Han är 4,5 år och har alltid varit petig med maten. (han är 96 cm lång och väger ca 16 kg)
Han är vad AW skulle kalla en "liten sparv"...han ser alltså mat och middag som nån sorts "ointressant påfyllning av bränsle". Otroligt bra formulering AW!
Till skillnad från sin syster som är en liten "semla"!
På BVC tycker dom att han är lite smal och så, men inte så att det är livshotande direkt...!
Men det är ju rätt jobbigt när dom inte äter. Ibland har han "ätardagar" då han proppar i sig av allt som bjuds, för att sedan återgå till "bantardagar" när han är otroligt selektiv och bara plockar "russinen ur kakan".
Låter honom inte gå och småäta mellan måltiderna osv. men säger han att han inte är hungrig så kan man ju inte tvinga honom.
Ibland kan han äta typ fyra tuggor av middagen, sen går det en timme och han vill ha "kvällsfika" (typ mackor och mjölk) men det brukar han inte få.
Då blir han förstås sur och får lägga sig hungrig. [-(
Jag misstänker ju ibland att maten inte riktigt passar, men man kan ju inte stå och laga extra mat till honom.
På dagis äter han också dåligt, bara när det är hans favoriter äter han ordentligt. Han har tidigare varit hos dagmamma där han ätit som en häst varje dag, men efter flytten till dagis (j-a förmyndarkommun jag bor i) så är han jättepetig och förklarar bestämt att dagmamman lagade mycket godare mat. Vilket förstås är helt sant, på dagis får de halvfabrikat.
Ska jag oroa mig för att han inte växer ordentligt eller ska jag ta det lugnt?
Förstår inte riktigt vem av oss han brås på, för varken jag eller hans pappa är direkt pinnsmala...!