Studier - tips kring ekonomin?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
J och Å

Studier - tips kring ekonomin?

Inlägg av J och Å »

Nu har vi bestämt oss. Maken börjar studera till hösten. Synd bara att han missade anmälan till högskoleprovet. Vi får hoppas det går vägen ändå.

Nu till min undran. Det är ju en djungel med bidrag och lån man kan ta. Hittils har jag kommit fram till att detta har han rätt till:
Lån
bidrag
flerbarnstillägg(tror jag iallefall)
tilläggslån

sedan läste jag om rekryteringsbidrag, ngn som vet ngt om detta?

Med detta så borde det gå vägen. Jag kommer ju att vara hemma med barnen, på papperen iallefall.

Vi tar gärna emot tips och ideer för att dryga ut kassan?
åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
kabj

Högskoleprovet

Inlägg av kabj »

Hej!
Jag vet att det inte var detta du frågade om, men om din make vill göra högskoleprovet finns det möjlighet att göra detta. Detta i fall av återbud dock.
Är det aktuellt så kontakta vhs så leder dom er rätt...
J och Å

Inlägg av J och Å »

Kabj!

Han ringde och pratade med dem. Men de var helt bestämda. Nej det går inte, för det fanns inga platser kvar.

Men man kan alltså få ta en återbudsplats?
Vet du att detta har hänt tidigare?

Det vore så himla bra. För den utb. han helst vill gå är på distans med endast 10 platser. Och högskoleprovet har han gjort tidigare, dock mer än 5 år sen och han klarar det kanonbra. En annan skulle nog sitta som ett frågetecken, men inte han.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
kabj

Inlägg av kabj »

Japp,
jag gjorde det förra året... Det är förmodligen lättare om man bor i en stor stad (jag bor i gbg) eftersom det där finns mer platser och därmed fler återbud. Sen tror jag också det beror på vem man pratar med... Fortsätt ringa tycker jag. Till slut lyckas men hitta någon som faktiskt vill hjälpa till!
Lycka till!
J och Å

Inlägg av J och Å »

TAck för ditt tips. Maken tänker nu ringa och ringa tills det löser sig. Vi bor ju i mitten, så att resa en bit kan det ju vara värt eftersom det ökar på hans chanser avsevärt.

När fick du tag på din plats. Jag menar, var det typ samma dag?
J och Å

Inlägg av J och Å »

:D :D :D

Det lönar sig att ligga i. Om man nu kan säga att ett extra samtal är att ligga i. Maken ringde och förklarade situationen, med ett barn och två på väg, en distans utb. på orten som endast kommer att hållas en gång och alltså detta skulle vara hans enda chans.

Skam den som ger sig. Helt plötsligt fanns det rum, de skulle trycka in en extra bänk, och detta endast 2 mil hemifrån.

Så med detta kommer det med största sannolikhet bli studier i höst.

Tack för hjälpen
kabj

Inlägg av kabj »

Grattis!
Hoppas allt går vägen nu!
kabj

Högskoleprovet

Inlägg av kabj »

Hur gick det?! Väldigt nyfiken...
Gjorde det och rättade så fort jag blev klar, gick som jag hoppats!!!!!! Hoppas dim man också är nöjd och lycklig!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"