Stora förändringar för Lille O

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
majbrittsanna

Inlägg av majbrittsanna »

Helt klart borde du få provision :D Nu vet jag vilken vi ska köpa när det är dags, vilket det är inom en snar framtid. Superbra, tack för det noggranna omdömet!

Vargtimmarna går också (nåja innan den här vaccinationen drabbade oss) lite fram och tillbaka här. Någon morgon får man väcka, sen ett antal med tidiga uppvak, och så håller det på sådär lite fram och tillbaka. Jag försöker tänka PROCESS 3 steg fram och 2 tillbaka (eller 1 tillbaka i ert fall tycker jag det mest är!)

Ha det gott :heart:
Anna - mamma till Loa född 100613
Kurstart 101105 (med kvällsmål kl22)
Minikur för att få bort kvällsmål start 101111
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Katten77 skrev:Nattningen blev ÄNNU intressantare än den förra natten:
Först var han tyst, sedan låg han och sjöng och jollrade, men efter kanske 20-25 min började han gråta och bli mer och mer ledsen. Så efter kanske 5-10 min gav jag upp och tänkte att NÅGOT måste ju vara fel?!
Så jag tassar in i mörkret. Och upptäcker att min lilla älskling har lyckats vända sig på rygg och hamnat liksom snett uppåt i spjälsängen så att han ligger med huvudet inknölat i ena hörnet i en alldeles omöjlig ställning. :shock: Inte konstigt att han var ledsen! Jag lade honom snabbt tillrätta medan jag lugnt mumlande "att det här fixar mamma" och därefter ramsade jag mig ut. Tystnad. :heart:
Vändningscirkusen ja! Den har Ronja oxå påbörjat (och snart avslutat) :wink: Läs om den här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055
Du kan visst gå in till älsklingen och vända runt, men då i mörker och med attityden "det där gjorde du själv, mamma var inte ens där" Så inget "det här fixar mamma" Då kommer han förvänta sig att du kommer och vänder runt när han vill, och tanken är ju att han ska göra det själv. :wink:

Kram
:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack Anna för din peppning. Visst är det en process med 3 steg framåt och 2 steg tillbaka. Fast helst skulle man ju vilja att det gick spikrakt framåt. :lol:

Bianca: tack för tipset! Jag har läst på om vändningscirkusen nu och kommer att köra på ditt tips "att det där fixade du själv, mamma var aldrig här" utan vare sig prat eller ramsa.

Idag insåg jag att vi har nog nått Säkerheten med Oliver nu. Hans skarvar är fortfarande ett gissel men de innebär inte längre att han alltid vaknar med ett skrik. :thumbsup: Flera av skarvarna har de senaste dagarna inneburit ett litet gnäll och sedan tystnad igen, ofta utan att jag behöver lägga mig i med en ramsa. Igår var det tyst i rummet men när min sambo kastar en blick in genom dörröppningen får han se en klarvaken Oliver som ligger med huvudet högt, lutat bakåt och intresserat tittar på mobilen som hänger ovanför sängen! :lol: Fem minuter senare när JAG försiktigt kikar in ser jag att han sover igen. :heart: Det är så skönt att veta att han känner sig trygg och säker i sin säng. Läggning betyder inte att det måste bli gråt (det blir det ju ibland iaf men inte för att han inte vågar sova ;))

I morse hördes ett litet gnäll redan 04:50 men han somnade snabbt om själv. Nästa gnyende kom vid 05:20 och sedan låg han i ca 40 min och småsurrade för sig själv i sängen. Ingen gråt, något enstaka hack men mest småprat ner i madrassen, haha. Kl 05:55 tyckte jag att han lät lite mer på alerten (men inte upprörd) och tänker att om jag ger en ramsa så kanske han påminns om att det är natt och somnar om? #-o Ingen bra idé... Eftersom han varit vaken så länge så var han verkligen VAKEN och insåg att mamma också måste vara det eftersom hon ramsar... MYCKET arg kille!!!

Det där är lite knivigt tycker jag, vilken strategi man ska ha. Om han vaknar och låter som att han kommer bli ledsen så brukar jag ramsa och då brukar han kunna somna om åtminstone EN gång. Men eftersom han lät relativt nöjd i morse så ramsade jag inte direkt, jag ville inte störa honom. Och då borde jag naturligtvis låtit bli att ramsa överhuvudtaget...

Dagens lunchlur pågår för fullt och den ser inte ut att bli en vacker historia. Övertrött kille, vet inte om han håller på att bli lite förkyld. Han verkar kinkigare än vanligt och har MÅÅÅÅNGA skarvar. :(
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Fast helst skulle man ju vilja att det gick spikrakt framåt.
Ja gode värld :D VEM skulle inte det!! Försöker bara intala mig själv att inte vara otålig (en utmaning när man är född utan tålamod) för det hjälper föga här iallafall :?

Ännu har ju inte vi kommit till någon vändningscirkus, vi har ju rätt fullt upp med annat :roll: Men jag funderar bara på (novis som jag är), hur kommer era troll runt i sängen?? Visst har ni också ett täcke bäddat som ett uppochnedpåvänt U för att "gosa in" spjälsängen. För Loa blir detta såpass trångt att jag har svårt att se att hon skulle komma runt..? Men det kanske går. Ja bara en tanke.. att man kan fixa bäddningen så att det inte blir så lätt att vända sig. Har dock ej läst på om hur man ska hantera vändningar så det kanske finns ksäl till varför man inte gör så här :-k

Kram!!
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Skratt, jag har också funderat på det. Oliver vill gärna komma igång med krypandet och när han ligger på en matta eller madrass brukar han "skjuta rygg" med bara fötterna och armarna i marken. Jag tror att han gjorde så, välte och lyckades glida ner från täckeskorven på rygg. :shock: :lol:
Från början hade jag lagt vuxentäcket som ett U med öppningen uppåt. Efter vändningen har jag dock lagt det tvärtom eftersom han ofta kryper uppåt och ligger med huvudet tryckt mot spjälskyddet. Borde vara skönare att ligga mot täckeskorven, tänker jag. :)

Ja jisses det här blev en besvärlig lunchlur. Han vaknade efter 30 min, jag gav en ramsa och han blev arg. Han somnade om efter 18 min och sov 10 min (!) innan han vaknade igen. Den här gången var han riktigt kinkig. Han blev arg, varje gång han lugnade sig och försökte sova så var det som att han blev förbannad över att han var så uppe i varv (och varm av att skrika) att han började gasta igen. Efter 15 min gick jag in och buffade i en minut för att hjälpa honom bli lugn eftersom han uppenbarligen ville sova men var för uppvarvad... Gick ut med ramsa, han var vaken, tyst och nöjd. Det var 30 min sedan och allt sedan dess har han legat och småsjungit och gosegnytt ner i madrassen. :shock: Knäppa bebis! :mrgreen:

Häpp, nu somnade han visst! :thumbsup: Bara 15 min kvar av luren, men jag bjuder på en marginalkvart om han vill ta den. :D

Kram :heart:
Kurstart 2010-11-19
majbrittsanna

Gomorron (eller god förmiddag :roll: ) Katten!!

Bra kämpat igår med lunchen, med din attityd och ditt kunnande så keder du honom sakta men . säkert till en sammanhängande skön sömn här, det VET jag :thumbsup:

Vi har haft en "normal" natt igen här, mkt skönt. Normal innefattar ju tyvärr också uppvak i vargtimman, idag 1 h innan morgon. Jag tycker mig märka att om vargtimman börjar redan 1,5-2h innan morgon så brukar L kunna somna om. Men sker uppvaken "sent", så somnar hon nästan aldrig om :x . Läste den tråden du klistrade in till Frida K ang vargtimmen, inte sett den innan och där stod ju delvis lite nya funderingar, intressant!

Hur hanterar du vargtimman just nu?? Tycker det är klurigt.. Jag pangramsar vid första pip, om Loa inte somnar om på det direkt så sätter jag på musik. Blir hon helt galen :roll: börjar vi även spola i kranar och göra andra husljud. Känns inte som vi är helt konsekventa här dock..

Hmm.. lite morgonfunderingar :-k :)

Kram!
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Halloj Anna! :D Tack för din fina peppning. :heart:
Vad härligt att natten blev "normal" för er! :thumbsup: Då är sviterna från vaccinationen över nu? Skönt.... :)

Hej å hå, det lilla trollet har visst gått och dragit på sig en förkylning. Jag gissade att något sådant var på gång redan igår eftersom lunchluren börjat strula och jag tyckte att han nös väldigt mycket. Han är lite snorig och hes men verkar inte ha feber tackolov.
De struliga lunchlurarna igår och idag (!) tillskriver jag förkylningen. ;)

Idag var jag tvungen att åka iväg en sväng för att hämta en hel drös med leksaker som jag fyndat på Blocket :) Tyvärr var mitt lilla snormonster ruskigt pömsigt och slocknade som en stock så fort vi satte oss i bilen. Han somnade hela 45 min före sin eftermiddagslur! :shock: Gick inte att väcka honom så jag lät honom sova sina 30 min i bilen. Lade honom 15 min tidigare ikväll, hoppas att han kan sova inatt. Jag har lagt lite böcker under sängbenen vid huvudänden av sängen för att han ska komma upp med huvudet lite. Lille skrutt... :heart:

Jaaaa du... dessa vargtimmar.... Vi kämpar på här hemma. I morse vaknade Oliver redan 04:45(!) men då hörde jag på honom att han fortfarande var trött och mycket riktigt somnade han om av sig självt på någon minut. Sedan vaknade han 05:25 och då gav jag faktiskt en pangramsa via babyvakten! Han blev lite arg men tystnade på 5 min. Å andra sidan började han gnälla 7 min senare så han kanske aldrig somnade däremellan. :roll: Vid det laget hade jag gått upp så jag gav en ny pangramsa (ifall han hade sovit) samt satte på klassisk musik. Tog 5 min så var det tyst därinne, sedan vaknade han 06:16 och jag skyndade mig att göra Glad Morgon (ska ju vara 06.30 egentligen...)

Som jag skrev här igår så är jag själv lite förvirrad över vilken strategi jag ska ha i vargtimman. Jag brukar köra stenhårt med pangramsa + klassiskt men igår och idag när han vaknat och inte låit ledsen så blir jag lite kluven; kanske att han klarar att somna om själv ifall jag inte lägger mig i?
Vad jag definitivt har märkt är att OM jag ska ge en pangramsa så måste den komma omedelbart när han börjar gnälla. Om han har fått vara vaken en stund innan jag ramsar så blir han bara arg... :? Jag har slutat att göra husljud. En pangramsa med klassisk musik och sedan inget mer (om han somnar och vaknar igen upprepar jag dock).

Tror att Bianca löste det hela med Ronja genom att sluta göra någonting alls, och då försvann deras vargtimmar?

Kramar :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hjälp mig med vargtimmarna...

I morse vaknade Oliver redan 04:40. Vi har kämpat i en månad nu och det känns inte som att vi kommer någonstans med vargtimmarna. Den enda förbättring jag märkt är att han inte låter lika upprörd när han vaknar. Det är lite hack och gnöl men ingen större dramatik. Morgon ska vara 06:30 men i de allra flesta fall nyttjar jag marginalkvarten eftersom han ändå är vaken...

Jag brukar ge pangramsa och sätta på klassisk musik. Musiken har fått stå på hela morgonen. Han tystnar på 1-10 min och sover 5-30 minuter (vanligast är dock 10 min) innan han vaknar igen, varpå jag ger ny pangramsa.

Vi sover ju på olika våningsplan så för att ge pangramsa har jag 2 alternativ; antingen går jag upp på övervåningen eller så ger jag den i babyvakten (men då kan jag inte sätta på musiken såklart...).

De senaste dagarna har jag hört honom i babyvakten strax innan 05, men eftersom det varit så tidigt och han låter som att han inte är klarvaken har jag inte gjort något alls. Han har då somnat om/tystnat på någon minut. Vid något tillfälle lät jag bli att ge pangramsa även vid de senare uppvaken och då låg han och småpratade, gnölade och surrade för sig själv i över 30 min, därefter gav jag en pangramsa (strax innan 06) vilket bara gjorde honom förbannad.

Nu behöver jag lite råd kring hur jag ska fortsätta.
- Ska jag ge pangramsa vid minsta pip? Eller bara om han låter upprörd? Eller inte alls?
- Ska jag skippa musiken?
- Om jag ska använda pangramsa, ska jag göra den vid dörren eller via babyvakten? (tänker att via babyvakten kanske det låter som att jag är inne i rummet...?)
- Hur gjorde ni som inte har problem med vargtimmar längre?

Tacksam för era kloka råd...

Kram! :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

*puffar lite*
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej Katten!

Ronja har slutat vakna i vargtimmen nu. Ja, jo, ibland vaknar hon visserligenmen då är det för att hon rullat över på rygg.
Hur som helst. Det som fungerade bäst för oss var att inte göra något. Alltså om Ronja vaknade och snackade, eller bara bökade runt så lät jag henne hållas. Blev hon upprörd så pangramsade jag x4, en omgång! Men jag har aldrig spelat någon musik eller stökat runt. Det är jag aldeles för trött för på morgonen. :roll:

Jag tror inte att du behöver fortsätta pangramsa vid första pip. Men det är min åsikt. Själv hade jag inte heller valt att spela musik. Men det viktiga är att ni bestämmer hur ni ska göra, lägger upp en strategi och sen gör så, varje morgon!
Du har nog rätt med babyvakten. Det låter ju som du är inne i rummet, och där ska du ju inte vara. Går det inte att sätta den utanför dörren, i en springa så du ändå hör honom?

Bianca
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Bianca! Tack för ditt svar! :heart:

Om jag kör på din linje, hur skulle du göra med "hack"? Ska jag räkna det som allmänt bök eller ska jag pangramsa? Hack känns ju som ett mellanting, liksom att han jobbar på att BLI upprörd... :?

Eftersom dörren är helt stängd så funkar det inte att ställa den utanför rummet. Funderar på om jag kan ställa den i en låda eller något så det låter som att det inte är inne i rummet. Problemet är ju att jag fortfarande vill HÖRA honom ordentligt. :-k Ska testa lite :)

Kram
Kurstart 2010-11-19
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Jag skulle inte ramsa vid hack, utan bara då det "behövs", alltså då han är arg. Men gör det som känns bäst för dig/er, och håll er till det. :wink: 8)

Ställ babyfonen precis innan för dörren då, och så ha "talk-back" funktionen lite tystare inställd. :wink:

Bianca
majbrittsanna

Hej :D
babyfonen
gulligt :lol:

Vill mest bara säga att jag följer era framsteg som vanligt och skicka en vinterkram :heart: (Hoppas bilen har vant sig vid kylan)
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Då kör vi på den taktiken from i morgon! :thumbsup: Pangramsa ifall han låter upprörd, men inte vid hack eller mummel. Och ingen musik. Får se om jag använder talkback eller om jag ramsar utifrån dörren, beror på hur trött jag är i morgon :)

Babyfonen står mitt i mellan sängen och dörren nu, förhoppningsvis räcker det. I morgon kan jag flytta den lite närmare dörren.
Jag sänkte faktiskt ljudet ett snäpp ikväll innan nattningen. Svårt att testa ljudet själv för att se om det är lagom "långbort-volym" - jag skulle behöva klona mig i så fall. :mrgreen:

Spännande att hur han reagerar ifall jag ramsar via talkbacken i morgon..!

Sedan kan jag rapportera att dagens lunchlur blev riktigt bra. Visserligen 2 skarvar men tystnade direkt på ramsa och fick väcka när luren var slut! Eftermiddagsluren blev 20 min istället för 30 min, och jag fick ta upp en lite ledsen kille.
Och nattningen... den lilla räkan lades med gott humör, sedan låg han och SJÖNG och småjollrade i 20 min! :shock: :lol: Jaja, huvudsaken är ju att han är på gott humör! :mrgreen:

Majbrittsanna: Babyfon=bra ord! :) Och du vet att jag lusläser din tråd också! :D Bilskrället fick sig en elshock med nyinköpta startkablar i helgen och bor du i garaget för säkerhets skull! Den fungerade igår, hoppas den startar snällt i morgon också för då ska jag och snortrollet hälsa på på mitt jobb! :D :thumbsup:

Kram till er mina kära stöttepelare! :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Att vara mamma på kvällen när bebis sover:

1) Ta ett bad.
2) Kryp i mysig pyjamas och applicera en härlig ansiktsmask.
3) Kravla upp i soffan framför tv:n med datorn i knäet.
4) Se till att du har gosig katt ihoprullad intill dig.
5) Tänd ett par värmeljus.
6) Ät upp bebisens överblivna Äpple- och päronpuré.

Livet är ganska toppen! 8)
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"