Hejsan,
Ser att du har fått finfina tips redan från både Torsmamma och Videunge!
Fyller på med lite egen information för jag blev så inspirerad när jag läste hur bra din kurning hade gått.
Först och främst jätte bra jobbat, så härligt att läsa att kuren gått bra och att hennes tantrum försvann mer eller mindre efter kuren.
Nu är hon kring året och har börjat protestera om jag förstår det rätt, sömnen krånglar och utbrotten är tillbaka..
Sömnen
Jag tänker så här, sömnen kan du lätt fixa, har den suttit förut gör den det lätt igen. Du har två dagslurar i ditt schema vilket är den stora boven. Ta bara enkelt bort förmiddagsluren och behåll lunchluren. Förläng lunchluren till 2 timmar och efter några veckor drar du återigen ner den till 11/2 timme.
Ångest
Ångest och oro kring året är vanligt, de har nämligen en utvecklingsfas där vilket gör att hjärnan växer väldigt mycket under kort tid vilket är obehagligt och ångestframkallande hos barnet. Hur gör vi då detta lättare för barnet att hantera?
Nedan följer en enkel checklista:
* Mycket sammanhängande sömn vilket du får genom att hon är kurad
* Massa kärlek pussar och kramar, ge dom helst sittandes på golvet istället för att bära runt, lägg er på en madrass och mys flera gånger på dagen. Låt hon släppa dig istället för att du avbryter stunden. När hon fått nog kommer hon att gå iväg..
* var ute, i ur och skur oavsett regn och rusk. Ta på er mycket kläder och var ute och kika på naturen. TA me en termos till er var, lite varm nyponsoppa eller varm mjölk till barnet och lite kaffe till dig kan vara gott när det är kallt ute
* 2 riktigt långa pass av social delaktighet, barnet får hjälpa till med matlagning, städning, tvätt, torka golv, dammsuga.. ja allt som behövs i ett hem. Mellan dessa pass får hon hjälpa till när hon så önskar. Tända och släcka lampor, hämta tidningen, ställa fram dina skor "oj oj va snällt, tack så mycket säger du". Lägga fram besticken vid måltiderna åt er all etc.
* Förläng skrattet till gonattet från 10 min till 15 min.
* Ett långt härligt bus i badet kan få den mest ilskna unge att bli gladare. Lite babyskum i vattnet kanske och ni kan blåsa bubblor på varandra?
Kram