Hysteri!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mikaela80

Hysteri!

Inlägg av Mikaela80 »

Sjunde natten med SHN-kuren. Vargtimmen 6-7 på morgonen har spökat lite, har ramsat och satt på musik då har han somnat om eller bara legat tyst till vi gör morgon 07.00.En gång har vi fått väcka honom :D Imorse hörde jag hur han började grymta, tystnade, grymtade osv. Jag ramsade inte förän jag märkte att det inte upphörde (fel!). Satte på musik, la tillrätta, ramsade glatt. Han hade hunnit bli hysteriskt arg, grät oavbrutet och hostade av hysteri. Han sover på rygg så jag har kännt att solfjädern inte riktigt funkar men jag provade iallfall, försökte få honom sovtung, hjälpte INTE! Jag vet att han inte får vara hysterisk, att verktygen finns men vad skulle vi ha gjort undrar jag?? Känns som om hans förtroende för oss som föräldrar bryts ner när han är hysterisk, :oops: kanske bara min överkänslighet som tror det...
Behöver pepp och råd!
Vi använde marginalkvarten och tog upp 06.45 när han tog luft mellan skriken.

Tacksam för svar!!
Mikaela80

Inlägg av Mikaela80 »

Tillägg!!
Ska kanske redovisa vårt schema. Vår son är alltså fyra månader lite drygt.
Morgon 07.00
lur 09.00-09.45
lur 11.45-14.00
lur 16.00-16.45
godnatt 20.00

Bör jag lägga 19.30 istället? Han kanske får för lite sömn totalt?
Mikaela80

Inlägg av Mikaela80 »

Ingen med något råd??
Snälla...Har läst på verktygen igen men känner ändå att jag står och stampar...
Någon med lust att svara?
MVH/Mikaela :roll:
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Hej!

Det gar ju jättebra, var stolt och glad! :D

Han ligger pa ryggen säger du... Varför lägger du inte honom pa magen istället??? Han kommer sova mycket bättre och du kan använda verktygen om han ligger pa mage. Som du själv skriver, solfjädra fungerade inte och buffa kan man ju inte heller en ryggsovare. Alltsa, gör det lätt för er och lägg honom pa mage!! :!:

Om han vaknar innan det är hans egentliga morgon sa ramsa glatt direkt när du hör honom, även om han är glad, för att berätta att det inte är dax att ga upp ännu. Vänta alltsa inte tills han blir ledsen! Det är ju mycket lättare för honom att somna om glad än när han hunnit bli ledsen :?

Lycka till,
Malin
Mikaela80

Inlägg av Mikaela80 »

Tack för svaret!

Felet var väl just att jag inte gav svar dirrekt utan han blev för arg och då är ju ramsan meningslös. Ska inte upprepas :!:
Jag funderar ändå på att lägga 19.30 istället... Han somnar utan problem 20.00 utan ett pip och han ska ju klara 12timmars natt. Vågade först inte tro att han skulle kunna sova så här länge som han faktiskt gör nu så vi kände att 11timmar var mycket men det kanske kan drygas ut till 11,5.

Hoppas alla ni där ute får en bra natt!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Hysteri!

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Jonatans mamma :D :wink:
Mikaela80 skrev:Han hade hunnit bli hysteriskt arg, grät oavbrutet och hostade av hysteri.
:D Måste gräla lite på dig. Var snäll och gödsla inte med begreppet hysteri. ("Hysteriskt arg" finns ö h t inte i sinnevärlden - den som är hysterisk är sannerligen inte arg.)

Hysteri är ett tillstånd ingen människa, varken liten eller stor, ska tillåtas hamna i någonsin. Det är fruktansvärda saker. En hysterisk liten unge antingen kräks eller svimmar eller båda delarna.

Och med "kräks" menar jag inte småkräk utan krampspyor, och med "svimmar" menar jag inte somnar utan tuppar av, förlorar medvetandet.

Enklare och bättre än att stämpla honom som hysterisk vore att lägga honom på mage, lägga tillrätta (se tillrättaläggandet i Verktygslådan) och lugnt gå ut med ramsan.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"