Hur mycket vatten att dricka istället för amning?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Lena

Hur mycket vatten att dricka istället för amning?

Inlägg av Lena »

Hej alla goa människor!

Har helammat (med smakportioner) tills för några dagar sedan. Då införde vi en hel portion gröt med rivet päron till middag kl 18. Sen ammar jag som nattslurk kl ca 19.40 inför nattning kl 20. Det kändes som att det blev väldigt tätt att amma efter gröten och sedan vid nattslurken, så därför skippade jag helt enkelt amningen vid 18-målet.

I gröten finns 1 dl vatten samt vätskan från ett helt päron, men det räcker väl inte jämfört med den mängd vätska som hon fick i sig när jag istället enbart ammade vid 18-målet :?: Alltså har jag valt att ge lite kranvatten efter gröten istället för att hon ska få i sig mer vätska. Men hur vet man hur mycket vatten som är lagom att ge :?: Magen får ju inte bli för full av vatten med tanke på att man vill få ner en tillräcklig nattslurk också. :roll:

/Lena
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
kokos

Inlägg av kokos »

Vi ger också vatten till gröten nu, men han är sällan intresserad tyvärr. Är lite orolig också för att han inte får i sig tillräckligt med vätska. Men förmodligen dricker de vad de behöver om man erbjuder vattnet. Har ni problemet att ni tror att barnet dricker för mycket vatten? Det är tvärtemot oss i så fall.

Hoppas nån har ett bra svar på vad som är lagom!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag låter alltid Emil dricka så mycket vatten han vill och att amma någon timme efter har inte varit något problem hittills! :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej
de får oftast i den åldern tillräckligt med vätska genom maten. Men erbjud vatten direkt efter maten, då dricker de så mycket de behöver, dvs de dricker inte för att de är hungriga utan för att de är törstiga. Erbjud inte vatten innan maten för då dricker de sig mätta. Är blöjorna normala med kiss så får de ordentligt med vätska i sig. Om de däremot är ovanligt torra under en period så kan det vara värt att försöka ha mer vätska i maten eller ge extra vätska efter.

När det är varmt och sommar (vi var i värmen under julen) då erbjöd vi dricka lite hela tiden då jag bara ammar morgon och kväll, men vi erbjöd aldrig innan maten (hon äter alltid när hon vaknat).

Nu ger vi vatten att dricka efter lunchen och middagen, ammar nu bara på morgonen och det brukar räcka. Blöjorna är det bra kiss i. Vällingen innehåller ju mycket vätska också, om man ger det.

:D :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Lena

Inlägg av Lena »

För närvarande är mitt dilemma att tösen inte dricker särskilt mycket vatten efter gröten, samma som för dig alltså Kokos. Men hon är väldigt nyfiken på att dricka, såväl ur vanligt glas som ur pipmugg. Hon har av nån anledning alltid tittat fascinerat när vi dricker ur glas. Hennes teknik är dock inte den bästa än så länge :lol: , men när hon får kläm på det blir det nog en hel del drickande misstänker jag. Bra att veta att du Mia inte upplevt det som nåt problem.

Serverar ni vattnet ur pipmugg och har ni i så fall en sån modell som inte droppar när den vänds uppochner :?: Är det bättre med en traditionell pipmugg utan backventil (eller vad man ska kalla det) så att det rinner automatiskt ur de små hålen istället för att barnet måste suga ut vattnet :?: Spelar det nån roll :?:
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Lena
vi ger Vilma vatten i ett vanligt glas (dock plats), har inställningen att varför inte lära sig rätt på en gång (vet inte om det är rätt eller inte men det fungerar för oss) vi måste ju så klart hjälpa henne än så länge. På dagen om vi är ute så får hon vatten i nappflaskan därför att det är enklast när vi är på språng.
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Lena

Inlägg av Lena »

Hej Sara!

Missade ditt första inlägg när jag skrev mitt förra :) . Bra tips om att ha koll på kiss i blöjorna, det är ju nåt man ändå brukar notera av bara farten vid blöjbytena så det borde jag ju tänkt på som idé i detta sammanhang :idea: Håller dessutom med om att det känns naturligt att låta barnet lära sig dricka ur glas direkt. Tror jag kör vidare på det istället för pipmuggen.
mia75

Inlägg av mia75 »

Vi kör också med mugg och glas utan pip. Men när vi är ute har jag alltid med en flaska vatten med droppstopp som han själv kan ha i vagnen. :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"