Stora förändringar för Lille O

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Flora

Inlägg av Flora »

Det låter skönt som hellst! Lång tid sen man hade tid för det!
Well deserved katten 77!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

:lol: :lol: :lol: :thumbsup: :heart:
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Förkyld bebis som vaknar massor på nätterna. :shock: :( Hoppas verkligen att uppvaken beror på förkylningen och att de också försvinner så fort han blir frisk igen. De senaste nätterna har han vaknat ett par ggr och hackat, mumlat och stökat runt. Jag har dock inte behövt ramsa utan han har somnat om själv hittills... *peppar peppar*

I natt var värst hittills: först vaknade han kl 21. Sedan kl 22. Sedan kl 23. Då började jag undra vad det var som pågick egentligen, han lät riktigt upprörd sista gången. Tänkte att han kanske sparkat av sig täcket och frös (istället för den vanliga pyjamasen hade jag satt på honom en mjuk body, tänkte att det skulle kunna få honom att sova bättre). Så i en paus passar jag på att öppna hans dörr och gå in i rummet. I samma ögonblick som jag lägger handen på dörren har han börjat gråta igen men så fort han hör att jag är i rummet övergår han till ett hulkande. Framme vid sängen förstår jag varför han är ledsen. Eftersom sängen står på böcker vid huvudänden så lutar den ju ner mot fotänden, och där har han glidit ner en bra bit med huvudet under täcket. Ligger alltså under ett tjockt täcke där det blivit riktigt svettigt och dålig luft. Så fort jag lyfter på täcket tystnar han och suckar nöjt, gosar ner huvudet i madrassen och man riktigt hör hur han tänker "åh vad skönt, nu kommer jag kunna sova igen". Skakar täcket så han svalkas av, stoppar om och går ut utan ramsa. Tystnad. :heart:

Sedan sov den lilla snorisen till 04 då det kom ett hack igen. Och sedan var det tyst till 05:30. Jag har gett upp förhoppningen om att ramsa via babyvakten. Han gillar det INTE! Dels blir det ju lite "telefonröst" och dessutom kommer rösten innefrån hans rum, och det är ju inte så bra... En pangramsa utanför hans dörr och lite klassisk musik (körde ett par dagar utan men han blir definitivt lugnare med musiken) så blev det tyst igen. Han pep ett par ggr till under morgonen men inget som krävde pangramsa.
Klockan 06:16 vaknade han men lät nöjd, så då gick jag in och gjorde glad morgon hos en glad pojke. :)

Så vi kämpar vidare med vargtimmarna här hemma. Håller mig till den gamla strategin ett tag till eftersom lilla älsklingen är sjuk just nu. Har blivit lite mer restriktiv med pangramsan, och jag tycker mig se en liten förbättring i antalet omsomningar på morgonen. [-o<

Kram
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Hej :heart:

Åh jag lovar dig att uppvaken beror på förkylningen! Tycker Lille O är grymt duktig faktiskt som fixar det utan ramsor :thumbsup: Snart sover han lugnt igen :sleep: :sleep: :sleep:

Kram!!!
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack snälla Anna :heart: Den uppmuntran behövde jag nu.
Kram!
Kurstart 2010-11-19
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Hej Katten77
Det var ett tag sen jag läste din tråd, men nu har jag blivit uppdaterad! :idea:
Och kan konstatera att det går ungefär lika bra för dig som för oss (med undantag för att vi inte drabbats av någon förkylning än, peppar, peppar...). Vi har lite skarvar som du kallar dem, ibland måste vi dra en ramsa, men oftast somnar lillen om själv nu.

Men sen är det lite bök med vargtimmen. Jag gör som du tror jag - om han verkar upprörd kör jag en tydlig ramsa x4 och sen klassisk musik. Vårt sovrum är vägg i vägg med Bobos rum, så det är rätt enkelt att sätta på musiken och ramsa. Å andra sidan vaknar man för minsta lilla pip...

Även om vi inte är helt i mål än så känns det så mycket bättre nu! Tänk vilken skillnad att få sova några, ibland flera, timmar i sträck! Eller hur?!

Hoppas natten går bra även om förkylningen är där och spökar. Såg något tips om att lägga hackad rödlök, timjan och lavendel i en skål med vatten och ställa under sängen - mot hosta. Har dock inte testat själv.

Bobo sover = snart Idolfinal :)
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Godmorgon! Och vilken härlig morgon det är! \:D/
Lille skrutt sov till 06:05, småhackade lite men somnade om själv på någon minut. Vaknade efter 10 min och småhackade lite igen men utan dramatik. Gick in och gjorde glad morgon i en paus 06:20 och då blev den lilla snorräkan jätteglad! :heart:

Bobomamman: ja visst har vi gjort stora framsteg (eller "vi", snarare våra bebbar ;)) Jag tänker ofta på hur fantastiskt det är att en liten skrutt på knappt 6 mån kan tycka om sin säng, ligga och snacka och sjunga för sig själv tills han somnar osv. Det ger verkligen goda förhoppningar för framtiden! :thumbsup:

Idag fortsätter arbetet med mörkläggning i O:s rum. Takskenan är på plats, nu återstår att sy gardiner.

Kram! :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Gött mos Lille O :thumbsup: Va härligt att han fick sova så gott :sleep:

Det beryktade koket mot hosta (vi har kört på hackad rödlök och färsk timjan) har hjälpt jättefint mot hostan för vår flicka. Det kan verkligen rekommenderas :thumbsup:

Kram!!
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Vad härligt att natten var så fin. Vår natt var inte riktigt så fin, men helt ok. Ganska mycket bök under vargtimmen.

Alltså apropå det här med mörkläggning - HUR mörkt har ni i rummet? Jag har försökt göra så mörkt det går, men becksvart är det inte, näst intill.

Nu babysim. :thumbsup:
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Halloj!

Ännu en fin natt! :thumbsup: Men igår vid 20-tiden börjar han plötsligt gråta hysteriskt - min sambo säger att något måste ha hänt och jag flyger in. Han ligger som han ska och blir inte lugnare av att jag kommit in. Tabbe av oss... Så jag lägger snabbt täcket tillrätta och ramsar mig ut, samt höjer musiken en aningen utanför (vi hade precis sänkt när han vaknade). Lyssnar. Tystnad. Måste ha varit en mardröm...

Mörkläggningen är äntligen klar! \:D/
Sydde en gardin av detta tyg: http://www.textilonnet.se/productinfo.a ... 5&pgid=231. Det kan verkligen rekommenderas, det blockerar ALLT ljus!
Som takskena använde jag en vanlig C-skena (ni vet en sådan där ful standardvariant) men en rak utan böjarna på sidorna. Till denna köpte jag takfästen och glid. Skenan hamnar någon cm nedanför taket. Inte lika bra som en riktig takskena kanske, men klart bättre än IKEAs variant som jag testade först. På gardinen sydde jag fast vanligt veckband som jag satte fingerkrokar i, och dessa hängde jag sedan upp i gliden.
Resultatet: Det glipar in en aningen upptill eftersom skenan inte sitter ända uppe vid taket, men jag har ganska mycket tyg upptill för att kunna knöla in det mellan skena och tak för att täta så bra som möjligt. Sedan så faller ju lite ljus ned under gardinen men det löste jag lätt genom att lägga upp gardinen på fönsterkarmen. En aningen ljus okommer in vid sidan om eftersom jag inte kunde låta skenan gå mer än 10 cm ut på vardera sidan om fönstret.
Summa summarum:
Perfekt tyg. En "riktig" takskena hade varit ännu bättre, liksom att låta den gå ännu längre ut på sidorna. Nedåt funkar det kanon att bara knöla upp gardinen på fönsterbrädan. :)
Jag tror att detta kommer fungera. Jag har ju kört med folie på fönstren hittills och herrejösses vad trevligt det var att få plocka ned det! :D

Nu ska jag lägga en snorig och lite hostig gosse. Har ingen rödlök hemma men ska köpa det i morgon. Hoppas det inte blir en hostig natt...

Kram
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Stora förändringar för Lille O

Inlägg av Acnaib »

Hej Katten!
Hur har ni det nu? Kul att du berättar om hur ni mörklade! Spännande med alla olika varianter som folk kommer på :thumbsup:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Katten77

Inlägg av Katten77 »

God morgon!

Här hemma börjar äntligen förkylningen att ge med sig. Det är liiiite hosta kvar men inget allvarligt. Så förhoppningsvis är han helt frisk tills tomten kommer. :D
Nätterna fungerar riktigt bra. Natten mot tisdagen sov min älskling sin första RIKTIGA 12h-natt! \:D/ :sleep:
Även när det gäller vargtimmarna kan jag se en förbättring. För det mesta somnar han om, ibland utan hjälp och ibland med ramsa och lite klassisk musik.

Kram!
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

God jul allihopa!

Här hemma går det framåt. Nätter och mornar fungerar bättre och bättre, dagslurarna tramsar dock en del eftersom han sover längre på morgonen nu :? :roll:

Min skrutt ålar glatt efter sina leksaker, dock är det inte korsvis utan han föredrar att använda höger fot att ta spjärn med samtidigt som han drar sig fram med armarna. Vänster fot sticker rakt upp som ett roder... :shock: Så jag försöker få honom att ta spjärn även med den genom att trycka ned den i golvet så ofta jag kan. Några andra tips för att få fason på detta?

Konstaterar även att jag måste bli bättre på den sociala delaktigheten. Funderar på en Bumbo så att jag kan ha honom på diskbänken igen. Erfarenheter av en sådan? Kan de välta, bör man sätta den i diskhon för säkerhets skull?

Och så har jag funderingar kring maten. När kan man börja med plockmat som tex babysmörgåsar? Han visar större intresse än någonsin för mat - allt som mamma och pappa har på tallriken eller stoppar i munnen är högintressant! Otroligt vilka långa armar en 6-månaders kan få när det gäller att grabba tag i mammas mat... Och vilka HUNDÖGON han kan fyra av när han ser mig stoppa något i munnen. :lol:

Kram till er allihopa!
Kurstart 2010-11-19
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

God fortsättning Katten! Vad kul att det verkar gå så bra. Vi har lite tufft med en förkylning som aldrig släpper... Därmed är aptiten tyvärr långt ifrån bra. :(
Konstaterar även att jag måste bli bättre på den sociala delaktigheten. Funderar på en Bumbo så att jag kan ha honom på diskbänken igen. Erfarenheter av en sådan? Kan de välta, bör man sätta den i diskhon för säkerhets skull?
Bumbo kan jag verkligen rekommendera! Vi har haft vår i ett par tre månader redan. Och Bobo sitter väldigt gärna och ofta med på diskbänken och tittar förundrat på när vi lagar mat etc. Välta den tror jag är riktigt svårt, men om man har stark vilja och stark kropp skulle man nog kunna ta sig ur den, men de sitter väldigt bra i den tycker jag.
Sen brukar vi förstås låta honom sitta med i sin barnstol vid bordet när vi äter. Det tycker han är mysigt.
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack Bobos mamma för ditt svar! En Bumbo it is then - ska försöka hitta en lämplig på Tradera eller Blocket. :thumbsup:

Idag tänkte vi servera den första babysmörgåsen. Pappa är iväg och handlar just nu, det blir nog vitt bröd med messmör. :)

Igår serverade vi lunchen i barnstolen vid bordet istället för i babysittern som vi brukar. Han fick en egen sked att kladda med samtidigt som jag matade. Han lyckades faktiskt få in 2-3 skedar själv och var väldigt nöjd. :lol: Konstaterar dock att matningen går betydligt smidigare när han sitter i babysittern. Dels är det lättare att lassa in när han sitter lite bakåtlutad (i babystolen blir det ju att han lutar sig framåt för att undersöka mat, bord, haklapp och gud vet vad) och dessutom finns det ju sååå mycket att spana på när man sitter uppe i matstolen. Jag tror att jag kommer låta honom få lunch och kvällsgröt i babysittern ett tag till. Däremot tänkte jag ge honom babysmörgås som mellanmål när jag äter efter lunchluren, och då kan han sitta i barnstolen vid bordet.

Kram
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"