Ronja, vår rövardotter! :D

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Rosine

Inlägg av Rosine »

Tack för ditt svar, Bianca. Kanske är det dags för att sitta i stol här med. Hon är som din galen på att "plocka" mat själv (lite grovriven äpple och finrivna morötter funkar f.ö. också bra) och har hittills gjort det sittande i knäet ...
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen alla glada forumister!
3 veckor kvar till julafton nu! Har ni tänkt på det? Tiden går otroligt fort. Huja, man hinner ju inte riktigt med :?

I tisdags flyttade äntligen älsklingarna in i nya sovrummet, tillsammans! Vi flyttade själva inflyttningen från den planerade helgen till tisdagen eftersom Oskar jobbade i helgen, men var ledig på tisdagen. Vi hade en liten tillsammans-flyttar-fest med tårta och liten tillsammans-present. Uppskattat! Dock var nog rummet i sig mest uppskattat. :D Freja blev så nöjd att hon fick bestämma det mesta. Det blev inte riktigt som mamma hade tänkt, det blev ju faktiskt bättre! :mrgreen:

Ronja genomgår precis en stor förändring, eller så är det bara jag som tycker det. Jag vet inte riktigt vad som hänt med min annars alltid så glada lilla älskling. Just nu är det inte mycket som duger. Hon är oftast "gnällig" och "skrikig". Hon vill inte ligga på mage, hon vill inte ligga på rygg, krypa duger inte, hon vill inte vara i soffan, hon vill inte sitta med och diska, hon vill inte ha några mutor, hon tycker att alla saker jag kommer med är så otroligt o-intressanta! :( :roll: Hon sover även så dåligt för tillfället. Det tar lång tid innan hon somnar, hon protesterar länge och när hon väl har somnat vaknar hon alltid tidigare än luren tar slut. På natten vaknar hon flera, flera gånger, fast alltid bara innan midnatt. När jag lägger henne tillrätta så gosar hon ihop sig som vanligt, fingrarna på plats och sen lite grymtanden. Tidigare har hon alltid somnat efter det men nu är det precis som om hon kommer på något. Hon kastar upp huvudet och skriker nåt så alldeles förbannat. Hon gastar och svär! :evil: Jag ramsar (dock sparsamt) men hon blir bara ännu argare. :twisted: Efter ett tag så lugnar hon sig dock och somnar... för en stund...
Hmm... jag har funderat på om schemat borde justeras, men hon har rätt antal sömntimmar, så jag vet inte riktigt vad som händer just nu. Men jag tänker som så att hon nog lugnar sig så småningom. 8)

Med maten har det gått så där... :? Hon var nog inte riktigt redo för så mycket bitar ännu. I två dagar fick hon den maten jag hade gjort. Hon åt några skedar och sen blev hon arg. Hon fäktades med armarna och slängde med huvudet. Jag gjorde ingen större grej av det utan gav henne så mycket (eller lite) som hon ville ha och sen var det bra med det. Nästa mål åt hon ännu mindre och dagen efter knapt någonting. Detta resulteraed ju i att hon sov som en kratta på natten. Hon vaknade kanske 10 gånger jämnt fördelat över natten och även på nytt i vargtimmen. :(
Så kunde vi ju itne ha det! Så jag mixade en burk med mat och gav henne - Mums, och med vilken fart hon slukade den! Så nu får hon det mixat igen. Om några veckor kan jag ju försöka på nytt :D :wink:

Ja, det var väl allt för den här gången :wink:

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej Bianca!

Kul att höra av er! Hur har det gått med lillans sömn sen du skrev? Jag kommer direkt att tänka på att di små kan vara så ohyggligt hungriga vid sex månader. Skulle det gå att pressa i ännu lite mer? :lol:

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen!

Jo tack! det går bra igen. Det var nog bara en fas, eller nåt. Men jag todde ju att hon skulle lugna sig snart :wink:
Men hon sover iaf inte riktigt så mycket som hon borde. Eller jag vet itne riktigt. På nätterna sover hon. Någon gång har hon vaknat för att hon lagt sig på rygg i en omöjlig ställning och då har jag bara snabbt gått in, vänt tillbaka och gått ut, utan ett ljud. Men på dagarna tror jag det är sämre med sömnen. Fast jag vet ju inte. Ha! 8) Jag lägger henne, ramsar ut och hon bökar runt ett tag. Hon skriker inte eller då men hon gympar lite typ. Sen blir hon tyst, jag tror hon somnar. När jag sen ska gå in och väcka henne så är hon alltid vaken, klarvaken, superglad och gympar för fullt. Jag vet alltså itne hur mycket hon sovit eller inte sovit. Men hon är ju glad och hon säger inget under någon av lurarna, så... Det är ju hennes val.
Jag erbjuder henne att sova, om hon hellre kör gympapass så är det ju upp till henne :roll: :wink:

Maten ja. Jag tycker hon äter bra! En vanlig dag:
7:00 Ammas + 240ml ersättning
8:30 Sitter med vid vår frukort och pillar i sig en halv brödskiva med smör
11:00 ca 2dl mat (egengjord typ: majs + ätrot + morot + potatis + fisk + sås) + en burk frukt + 100-150ml ersättning
14:00 En portion gröt + 100-150ml ersättning
17:00 ca 2 dl mat (egengjord) + en halv burk frukt + 100-150ml ersättning
17:30 Sitter med vid middagen och pillar i sig en skorpa + några majskorn + en halv potatis i bitar + lite köttfärs
18:30 150-250ml Majsvälling
+ endel skorpor och majskrokar under dagens aktiviteter.
Idag åt hon dessutom några "korn" kattmat, då jag för en sekund vände ryggen till... :-$ :oops: :roll:

Så nog måste man väl kalla det okej ändå?

För övrigt så kryper hon klockrent nu och med full fart, över alla hinder!
Min lilla, stora tjej! Varför går tiden så fort! Vart tog min lilla bebis vägen? :(

Bianca
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Det låter finfint, Bianca! :D :thumbsup:

Men du - ersättning är för bebisar! :mrgreen: Fram med mera välling! :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

chokladkaninen skrev:Men du - ersättning är för bebisar! :mrgreen: Fram med mera välling! :wink:
Menar du att hon ska ha välling efter varje mål istället för ersättning??
Men välling innehåller ju inte omega 3 och 6, det gör ersättningen. det måste väl vara bra?! Eller tänker jag helt fel nu? :-k

Bianca
chokladkaninen

Acnaib skrev:Men välling innehåller ju inte omega 3 och 6, det gör ersättningen. det måste väl vara bra?! Eller tänker jag helt fel nu? :-k
Försäljningsknep, tror jag! :shock: Du kan ju spetsa vällingen med lite rapsolja, om du vill, som lär ska innehålla den optimala balansen mellan omega3- och omega6-fettsyror. Eller tro på dem som påstår att många av våra hälsoproblem beror på att vi äter för mycket spannmål, vilket innehåller omega6, så att vår fettbalans blir för mycket omega6 i förhållande till omega3 och välja olivolja som innehåller mer omega3 istället. En hel vetenskap det där, men för mig är det inte skäl nog att fortsätta med ersättning. :wink:

Och nåt fett är det väl i vällingen också? Men det är förstås risk att det är nåt mättat skräpfett. :mrgreen: Jag tror dock att Nyamamman vet mycket om sånt här, så det kanske kan vara värt en fråga på mat mage etc?

Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Haha, nej! :shock: Frågar jag där så blir jag nog bara ännu mer förvirrad :lol:
Freja fick ju aldrig ersättning så hon fick ju välling. Men henne ammade jag längre. Ja, förmodligen har du rätt med "försäljningsknep". Det står "Innehåller omega 3 och omega 6" på med stora bokstäver. "WOW" tänker jag, "Va bra". Men nu när jag tänker efter, jag läste innehållförteckningen på vällingen så står det "veg. ollor (palm, raps, solros, oliv)" ja, det är ju det samma då ju! :lol:

Funderar även på att överge "HIPP". De är de enda som säljer KRAV-välling och då bara majsvälling. Freja får det fortfarande, men det känns som om det kunde vara läge för lite "riktig" välling för hennes del. :roll: Om ens fortsätta med välling. Men hon gillar sin vällingflaska i ensamleken på morgonen. Så om jag byter till Semper kanske, för bådas del. För egentligen kan man ju undra om det spelar någon roll, att skummjölkspulvret och oljorna är KRAV-märkta... :-k Semper har för övrigt en "godnatt välling" gjord på pasta och ris (eller vad det var). Försäljningsknep det med, eller mättar det verkligen bättre?

Men Du menar då att jag kan ge Ronja välling istället för ersättning efter alla mål?

Bianca
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

När min stora var liten så frågade jag om välling kontra ersättning på BVC och (till och med :) ) de menade att efter 6 månader kunde man helt övergå till välling, särskilt om barnet åt lite allt möjligt i övrigt.

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
chokladkaninen

Acnaib skrev:Men Du menar då att jag kan ge Ronja välling istället för ersättning efter alla mål?
:lol: Jag menar bara att om en sexmånaders ev inte riktigt sover sina pass så är första punkten på min checklista att kolla om man kan få in mera mat nånstans. Och gymmar hon så mycket :heart: så lär det ju gå åt en hel del energi till det! :D Desta större skäl alltså att se om du kan få i henne lite mer kalorier någonstans på dagen. :wink:
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Ok! Jag hajjar! :wink:
Jag hakade nog bara upp mig på att det fanns ersättning från 8 mån t.o.m. så jag antog att man skulle ha det så länge som möjligt. Men nu skickade jag med mannen det nya paketet ersättning som jag bad honom köpa i förgår, så han kunde lämna tillbaka det igen :mrgreen: "Hur ska du ha det egentligen?" blev hans kommentar... :wink: :roll: :lol:

Bianca
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Min lilla Fis har glömt hur man gör när man badar!! :( :shock:
Innan vi flyttade till huset så badade hon och jag vaje kväll tillsammans i badkar. När vi flyttade (20okt) så var tanken den att vi skulle fortsätta med det, men varmvattensledningarna i badrummet var defekta, så vi kunde inte.
Igår var äntligen allt arbete med ledningarna klart och Freja var överlycklig att kunna bada igen. När det var Ronjas och min tur så steg vi ner i vattnet som vanligt, men hu så rädd hon blev! :shock: Hon skrek hysteriskt och skakade hela hon. Hon blev vettskrämd. Stackars liten! Jag försökte lugna henne i vattnet, gungade henne, sjöng, men inget hjälpte. Till slut lugnade hon sig för en sekund och då passade vi på att ta upp henne. Oskar la henne på skötbordet (som står bredvid badkaret) och hon blev nöjd. När han tog upp henne igen så hon kunde se badkaret (där jag fortfarande låg) så blev hon hysterisk igen... :(
Hon älskade att bada innan!! Jag blev lite handfallen igår. Jag hade ju inte alls räknat med att hon skulle reagera så. Men det har ju nästan gått 2 månader sen hon badade sist, så egentligen kanske det inte är så konstigt.

Nu står jag här och stampar lite... Måste lägga upp en strategi för hur jag ska återinföra badglädjen och kunde behöva lite tips.
Jag hade tänkt börja med att ta fram badbaljan igen. Kanske är den inte lika skrämmande? (Den har hon inte haft sen hon var nån månad, nu i huset har jag bara tvättat av henne, inga bad alls!)

Några tankar, please?

Bianca
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Oj, vad snopet! :shock:

Ronja kommer nog snart pâ hur skönt det är att bada, särskilt om du och Freja visar vägen. Har du läst om tredagarsbadkuren i Barnaboken? (s 318 i nya upplagan)

Lycka till!
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Sarisparis skrev: Har du läst om tredagarsbadkuren i Barnaboken? (s 318 i nya upplagan)
Åh! Nej, det har jag inte - det skall göras omedelbums!
Tackar för tipset!

Bianca
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Det hade jag ju läst tidigare, min inte tagit någon notis om eftersom Freja älsklar vatten och Ronja alltid gjort - hittills :roll:
Det svåra med att genomföra "kuren"är nog att ta upp henne innan hon börjar skrika, för hon skriker ju redan när stortån blir blöt :wink:
Men här ska kaxas upp attityden och självklarheten!

Bianca
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"