Strul med 6 veckors bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Dipi

Inlägg av Dipi »

Hej!
Vi är två relativt nyblivna föräldrar till vår lilla son som föddes med dunder och brak sista juli. Han kom lite för tidigt (v. 37+2), vägde 2435 gram och var 46 cm lång. Det var problem med amningen från dag 1 så lillen är flaskuppfödd.

Första veckan sov han hos oss i vår säng men efter det har han sovit i sin egen säng (vagnen). Han sover på mage med larm. Hans ungefärliga schema ser ut som följande:

07.00- 08.00: Mat och vaken
08.00-10.30: Sova
10.30-12.00: Mat och vaken
12.00-14.30: Sova
14.30-16.00: Mat och vaken
16.00-17.00: Sova
17.00-19.00: Mat och vaken
19.00-20.30: Slumrar i tv-soffan med napp
20.30-21.30: Mat och Sova natt
21.30- 00.30: Sova
00.30-01.00: Mat
01.00-04.00: Sova
04.00-04.30: Mat
04.30-07.00: Sova

För en vecka sen försökte vi få in "sova natt i 6h" som en tre-nätters kur. Tyvärr fattade inte lillen galoppen så numera väcker vi honom och ger honom mat. Tyvärr har det varit problem med insomning, mat och sömn sen vi försökte få in 6h natt. Kanske försökte vi få in 6h natt för tidigt... men det var i all välmening både för honom och oss. Nu orkar han inte vara vaken i 1,5 h och han måste vagnas x flera för att somna. Förut så somnade han när vi la ner honom. Han äter inte lika mycket och det känns som det blivit en liten ond cirkel av alltihopa.

Nu skulle vi gärna vilja ha lite råd och pepp. Vi har följande frågor:
1. Hur vet man när barnet är moget för 6h natt? Låter man barnet vakna av sig självt och ropa efter mat? Hur gör man då med schemat om han vaknar vid halv tre? Gör man tidigare morgon då?

2. Vi skall nu försöka ge maten med storlek 2 nappar (Dr. Brown's). Skall vi fortfarande om vi lyckas hålla honom vaken, ge en "sista slurk" precis innan han somnar efter 1,5 h eller är han för gammal för det?

3. Borde vi tidigarelägga "sova natt"? Han är väldigt trött på kvällen och sover som sagt halvt om halvt i soffan på en liten kudde? Han är dessutom väldigt gnällig på kvällen ("kvällsspöket" börjar härja vid cirka 18.00).

Lillen har haft lite förstoppningsproblematik och får för tillfället Semper bifidus vilket har hjälpt oerhört. Vi vore hemskt tacksamma för svar!

/Dipi
Älsklings Hugo 100731 (37+2)
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Dipi! :D

Välkommen hit och grattis till lillen! :D Det låter som att ni har det jättefint. :thumbsup: :heart:

1. Jag brukar råda folk att inte vagna bort nattmål i a f före två månader - även om man har lyckats jobba ned överlevnadsångesten hyggligt vid 6 veckor (så tolkar jag ditt inlägg :wink:) så är det stor risk att struktureringsivern slår över i prestationsångest och så får man tillbaka överlevnadsångesten vid ökningsperioden som ligger kring 7-8 veckor. Så i ert fall skulle jag helt enkelt avvakta ett par veckor till och se om han förlänger nätterna av sig själv. Blir det 3 nattmål nån natt (kan hända under ökningsperioden) så skulle jag inte ta nåt extra för det. :D

2. Börja skippa knock-outslurken nu, och sträva mot att hålla måltiderna inom 1,5h. Sedan lägger ni på lite extra vakentid på de vakenpass då han orkar. :D Och drar ned sovpassen till 2h....

3. ...och det är en bra idé att börja lägga tidigare, tror jag. Det är rätt vanligt att de börjar vilja det kring 2 mån, och det där dåsandet är inte riktigt bra. Som Anna skriver bör man hjälpa barnet att antingen vara vaket eller sova. 8) Sträva istället mot att få ihop 7-8 vakentimmar under dagen. Det är fullt tillräckligt för nån som inte ens har fyllt 2 månader! :D

Lycka till! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Dipi

Inlägg av Dipi »

Kära Chokladkaninen,

Vi gick och hoppades på att du eller Kalaskakan eller någon annan härlig person på detta forum skulle svara. Hjärtligt tack för snabbt svar. Vi tar till oss och gör om! :D

Sedan vi skrev sist har vi lyckats få lillen att äta lite mer och igår la vi honom tidigare, redan kvart över åtta. Sedan vaknade han vid elva respektive två och sov till kvart i sex då vi bestämde oss för att göra morgon. :) Vi fortsätter i samma linje och låter honom styra nätterna ett tag till.

En sista fråga bara... Eftersom han föddes redan i 37+2 innebär det att det kommer ta längre tid för honom att komma in i fasta rutiner? Om han skall sova åtta timmar natt vid två månader skall vi då lägga på drygt tre veckor till innan vi försöker med det? :?

Tack för en jättebra sida! You rock!! 8)

Trevlig helg!
/Dipi :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Dipi skrev:En sista fråga bara... Eftersom han föddes redan i 37+2 innebär det att det kommer ta längre tid för honom att komma in i fasta rutiner?
Tror jag inte alls det att det behöver göra!
Ta en sak i sänder vet ja Dipi, jump over that bridge när, eller ens OM, ni kommer dit.

Och du, tusen tack för ett så fint komplimang och välkommen till SoS :heart: :D
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Dipi skrev:Hej Chokladkaninen, Kalaskakan eller någon annan vänlig person!

Nu har vi låtit det gå lite tid och har "förbjudit" oss själva att vara inne här på föräldraforumet för att inte drabbas av prestationsångest. Det blir så lätt att man vill för mycket för snabbt. Istället har vi försökt se allt som faktiskt fungerar med Standardmodellen och peppat oss själva att vi också kommer nå målet att Hugo ska sova hela natten (även om det kanske inte blir precis när det rekommenderas i boken).

Våra dagar har sakteligen börjat ta sig en tydlig form. Såhär ser Hugos schema ut nu:
07.00-08.00: Mat och vaken
08.00-10.30: Sova i spjälsäng/vagn på mage med larm
10.30-12.30: Mat och vaken
12.30-14.30: Sova i spjälsäng/vagn på mage med larm
14.30-16.30: Mat och vaken
16.30-17.00: Sova
17.00-19.00: Mat, Bad, Vaken
19.00-00.30: Sova Natt i vagnen på mage med larm.
00.30-00.50: Mat
00.50-03.30: Sova
03.30-03.50: Mat
03.50-07.00: Sova (Hugo vaknar vid halvsex och måste ibland vagnas från och till i 1-1/2 timme.

Vi har förstått att vi fått en "tröttis" eftersom han aldrig har lyckats hålla sig vaken längre än till sju på kvällen. Vi har försökt hålla honom vaken och det har slutat med gallskrik i en timme innan han fick gå och lägga sig. Han vill inte längre att man skall bära på honom innan han skall sova utan vill han sova så vill han läggas vilket känns fantastiskt!

Så nu till några funderingar och frågor:

1. Vi har känt att han behövt lite längre tid på sig då han föddes i 37+2. Så därför har vi låtit honom vakna två gånger på natten ibland tre. Tyvärr vaknar han jämt halvsex och måste vagnas (ibland har vi varit så trötta att vi tänt lampan vänt honom till ryggläge och gett honom nappen, då har han hållit sig till halv sju kanske). Hur gör vi bäst nu? Ska vi tvinga honom att vara vaken längre på kvällen när han så uppenbart vill sova? Eller är det bättre att bestämma sig för att köra en "mini-kur" en helg och vagna bort det första målet på natten?

2. Ska vi göra tidigare morgon eftersom han vaknar tidigt? Problemet är bara att dagen blir så lång och de gånger vi gjort det så har han sovit natt kl. 18. Med andra ord schemat ruckas. Eller kommer "vargtimmen" ge med sig när hans första nattmål vagnas bort?

Till sist vill jag tillägga att Hugo äter bra på dagarna cirka 165 ml/mål och alltifrån 30-100 ml/mål nattetid.

Snälla, vi vore hemskt tacksamma för svar!
/Dipi
Dipi

Inlägg av Dipi »

Tack Kalaskakan! Hade inte riktigt hajjat hur det fungerade. Sorry :oops: :D
Det här forumet är fantastiskt! Såg Anna Walhgren på söndagsmorgon för någon vecka sen. Kul att få se henne "live" för en liten beundrare. :D Vill passa på att rikta ett extra tack till er som tar av er "egen tid" för att hjälpa mig som ganska (vilsen mellan varven) nybliven mamma. Ni är fantasktiska! :heart:
/Dipi
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Dipi! :D

I all hast: jag tolkar det som att ni håller på att köra in er på ett fast schema nu? I så fall tror jag att det är bra att ha 16h sömn på det - i nuläget har ni 12h + 2,5h + 2h + 30 min = 17h. Jag vågar mig på att gissa att det är därför han vaknar för tidigt. :wink: Satsa istället på att töja lite på första vakenpassen (om han nu är en kvällströttis :heart:) så att morgonpasset blir 7-8.30 och nästa pass kanske kan börja redan 10 så att ni får in lite mer vakentid där med? Ang sista sovpasset så brukar de bli antingen 20 min eller 45 min (30 är inget naturligt sömnpass). Då blir sömnen istället uppdelad på 12h + 1,5h + 2+ 45 = 16h15min.

Så om ni ger er själva ett par dagar för att skaffa lite mer vakentid, samt mörklägger sovrummet ordentligt så det inte blir ljust vid halv sex (för då är det ju inte så konstigt om man tror att det är morgon då :D) så har jag gott hopp om att morgonskiftet straightar upp sig också. 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Dipi

Inlägg av Dipi »

Tack för svar! :D Har försökt hålla skrutten vaken idag med alla möjliga medel :wink:! Försöker ett par dagar och skriver igen om det trasslar. Man lär sig massor av andra trådar :D .

/Dipi
Dipi

Inlägg av Dipi »

Okey, help bitte! :)

I natt har skiljt sig från alla andra nätter. Igår på dagen åt han mer än någonsin, ett av målen 230 ml! och de andra mellan 120-200ml/mål. Han fick i sig fyra stora mål och vi lyckades hålla honom vaken mer än vi fått innan. Han sov totalt på dagen 4 timmar och 45 minuter.

Som sagt i natt har varit totalt annorlunda. Kanske för att min man som stundom sovit inne hos lillen (för att jag inte skall vakna då jag vaknar av minsta pip) och eller för att vi tidigare haft en svag röd lampa tänd hela natten. Hur som helst i natt sov vi i vårt rum och lillen i sitt med mörkläggningsgardin, på mage i spjälsäng med larm och svalt rum.

Liten fick sista målet vid sju (det var då han klämde i sig 230ml) och sov fram till kvart i tolv. Vi hade tänkt att han skulle sova till ett men eftersom vi inte vet om han befinner sig i en ökningsperiod/skarv så gav min man honom mat då. Han åt 90ml och somnade om. Liten har haft ljud för sig till och från hela natten vilket stört hans mamma som som sagt vaknat av minsta pip. Brukar vanligtvis sätta i öronproppar men har ju givetvis lyckats få utslag i öronen :wink:.

Liten vaknade igen vid halv tre. Jag la tillrätta, buffade och stoppade in nappen (under vilda protester). Han somnade om en kvart och skrek sen upp sig igen. Min man gav honom mat men han ville knappt ha någonting. Åt endast 30ml. Eftersom jag inte fått mig en enda blund bestämde vi att min man skulle sova inne i lillens rum så att jag skulle kunna få sova. Han var grinig och tjurig och min man flyttade honom till vagnen och har vagnat och ramsat honom från och till mellan fyra och kvart i sex (denna härliga vargtimme :( ). Vid kvart i sex gick jag och min man upp och nu har vi vagnat och ramsat x hur många som helst. Vi har ALDRIG någonsin tidigare hört en så upprörd kille. Har försökt tyda vad det är för sorts skrik. Vi tror det är "jag är trött" skriket men visst det skär i hjärtat att inte plocka upp honom.

Men vi har vagnat och ramsat på här nu i en dryg timme och skall göra morgon vid sju. Min fråga blir nu...

1. Gör vi rätt i att ramsa och vagna nu? Vi skall nämligen för första gången sedan födelsen åka hem till mina föräldrar i Småland mellan onsdag och söndag nästa vecka. Har en känsla av att det kommer bli svårt att ramsa då det antagligen väcker hela huset. Är det bättre att vi coolar ner nu, matar på, håller tiderna på dagarna och kör en liten minikur när vi är tillbaka i Stockholm igen?

2. Varför skär det i hjärtat på en och man känner sig som världens sämsta mamma för att man inte tar upp sitt skrikande barn fastän man vet att det här är det RÄTTA? Jag har läst på och läst på och läst om! Trots det sviktar självkänslan stundom. Vi tycker själva att vi gjort vårt bästa med lillen då vi standardmodellerat honom från två veckors ålder och lärt honom sova ensam och somna själv.

Nu har vi precis ramsat igen och ska göra morgon om fem minuter. Vi är trötta, lite knäckta och jag börjar fundera på om jag är onormal för att jag vaknar av minsta pip! Om vi nu ska fortsätta i samma anda och att vi båda vissa nätter ska få sova ostört, är det då bättre om vi lägger en madrass på golvet i vardagsrummet så att liten får vara helt själv i rummet?? Jag har ju läst om föräldrar som delar rum med barnet och att det går. Men vi är ju inte direkt konsekventa när vi flyttar in och ut därifrån..

Okey, svälja gråten! Det här ska baske mig gå!!! 8) . Nu är han tyst så jag passar på att göra godmorgon med poma och ståt nu.

:D /Dipi
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Dipi...!

Vet du, varken de små eller vi vuxna sover lika gott alla nätter. Inte heller äter vi lika mycket varje gång varje dag.
Vad jag vill sa sagt med det är att jag tycker att ni drar på för stort larm för en händelserik natt.

I ditt ställe hade jag istället förberett mig på att killen kan vilja ha mer mat framöver, alltså hade jag gjort iordning säg 240ml's flaskor.
Så det tycker jag om natten som var.

Ramsan;
ALLDELES :!: för tidigt för att använda den som verktyg. Såna här små typer letar bara efter ansiktet till rösten. Ramsan används som verktyg först vid 4 månader så mitt tips är - låt den vara.
Använd den gäääärna vid läggning, men då i förbifarten och bara som nekräftelse, då jobbar ni "in den bakvägen" som vi brukar säga.

Eftersom du tolkar hans skrik som "Hjälp mig att sova för jag är trött"-skrik så är det just det du får göra :heart:
Vagna, buffa, visa, hjälp och led. Och utvärdera inte efter en natt.
Och ja, om ni vaknar av minsta pip så skulle jag tippa på att en madrass i ett annat rum vore guld. Inte alla uppvak behöver åtgärdas och många uppvak sköter de jätte bra själva. När de inte kan de så HÖR ni dem, ingen tvekan om den saken.

Ni kommer att få kvitto, i sinom tid får ni det. Lovar!
Dipi

Inlägg av Dipi »

Kalaskakan! :) TACK!!! :heart:

Nu taggar jag ner och njuter av vår älskade lilla skrutt ist. :D Det är så förbaskat lätt att tänka framåt, vilja lite för mycket och gå för snabbt fram. You know :wink:. Med handen på :heart: så har vi det riktigt trevligt här hemma efter en rejält jobbig graviditet. Lite sömnbrist är ingenting mot den :wink:. Och visst vi kanske inte gör som "alla andra familjer gör" men vi gör på vårt sätt och det passar oss :). Behöver påminna mig om det mellan varven :wink:.

Tack för ett snabbt inlägg, hade nästan hunnit hetsa upp mig :wink: :lol:.

Ni är bra kloka på detta forum.

/Dipi :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

:heart: :thumbsup: :heart: !
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"