Somna själv, mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Förstår verkligen att du inte orkar läsa hela tråden!!! :)

Schemat:
07 gomorron o välling
10,30 lunch
11-12,30 sova
14 vällling
15,30-16,15 sova
17 gröt
18 välling
19 sova natt

Vid uppvaken så gör vi inget just nu, ramsar x4 om hon inte somnar om av sig själv.

Vi har en klockrradio som slår på. men väldigt lågt (pga att pappan har den lågt ställd när han kliver upp,så han inte väcker oss alla vid halv sex!) tror inte att hon hör den.

Musik som verktyg vid läggning menar du? Nej, det har vi inte provat. Hur högt o vad?

Tack igen!
Marita Eriksson
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328, kurad aug -07
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Dottern din är ju 9 månader (imorgon eller hur :D )nu och behöver 14 tim sömn per dygn. Kanske dags att dra ner em-luren till en 20-minutare? En sådan liten förändring kan göra stor skillnad.

Så här hanterade vi nattliga uppvak i den åldern: Om han vaknade från läggning till 04.00 så fick han ta hand om uppvaket själv. Från 04.00 och fram till morgon så serverade vi en hurtig ramsa vid första pip som markerade att det ännu inte är morgon och sedan INGET mer förrän klockan ringde in morgonen. Den skall ljuda högt så dottern hör den in till sig eller tom ha en klocka inne hos henne som hon får stänga av själv. Många använder sig av musik om barnet inte kan somna om och "fastnar" i sitt klagande. Det kanske vore något för er? Sätt då på klassisk musik utanför hennes dörr som överröstar hennes protester och sänk allt eftersom hon lugnar sig. Stäng av när hon somnat. Vad tror du om det?

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Ja, just det ja! Har inte tänkt på det här med sömnmängden o att det ändras nu igen! Ska jag flytta fram den sista luren till fyra o köra 20 min då eller vad blir bäst? Det har ju ett bra tag varit så att hon inte sovit mer än drygt 20 min heller, eftersom det tagit 10 min innan hon somnat o sen har hon vaknat tidigare o tidigare på den luren. Men vilken tid ska jag lägga 20 min på?
När är det sen dags för en sovning/dag? Hur gör jag då med schemat? När ska hon sova långlur då?

Jaha, ni ramsar direkt vid minsta pip. Det har inte vi gjort, vi har mer väntat tills det "behövts", dvs när hon börjat låta irriterad. Sen är det ju vårt dåliga samvete.... :oops: Hon har ännu inte fått eget rum. Hon sover i vårt sovrum än, men innan helgerna är slut så ska hon ha eget rum. Måste måla om lite o pyssla först bara. Det som har känts dumt med klocka är oxå att jag gärna ser att sonen sover tills han vaknar, ibland sover han till åtta o det känns som att det behövs. Han slutade sova på dagen väldigt tidigt, ungefär när Signe kom, o sen dess har vi inte väckt honom vid sju som är hans egentliga schema. :oops: Fast det har ju funkat jättebra, han krånglar aldrig vid läggning, för den ruckar vi inte på, han läggs vid sju. Om jag har en väckarklocka till Signe så kommer han oxå att vakna av den, för de har rum bredvid varandra. Hmmm, ska klura på det ytterligare.

Ska även prova med musik, fast har ingen klassisk musik, men det mesta går väl bra, eller? Kanske inte ska vara nån som sjunger... Undrar vad Wille kommer tycka om musik??? Känns lite hemskt att slå på musik så man inte hör henne, men det funkar, antar jag.

TUSEN TUSEN TACK!
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

Jag skulle lägga 20-minutaren runt 15.30 så att det sedan blir runt 3 tim vakentid innan natten. De flesta byter till en lur runt året, andra något tidigare/senare. Du kommer märka när Signe är redo. Då börjar ofta insomningen att strula på dagslurarna eller natten eller så sover hon inte alls någon lur. Du kommer som sagt var att märka det. När du inför en lur är det bra att lägga den så det blir jämt fördelat med vakentid fm/em. Kanske 12.30-14? Ja, du har ju god tid på dig att klura på det :wink:

Detta med att ramsa i vargtimmen vid första pip gjorde vi en begränsad tid för att få bukt på uppvaken. Sedan backade vi och om han vid senare tillfälle vaknade tidigt så fick han klara det själv. Han visste ju då att morgonen är först när klockan ringer. Om han sedan vill ligga och snacka och filosofera lite innan morgon, ja det är upp till honom :wink:

Fundera vidare på detta med musik och klocka, det måste ju kännas bra för er.

/Elle
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Lite snabb fråga bara, (orutinerad fråga oxå, känner jag) om jag nu ändrar till 20 min lur, ska jag då räkna 20 min från när hon somnar eller från tiden när hon skulle somnat? Ska testa redan imorgon (idag är jag helt barnlös för pappan har tagit dem med till farfar så jag tänker inte styra nåt just idag)!

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Så här gjorde vi med 20-minutaren: Den fick han oftast ute i vagnen, bara lade ner ryggstödet, täckte för sufletten och gav förutsättningarna för en 20-minutare. Ibland blev det bara 5 minuter och ibland 20 minuter. Jag lade honom kanske fem minuter innan utsatt tid på schemat och klockade sedan när han somnade.

Å du, testa inte utan BESTÄM och GENOMFÖR :wink:

/Elle
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Haha, jag ska inte "testa"; NU KÖR JAG! Sitter nu o lyssnar på hennes kvällsgråt o kan inte annat än att tänka att det är för att hon sover för mycket på dagen, lillfisa!!!

Ja, det där låter ju ypperligt, men hon blir ju jätteledsen när vi lägger henne i vagnen. Vi är redigt fast i vagningsträsket så som det känns just nu så kan jag nog inte lägga ner ryggstödet bara o låta henne somna, hon blir nog rätt irriterad då. Men som jag tolkar dig så ska jag klocka insomning o sen låta det gå 20 min?!

Hur skulle Signe vara utan dig?!?! Vilken hjältinna du varit i allt det här, du som nyss fått en liten skrutt till oxå! :D

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

maernsp skrev: Ja, det där låter ju ypperligt, men hon blir ju jätteledsen när vi lägger henne i vagnen. Vi är redigt fast i vagningsträsket så som det känns just nu så kan jag nog inte lägga ner ryggstödet bara o låta henne somna, hon blir nog rätt irriterad då. Men som jag tolkar dig så ska jag klocka insomning o sen låta det gå 20 min?!
Jag gav alltid 20-minutaren på promenad ute, det passade oss ypperligt och jag slapp vagning o dyl för en så kort lur. Ja, klocka när hon somnar och låt henne sova 20 min men ha samtidigt koll så det inte drar ut för mkt på tiden och vakentiden till natten blir för kort. Isf ger du henne bara 5 min den dagen.
maernsp skrev: Hur skulle Signe vara utan dig?!?! Vilken hjältinna du varit i allt det här, du som nyss fått en liten skrutt till oxå! :D
:heart: :heart:

Kram Elle
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Den tiden det är dags för sovning så är det inte ute-tid för oss så det är ju lite tokigt. Vi får stå där o dra o nu när vi kört på några dagar så är det ingen skillnad ändå. Hon gråter ändå minst tio min vid em-luren, varför undrar jag? Hon har ju nästintill alltid (ej när hon var bebis, förstås, innan schema-tiden alltså) sovit den tiden o vi gör på exakt samma sätt varje gång, men ändå denna gråt!!! Jättetrist!

Det här med musik har vi fortfarande inte provat, känns som att det kan störa storebror en hel del, som ju trots gråten från lillasyster somnar som en klocka vid sju :heart: :heart: :heart:
Hela familjen engagerade sig i att få henne att skratta idag, men hon skrattar inte! Helt otrolig tjej! Vi kittlar, leker tittut, busar med prassliga duschdraperiet - NOTHING! Eller ja, hon är glad iallafall, men inget skratt. Ärligt talat så har vi inget trix som vi kan ta till som vi vet att hon skrattar åt, hon är helt enkelt inte sån. När vi kittlar verkar hon t ex mest tycka att det är obehagligt.

Sen är det minst tio min gråt vid läggning oxå, slår aldrig fel. Hon vaknar ju även fortfarande på nätterna o det krävs ibland några ramsor innan hon ger sig. När ska det här falla på plats??? Nu är det ju ändå fyra månader sen vi kurade o poletten borde ju trilla ner snart... eller?!?!

Ja, tips emottages ÅTERIGEN tacksamt. Vilken evighetstråd det här blir, snart blir jag väl utslängd?!?! :?

MVH
Marita Eriksson
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag tror att det är skrattet till go natten som spökar, slarvar jag med det som kommer det kinkigare tider som ett brev på posten...eller nu vet jag inte har inte "slarvat" på väldigt länge. I början tyckte jag att nu kan vi det här och började slarva, och läggningarna blev kinkiga..alla lurar- dag som natt...men efter ett par dagar med ordetligt skratt och bus så var alla läggningar lugna igen..

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Jag har väl haft på känn att det är det som är fel o vi försöker verkligen att få henne att skratta, men hon är inte så lättflirtad! Vi får kämpa hårdare helt enkelt.

Är det nå tok med läggningsrutinen då? Vi sitter i Willes rum o läser bok, sen går vi till toa o tar på pyjamas o borstar tänder. Under tiden o lite efter så försöker vi busa o få henne skrattig, sen går vi in i sovrummet tillsammans med Wille, visar henne sängen, sen går vi tillbaka till dörren, Wille släcker lampan o därefter så lägger vi ner henne, puss o sen ramsa x4 ut. Ska vi bryta nån dålig vana där?
Vi börjar minst sagt bli lite frustrerade nu, hon har hållt på i 30 min just ikväll o är inte tyst än. NÅT GÖR VI FEL!!!

MVH
Marita Eriksson
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag tycker att denna långa kvällsrutin är som gjort för kvällsångest :?

Jag skulle nog börja med att byta om, tokbusa och skratta och skoja och gärna då i willes rum och sen flyger ni in i hennes rum (redan nersläckt) rakt ner i sängen och ut med ramsan. Punkt! :shock:

Läsa böcker är super bra, men kanske inte precis före läggning, för faktiskt ska dom inte varva ner utan snarare varva upp.

//Malin
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Tycker du att det är som gjort för kvällsångest!!! Ojdå, det var ju verkligen inte meningen. Har nu iallafall ikväll reviderat läggningsproceduren: vi läste i Willes rum som vanligt (han är väldigt fäst vid den stunden), sen in på toa o borsta tänder o pyjamas, under tiden en massa bus. Pappa lyckades få henne att skratta flera gånger. Sen gick vi in direkt till hennes rum, nedsläckt sen innan, o rätt ner i sängen, ramsa x4 ut. INGEN SOM HELST SKILLNAD! Heltrist blev ju det!

Nu börjar jag tvivla på vårt schema oxå. Är det kanske lite tokigt att ha längsta vakentiden på fm o sen ha kortaste vakentiden på em? Har tänkt på att hon nästan alltid är väldigt grinig från att hon vaknar efter em-luren (då hon verkligen är aptrött, man får verkligen VÄCKA henne, även fast man klockat 20 min) fram tills maten är på bordet. Det är ändå bara tre timmar sen senaste målet då, så då borde hon ju inte vara så jättehungrig, eller?

Schemat ser ut som följer:
07 go´morron o välling
10,30 lunch
11-12,30 sova
14 mosad banan
15,30-15,50 sova (beroende på när hon somnar, men aldrig mer än 20 min-lur)
17 äta middag med oss
18 gröt/välling
19 sova natt

Vad tycks o tänks???

MVH
Marita Eriksson
duggan

Inlägg av duggan »

Vi sitter i Willes rum o läser bok, sen går vi till toa o tar på pyjamas o borstar tänder. Under tiden o lite efter så försöker vi busa o få henne skrattig, sen går vi in i sovrummet tillsammans med Wille, visar henne sängen, sen går vi tillbaka till dörren, Wille släcker lampan o därefter så lägger vi ner henne, puss o sen ramsa x4 ut.
Det är just biten med att visa sängen som jag tänker på här.

Jag tycker att ditt schema ser fint ut, fördelen med ditt schema nu är att du kan behålla det när det är dags att byta till 1 lur, då puffar du fram långluren en halv eller en hel timme och sen behöver du inte ändra något annat, och det känns tryggt!

Gällande maten, visst öser du i henne så mycket det går, tills det inte går ner en bit till. Inte en halvbanan för att barn "brukar" det utan du skedar på tills det tar stopp om det så blir 2 bananer :shock: Men om du skulle flytta fram melliset till 13.30 och lägga middagen 16.30, skulle det kännas bättre då? Då får hon "ny" energi nästan direkt efter uppvak

//Malin
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Hur går det för er?

Kramar Elle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"