kille.Vad är han, 8veckor.Hälsa lilla Malte från oss.
Jo, tack.Natten gick bra.Jag matade henne i sömnen och hon slukade 100 ml rätt upp och ner.Jag vågade inte ge mera oom hon skulle börja kräkas.Sen vaknade hon 03 för en nattmatning.Jag undrar om hon är i en ökningsfas(9veckor?) för i natt slukade hon 160 ml på 10 minuter och inte en enda droppe kom upp :) .Hon vaknade redan 02, men sov sedan ända tills vi väcke 06 då vi gjorde morgon.Nu på morgonen fick jag i henne 200 ml mot annars på morgonpasset 160ml.Eller oxå är det för hon kräks upp mat i 3dagar.Igår kräktes hon ingenting..phuuu...vad skönt.Får se hur det går idag :? Jag hadde henne i nästan sittande ställning och följde sen mias råd att ta det lite lungt efter maten, tack mia.
Mia:vilken mys,pys stund ni verkat ha, du och frida.
Igår när jag plockade ut lite urväxta kläder från Jacob hittade jag hans snuttetrasa bland alla kläder.Jag fick faktiskt en tår i ögat för snuttetrasan har betytt så mycket jör honom och nu är det helt bortglömd.Han börjar bli stor min älsklingskille.Jag tog trasan och ska spara den.Den tänker jag inte göra mej av med.Därför är det så viktigt mia att göra som du att bara stanna upp och mysa och verkligen ta till vara på tiden dom är så här små.Jag försöker verkligen göra som du och stanna upp mera.

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Linda:Men oj ..här gick det undan :lol: Det verkar vara en kvick liten kille.Vad är han, 8veckor.Hälsa lilla Malte från oss.
Jo, tack.Natten gick bra.Jag matade henne i sömnen och hon slukade 100 ml rätt upp och ner.Jag vågade inte ge mera oom hon skulle börja kräkas.Sen vaknade hon 03 för en nattmatning.Jag undrar om hon är i en ökningsfas(9veckor?) för i natt slukade hon 160 ml på 10 minuter och inte en enda droppe kom upp :) .Hon vaknade redan 02, men sov sedan ända tills vi väcke 06 då vi gjorde morgon.Nu på morgonen fick jag i henne 200 ml mot annars på morgonpasset 160ml.Eller oxå är det för hon kräks upp mat i 3dagar.Igår kräktes hon ingenting..phuuu...vad skönt.Får se hur det går idag :? Jag hadde henne i nästan sittande ställning och följde sen mias råd att ta det lite lungt efter maten, tack mia.
Mia:vilken mys,pys stund ni verkat ha, du och frida.
Igår när jag plockade ut lite urväxta kläder från Jacob hittade jag hans snuttetrasa bland alla kläder.Jag fick faktiskt en tår i ögat för snuttetrasan har betytt så mycket jör honom och nu är det helt bortglömd.Han börjar bli stor min älsklingskille.Jag tog trasan och ska spara den.Den tänker jag inte göra mej av med.Därför är det så viktigt mia att göra som du att bara stanna upp och mysa och verkligen ta till vara på tiden dom är så här små.Jag försöker verkligen göra som du och stanna upp mera.

Kram ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ups,,det blev en dublett där..sorry :oops:
En fråga?
Ni som flaskmatar:hur mycket får ni i era små älsklingar /dygn ca?Jag får i Liw ca 1,1liter.Är det för lite tror ni?(hon är 9veckor, 10på måndag)
ulrika
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:evil: blä, nu behöver jag lite råd....I två dagar har Malte tuttat ordentligt på brösten, antagligen ökningsfasen. Idag vill han knappt äta. Tar omgång ett relativt fint, men skriker sedan och spänner sig som i en båge så fort jag lägger till. Imorse åt han en minikort stund, släppte bröstet och gallskrek :shock: Jag tog upp honom efter 45 min på första luren ( i den berömda skarven) Han åt ganska bra, men ingen påfyllning, uppe 1.5 och sov 2.5 då jag väckte. Nu har han bara ätit yttepyttelite. Han är ganska kinkig, men vill inte äta....

Är lite orolig över att vi använt flaskan för mkt för tidigt...Igår åt han t ex ledigt 180 ml på sista målet + nattslurk, och var supernöjd...

:?: Hur löser jag detta bäst :?: Vara ihärdig med brösten och hoppa över flaskan några dagar :?: Ser ingen prestige i att amma, men det är ju sååå bekvämt, vill därför helst fortsätta med det så länge det går....

Vet att ni är många flaskmatare här- är det tex sådant här krångel som har fått er att byta till flaska. Ja Päivis historia kan jag, men ni andra :?:

Linda
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Linda:Liw fick ersättning redan på BB.Hon "torrsög" brösten andra dygnet så det gjorde fruktansvärt ont.hon var ju bara hungrig och ville ha mat som inte fanns.Sen kom brösten igång lite mer hemma och så länge sambon var hemma dom första två veckorna gick allt bra med amningen.Sen tredje veckan gjorde han rivstart och var borta i piteå hela den veckan.Mjölken sinade ganska snabbt kan jag säga och jag slutade amma helt när hon var 4veckor .All stress jag kände att jag var otillräcklig jämte Jacob och sedan har vi en hund som behöver komma ut gjorde att mjölken tog slut helt enkelt.Jag försökte pumpa ut på kvällarna men kände att jag inte orkade hålla på.Hon fick i sig råmjölken iallafall som jag tror är bra.Sen själva amningen mot allergier och astma tror jag inte på.Jacob är flaskmatad sen han var 8veckor och han är den enda av 9kusiner på pappas sida som varken har astma eller allergi.Farmor har både astma,pälsdjursallergiker,matallergiker mm och det känns skönt att Jacob klarat sig då vi har två långhåriga birmor och en stor hårig leonberger.Man får hålla tummarna att även Liw klarar sig.
Vore jag du Linda skulle jag eventuellt vara lite sparsam med flaskan ett tag.Jag tror han har insett att det kommer mera i flaskan för så där betedde sig Liw när jag började med flaska till henne.Sen tog intresset för brösten slut.
Kram ulrika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag vet att du kan min historia, men kommer ändå med en liten fundering:

om du nu skulle byta tillbaka till första nappen - ettan - istället för tvåmåndersnappen, så att det blir lite jobbigare med flaska - vad händer då? :roll:

Kanske behöver lilla magen vila lite mera också - hur orimligt den än låter - mellan omgångarna? Så att han är hungrig på riktigt när brösten erbjuds? Kan du handmjölka i förväg så att han slipper "vänta" ens tio sekunder på maten?

Har du provat att tippa flaskan lite ibland, så att han "torrsuger" "tomsuger" lite mellan mjölkomgångarna? Dvs imitera med flaskan bröstens sätt att ge mjölk..? :roll:

Lycka till!
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

ps. Det jag menade med mitt senaste inlägg var att man naturligtvis ska amma om man både kan och att det känns rätt.
Jag såg att det kunde kanske misstolkas.Det är ju sådan hysteri kring detta med amningen.Och fungerar det inte som i mitt afall så finns det ju på affärn.Men det finns så många som tittar snett när man tar fram ersättning och en flaska.
Det är nog en god ide Päivi kommer med tror jag att minska hålet så han får kämpa på lite.Och du som både vill och kan amma tycker jag absolut att du ska fortätta med det.
Kram
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

ulrikaj:tack för din historia. Det är precis det jag är rädd för, att flaskan har blivit MER intressant än brösten. Har också känt en viss stress här hemma med att få ihop matning/storasysters behov. I början låg Malte och åt i stort sett hela tiden. Inte mycket tid över till annat då. Är själv flaskmatad från ca 2 mån ålder, har inga allrgier, så det är jag inte så orolig för..

Päivi: vi använder nappstorlek nr 1 fortfarande, just för att det ska vara lite "jobb". Idag har han ätit
6.00
8.10
12.00
Det är nästan 4 timmar mellan 8-12, menar du att det ska vara ännu längre tid mellan målen :roll: :?: Bra tips om att "torrsuga" med flaskan ibland...

Nu sover han efter 1.45 vakentid och ca 5 min ätande från ett bröst... :shock: så lite har han aldrig ätit förut :shock: :shock:

Är ovillig att ge flaska ikväll, får se hur resten av dagen utvecklar sig...hmm natten lär inte bli så rolig med detta minimala matintag... ](*,)

Linda
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, för böveln, Linda, om du redan har fyra timmar mellan målen så kan vi skrota det rådet! :shock:

Jag misstänkte att du hade ettans napp kvar, men ville dubbelkolla... :roll:

Jaaa-a du... då återstår nog det där med att tippa flaskan, alt. bara ge ersättning med kopp/sked - eller vänta, 180 ml? :shock: Hhhmmmm... 8-[

Alternativt skrotar du flaskan för ökningsperioden, och ställer in dig på att amma fler gånger även på natten :?: Pumpa ur mellan omgångarna, går det? Då signalerar du ju också för brösten att det är dags att öka konsmtionen...

Håller tummarna för dig! [-o<
Lua

Inlägg av Lua »

Linda: Jag har förminskat tuttarna eftersom de var GIGANTISKA :roll: , och alltför många mjölkkörtlar fick sätta livet till. Jag fick beskedet att det kanske skulle gå att amma ändå så jag har provat med alla tre men bara haft några få droppar. Hoppas verkligen att du får ordning på amningen! Det där att du känner dig lite stressad låter obra... Kan du få avlastning i helgen så att du kan amma som en galning, kanske?

Vi har då tillbringat natten på lassarettet med Isak! :shock: I går morse fick han feber och igår på kvällen ringde jag distriktssköterskan här på vårdcentralen för att fråga om hon tyckte att jag skulle ge febernedsättande eller inte. Men eftersom han har sitt lilla hjärtfel så ville hon inte ge något råd utan bad oss ringa till lasarettet. Där tordes inte ens läkaren säga något utan vi fick prata med en barnläkare, som sa att vi skulle komma in akut eftersom han nog behövde antibiotika intravenöst!!

Vi åkte iväg och var framme vid 21. Barnläkaren kollade lite på honom och bestämde att han skulle läggas in! Jag var så förvånad. Hon sa att vissa typer av bakterier kan sätta sig på hjärtat och därför var det jätteviktigt att sätta in antibiotika snabbt. Stackars lille trollet mitt! De stack honom i handen och lät honom inte sova fast klockan var låååångt efter sängdags. De tog prover och gav honom antibiotika i nålen i handen. Han fick sova i en spjälsäng av metall - den såg ut som något skräckföremål från ett rumänskt barnhem - och dessutom på RYGG! Inte roligt alls, men klockan 02.30 när allt var klart så skulle han ha sovit på huvudet inne i en garderob :sleep: ! På morgonen fick han en ny dos antibiotika och vi fick träffa en läkare som sa att vi skulle få fara hem. :? Proverna visade inte på någon bakterie så förmodligen har han en vanlig virusinfektion. Vilken lättnad!

När jag stod och tittade på honom i natt där han låg i sin skräcksäng så tänkte jag på er, kära vänner. :heart: Vi njuter väl tillräckligt av våra små?! Vi låter väl inte standardmodellen bli prestige utan den hjälp och vägledning som den ska vara?! Vi snusar väl ordentligt på fjuniga huvuden och pussar ömt på diverse små näsor?! Och vi ser väl till att älska de smås syskon och pappor också?

Han är så god, våran Isak. :heart: Han ler mjukt mot alla som vill prata med honom. Men han skrämde oss inatt - hugaligen!

Kram från Lua. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Ojojoj :shock: vilken hemsk natt - vilken TUR att allt var bra :!:
Jo, Lua, du har så rätt, nog ska man ta sig tid att njuta av barnen, när de blir sjuka så inser man verkligen vilken gåva de är, och hur fort livet kan förändras...
Pussa lilla goa Isak på lilla fjuniga huvudet, och ta hand om varandra, alla :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"