Det är kaos och vi har tappat glädjen med barnen :(

Samtalsforum med barnen i fokus
kiki

Inlägg av kiki »

beccisen :heart: får jag kapa din tråd ett ögonblick :lol: och ställa en fråga till vår otroligt kompetenta Hege :heart:
Hege skrev: En försenad synsutveckling går att påskynda.
Hege, Min Mio fick glasögon när hon var 8 månader, hon är extremt översynt, +8,5 och +9.
Betyder det tidiga glasögat att också hennes hjärna får utvecklas normalt :?:
Eller tvärtom, hade hennes utveckling försenats om man inte upptäckt synfelet :?:

Kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Hege

Inlägg av Hege »

Det beror på vart felet sitter. Sitter felet i själva ögat? Eller är felet att hitta i hjärnan, som mottar synsintrycket från ögat?

IAHP menar synsutveckling går före sig i hjärnan. Och vid att påverka hjärnan, så kan man påverka synsutvecklingen. Antingen åt ena eller andra hållet.

Mer kan jag tyvärr inte svara på din fråga...

Annat än att det naturligvis inte är bra att göra någon ting med ÖGAT (operation, glasögon) om felet sitter i hjärnan.

Kram, Hege
Mata

Inlägg av Mata »

Nu har det gått ett tag. Intressant utvecklingen av tråden.
JO, det jag menade med "attityden" var att om antingen kan ett problem med stökigt barn (tex vid matbordet, har även jag dotter som ramlar av stolar ofta), så kan man fundera om det beror på ens attityd. Är det för att barnet är "ouppfostrat" som det beter sig som det gör? Eller är det för att barnet har en dålig balans, eller som ni nu testat konvergensen?

Jag menade alltså att är det det senare så hjälper det inte att bli en mer "konsekvent" förälder eller finna lösningen i diverse uppfostringsmetoder...

Jag har själv fått en del råd om hur jag helt enkelt bör bli en striktare mamma etc... Men det funkar inte så för oss, för problemet ligger i att min äldsta dotter har en hjärna som inte fungerar optimalt om man säger så. (Vems gör det förresten?)
För oss ligger ju då lösningen inte i att hitta rätt uppfostringsmetoder för att komma till bukt med problemen, utan i att definiera hennes svårigheter för att kunna öva upp de svårigheter hon har.

Nu har vi nog större bekymmer än ni och jag ska faktiskt åka till Philadelphia om två veckor för att gå IAHP:s kurs...Sen kommer jag tillbaka lite klokare får vi hoppas :D
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Stellas mamma

Inlägg av Stellas mamma »

Hej Mata och förlåt Beccisen för att jag gör en utvikning på den sida, men jag läste att du Mata ska till Philadelphia snart och jag undrar om vi kanske ska gå samma kurs?
Jag reser den 26e för att gå kursen "What to do..." som börjar den 28onde. Jag tror att det skulle vara oerhört givande att "bolla" upplevelserna med någon i liknande situation på plats (gärna på sitt eget språk). Visst kan man berätta för andra när man kommer hem, men det är inte samma sak tror jag när det handlar om en sådan här stor erfarenhet.
mamma till fyra flickor födda 1992. 2001, 2007 och 2008.
Hege

Inlägg av Hege »

Vad roligt!

Det är nog samma kurs, What To Do-kurserna hålls nemligen med fyra månaders mellanrum.

Vilken tur att ni kan vara där tillsammans! Kursen är veldigt "amerikansk", så det kan vara bra att ha någon svensk att prata med.

Kom i håg varma tröjor. Kurslokalen håller 14 grader.
Och kom i håg att fråga, fråga, fråga i alla pauser.

Kram, Hege

(ganska avis, det är en underbar kurs...)
Stellas mamma

Inlägg av Stellas mamma »

Javisst är det samma kurs, det var jag som blandade ihop lite med hemresedatum... Jag åker den 19onde och registreringen är den 20onde. Tack Hege för alla fina synpunkter som jag fått av dig när jag skrivit :heart:
Kram Stellas mamma
mamma till fyra flickor födda 1992. 2001, 2007 och 2008.
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej alla!!

Vem som helst får klampa in och stjäla tråden :) :lol:

Jag har inte varit inne alls på några dagar eftersom jag legat inlagd för stressbetingad ögonmigrän :wink: :roll:

Har lite svårt att läsa längre stunder så jag får ta lite i taget Hege :)

Hon dricker faktiskt mycket och har tom haft henne hos BVC för att göra ett snabbtest så hon inte hade diabetes av den anledningen. Det hade hon såklart inte :) Min mamma drack och dricker tydligen också väldigt mycket (vatten då :) ) under dagarna så jag har inte reagerat mer på det. Hur har hyperaktivitet och mycket vätska samband??

Jag tar lite i taget och rapporterar så fort jag kommit nån stans :)

Tack för ert vidare engagemang

kraaaaamar
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Hege

Inlägg av Hege »

Jo, nu är det så att jag hade ett hypo-aktivt barn. Vilket är det motsatta av hyper-aktivt. Men mitt barn hade en hjärnskada, och förklaringen var att den skadade hjärnan på något sätt "sparade" på vattnet, och att det blev för mycket vatten i hjärnan. Med för mycket vatten i hjärnan, så kunde den inte fungera optimalt. (Detta är jag inte helt insatt i själv), men i fölge IAHP så är det av största viktighet att barnen inte dricker för mycket. Därför tar man bort all salt och socker från kosten. Därför att salt och socker bildar torst. Sockeret tar de bort av andra skäl också, men törstbiten är viktig.

Jag ville allvarligt försökt redusera på drycken hos er. Och att det som dricks bara är vatten.

1 liter vatten är inte för lite dryck för en tre-åring, så det är inte farligt att göra det.

Vem vet, det kanske kommer ge stora resultat hos er, när hon dricker så mycket?
Hege

Inlägg av Hege »

aajj, ögonmigrän... Hörs jätteont ut!
beccisen

Inlägg av beccisen »

Hej Hege!!

Förlåt för att jag inte uppdaterat tidigare, känns som om jag inte lyssnat till dig :) Men det har jag.

Sockret går ganska bra tycker jag och jag märker stor skillnad. Nu har jag inte tagit bort allt, men väldigt väldigt mycket. Salt har jag i princip aldrig i maten så det hon får i sig är väl från salta pinnar och det blir inte ofta eller mycket det heller :)

Jag hr svårt att ta till mig boken och kommer liksom inte igenom den. Har nog mycket med graviditeten att göra tror jag. Är ju bara 10dgr kvar så jag är ganska disträ och kan inte koncentrera mig riktigt.

Vi gör krypövningar och hon älskar att balansera:) Hon klättrar mycket och hos kusinerna finns det repstege och hoppmatta så den används flitigt när vi är där.

Blir mycket lättare om en månad eller två när jag själv kan vara med och hjälpa henne och visa mer hur man ska göra så jag känner att jag hinner plöja igenom boken tills dess med. Nu är det ett helt företag bara att ta sig upp från golvet :evil: Hmm graviditeter är inte my piece of cake :evil:

Nej nu är det nattningsdags så jag får återkomma senare :)

Tack återigen för ditt engagemang

kram
Mamma till Bustjejen -04, Flinkillen -06 och
Coola-killen -08
Hege

Inlägg av Hege »

Hej beccisen

det är inte bara du som har hatt mycket... Jag har totalt missat ditt senaste inlägg! :oops:

Återkom när du har kommit till häkterna igen. Håll i gång krypning så gott det går tills vidare.

Kram, Hege
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"