Hjälp jag har skapat ett snuttemonster!!!!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Katten77

Inlägg av Katten77 »

En fråga till:
:?: Måste ramsan få ett par nätter på sig att sjunka in innan man börjar backa?

Oliver och jag har ju precis börjat med SM på natten mha vagning. Han brukar gnöla när jag slutar vagna och tystnar så fort jag börjar igen så uppenbarligen är jag på motorvägen mot ett rejält vagningsträsk...
Han har ju precis fyllt 4 mån och jag började med en enkel ramsa igår (när jag skakar handtaget).
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tuff natt...
Har kört med lugnande vagning istället för till sömns i natt... Så det blev så klart lite tuffare än de 2 förra nätterna.

18.30 -19.00 Blöjbyte, nattslurk, bus och skratt, 2 min gos och sedan i säng. Lite lugnande vagning, tror att jag fick till ramsan i insomningsögonblicket (svårt att avgöra eftersom jag har mörkt i rummet och Skrutten ligger ganska still och tyst hela tiden)
19.00 - 20.00 ett antal uppvak. Vagnar lugn, tror jag tajmar ramsan bra.
22.00 - 22.20 Amning i sömnen. Äter bra. Vagnar lugn, tror jag tajmar ramsan bra.
00.23 - 00.28 Vagnar lugn, tror jag tajmar ramsan bra.
00.59 - 01.03 Vagnar lugn, tror jag tajmar ramsan bra.
01.36 - 02.30 Vagnar och vagnar. men varje gång jag ramsar tar det ny fart. Vid ett tillfälle skriker han upp sig ordentligt och det bara eskalerar. Får dock stopp på det genom att vagna och sjunga Idas Sommarvisa! :)
02.30 I ett lugnt ögonblick tar jag upp och ammar. Han äter ordentligt. Efteråt ligger vi ett par minuter näsa mot näsa, hans händer i mitt hår med slutna ögon. Min lilla goseprins! :heart: Flyttar över honom till vagnen. Vagnar lugnande och ramsar. Tredje gången när jag ramsar och går ut är han klarvaken men lugn. Hör ifrån köket att han "tröttmumlar" för sig själv, sedan blir det tyst! Han har somnat helt själv!!!! :oops: 8) :lol:
04.30 - 05.15 Han vaknar och somnar inte om trots vagnande och ramsa, jag tar upp och ammar helt kort. Vagna, ramsa. Vagna, ramsa. För att motverka överkoncentration går jag ut i köket emellanåt, sätter på musik och slamrar med luckor. Tycker det verkar lugna honom (och mig!). Efter en del lugnande vagning och ramsa somnar han om, tror att jag tajmade ramsan bra.
06.15 - 07.00 han sover korta stunder men vaknar snabbt igen. Varje gång vagnar jag lugnande och ramsar med vad jag tror är bra tajming.
07.00 Stor glad morgon. Supertrött bebis. Lika trött mamma. Vi ammar och tittar på hjortarna som betar i trädgården :)

Trots allt känner jag mig rätt nöjd eftersom:
1) En gång somnade han HELT OCH HÅLLET SJÄLV :heart:
2) Tror att jag hade hyfsad tajming de flesta gångerna vad gäller ramsan
3) Stod emot att ta upp honom när han grät eller skrek, tog bara upp för amning när han var lugn.
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Katten! :D

Bra kämpat av dig och lillkillen! :thumbsup:

:idea: Jag tror att det är dags för dig att backa lite nu och ramsa vid uppvak istället för att vagna. Han ligger ju i vagnen så om han skriker upp sig kan du ju fortfarande vagna, men bemöt första skriket med en uppfodrande ramsa x4 och ge honom tid att reagera på den. Dvs, inte avväpna ramsan genom att vagna direkt, utan ge honom tid att ta den till sig t ex genom att ändra tonfall i skrikandet. ramsa igen om det behövs, och bekräfta när han är lugn (behöver alltså inte vara i insomningsögonblicket nu längre! :D). Vagna bara när du har givit ramsan en REJÄL chans.

:idea: Jag tror också att du binder ris åt egen rygg litegrann genom att mata så många gånger, det blir snuttigt och liksom oklart för honom vad som gäller, och dessutom får han ju mindre aptit på dagen. Jag skulle därför rekommendera endast ett nattmål, på en bestämd tid. För han är ju en stor kille nu, och trots att han har snuttat ordentligt fram till nu så KAN han eg sova hela natten utan mat. Jag tror också, för att svara på ett tidigare inlägg, att du kan trappa upp smakportionerna ganska snabbt. :wink: I ett par dagar är det bra att vara lite försiktig för att få koll på om barnet reagerar på nåt födoämne, men sedan är det bara att skeda i så länge han gapar.... 8) Och så komplettera med amning efteråt. Det är paltkoman vi vill åt! O:)

:idea: Du har sett den här, va? Räkna som att ni är på natt 2 inatt: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten
Och här står mer om ramsan: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... dan-ramsan
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hej Chokladkaninen! Tack för dina svar! :D

I natt så körde jag ju vagning och avslutade med EN ramsning (som det står i PM för 4 månaders), inte x4 + bekräftelseramsa som det står i Lathunden. Var det fel av mig?

Kram från två tröttisar

PS! Frukostluren blev ca 40 min, dock utan skarv :D
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Nä, inte fel! :D Men jag föreslår att du går över från den ena tekniken till den andra (de är ju ändå samma i grunden! :wink:) för att du oroar dig för vagningsträsket och för att du kommer att ha god nytta av att sätta ramsan som huvudverktyg istället för att bara fortsätta smyga in den bakvägen som du gör nu. :D
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Aha, då fattar jag! :D
Tur att ni finns här på forumet och kan hjälpa till när en vilsen mamma virrar till det! :heart:

(Suck, undrar var min Barnaboken tagit vägen, hade ju hoppats att den skulle komma med posten idag... :()
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

:!: Lite frågor inför den stundande natten. Har jag fattat det rätt?:

1) jag ska alltså vagna som vanligt vid nattningen men sedan endast använda vagningen i nödfall resten av natten?

2) Ramsa x4 medan jag går ut ur rummet och utanför rummet.

3) Avvakta hans skrik/gnäll (och det kommer det att bli! han börjar gnälla och gråta så fort jag slutar vagna och drar ramsan)

4) Om hans gnäll / skrik (ja ja, jag menar såklart FRÅGOR :D) inte låter hysteriska så stannar jag utanför rummet och ramsar igen?

5) Om han blir heltokig går jag in och vagnar honom lugn, går sedan snabbt ut medan jag ramsar.

6) När jag är utanför och hör att han är lugn ger jag bekräftelseramsan.

7) Om han börjar fråga efter bekräftelseramsan så upprepar jag den tills jag fått sista ordet.

Har jag missat något?

Måste säga att jag känner mig lite osäker på om Oliver har förstått poängen med ramsan men det kanske är meningen att han ska lära sig i kväll? Jag tycker att jag ger bra besked med ramsan (känner mig inte darrig och osäker och "vargig" när jag står där). Tycker även att jag fått bra snits på själva vagnandet.

Ser inte fram emot en olycklig pojke i natt :( men jag vet ju att det är bättre att ta smällen på ett fåtal kvällar nu än att dra ut på det i flera månader eller år...
Hmmm... ställer in mig på en sömnlös natt igen... 8-[ :sleep:

Tack tack TACK för all hjälp!!! :D
Kurstart 2010-11-19
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
Ang dina frågor så har du uppfattat det helt rätt! Hela förloppet.

Men det viktigaste är din attityd! Att DU är säker på det du gör och att du kan förmedla det till honom! Visst kan man vara lite nervös. Det var jag också. Men framför att var jag uppspelt för att jag visste att nu, nu ÄNTLIGEN skall min lilla pojke få sova! Varför skulle han vara olycklig i kväll? Han kanske blir arg, frågande och inte förstår vad som händer. Men då skall du vara där som hans trygga stöttepelare och visa att du har koll på läget.

Du gör detta för att DU vet att han mår bra av det här. Då kommer allt att ordna sig!

:heart:

Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Fy sjutton...

Nu har jag lagt honom och han bara gråter och gråter och gråter. :(
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Nä, jag fortsätter nog enligt Annas PM för 4-månaders. Jag känner att den här metoden var för tuff för både mig och plutten. Jag kommer inte att klara att ha rätt Attityd, då måste det vara bättre att köra den andra varianten som jag kände mig mer trygg med.

Återkommer i morgon med rapport! :thumbsup:
Kurstart 2010-11-19
chokladkaninen

Hej Katten! :D

Nä, gråta och gråta ska han inte behöva göra! Då gör du rätt som går tillbaka till en teknik du känner dig trygg med. För ramsan tar inte om du inte känner innerst inne (eller är ruskigt bra på att fejka :lol:) att du vet vad som är bäst för honom och lyckas övertyga honom om att du ser efter hans intressen. Så fortsätt som du känner dig säker med istället. :D

Vagningsträsk kan man backa sig ur i efterhand. 8)
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tack chokladkaninen! :)
Nä, precis så känner jag också. Och så tänker jag att han har precis fyllt 4 mån, så det är inte säkert att hans lilla hjärna är tillräckligt med på noterna för att förstå det där med ramsningen ännu. Man ska väl inte ramsa innan 4 mån (?) och han kanske inte har passerat den "milstolpen" mentalt ännu.

Så tills vidare smyger jag in ramsan bakvägen. Det tar väl lite längre tid men då kan jag ju använda ramsan i ett senare skede iaf :D

Kram
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

God morgon allihopa!

Natten förflöt ganska bra, har fått sova flera timmar i sträck :)
Det blev alltså en klar förbättring gentemot förra natten, men jag kan inte låta bli att undra om det berodde på att vi var så trötta och att jag slarvade med tajmingen av ramsningen, dvs att det blev vagning till sömns ibland.... :oops:

19.00 - 19.30 Började köra enligt SHN natt nr 2, men det var en katastrof. Oliver grät och grät, vi var helt förtvivlade båda två. Så jag återgick till förra nattens strategi och då tog det inte många minuter innan han somnade. *puh*
20:04 - 20:07 Vagnade lugn, tror jag tajmade ramsan med när han somnade.
23:30 - 23:55 Oops, både jag och Oliver försov oss och missade 22-amningen. :shock: :lol: Amning, han åt bra. Sov när jag lade ner honom i vagnen igen.
02:30 - 02:42 Vagnade lugn, tror jag tajmade ramsan med när han somnade.
02:49 - 02:55 Vagnade lugn, tror jag tajmade ramsan med när han somnade.
03:12 - 03:16 Vagnade lugn, tror jag tajmade ramsan med när han somnade.
04:00 - 04:25 Amning, han åt bra och sov när jag lade tillbaka honom.
05:27 - 05:47 Vagnade lugn, ramsa. Vagna lugn, ramsa. Vaknade av och till.
06:07 - 06:09 Vagnade lugn, tror jag tajmade ramsan med när han somnade.
06:26 - 07:00 Vagnade lugn, ramsa. Vagna lugn, ramsa. Vaknade av och till.

:?: Hur gör ni andra när ni ska rapa era skräp på natten? Oliver är helt omöjlig att rapa då...
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Tredje natten:

:arrow: Lite fler små uppvak där det räckte att dra vagnen någon gång.
:arrow: De vagningssessioner som krävdes har blivit något kortare.
:arrow: Dessutom tycker jag mig märka att protesterna har mildrats.
:arrow: Och i morse på frukostluren märktes tydligt att han försöker somna själv, och mer gnöl än protester. :D

Jag tror bestämt att vi är på väg åt rätt håll!!! :D :thumbsup:
Kurstart 2010-11-19
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Hmmm.... Eller inte.... :( Redan på lunchluren vände det igen. Så fort jag slutar vagna blev det skrik och protester. Nu är det officiellt: JAG HAR KÖRT RAKT NER I VAGNINGSTRÄSKET!
Sträckläste "Internationella Sova Hela Natten" under kvällen. Jag kände mig mer sporrad men saknade mer info om hur man hanterar en 4-månaders. Det PM som finns på hemsidan finns inte omnämnt eller vidareutvecklat i boken.

Under natten vaknade han ca 100 ggr och skrek så fort jag inte vagnade. Om jag vagnade honom till sömns så vaknade han strax efter att jag slutat och SKREK.
Jag blev så arg. Inte på honom utan på mig själv som körde Lugnande i 2 nätter och sedan stannade kvar i det stadiet istället för att ta det till nästa nivå. Hur gå vidare? Jag sprang som en hottentott mellan vagnen och datorn och läste på Annas sida.
Så hittade jag följande i forumet:
TorpSara skrev:Sen vagnar du, OCH ramsar. Men vagna inte för insomning efter de första dagarna, utan för skarvarna, gärna INNAN han vaknar efter 45 min.
Daglurarna kommer, men han måste ju veta NÄR han ska sova, och hur länge. Du kan få hjälpa honom lite mer på långa luren i så fall. Efter ett part tre dagar vet han, och efter en vecka sitter dygnsrytmen i kroppen.

Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Så det kör jag på nu! :) Visst är det en hel del gap och gnäll. Han skriker. Jag vagnar honom tyst. Så fort han tystnar så slutar jag vagna, skakar handtaget och serverar en mjuk ramsa. Börjar han skrika igen så börjar jag vagna igen. Så håller vi på tills ramsan får sista ordet.
Denna metod passar mig utmärkt då jag slipper känna att han ligger och skriker av hysteri eller är superledsen. I så fall skulle han ju inte kunna sluta skrika/ gråta (FRÅGA!) i samma ögonblick som jag slutar vagna.
Så nu kör vi på den här metoden i minst 4 nätter!!! :D

Vad tycker ni - tänker jag rätt i detta?
Kurstart 2010-11-19
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"