Kura tvillingar...
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Kura tvillingar...
Hej,
Första frågan, hur går skrattet till gonattet? Det skall vara SKOJ att lägga sig. Om du har negativa förväntningar och förväntar dig skrik, jag då är det som ett brev på posten.
Så skratt till gonatt minst MINST 10 min innan man lägger sig. Man skall vara glad och det är en förmån att få lägga sig och sova så gott.
Tänk själv, du är på stå-up komedi och skrattar, du får ont i magen, ont i kinderna nu orkar du verkligen inte skratta mer och ber om nåd. Den kvällen när du lägger dig så tänker du på den skojiga kvällen du haft och hur mycket du skrattat. Så skall barnen känna sig inför alla lurar och varje kvällsläggning.
Se det som frågor, inte någon form av tröstning. VAD är frågorna? Kan jag sova nu? MÅste jag inte få lite buff? Klarar jag detta?
Eller är de frusrerade själva att de inte somnar bums och måste klaga lite innan. VAD är skriket? Det gäller att våga lyssna och lyssna av ordentligt.
Har du läst denna som pepping?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=26347
Somliga behöver klaga av sig innan de somnar, andra snackar, det viktiga är att du ramsar så du själv nästan skrattar åt dig själv. Tänk LYCKLIGA tankar, det skall vara så äckligt roligt glatt att ramsa så det nästan är löjligt. Det är ju kul att sova, visst? Det är ditt jobb att övertyga om just det.
Små 4-5 mån är förträffliga vanemänniskor och snart har ni en underbar vana det är jag säker på.
har du provat att ta prommenad precis efter en lur när de vaknat? Sufletten nere och i skogen där man kan ligga och titta upp på träden?
Känns inte kuren rätt, DÅ avbryter man. Men anser man att kuren är rätt för en själv och ens barn ja då ser man också till att ro det i land tycker jag. Kuren är inget man "testar" eller "provar" det är något man genomför.
Många vittnar om att det tagit dem upp till en månad innan hela kuren sitter som en smäck med lurar och så. Så ta det lugt, vad är en månad mot att ha flera år med dålig sömn som många har? 8)
Första frågan, hur går skrattet till gonattet? Det skall vara SKOJ att lägga sig. Om du har negativa förväntningar och förväntar dig skrik, jag då är det som ett brev på posten.
Så skratt till gonatt minst MINST 10 min innan man lägger sig. Man skall vara glad och det är en förmån att få lägga sig och sova så gott.
Tänk själv, du är på stå-up komedi och skrattar, du får ont i magen, ont i kinderna nu orkar du verkligen inte skratta mer och ber om nåd. Den kvällen när du lägger dig så tänker du på den skojiga kvällen du haft och hur mycket du skrattat. Så skall barnen känna sig inför alla lurar och varje kvällsläggning.
Se det som frågor, inte någon form av tröstning. VAD är frågorna? Kan jag sova nu? MÅste jag inte få lite buff? Klarar jag detta?
Eller är de frusrerade själva att de inte somnar bums och måste klaga lite innan. VAD är skriket? Det gäller att våga lyssna och lyssna av ordentligt.
Har du läst denna som pepping?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=26347
Somliga behöver klaga av sig innan de somnar, andra snackar, det viktiga är att du ramsar så du själv nästan skrattar åt dig själv. Tänk LYCKLIGA tankar, det skall vara så äckligt roligt glatt att ramsa så det nästan är löjligt. Det är ju kul att sova, visst? Det är ditt jobb att övertyga om just det.
Små 4-5 mån är förträffliga vanemänniskor och snart har ni en underbar vana det är jag säker på.
har du provat att ta prommenad precis efter en lur när de vaknat? Sufletten nere och i skogen där man kan ligga och titta upp på träden?
Känns inte kuren rätt, DÅ avbryter man. Men anser man att kuren är rätt för en själv och ens barn ja då ser man också till att ro det i land tycker jag. Kuren är inget man "testar" eller "provar" det är något man genomför.
Många vittnar om att det tagit dem upp till en månad innan hela kuren sitter som en smäck med lurar och så. Så ta det lugt, vad är en månad mot att ha flera år med dålig sömn som många har? 8)
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Cottongrass
Hej! Jo, det här med skrattet går väl sådär. Ibland har de kul, ibland får man nöja sig med ett halvt leende. När de är jättetrötta är det svårt att få någon reaktion alls. :-/ Men det är en sådan sak vi helt klart kan jobba mer med.
Så man ska låta mer glad än saklig när man ramsar då? Note to self.
Kan säga att vi har använt buffning och de andra fysiska verktygen väldigt lite. I princip inte alls, de verkade inte gilla buffningen första natten, det kändes onaturligt och vi ville inte vänja dem vid det. Ramsa ramsa och bekräftelse är det som gäller här. Mycket svårt att tolka skriken, särskilt när självförtroendet dalar. Det låter mest som "åh nej, inte nu igen" och "varför kommer inte mamma och tar upp mig?!" i mina öron.
Det är tufft när man är mitt uppe i det, känner sig dum och isolerad. En månad, två månader...? Jag måste ladda om helt enkelt.
Så man ska låta mer glad än saklig när man ramsar då? Note to self.
Kan säga att vi har använt buffning och de andra fysiska verktygen väldigt lite. I princip inte alls, de verkade inte gilla buffningen första natten, det kändes onaturligt och vi ville inte vänja dem vid det. Ramsa ramsa och bekräftelse är det som gäller här. Mycket svårt att tolka skriken, särskilt när självförtroendet dalar. Det låter mest som "åh nej, inte nu igen" och "varför kommer inte mamma och tar upp mig?!" i mina öron.
Det är tufft när man är mitt uppe i det, känner sig dum och isolerad. En månad, två månader...? Jag måste ladda om helt enkelt.
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Alltså tonen är det man vill förmedla och när man lägger griniga barn så vill man vara ÄCKLIGT glad. TÄnk på någon rolig min de har eller något skoj med dem, de "ser" igenom allt!Cottongrass skrev:Så man ska låta mer glad än saklig när man ramsar då? Note to self.
Men då måste du ju ha förtroende i rösten och förmedla att detta går så strålande fint så. Inte bara sakligt, lägg dig typ. Visst? En diskussion vill vi ha, inte en entonig mamma eller pappa.Cottongrass skrev: Det låter mest som "åh nej, inte nu igen" och "varför kommer inte mamma och tar upp mig?!" i mina öron.
Du kan skippa bekräftelsen nu om du vill och baka ihop det hela.
Japp, det är jättetufft när man är uppe mitt i något och då gäller målmedvetenhet och tålamod. Det får liksom ta den tid det tar och skam den som ger sig. OM du hittar denna attityd kommer det gå över FORT kan jag lova.Cottongrass skrev:Det är tufft när man är mitt uppe i det, känner sig dum och isolerad. En månad, två månader...? Jag måste ladda om helt enkelt.
Men kommer du med mer frågor än du besvarar, ja då, DÅ tar det TIID.
[-X Typ frustration, men sov nu, var glad för en gångs skull, somna någon gång, jag orkar inte detta en gång till. Alla dessa tankar är bara att ändra på och bestämma dig att NU skall det gå!
Ni har ju haft det jättebra, ta fram den där känslan du hade de första dygnen, du behöver inte ladda om, bara vara motiverad.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Cottongrass
Hm, okej, intressant! Kan jag alltså baka ihop bekräftelsen med ramsan vid beskedet, även om de skriker?! Jag brukar få påminna någon eller ett par gånger med några minuters mellanrum (kanske 3-5 min). Jag veeet att det är en dialog och man kan inte säga rakt av hur ofta man ska ramsa men om det är helt bananas så säg till.
Idag har jag jobbat med skratten (dansat la macarena, hoppat omkring, kastat ungar i luften, tittut i spegeln osv.
) och en gladare ton. Här även installerat en bättre rullgardin så det blir mörkare!! Nu j**lar!
Jag har inte låtit dem märka av min osäkerhet. Jag har alltid kontroll på rösten och anpassar tonläget efter situationen (gör mitt bästa).
Idag har jag jobbat med skratten (dansat la macarena, hoppat omkring, kastat ungar i luften, tittut i spegeln osv.
Jag har inte låtit dem märka av min osäkerhet. Jag har alltid kontroll på rösten och anpassar tonläget efter situationen (gör mitt bästa).
du/ni jobbar på kanonbra!
Tänk så här när du ramsar ut: hög, glad och säger ton x3 avsluta med en utdragnare lite lugnare variant som bekräftelse! Som att du avbryter i deras protester lite..
good natt good natt och soooov så gott! (x3) och sen good natt good natt och soooov så gott (lite mjukare och långsammare!)
vad säger de? är de arga för att de inte kan somna? Då hjälper ingen ramsa, låta får man!
Är de ledsna och frågar ska jag verkligen sova nu? Är jag trygg?
Då svarar du med ramsa!
Jag tycker husljud är bäst! 8) tv, prat, disk vad du kan tänka dig! Det är lätt att det blir "tjat" oxå om man påminner i det oändliga... ungefär som
Vi kan inte sova!
Sov så gott!
men vi kan inte sova, kudden är knölig!
sov så gott!
Ja vi VET DET MEN....
Sov så gott!
typ... förstår du vad jag menar? 8) Så lyssna av! Reagera och låta får man, ramsan ska ge svar (trygghet och bekräftelse) på frågor, men den är inte en magisk trollformel som förvandlar barnet till en knäpptyst sovande bebis på en gång...
Jenny
Tänk så här när du ramsar ut: hög, glad och säger ton x3 avsluta med en utdragnare lite lugnare variant som bekräftelse! Som att du avbryter i deras protester lite..
good natt good natt och soooov så gott! (x3) och sen good natt good natt och soooov så gott (lite mjukare och långsammare!)
Jag säger lyssna! 8)Jag brukar få påminna någon eller ett par gånger med några minuters mellanrum (kanske 3-5 min). Jag veeet att det är en dialog och man kan inte säga rakt av hur ofta man ska ramsa men om det är helt bananas så säg till.
Är de ledsna och frågar ska jag verkligen sova nu? Är jag trygg?
Jag tycker husljud är bäst! 8) tv, prat, disk vad du kan tänka dig! Det är lätt att det blir "tjat" oxå om man påminner i det oändliga... ungefär som
Vi kan inte sova!
Sov så gott!
men vi kan inte sova, kudden är knölig!
sov så gott!
Ja vi VET DET MEN....
Sov så gott!
typ... förstår du vad jag menar? 8) Så lyssna av! Reagera och låta får man, ramsan ska ge svar (trygghet och bekräftelse) på frågor, men den är inte en magisk trollformel som förvandlar barnet till en knäpptyst sovande bebis på en gång...
Jenny
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Cottongrass
Väldigt bra svar, det tackar vi för.
Alla exempel som gör det hela mer tydligt är välkomna.
Undrar hur det blir i natt? Har två nyvaccinerade ungar vars dagsschema ballade ur lite mitt på dagen (dumma mamma o pappa!).
Grattis förresten Jenny/Manfred till bebisen som är på väg. Så roligt!
Undrar hur det blir i natt? Har två nyvaccinerade ungar vars dagsschema ballade ur lite mitt på dagen (dumma mamma o pappa!).
Grattis förresten Jenny/Manfred till bebisen som är på väg. Så roligt!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Alla reagerar olika på vaccination så ta det lugnt, förmedla lugn även om du inte känner just så. Tänk också på att vissa kan ha sviter efter en vaccination i veckor andra någon dag eler två. Alla reaktioner finns. 
Tor 2006
Tack!Grattis förresten Jenny/Manfred till bebisen som är på väg. Så roligt!
Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
Cottongrass
Det är verkligen ingen rak process det här. Nånting som har funkat kan plötsligt börja krångla, samtidigt som något annat tar fart. Idag kunde vi åka bil 20 min utan att barnen somnade vid fel tidpunkt (bara den ena såg vääääldigt trött ut men piggnade till och höll sig över en timme efter att vi kom fram). Det var ju bra! Läggningen ger dock fortfarande en hel del protester och den piggare av tjejerna brukar vakna för tidigt på den långa vilan igen. Men vi tragglar väl ett tag till. 
Förresten beställde jag en vårdtid igår och när jag sade att den första föreslagna tiden krockade med matning blev sjuksköterskan i luren alldeles konstig och frågade om barnet var sjukt. Hon hade aldrig hört talas om att man kan ha rutiner på 5-månaders bebisar, det hade minsann inte hennes tre barn haft!
Om rutiner är bra för sjuka barn (och tvillingar, höll hon med om) varför skulle då inte ALLA barn må bra av det?! Jag tror jag ska råka nämna när vi ses att de även sover hela nätter, då får hon väl spader!
Förresten beställde jag en vårdtid igår och när jag sade att den första föreslagna tiden krockade med matning blev sjuksköterskan i luren alldeles konstig och frågade om barnet var sjukt. Hon hade aldrig hört talas om att man kan ha rutiner på 5-månaders bebisar, det hade minsann inte hennes tre barn haft!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Ja, många brukar få spader.
Att äta och sova på någorlunda fasta tider gör ju de flesta människor, varför inte små vanebildande 5 mån?
8)
Att äta och sova på någorlunda fasta tider gör ju de flesta människor, varför inte små vanebildande 5 mån?
Tor 2006
-
mumintrollet
Ja det kan vara en slingrig väg men kom ihåg att alltid ha målet i sikte 
Sedan kommer det ju att komma det ena och det andra på vägen - tänder, sjukdomar, trotsfaser eller annan växtvärk. Det viktigaste är ändå det att ni har suveräna verktyg att ta till. Och ett konsekvent sätt att bemöta barnen med!
Även om det inte sovs på minuten där de "ska", försök att inte fästa dig för mycket på det som inte "funkar" så att säga. Du har gjort ett strålande arbete!!! =D> =D> =D>
Fortsätt bara så!
Ja BVC och alla världens tanter får väl ha sina höjda ögonbryn! Jag har ibland lekt med tanken att ta polaroidbilder på reaktioner eller banda in vissa kommentarer man får.. ett roligt häfte att bläddra i
Sedan kommer det ju att komma det ena och det andra på vägen - tänder, sjukdomar, trotsfaser eller annan växtvärk. Det viktigaste är ändå det att ni har suveräna verktyg att ta till. Och ett konsekvent sätt att bemöta barnen med!
Även om det inte sovs på minuten där de "ska", försök att inte fästa dig för mycket på det som inte "funkar" så att säga. Du har gjort ett strålande arbete!!! =D> =D> =D>
Fortsätt bara så!
Ja BVC och alla världens tanter får väl ha sina höjda ögonbryn! Jag har ibland lekt med tanken att ta polaroidbilder på reaktioner eller banda in vissa kommentarer man får.. ett roligt häfte att bläddra i
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Son född 24.9.2013. SM sedan start
-
Cottongrass
Nu händer det spännande saker! Igår och idag har dagsömnen funkat fint, jag har fått väcka dem på utsatt tid vid de flesta tillfällena. Jag tror de börjar fatta på allvar vad det är som händer och den värsta tröttheten har blåst över, så de håller sig vakna mellan vilorna (oftast - inte testat i vagn och bil).
Det jag har gjort är att ta fasta på era tips att skratta mera och dra ihop bekräftelsen med den vanliga ramsan. Jag kan tala om att det är ett sjå att få två trötta bebisar att fnissa i 10 minuter men man blir även glad själv.
Alldeles nyss när det var läggning var de dock på uruselt humör. Jag lyckades neutralisera det genom att ha båda i famnen (13 kg) och hoppa framför spegeln, men de blev ledsna direkt när jag lade ner dem. "Vad göra?" - jo jag ramsade glatt och efter tre minuter SOV de. =D> =D>
Det kommer säkert fler desperata tillfällen men nu känns det verkligen att vi är på rätt väg. Båda har också sovit hel natt i nästan två veckor (Med några få undantag - ibland vaknar någon mellan 06-07 men det är ju ok. Då avvaktar vi, ramsar en gång och i värsta fall får hon komma upp 06:45).
Tack för allt stöd hittills! Hade inte klarat det hälften så bra utan er.
Det jag har gjort är att ta fasta på era tips att skratta mera och dra ihop bekräftelsen med den vanliga ramsan. Jag kan tala om att det är ett sjå att få två trötta bebisar att fnissa i 10 minuter men man blir även glad själv.
Det kommer säkert fler desperata tillfällen men nu känns det verkligen att vi är på rätt väg. Båda har också sovit hel natt i nästan två veckor (Med några få undantag - ibland vaknar någon mellan 06-07 men det är ju ok. Då avvaktar vi, ramsar en gång och i värsta fall får hon komma upp 06:45).
Tack för allt stöd hittills! Hade inte klarat det hälften så bra utan er.
:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: \:D/ \:D/ \:D/

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Ni har gjort ett alldeles strålande fint jobb!! =D> =D> =D>

Tor 2006
-
Cottongrass
Nääääääääääääääää. Nu är vi där igen. Jag håller på att krevera.
För att vara mer exakt; en flicka sover som hon ska dag & natt och är även sömnig mellan vilorna, men vad hjälper det när den andra inte sover bra alls på dagen och bara vill sporta tills hon stupar?! Sedan sist har hon vaknat efter typ 20-30 min vid den långa vilan (2 h) och jag har kört mina vanliga knep men frågorna bara stegras och stegras och tills slut blir hon tvärarg. Idag solfjädrade mannen i en halvtimme (då hade hon skrikit upp sig lika länge innan) men vad hjälpte det? Hon lugnade sig inte för 5 öre (vi har aldrig använt solfjädern på henne förut).
Min undran nu är, efter att ha kört detta schema i tre veckor med varierat resultat, kan det vara så enkelt att hon inte är trött klockan 11?! Räknar man efter ser man att vi har 45 min + 2 h vila den första halvan av deras dag, och bara 45 min den andra halvan. Jag funderar på att skjuta fram den långa vilan så att den hamnar kl 12-14, vilket blir mer centrerat. Vad tror ni?!
Jag vill inte ändra bara för att, det ska vara någon mening med det.
Typ så här:
07 Upp och amma
08 Gröt
08:45 Sova 45
11 Purémat + amma
12 Sova 2 h
14 Mellanmål/frukt + amma
16:15 Sova 45
17 Amma
18 Gröt
19 Kvällsslurk
19:30 Gonattinatti
Nuvarande schema:
07 Upp och amma
08 Gröt
08:30 Sova 45
10:15 Amma + frukt
11:15 Sova 2 h
13:15 Purémat + amma
15:45 Sova 45
16:30 Amma
18 Gröt
19 Kvällsslurk
För att vara mer exakt; en flicka sover som hon ska dag & natt och är även sömnig mellan vilorna, men vad hjälper det när den andra inte sover bra alls på dagen och bara vill sporta tills hon stupar?! Sedan sist har hon vaknat efter typ 20-30 min vid den långa vilan (2 h) och jag har kört mina vanliga knep men frågorna bara stegras och stegras och tills slut blir hon tvärarg. Idag solfjädrade mannen i en halvtimme (då hade hon skrikit upp sig lika länge innan) men vad hjälpte det? Hon lugnade sig inte för 5 öre (vi har aldrig använt solfjädern på henne förut).
Min undran nu är, efter att ha kört detta schema i tre veckor med varierat resultat, kan det vara så enkelt att hon inte är trött klockan 11?! Räknar man efter ser man att vi har 45 min + 2 h vila den första halvan av deras dag, och bara 45 min den andra halvan. Jag funderar på att skjuta fram den långa vilan så att den hamnar kl 12-14, vilket blir mer centrerat. Vad tror ni?!
Jag vill inte ändra bara för att, det ska vara någon mening med det.
Typ så här:
07 Upp och amma
08 Gröt
08:45 Sova 45
11 Purémat + amma
12 Sova 2 h
14 Mellanmål/frukt + amma
16:15 Sova 45
17 Amma
18 Gröt
19 Kvällsslurk