min 5 veckors

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
vicky77

Inlägg av vicky77 »

tror nog en 45a blir bäst :D

trot eller ej , förrgår var en toppendag. han sov alla pass utan problem i sin säng och jag var tvungen att väcka honom alla gånger. yippie!

men sen igår försov vi oss till 08 istället för 0730. Och genast blev den dagen ej lika punktligt och bra.

:arrow: :?: Hur gör ni när ni behöver göra annat och någon annan ska ta läggningen på kvällen tex. Jag har tagit alla läggningar sen lillen kom , men idag var sambon tvungen för jag skulle iväg. Hade informerat hur det görs. Men lillen somnade 2030 istället för 1915. Sambon har ej samma tålamod samt att han gör ej exakt som jag. Så lillen fick skrika en del också tydligen. När jag läste BB så stod det att resultatet av detta förhållningssätt blir att bebis kan bli lagd av vem som helst var som helst utan problem. :shock: men kvällen är ju ett bevis på motsatsen. Hmmm jag kommer behöva ta mig iväg vissa kvällar nu och jag vill att läggningarna ska fungera utan att jag ska behöva gå och fundera.

Eller??
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

vicky77 skrev:När jag läste BB så stod det att resultatet av detta förhållningssätt blir att bebis kan bli lagd av vem som helst var som helst utan problem. :shock: men kvällen är ju ett bevis på motsatsen.
En småsak för dig, säkert, men inte för mig: detta står inte i BB utan i Internationella Sova hela natten, som handlar om SHN-kuren: att EFTER GENOMFÖRD KUR kan ... osv. Kuren kan naturligtvis saboteras; se nedan.
vicky77 skrev:Sambon har ej samma tålamod samt att han gör ej exakt som jag. Så lillen fick skrika en del också tydligen.
Förutsättningen är då - trodde jag var självklart :oops: - att den som lägger bekänner sig till samma förhållningssätt lilla barnet fått lära sig gäller, dvs Sova hela natten-kurens inbyggda filosofi, och agerar utifrån det, dvs intar en en saklig, vänlig och "självklar" attityd.

Lilla ungen går ju inte precis och lägger sig själv, om man säger :roll:

Beviset du fick var bara, i all bedrövlig enkelhet, att sambon inte stod bakom det han gjorde.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
vicky77

Inlägg av vicky77 »

tack för svaret Anna.

Så då innebär det att när vem som helst ska lägga lillen så måste de ha den självklara attityden? Tex svärmor. Svårt för henne att hitta en självklar attityd gentemot lillen som hon aldrig tidigare lagt. På så sätt så borde ju tex napp vara enklare förden kan vem som helst stoppa in.

Ta det inte som att jag argumenterar emot förhållningssättet. Men läst på forumet och många nämner att om man inför schema och barnet är sin egen klocka etc etc så har man igen det så mycket sen då barnet kan läggas var som av vem som.....

Nåja ...får sehur man ska gå vidare, för jag måste ju kunna komma iväg på mina nödvändiga grejer... :oops:
min lille kille kom den 14e juli 2009...han var egentligen beräknad till den 17e juli..
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

vicky77 skrev:Men läst på forumet och många nämner att om man inför schema och barnet är sin egen klocka etc etc så har man igen det så mycket sen då barnet kan läggas var som av vem som.....
Men då får man ju inte glömma det viktigaste - att man gör det på samma sätt! Det kan alltså inte vara "hur som". Hur gör du när du lägger lillen? Jag antar att det är skratt och sen bums i säng, lägga tillrätta och ramsa ut? Sånt kan vilken svärmor som helst göra, även om hon inte tror på filosofin bakom. (Min svärmor är ett levande exempel!)

Har man inte den riktiga Attityden så kan man fejka den. Enkla instruktioner kan vem som helst följa.

Lycka till!
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
vicky77

Inlägg av vicky77 »

ja det är ungefär så jag gör ...

skratt, sen speldosa med kram, sen i säng med speldosan(den spelar i ca 30 sek), ramsar ut...men han bökar och kryper mkt så det blir att jag får gå in och dra ner eller vända honom...så det kanske är där det görs olika?..

matar även med ers innan skrattet och det funkar inte riktigt med vem som helst...får kanske hålla oss till bara gröten de kvällar då jag ej kan lägga? :?: Hur gör ni med nattslurken? Görs den i sovrummet?

Ska förresten resa till malmö imorgon. Några tips till bilresan :?: ? Tänker mest på sovningarna. Kan tänka mig att 45 min går att få i bilen men att lillen vaknar i skarven och ej kan somna om....
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ingen kvällsslurk i sovrummet. Man matar innan tandborstning och läggning. Sen skrattet till gonattet och sist ner i sängen, glad och lycklig.

När de kryper, krälar och på annat sätt rör sig, se bara till att ha mjuka skydd och låt honom böka bäst han vill själv. NÄr han har sovit i 10 min kan du gå in och lägga till rätta. Inte när de är vakna. :wink:

vänder han sig så vänder man INTE tillbaka förrän han BER om hjälp, håll ut och vänta på bedjandet, det går absolut inte fortare med sömnen och du är där och springer ut och in. Så avvakta, avvakta.

Se resan som en gång ingen gång och försök styra upp på banan direkt ni är framme eller kommer hem om det är samma dag.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
vicky77

Inlägg av vicky77 »

ok tack!

resan dit gick bra och styrde upp det direkt sen så allt löste sig :D

:arrow: :idea: nu har jag upptäckt att lillen sover bättre i resesängen :shock: när vi var borta så vaknade han ej lika lätt/mycket. Hemma har han spjälsäng. resesängen är lite bredare och den har ej spjälor att fastna i utan man kan snurra etc hur mycket man vill nästan , så det gillade han. Därför tänkte jag testa ha han i den istället även hemma. Vad tror ni? vad har ni för sängar???
jag brukar låta honom böka etc innan han somnar och har vadderat så gott det går i spjälsängen, utan att den blir för smal. men han ber ganska direkt om hjälp.

När brukar ni sluta med andningslarmet förresten?? I resesängen är det svårt med sladdarna till larmet. Finns inget att snurra runt sladdarna i så risken är att lillen får tag i dom. lillen vänder sig ju själv nu nästan obehindrat åt båda hållen och då brukar det väl inte vara någon fara, iaf det jag hört?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Min Lani (16 mån) sover i resesäng även hemma. Jag upptäckte precis som du att den gick hem bättre än vanlig spjälsäng. Det var inte så med mina två äldsta barn.

Lani hade kvar larmet tills lillasyster Leo föddes. Lani var då drygt 12,5 mån. Jag hade larmdosan lite halvt instoppad under madrassen, det gick bra.

Vad roligt att er resa gick bra :thumbsup:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

vicky77 skrev:ok tack!

resan dit gick bra och styrde upp det direkt sen så allt löste sig :D

:arrow: :idea: nu har jag upptäckt att lillen sover bättre i resesängen :shock: när vi var borta så vaknade han ej lika lätt/mycket. Hemma har han spjälsäng. resesängen är lite bredare och den har ej spjälor att fastna i utan man kan snurra etc hur mycket man vill nästan , så det gillade han. Därför tänkte jag testa ha han i den istället även hemma. Vad tror ni? vad har ni för sängar???
jag brukar låta honom böka etc innan han somnar och har vadderat så gott det går i spjälsängen, utan att den blir för smal. men han ber ganska direkt om hjälp.

När brukar ni sluta med andningslarmet förresten?? I resesängen är det svårt med sladdarna till larmet. Finns inget att snurra runt sladdarna i så risken är att lillen får tag i dom. lillen vänder sig ju själv nu nästan obehindrat åt båda hållen och då brukar det väl inte vara någon fara, iaf det jag hört?
Bara en liten parentes, små barn (även lite större) bör inte sova på resesängmadrass i mer än 1 vecka sen är det lite för hårt. Det man då kan göra som vi har gjort köp en billig skummadrass från Jysk så kan de sova där permanent om man vill. Tor gillar också sin resesägn bättre. :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Bra att du lade till detta TorsMamma :D

Vi har en tjockare madrass till Lani.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nancy skrev:Bra att du lade till detta TorsMamma :D

Vi har en tjockare madrass till Lani.
:heart: :lol:
Tor 2006

vicky77

Inlägg av vicky77 »

oki...jag tänkte faktiskt på hur jag skulle göra det mjukare. Hittills har jag bäddat in ett tunnare täcke under madrassen men ska kolla på Jysk. Fanns rätt storlek där eller fick ni klippa till eller något??

Ja vi får se hur det går hemma. Borta sov han som en klocka(ditresan gick super). Nu hemma har han sovit dåligt(hemresan gick ej bra).Tror han behöver några dagar att komma i fas, vi får se. Sen håller nog tänderna där inne på sidorna att sätta sig på plast för han tuggar och gråter etc....

tack än en gång :D
vicky77

Inlägg av vicky77 »

jag har nu en fråga om hur ni gör vid läggningar. Om ni kan ge några tips eller inspiration.

Ni som har 2 barn: hur gör ni med läggningen? Lägger ni samtidigt eller för sig?

Lägger min lille först och därefter får 4 åringen vara uppe ett tag till för att sedan läggas. men känner nu att det blir lite för sent för 4 åringen samt att det blir lite träligt. Hade varit skönt om de lades nästan samtidigt. Hur många timmars sömn ska en 4 åring ha?
De sover i egna rum kanske jag ska tillägga.

Vet ej om jag ska skapa en ny tråd i ett annat tema eller om jag kan ställa den i denna tråd?

4 åringen har plötsligt blivit mörkrädd eller allmänt rädd när han ska sova nu på kvällarna. Hur gör man med detta? Han har alltid varit sån att han somnat själv etc....
vicky77

Inlägg av vicky77 »

en undran: hur har era barn blivit vid tandsprickning? Har det påverkat sömnen? Min lille är som förbytt! Gråter när han läggs ner, vill bara ligga vid bröstet innan, sover kortare perioder, somnar ej efter nattamning(har kvar 1), ratar flaskan helt nu, väldigt grinig och rastlös. Blir missnöjd så fort man är stilla med honom.

Han har fått de 2 nedersta när han var 4 mån. Nu är tandköttet däruppe alldeles svullet men inget syns igenom. Han tuggar även på tandköttet där inne/bak.

Hur ska man förhålla sig? är det bara tänderna tro?
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D
Vad tråkigt att Lillen har det jobbigt, men det går ju snart över och att få tänder är ju naturligt visst? Att det gör ont och kilar likaså. Om det är tänder så kan en bitleksak vara bra, vissa kan man lägga i frysen så kyler de skönt. En skorpa eller morot är också bra, ja allt som man kan gnugga tandköttet mot egentligen :wink:

Har man det riktigt jobbigt så tycker jag att man kan gnugga lite flytande alvedon där tänderna ska igenom. Det blir mer lokalvärkande och du kan ta mycket mindre än det som finn i en supp.

Ang. storebror så har jag inga råd, mina barn är inte så stora än :lol:

Jag skulle antingen ställa frågan på Säkra Sovare med fnurra (om han varit en SS vill säga) eller på barnafostran, båda blir nog bra!

Jag lägger båda mina samtidigt och de sover i samma rum. Ibland har jag behövt lägga storasyster lite tidigare och sedan smugit in med lillasyster. Det har funkat det med.
Jag ser enbart fördelar med att de läggs och vaknar samma tid,
kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"