Är Viktor äldre än vad han är?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Mindy

Är Viktor äldre än vad han är?

Inlägg av Mindy »

:roll: Skum fråga möjligen...men denna lilla man var ju överburen 2,5 veckor och det är min bestämda känsla att han upplevs som äldre än vad han är. Någon som känner till om det "kan" vara så? :D
Redan efter en vecka har han känts "utåtvänd" mot omvärlden och har hela tiden hållit ögonkontakt när man pratar med honom. Nu är det förstås en väldigt stor skillnad för oss med våra pojkar (och jag vet att man inte ska jämföra... :wink: ), 2 månader (!) rättare sagt eftersom vår förra son föddes 5 v tidigt.

Jag har haft ambitionen att mata vid första pipet som sig bör men vi hamnade helt snett med det. Det blev en väldig massa småätande och snuttande och det visade sig att han inte var hungrig alltid. Jag har därför börjat styra upp honom lite mer, är det fel? Märker ingen överlevnadsångest att tala om och därför tror jag att jag kan göra det....?

Nu arbetar vi med standardmodellen och det går skapligt på dagtid med vissa funderingar. :?
Nätterna funkar bra med 3-3,5 timme mellan målen (oftast 00.30 och 03.30) men sen blir det lite snuttigt framåt morgonen mellan 6-8. Han äter raskt och bra inom 20 min på natten och somnar själv om bara rapen kommit som den ska (varit lite si och så med det ett tag och då har han vaknat efter 15 min).

1-2 bakslag på standardmodellen blir det dock per dag och det jag känner mig osäker på är hur länge en spädis verkligen kan/bör vara vaken i ett sträck?
Ex. från idag då bakslaget kom vid lunch:
Åt och somnade vid 9 och sov i 2 timmar för att sedan äta igen. Det var ju fin timing! :D Åt kl 11 och sedan tyckte jag att han började visa lite trötthetstecken vid 12.30 så jag gav en insomningsslurk och väntade att han skulle däcka i famnen. Inga tecken på det men gnällig och jag upplevde honom trött. Ville inte ha mer från bröstet.
La honom i vagnen och vagnade. Sov i 5 minuter men vaknade sedan och låg sedan lugn i ca 30 min (klarvaken!) då han blev ledsen. Vagnade igen men eftersom han lät som om han kunde vara lite hungrig så tänkte jag att det var bäst att se om det gick ned några droppar till. Det gjorde det...fast egentligen nog inte för han kräktes en jättekaskad :roll: så det var nog fullt.
:arrow: Klädbyte, blöjbyte med klarvaken kille (och nöjd) så vi pratade en stund till dess att han blev less så fick han en slurk till och sedan la jag honom i vagnen igen för att sova ute 14.00. Vagnade lite och sedan låg han nog och skruvade på sig 15 min (inte missnöjd) innan han somnade.

Alltså, nu var han vaken mellan 11-14 och det blev liksom inget bra mål innan han sov... Matning 11.00, 12.30 och 13.30, det kändes som om jag ammade i tre timmar :roll: och ändå så har det ju liksom gått läänge sedan målet påbörjades vilket troligen minskar möjligheterna till lång sovlur.
Hur hade jag kunnat göra istället? :idea:
Är det inte länge att vara vaken 3 timmar när man är 2 veckor gammal? :? Ungefär samma procedur inklusive kaskadkräkning vid trugning hände igår kväll. Då blev badet som var tänkt efter ett sovpass tidigarelagt och efter påfyllning så sov han från 21.00-00.30, trots att jag trodde att kräkningen skulle ställa till det. :shock: :lol:

Det är ytterst sällan som han "smäller av" i famnen efter ett mål trots att han trugas till max. Så är han bara på natten. Vet ju att det står i Bb att det inte är mycket lönt att lägga en nyfödd innan den sover men här är det inte så lätt. Han kommer bättre till ro med lite vagning. Risk för dålig vana? Trodde inte att man behövde vagna under smekmånaden. :roll: :wink:

Vi jobbar förstås på med standardmodellen men hur ska jag tänka kring de här långa vakenpassen som ställer allt på ända?

Visst är det ok att avbryta snuttande? Avbryter aldrig måltiderna annars men snutt känns som onödigt slitage på brösten.

Kan man införa schema tidigare än 2 månader?
(Jag lääängtar efter schema :!: :lol: Fattar inte HUR folk klarar av livet utan schema :roll: :wink: Hur kul kan det vara?)
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
carin73

Inlägg av carin73 »

Hej Mindy

Har inte svar på dina frågor men kände direkt ett jag vill inflika att även vi (född 40+0 :lol:) har svårt att följa standardmodellen emellanåt. Rutinmänniska som jag är (längtar också efter schema... :roll:) tyckte jag lyckligt att stdrdmodellen började sitta fint. Till skillnad mot dig har jag mycket svårt att hålla lillen vaken i 1,5 timme. Efter 1 tim 20 min krävs allehanda knep och matning och då är det inte tal om slurk för då somnas det direkt. Äter mest då han vaknar och sedan en rejäl påfyllningsslurk efter exakt 1 tim (då gnälls det). Om jag ger alla 4 slurkarna enl modellen har han somnat för länge sedan.

Igår gjorde vi en utflykt och jag timade allt perfekt tyckte jag. Vi skulle åka när han sovit en timme, han skulle vara vaken på plats 1,5 timme för att sedan sova inför hemfärden. Bara 30 min resa till en utställning för storebo men ändå. Lillen tänkte något helt annat och när jag gett honom en rejäl slurk i sömnen på utställningen somnade han igen och var omöjlig att väcka. Resultat: sov 4 timmar. :shock:

Idag å andra sidan var han vaken 2 tim för första gången och vaknade sedan pigg och alert efter bara 1 tim 15 min. Vad gör man? Hakar på modellen så fort det går igen antar jag.

Är väldigt glad åt att han är sömntuta på natten också. Äter ungefär var 3:e timme och mycket men snabbt. Tjugo min är inget problem om det inte är bajs, nedkräkning o s v.

Hoppas du får kloka svar snart, jag väntar! :wink:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tack Carin :D Jo, det är väl bara att haka på igen när det går.

3 timmar var naturligtvis för mycket vakentid. :roll: Igår kväll gjorde det ju inte så mycket då det förskjöts fram till nattningen men nu sov han till 16 (bra det, ett steg i rätt riktning) för att äta och sedan inte gå att väcka.

Ryggläge i soffan, blöjbyte, rap, you name it. Medvetslös... :wink:
15 min har han varit vaken sedan kl 16 nu..., det lyckades min man med men efter påfyllningsslurken så blev det gonatt igen.
Jaja, den som lever får se.
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
carin73

Inlägg av carin73 »

Järnvägar Mindy - jag grejar inte det här! Hunger/tröttgnäll efter bara 1 timme det senaste dygnet. Äter 5 min och är sedan medvetslös igen. Och snart förväntas han vara vaken i 2 :shock: timmar?!

Tänker "inte paket, inte paket" och försöker placera honom på diverse ställen med mig, nära mig, men en stund är inte mer än 2 min för herrn. Så visst blir det mycket bära av. Mannen får inte många stunder att gosa med lillen om man så säger. :cry:

Det har hänt att jag gett upp och lagt honom, men då har han vaknat till efter 10 min och hållit sig vaken en stund till... :?:

Och en sak till - dessa vrål i samband med rapen, mest nattetid känns jobbiga. Han skjuter i från med benen mot mitt lår, böjer sig som en pilbåge, grimaserar och bara skriker i 2-3 sek, sedan lugn. Det blir nog Apoteket och Minifom bara för att testa.

Måste bara skriva av mig... :D Och ingen har bra svar på dina frågor. :?: :wink:

Varma hälsningar
Carin
Tre härliga söner 2003, 2006 och 2010. Sover som grisar tack vare kur resp standardmodellen.
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Ja, vi skulle ha haft något mittemellan våra två... :wink:
Här tror jag att problemet är att Viktor smackar upp tungan i gommen, förlorar vacuumet i munnen och får ned luft vid amningen. Han har jättefint tag sett utifrån, mkt bröst i munnen så jag vet inte vad jag ska göra. :cry: Vårtan kommer ut rund och fin men VARFÖR smackar han upp tungan ungefär vart tredje sug....? :? Upplevde samma sak några månader (!) med vår förra. Kan inte stoppa in bröstet längre för då får han kväljningar. Har provat att ligga ned och amma och olika andra ställningar men inget hjälper. :(

Jag riktigt hör och känner hur det glunkar ned luft och sedan kvider han och släpper bröstet och det märks att han är försiktig nästa gång han börjar suga. Tror att det är det här som stör vår sömn. Dels kanske han inte blir riktigt proppfull för att han gruvar sig och ledsnar och dels får han en massa luft som gör ont i magen. Det är som sagt sällan han blir riktigt utslagen efter matningen men förmiddagspasset sov han 2 timmar med bara ett besked mitt i. :D (Efter att ha varit vaken 2,5....)
Idag har jag t o m provat att pumpa ur och ge i Dr Browns flaska. Då gick det mycket bättre under själva matningen men han fick ont efteråt ändå. Gör ungefär som din, det är med milt våld jag får räta ut benen vid rapningen vilket ibland kan hjälpa att lossa rapen.
Idag har han rapat jättebra men det verkar ändå göra ont efter matningen. Nu vacklar jag i det här med flaskan, det är ju minst sagt lindrigt att amma som vanligt. Rätt temperatur och snabb servering. :D

Hur går det med storebror då? Här går det fantastiskt bra för HONOM, men JAG känner att jag inte har någon tid över till Simon. :cry: Känns som om jag sitter med Viktor hela tiden mer eller mindre. Jag är jätteglad att Simon uppträder så självklart. Tur att pappa har semester. Det är bara att hoppas att vi närmat oss ett schema till dess att vi blir ensamma på dagarna igen.
carin73

Inlägg av carin73 »

Tack med storebo går det rätt bra. Han är oerhört öm och gosig med lillebo. Något mindre öm med mig och pappa dock. Trotset har gjort intåg rejält sedan lillebo kom plus att det kanske märks och upplevs mer nu när vi alla är hemma på semester. Pappa är inte riktigt lika AW-påläst så ofta ger jag instruktioner till pappsen mitt i trotsutbrottet. :? Vet inte hur det upplevs av storebo. Pappa läser mest på vagning och buffning med stort intresse just nu. Pappa har ett enormt (större än jag) tålamod vilket jag beundrar, men ibland fintar storebo pappa ändå med att vilja ändra på rutiner som funkat i 3 år... :twisted: :roll:

Tillbaka till våra små. Antar att du också provar att lägga honom desto mer i magläge under vakenperioden för att s a s jobba ut luften. Tyvärr pruttar inte min lille mer för det. Men stark i nacken blir han.

Har också märkt ett annorlunda sugtag nu den senaste veckan. Det låter på ett annat sätt och munnen verkar vara lite öppen för det smackar, som du beskriver.

Vi kör på så får vi se vad som händer. Väntar med glädje in 2-timmars vakenpassen och den första "sova-över-nattslurken". :wink:

Igår kväll gav jag en nattslurk i sömnen 22.30 (lades 20.30). Han åt rejält men vaknade ändå kl 23.30 !! (och vidare 03.30 och 05 någonting).

Varma hälsningar
Carin
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej!

Som mamma till en liten magknipskille som fortfarande behöver rapa för att må bra kan jag tipsa om kombinationen Miniform, magmassage, massor av mat och magläge. Det funkade för vår kille, men allt behövdes, bara en sak funkade inte bra nog.

Sonen somnade dock inte under maten då han var så underviktig att hans prioriteringar var tydliga - mat innan sömn! Men annars funkade det att massera händer och fötter under amningen för att stimmulera sugreflexen och hindra sömnen (lite).
Taget vid amning vet nog ni minst lika bra som jag, ni som har fått barn nummer två. :wink:

lycka till!
En goding till son född 0603 :heart:
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Jo Mindy, ett tips när det gäller tag och amning är att pröva med amningsnapp, om du inte redan gjort det? Jag har flera vänner som blivit hjälpta av den några veckor eller någon månad tills bebben fått kläm på rätta taget och hur tungan ska ligga. :thumbsup:

Vi hade köpt hem en för säkerhets skull men var ju kvar så länge på BB med experthjälp så på den fronten gick det som smort när vi väl var hemma.
En goding till son född 0603 :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Ok, tack! :D
Har bara fått för mig att det är jobbigt för dem att få ut maten genom en sån. :roll: Flera som jag känner har använt den och barnen har blivit utmattade och inte mätta. Men, det är ju säkerligen individuellt det med. :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Mindy - jag har missat lilla Skräpets ankomst - GRATTIS :lol: :lol: :lol: Nu är du tvåbarnsmamma och har två små syskon :lol: :lol: :lol: Jag är så glad och LYCKA TILL :heart:

Absolut ingenting hindrar att man inför schema med ordning och reda från allra första början. Standardmodellen med marginalkvart. Bara man har klart för sig att det kan uppstå lite strul här och där och inte tar så mycket extra för det (eller något extra alls) :!: Ingen brukar dö av att man tänker, någon gång: "Okej, passar det inte, så hitta på något bättre själv, vet jag :!: ", och faktiskt lägger ifrån sig barnet och drar efter andan några minuter.

Det får inte vara hur komplicerat som helst att amma, att sköta en liten månadsbebis, att införliva vederbörande i vardagsrutinen. Det är där de andra sjutton bebisarna kommer in i bilden och gör nytta :!: Åtminstone imaginärt.

Som jag skriver i Barnaboken ("Vad rätt var tänkt, det blev så fel") finns ingen liten bebis som orkar med att kullkasta allting, att bli tillvarons centrum, att vara den som "bestämmer" hur allting ska vara. Man får helt enkelt inte överkoncentrera sig på små barn, och särskilt inte på spädbarn. Det naturligaste av allt i denna värld för ett litet barn, likaväl som för små djurungar, är att se till att man får i sig mat tillräckligt för att överleva, helst också leva dvs må bra. Men som med allting annat kan det ta en stund innan man får korn på saker och ting går till. Ju mer vi komplicerar sådana enkla naturliga processer som att amma/sköta hygienen/hålla barnet varmt/bygga tak över huvudet/jaga bort vargen, desto oroligare blir barnet p g a sin medfödda, högst naturliga överlevnadsångest.

Ge lilla barnet vad det behöver. Och bjud in de andra sjutton :wink: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mindy

Inlägg av Mindy »

Nejdå, du har inte alls missat. :lol: :wink: Du har skrivit grattis och så fint i vår förlossningsberättelse. :D

Amningen kanske håller på att räta på sig lite, jag har hopp - idag. Inte känns det helt okomplicerat men jag ska skärpa mig! Vid de senaste tillfällena har jag haft nytta av den djup-långsamma andningen i profylaxen. :roll: :wink:
Jag har nog begåvats med en liten matkrånglare på tidigt stadium och eftersom ömma järngreppet får honom i panik och falsett så ligger jag ned och ammar för tillfället. Det går ganska bra och bäst på natten då han mer eller mindre äter sovandes.
Nåväl, jag ska bjuda in de 15 andra bebisarna och rycka upp mig. :roll:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, kära nån, jag har tänkt på dig så mycket :oops: :D därför att jag träffade dig :lol:

Låt inte amningen bli en prestigesak i vilket fall:!: Kom ihåg - små barn ska njutas - och njuta själva :D Gäller även små Skräp :wink:
Mindy

Inlägg av Mindy »

:heart:

Nu går det riktigt bra här! :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol:

Sedan måste han ju leva upp till sitt namn också :wink: Segraren :!:

Pussa på lilla segrarnäsan från mig :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"