3 månader, blir inte riktigt mätt?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
extradarkchocolate

3 månader, blir inte riktigt mätt?

Inlägg av extradarkchocolate »

Jag har en känsla av att min lille inte blir riktigt mätt på ersättningen. Använder NAN-2.

Han vill gärna äta 2 gånger på natten och jag försöker pumpa i honom så mycket mat jag kan på dagen. På kvällen äter han cirka 300 ml och vaknar redan vid 00.00 och vill ha mat igen.

Jag läste någonstans att det infinner sig en ökningsperiod igen vid 3-4 månader?

Jag känner mig osäker på om jag ska ge mat redan när han bara är 3 månader och 1 vecka..

Finns det några studier på om mat för tidigt ger allergier eller annat?

Tankar, råd, kunskap?
Nemita
Kontakt:

Re: 3 månader, blir inte riktigt mätt?

Inlägg av Nemita »

Hej!

Min kompis som har en liten i din ålder är läkare och har ägnat lite tid åt att hitta vetenskaplig litteratur när det gäller mat och bebisar. Hon hittar inte så mycket! Såvitt jag vet är det väldigt olika i olika länder. Någon här på forumet skrev att det i Danmark rekommenderas att man börjar med smakisar från 2 månader. Jag har hört att i Polen börjar man med te i princip från födseln. Så vad är rätt och vad är fel? I Polen har man ju knappt nån astma tex, trots usel luft, vad nu det beror på... Numera rekommenderar man i Sverige att man introducerar gluten i skydd av amning om det är möjligt (vilket inte vi heller kunde eftersom vi flaskade) och INTE väntar till efter 12 månader som man sa förr. Men i små små mängder.

Vi började med mat vid 3mån1vecka för han var hungrig och ville inte flaska längre. Det gick bra, men är förstås för tidigt att säga något om att det skulle ge några allergier. Så vitt jag vet finns det väl å andra sidan inga studier som säger ATT det ger allergier heller? Eller vet någon annan något annat?

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
extradarkchocolate

Tack snälla!
Jag tycker det känns så konstigt att så få studier har gjorts på spädbarns och barns välbefinnande. Dom ska visst bara vara.

Ligger dom på mage så dör dom och äter dom för tidigt får dom magproblem.
Jag vem ska man lita på? Sig själv eller Storebror?
Jag känner att han behöver ha mer mat, men så kommer Samvetet och jagar och Tänk vad andra ska säga?

Hua.

Men visst är det fler som ger mat tidigt till sina små?
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Jag berättade för vår BVC-sköterska idag att vi gett mat tidigt (inte exakt på veckan, men att det var en bra bit före 4 månader) och att jag var så glad att det var andra barnet, för med första hade jag inte vågat gå emot rekommendationerna. Hon höll bara med och sa att det är så viktigt att föräldrar törs lita på att de själva känner sina barn bäst, för de gör ju faktiskt det. Vår kille föddes stor och hungrig och fick ersättning redan första natten på BB. Inte så konstigt att han vill ÄTA tidigt! Och ersättningen blandar jag i puréerna så mycket jag kan, för den tar han inte alls längre (4,5 mån).

Om du känner att han behöver mat så är det så. Det är så läskigt (och så bra) att du faktiskt har rätt att göra precis så som du finner bäst för din lilla knodd. Det är ju trots allt rekommendationer, inte lagar... Men jag vet precis hur knepigt det kan kännas. Du kan ju läsa hur jag resonerade i min tråd på Späda barn och små om du vill.

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Hej!
Jag har gett smakisar tidigt, från ungefär där ni är nu. Men valt väldigt noga VAD.
Inga industrigrötar, försiktigt med gluten och mjölk.
Jag har gjort slätgröt på bovetemjöl och vatten. Kokosolja eller rapsolja i det. Lite linfröolja med mosad banan. Lite päron, lite sötpotaitspuré.
Det kan gå rätt snabbt att komma upp i STORA protioner :lol:
DÅ kan man gå på med lite stabbigare grötar, exempelvis på hirsflagor eller boveteflingor. Havre har varit lite för fiberrikt för mina före halvåret, men det är många som fixar det.
Lycka till med matsluten!
Ulrika
extradarkchocolate

Tack ni rara!
Det känns bättre. Jag kokade upp ett äpple och en halv morot förut och mosade äpplet, använde frukt-koket istället för vanligt vatten och blandade i ersättning i flaskan. Det gick hem. Får se om han reagerar på det.

Bra tips där med annan gröt. Ska åka till affären strax och inhandla lite grejer.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"