Ensamlek
Åh så härligt ni verkar ha det!
Snöänglar är underbart!
Min lilla V har tillbringat sina dagar inomhus det senaste, då vi har rätt kallt (hindrar inte normalt) och hon är ORDENTLIGT förkyld, men nu börjar det gå till sig, så imorgon bär det ut i snön igen!
Snöänglar är underbart!
Min lilla V har tillbringat sina dagar inomhus det senaste, då vi har rätt kallt (hindrar inte normalt) och hon är ORDENTLIGT förkyld, men nu börjar det gå till sig, så imorgon bär det ut i snön igen!
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Våra dagar nu rullar på riktigt fint med sömn ca 45 minuter efter morgonens ensamlek, 2 timmar mitt på dan och 30-60 minuter på eftermiddan. Väcks lite över 6 på mornarna och nattas 1815-1830 på kvällarna. Det jag funderar över nu är vad nästa förändring borde bli. Jag tycker om att vara lite förberedd
Är det troligt att han själv korrigerar ett ökat vakenbehov genom att somna senare/vakna tidigare vid morgonluren eller borde jag hålla ögonen öppna efter ta bort eftermiddagsluren?
Morgan, beräknad till den 24/6, född 29/6
Hej Hamnede!
Vad härligt att det går så bra för er! Vid 5-6 mån är det 15 tim sömn som rekommenderas så jag skulle föreslå att ni har 12 tim natt som nu, 45 min fm-lur, 2 tim efter lunch och 20 min på em för att orka till kvällen. Nästa steg är runt 7 mån, att minska sömnen med en halvtimme och då antingen korta fm-luren till 20 min eller lunchluren till 1,5 tim. Eftermiddagsluren rekommenderar jag att ni har kvar över 8-månadersångesten som en välbehövlig paus.
Elle
Vad härligt att det går så bra för er! Vid 5-6 mån är det 15 tim sömn som rekommenderas så jag skulle föreslå att ni har 12 tim natt som nu, 45 min fm-lur, 2 tim efter lunch och 20 min på em för att orka till kvällen. Nästa steg är runt 7 mån, att minska sömnen med en halvtimme och då antingen korta fm-luren till 20 min eller lunchluren till 1,5 tim. Eftermiddagsluren rekommenderar jag att ni har kvar över 8-månadersångesten som en välbehövlig paus.
Tack
Nu ska det till att hålla utkik efter tendenser. nu på morgonen har han hållt igång längre än han brukar så det kanske bara blir en halvtimme sömn på ensamleken. Han är en liten guldgosse som helt av sig själv verkar förstå sitt sömnbehov.
det gäller bara för hans föräldrar att hänga med 
Nu ska det till att hålla utkik efter tendenser. nu på morgonen har han hållt igång längre än han brukar så det kanske bara blir en halvtimme sömn på ensamleken. Han är en liten guldgosse som helt av sig själv verkar förstå sitt sömnbehov.
Flyttad fråga
Hamnede skrev:Hej!
Som titeln säger så vill jag lära min 1-åriga son att sova i vagn.
Som liten plutt, innan han kröp, så sov han ofta i vagn, utomhus, i hallen eller hemma hos andra, men när han blev runt halvåret började vi använda spjälsängen mer, dels växte han ur liften och dels kröp han runt så nu sover han i stort sett bara i spjälsängen i sitt rum med rullgardinen nerdragen vilket har blivit väldigt begränsande för oss allihop.
Han har ganska strikta sovtider och ättider, vaknar runt 7 på morgonen och får frukost. Sover en lur på max 20 minuter runt 9-tiden. Lunch vid 11 och sova igen nånstans mellan 12.30 och 13. Då sover han 1,5 till 2 timmar. När han vaknar får han mellanmål, middag vid 17.30 eller lite senare och sen välling och sova vid 19 eller något över. Eftermiddagsluren kan hamna upp till en timme senare berende på hur dagen ser ut och det händer att han får mellis innan han sover.
Den vagn vi har kan man ligga i på tre sätt, antingen i halvmjuk lift som han är lite för stor för, i sovpåse eller direkt mot bottnen och då finns det en sele som man kan spänna fast honom med för det är ganska lite kanter runt om.
Maken som är föräldraledig har testat att vid 12.30 ta en promenad med plutten i vagnen och selen rätt löst spänd men det är inget som får honom att somna. Har hittills lett till att maken gett upp, gått hem och lagt honom i sängen istället.
Jag funderar på om man kan ställa in vagnen i hans rum, bredvid sängen och lägga honom i den istället för i sängen men låta allt annat vara som vanligt. Jag är dock inte så sugen på att spänna fast honom och lämna honom ensam men jag är rädd för att han ramlar ur och skadar sig om man inte gör det.
Är det nån som har nåt tips om hur vi ska gå tillväga?
Flyttat svar
miniz skrev:Hej!
En liten fràga bara. Har han utsikt i vagnen?
För om han ligger och kollar pà världen, kan det vara svàrt att somna.
En annan sak. Ramsa! Arbeta in en ramsa om ni inte redan har en. Sedan kan ni ramsa honom ute i vagnen ocksà. Det hjälper min 1.5 àring att somna i vagnen, för när han hör ramsan sà är det sovdags.Han sover som regel i sin spjälis, men ibland är vi ute och dà sover han i vagnen.
Vi har inte haft nån ramsa för han har haft så lätt att somna ändå. Läste just igenom den klistrade tråden om ramsa oavsett om den behövs eller ej och känner igen mig så enormt! "Det händer inte mig", "en säker sovare av sig själv" och så står jag där och har inga knep alls när det inte funkar.
Nå, nu ska maken och jag läsa på, välja ramsa och träna in
Vi har testat en filt över vagnen men jag tror nog att dne har kommit fram först när plutten inte velat somna och då kan en hel del nödvändig attityd redan försvunnit
Så filten ska nog fram direkt med läggning och ramsa och så får vi se hur det går
Vi har testat en filt över vagnen men jag tror nog att dne har kommit fram först när plutten inte velat somna och då kan en hel del nödvändig attityd redan försvunnit