ensamlek för sömntuta, 5 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Fd Medlem

ensamlek för sömntuta, 5 mån

Inlägg av Fd Medlem »

Ensamleken är en utmaning här hemma. Jag pyntar i ordning i spjälsängen efter frukosten och låter Hugo 5 månader banka och slamra med sina fina grejer. Problemet är att han är en riktig liten sömntjuv och fast jag har matat, bytt och skrattat upp honom i ordentligt vakenhet, så händer det titt som tätt att man kikar in i hans lilla holk och hittar en skönt snarkande gosse, lutande mot en kudde...
Vad gör man här :?: Jag är rädd att det blir problem med resten av schemat på sikt (inga sådana problem ännu, han snor åt sig en liten lur i tid och otid, även i vagn och bil).

Schemat ser ut så här:
7.00 God morgon. Frukost (ammar) och ensamlek ca 7.30-8.15
9-11 sova
11-13 Lunch (grönsakspuré+pasta/ris/potatis+frukt
13-14.30 Sova (här skulle han gärna vilja sova längre...)
15 ammar
17-17.45 Sova
19 kvällsmat (gröt + frukt)
20 Godnatt
:arrow: (Sömn totalt 15h 15 min)

Leker han däremot på filten håller han sig vaken.

Han är en i övrigt pigg och glad skit, sover gott enligt schema, men verkar alltså vilja ha lite mera sömn...

:?: Vad säger ni, riskerar jag schemat och sömnrytmen med hans tjyvlurar? Filten istället för sängen så att han håller sig vaken? Mer schemalagd sömn? Andra tips?

Ulrlika
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du har ett litet murmeldjur. Grattis :!: Jag menar - det underlättar onekligen livet ibland... 8)

Så bekymra dig inte. Ensamleken är hans. Se till att det finns verkligt intressanta saker men stör honom inte sedan. (Fast du kan ju alltid ta bort kudden :!: Vad har den där att göra :?: ) Odla magläget så fort han är vaken och "uppe" annars. Håll tiderna. Tjyvlurar han så bryt efter exakt 5 minuter (utom alltså under ensamleken, då han ska få vara i fred). Det påverkar inte schemat.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Tack snälla! Jag har ju snappat upp att man inte ska leta efter problemen där de inte finns, men man är så matad med omgivningens "VÄNTA DU BAAAARA!!!" (som man får höra så fort man säger att man har en pjatt som sover och är glad och pigg däremellan) och försöker därför förekomma alla eventuella.
Jag plockar bort kudden (som han har fått, eftersom han verkar gilla att ensamleka i sittande, men är lite svajig än så länge och lutar sig bakåt när han blir trött i ryggen). :oops:
Problemet med magläget under ensamleken i sängen är att, ja... han tror att han ska sova då :lol: Kikar man in så ligger han där allt som oftast och tuggar på tummen och sussar gott...
Magen har därför varit reserverad för lek på filt och sömn, hitills, men han hälsar tacksamt:
"Tackar Anna, jag trivs ju bäst på lilla magen!"
Ulrika
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"