Sömntrassel

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Dipi

Sömntrassel

Inlägg av Dipi »

Hej,

Nu är vi i desperat behov av hjälp. Vet inte om jag skulle skrivit det här inlägget på SOS eller här men om det hamnar fel så kanske någon vänlig själ kan flytta det. :)
Vi har kört standardmodellen från två veckors ålder med gott resultat. För cirka en månad sen ville vi slopa det sista nattmålet (klockan fyra) och gjorde därför en liten "minikur". Lite buff och ramsa och under uppföljningsveckan och vår lilla pojke sov från sju till kvart i sex. Efter ett par ramsor till kunde han somna om till sju. Vi var helt överlyckliga.

Allmän information:
Magsovare i spjälsäng med larm.
Svalt och mörkt i rummet.
Sover själv i eget rum.
På dagen sovs lurar både i spjälsäng och i vagn.
Rejält med mat på dagarna: burkmat, risgröt, välling och ersättning till varje måltid. Fem måltider per dag.
Schema:
07-09 Mat och vaken
09-09.45 sova
09.45-11.45 Mat och vaken
11.45-13.15 Sova
13.15-15.15 Mat och vaken
15.15-15.35 Sova
15.35-19.00 Mat, bad och vaken
19-07 Sova

Så nu till problemen som började förra måndagen efter vaccination på BVC. Helt plötsligt ville han inte sova på natten. Vi fick ramsa och buffa och tänkte att det kommer gå över, han har säkert bara lite ont sen vaccinationen. Det blir bättre imorgon natt. Men inte. Påföljande natt vaknade han istället ännu tidigare och började ropa. Vi svarade och han lugnade sig för att sen vakna igen och igen och igen. Ramsa och i nödfall buff har alltid alltid fungerat innan men nu har det gått en vecka och ingenting hjälper. Med andra ord har vi en väldigt trött kille på dagarna eftersom han inte får sova sina tolv timmar på natten. Vi har marginalkvartat och försökt hålla tiderna på dagarna ändå även om han gråter varje gång han vaknar efter lurarna. Han får massor med käk. Väger 6.6 kilo. Vissa lurar på dagen är det lätt att få honom att somna. Men eftermiddagens sovpass har varit krånglig även när han sov från 19-06. Just nu fungerar varken dagsovpass eller natten. Han låter jätte förbannad. Rent ut sagt jävligt förbannad. I natt har han härjat sen klockan halv fyra. Föregående nätter har vi inte behövt buffa även om vi ramsat och ramsat och ramsat. Nu inatt fick vi buffa och solfjädra men helt utan resultat. Ramsan hjälpte inte heller.

Nu undrar vi vad vi gör för knasigt. Sover han för lite på dagen? Ännu mer mat? Ska vi sluta marginalkvarta på dagen? Varför funkar inte ens ramsan nu? Vi ramsar i olika tonlägen, glatt, mjukt, argt, irriterat osv osv. Schemaändringar? Byta kissblöja?(vilket inte behövdes under minikuren och uppföljningsveckan, så vi har inte gjort det nu heller), husljud från klockan två och framåt om han vaknar? Tyvärr kan vi inte sätta på Mozart på hög volym för vi bor i hyresrätt.. Vi har testat väckarklockan några mornar nu men också det utan resultat.

Vi har läst i barnaboken och sova hela natten boken men ingen av verktygen hjälper. Det är faktiskt inte riktigt klokt. Vi som hade sådan kontroll, ett schema som fungerade och en glad liten kille.. Nu är hela lilla familjen trött. Och jag och min man börjar känna oss smått desperata. Inga av våra vänner är Anna W anhängare så nu vänder vi oss hit till er för hjälp. Klart vår lilla kille skall få sova igen och njuta av livet. :D Vi behöver bara lite hjälp på vägen!

Så snälla snälla hjälp. Vi bor i Bromma. Om det finns någon kurare som bor här också och som läser det här inlägget och skulle kunna ringa oss skulle vi bli så ofantligt glada. Vi vill ju så rätt men uppenbarligen blir det fel..

Hälsningar från trött mamma och pappa :!:
Älsklings Hugo 100731 (37+2)
Dipi

Re: Sömntrassel

Inlägg av Dipi »

Hej igen!

Dagen har passerat med en mycket trött liten kille... Jag tror jag varit inne på forumet ungefär en miljard gånger för att se om någon hunnit svara på vårat lilla rop på hjälp :) . Eftersom det verkar var full belastning på forumet och många föräldrar som vill ha hjälp har vi därför bestämt oss för Mozart ändå :). Jag har varit uppe hos grannarna och förberett dem och gett dem öronproppar :wink: !

Så inatt blir det pangramsa vid minsta pip och sedan Mozart så det står härliga till :D . Och så får han vakna till klockan. Eftersom inte ramsan eller buffning tar längre så provar vi med detta. Lovar att höra av mig om fem nätter och berätta hur det gått. Det ska gå! Vi är så nära mål nu....

Om det är någon av er kära kurare som har något bättre förslag så hör gärna av er.

Vänligaste hälsningar,

Dipi
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Du har ett meddelande :O)
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Dipi

Inlägg av Dipi »

Hej kära forumister! :)

Som jag lovade i senaste inlägget kommer nu en liten uppdatering. Vi har brassat på med Mozart ifall han vaknat innan sju. Alltså, pangramsa och sen musik. Förra veckan kändes väldigt snurrig när han helt plötsligt inte svarade på ramsan längre... Men de senaste nätterna har fungerat bättre :) . Vi är inte i hamn helt ännu men en god bit på väg. Läggningarna på kvällarna går snabbt men dagpassens läggningar får vi jobba lite mer med. Förmiddagsluren sovs nu och det tog tio minuter innan han ville sova. Men det är inte hela världen alls, jag bjuder på det :wink: .

Vänner, jag har liksom insett att ATTITYDEN är allt!!! Om man inte stressar upp sig utan tänker att det här kommer ordna sig till slut, då löser det sig faktiskt :D ! Visst, vissa dagar är man trött :sleep: men vissa dagar är så fantastiskt underbara att man får nypa sig själv i armen... vilken ynnest att få ta del av en annan människas liv på detta sätt :heart: !

Så till alla er som misströstar för tillfället, känner er helt knäckta av trötthet och har ett trött litet barn där hemma; UPP MED HAKAN. Ni kan!!! :D . Fortsätt kämpa! Det kommer gå till slut. Ni har ju hittat hit och här finns stöd och hjälp att få av "proffsen" :) . Som sagt, attityden är hela grejen :!:

Kärlek :heart:
/Dipi

P.S. Skulle någon vänlig själ kunna kolla över vårt schema...? Jag börjar tro att lillen inte behöver 45 minuter på förmiddagen...? Eller har jag börjat få besök av mina egna vargar nu?? :D
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Dipi :D , härligt att läsa om er. Är inte ett dugg förvånad att ni redde upp situationen så snabbt =D> :D . Så sant det där med Attityden!

Han behöver runt 15 h sömn en månad till ungefär och tre lurar i alla fall en månad till om han är en piggis, annars längre. Ser ut som ett alldeles utmärkt schema!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"