Redan efter en vecka har han känts "utåtvänd" mot omvärlden och har hela tiden hållit ögonkontakt när man pratar med honom. Nu är det förstås en väldigt stor skillnad för oss med våra pojkar (och jag vet att man inte ska jämföra...
Jag har haft ambitionen att mata vid första pipet som sig bör men vi hamnade helt snett med det. Det blev en väldig massa småätande och snuttande och det visade sig att han inte var hungrig alltid. Jag har därför börjat styra upp honom lite mer, är det fel? Märker ingen överlevnadsångest att tala om och därför tror jag att jag kan göra det....?
Nu arbetar vi med standardmodellen och det går skapligt på dagtid med vissa funderingar.
Nätterna funkar bra med 3-3,5 timme mellan målen (oftast 00.30 och 03.30) men sen blir det lite snuttigt framåt morgonen mellan 6-8. Han äter raskt och bra inom 20 min på natten och somnar själv om bara rapen kommit som den ska (varit lite si och så med det ett tag och då har han vaknat efter 15 min).
1-2 bakslag på standardmodellen blir det dock per dag och det jag känner mig osäker på är hur länge en spädis verkligen kan/bör vara vaken i ett sträck?
Ex. från idag då bakslaget kom vid lunch:
Åt och somnade vid 9 och sov i 2 timmar för att sedan äta igen. Det var ju fin timing!
La honom i vagnen och vagnade. Sov i 5 minuter men vaknade sedan och låg sedan lugn i ca 30 min (klarvaken!) då han blev ledsen. Vagnade igen men eftersom han lät som om han kunde vara lite hungrig så tänkte jag att det var bäst att se om det gick ned några droppar till. Det gjorde det...fast egentligen nog inte för han kräktes en jättekaskad
Alltså, nu var han vaken mellan 11-14 och det blev liksom inget bra mål innan han sov... Matning 11.00, 12.30 och 13.30, det kändes som om jag ammade i tre timmar
Hur hade jag kunnat göra istället?
Är det inte länge att vara vaken 3 timmar när man är 2 veckor gammal?
Det är ytterst sällan som han "smäller av" i famnen efter ett mål trots att han trugas till max. Så är han bara på natten. Vet ju att det står i Bb att det inte är mycket lönt att lägga en nyfödd innan den sover men här är det inte så lätt. Han kommer bättre till ro med lite vagning. Risk för dålig vana? Trodde inte att man behövde vagna under smekmånaden.
Vi jobbar förstås på med standardmodellen men hur ska jag tänka kring de här långa vakenpassen som ställer allt på ända?
Visst är det ok att avbryta snuttande? Avbryter aldrig måltiderna annars men snutt känns som onödigt slitage på brösten.
Kan man införa schema tidigare än 2 månader?
(Jag lääängtar efter schema