Tips inför kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
catta

Inlägg av catta »

Hej TorsMamma!
Ja, det var i de banorna jag funderat med 12-45-1,5-20. Den där luren vid 16.45 behövs och den blir ett skönt avbrott.
Ibland är den svår att få till beroende på middagsförberedelser, storebror som kräver uppmärksamhet etc. Idag somnade dock han också... :wink:

Catharina
Felix nov 2004, Ella juni 2007
duggan

Inlägg av duggan »

..bara man ger dom rätt förutsättningar, sedan vad dom gör med sin sovtid är helt upp till dom, eller hur ... :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
catta

Inlägg av catta »

Hej!
Nu har vi haft några oroliga nätter igen; Ella bökar runt i sängen och vaknar och snyftgråter. Hon ligger nedborrad med huvudet och gråter. Har varit uppe med ramsor och musik ca 1,5h i sträck. Oftast redan vid 2.30-tiden. Är det 8-månadersångesten som har drabbat oss? (är 7mån + 1v nu...).

Catharina
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Ja det kan vara många fysiska orsaker också, någon ny övning, tänder osv. Men det viktigaste är ju att du har verktygen att jobba med när behoven uppstår! :wink:

//Malin
catta

Inlägg av catta »

Hej igen!
Storebror är dryga 3 år och har eget rum med spjälsäng. Han kan självklart ta sig ur, men frågar oftast "om lov" först på morgonen. :wink: Honom kurade vi vid ca 10 mån ålder.
Ella, nu 7 mån, är är hyfsad sovare nu. De ska dela rum inom en snar framtid är vår tanke. Skulle vara tacksam för lite tips!

Storebror: vore det ok att i samband med ihopflytten ge honom en stor säng? Bättre att vänta?

Lillasyster: Hon vaknar till men somnar oftast om själv eller med ramsa. Har problem med vargtimmarna. När är lämplig ålder för att flytta från föräldrarnas rum?

Catharina
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Mina barn sover inte tillsammans så jag har ingen personlig erfarenhet, men om storebror har passerat trotsen och om då spjälisen börjar känns trång så ser jag inget hinder för att byta säng. Det finns ju sånna här växasängar med ganska höga sidokanter så blir det ingen risk för säng-ur-rullning.

Ang lillebror är det nog hög tid att flytta ut från päronen, och även om det är lite vargtimmes bök då och då, så är det inte säkert att dom stör varann och gör dom det kan du ramsa dom över samma kan :lol:

//Malin
catta

Inlägg av catta »

Hej igen!
nu har det hänt en hel del. E kryper och har fått första tänderna mm mm. hon är en riktigt glad och sprallig filur. Det är ju roligt, men dock inte redan kl 05.10 på morgonen.... Schemat har varit i stort detsamma länge, men nu vaknar hon och är pigg, pigg på morgonen redan kl 05.10. Detta gör oxå att hon är trött redan vid 17-tiden. tacksam för råd ang förbättring av schemat!
vaknar hon 05 så blir det ju endast 10h nattsömn... som det nu är vill hon inte somna om.

19 - 07 natt
7.30 grötfrukost
9.00-9.45 sova vagn
11.00 lunch
12.30-14 sova vagn
15 mellanmål
16.30 sova om möjligt
17 middag
18 kvällsgröt
19 go'natt

Catta
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Här kommer lite tips på tidiga morgnar:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna (inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Jag tycker hennes schema ser perfekt ut, vill du bara ha 2 lurar så stryker du bara sista luren och erbjuder 5 minuter där om hon verkar behöva det.

Här kommer en 8 månaderslänk, för visst är hon 8 mån? http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13308

//Malin
catta

Inlägg av catta »

Ja, hon är drygt 8 månader (snart 9 när jag tänker efter...). Tack för tipsen, jag ska prova dem.

Den här luren vid 16.30 tycker jag känns väldigt svår att få till; hon är trött, hungrig och gnällig. Samtidigt är storebror trött då & middagen ska förberedas etc. Hon behöver bara 5 el 20 min, men det känns som en stor prestation för att få till dem minutrarna.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Jag vet att en del har lite svårt med att få till 5 minutare, hur gör du nu?

//Malin
catta

Inlägg av catta »

Hej igen!
Nja, ibland går det men oftast inte. Jag funderar på att försöka senarelägga em-luren till kanske kl 13...? Fast oftast är hon trött efter maten och hon behöver sova 12.30.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Är hon 9 månader nu? I såfall tycker jag att du kan plocka bort sista luren och gå ner på 2 lurar. Jag tror 12.30 är en bra tid, det kan hända att hon måste lägga sig så mycket som 30 minuter tidigare ett par kvällar innan hon vant sig helt, sen snart är em gnisselfri.

//Malin
catta

Inlägg av catta »

Hej igen!
Ja, nu är Ella 9,5 månader och em-luren är borta och kvällarna trevligare! :P
Jag har jobbat en hel del med mornarna för att få henne att sova till 7, dvs 12h. Nej, hon har visst bestämt sig för 11h nattsömn, vi har accepterat att 6=morgon.

Hur många timmars sömn per dygn behöver hon nu? Hur föreslår du att jag fördelar resterande timmar under dagen, förutsatt att hon får 11 på natten? Morgonluren sover hon gärna längre, vet jag.

Mvh
Catharina
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Här kommer en länk med antal sovtimmar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52

Men fram till 1 år ska hon ha 14 h per dygn, så väljer ni att ha 11 timmar natt så har ni 3 h att fördela på dagslurarna, förslgsvis 2x1,5 h eller 45min+2h.

Placera ut vars det passar er familj bäst!

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"