Tips inför kur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
catta

Tips inför kur

Inlägg av catta »

Hej!
Vill snart kura min tjej på 5,5 månader. Storebror som är 3år är kurad.

Sovplats
Idag sover Ella i egen säng i vårt rum. Måste vi ha skilda rum under kurningen, dvs bör hon eller vi flyttas ut, så vi inte ramsar från sängen eller stör henne? Vilket är bäst? :?

Schema
Så här ser det tänkta schemat ut. Förslag till förbättring?
07,30 väckning+frukost (amning)
9-10 sova vagn ute
11 lunch (mat)
12,30-14 sova
15-15,45 sova
16 mat (amning)
18 kvällsmat/nattslurk (gröt+amning)
19,30 sova natten 12 h

Tacksam för alla tips!! :P
Catharina
Felix nov 2004, Ella juni 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Catta! :D

Ja, eget rum är absolut bäst. Nödvändigt är i alla fall en egen vrå så att hon inte ser er. Helst ramsa utanför ett eget rum alltså...

Schemakommentarer:

Naturliga sovpass är 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim. Kanske vill du göra om så att du får till detta? Vissa märker inte av skarvar alls trots att dom kör t ex 60-minuterslurar, men måååånga gör det. Kanske dumt att kura med ett sånt schema?

Dessutom: Bara en timma vakentid mellan lur 2 och 3 tror jag är för lite.

Jag kör 11-timmarsnatt för jag tycker dagslurarna är lättare att sätta då. Men någon annan kan säkert tipsa om sitt schema utifrån 12-timmarsnatt.

Vid 5-6 månader hade vi:
6:30 morgon
8-9:30 sova 1,5
12-13:30 sova 1,5
16-16:45 sova 45 min
19:15 sova natt 11 tim och 15 min :wink:

Vid ca 6,5 månad gick jag över till 2 lurar enligt följande:
6 morgon
8-10 sova 2
13:30-15 sova 1,5
19 sova natt 11

Båda har fungerat jättebra för oss.

Det viktiga är att ni funderar ordentligt så att schemat verkligen fungerar för er och ha gärna lite tankar på framtiden också så man slipper lägga om allt totalt när sömnen ska kortas.

/Tinis

/Tinis
catta

Råd inför kuren...?

Inlägg av catta »

Tack Tinis för tips ang schemat :D . Hon sover ofta en timme vid 9-10, så den provar jag att behålla. I övrigt är planen:
7 morgon
9-10 sova
11 lunch
12.30-14 sova
16.15-16.35 sova 20-minuter
18 gröt
19.30 sova

Låter det ok?

Ungefär så har hon sovit idag, och somnade då alldeles själv (dvs utan påbörjad kur). Vid 17.30 gnuggade hon ögonen, men vi höll henne aktiverad och vaken tills det var läggdags.

Idag har hon ovanan att vakna vid 22-tiden och får mat då. På BVCs inrådan försöker vi proppa i henne ersättning då, men utan större framgång (dvs inga större mängder). Är det någon idé att proppa i henne välling då, eller ska alla nattmål radikalt bort iom att kuren börjar?
catta

byta rubrik?

Inlägg av catta »

PS Tinis!
Jag har förstått att det är bäst att hålla sig till en och samma tråd med alla sina frågor.

Hur byter man rubrik? Det ska vara en fråga (Tips inför kuren?). Nu ser det ut som om inlägget innehåller handfasta tips. Vet du hur man gör?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Tyvärr går det inte att byta rubrik, men det gör ingenting vi fortsätter i denna!

Om du kapar första luren till 45 min så får du väcka i en skarv och jag tror inte hon lider nämnvärt av det, men der blir lättare för henne att lära sig tiden då! Långluren skulle du kunna länga till 2 timmar och em luren till 45 min. För lillan ska ännu ha 15 timmar sömn per dygn.

Alltså ett schema med 11,5h+45+2+45, men du kan även välja att ha 12h+45+2+20 om det känns bättre.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
catta

Inlägg av catta »

Hej!
Nu blev det svårt, men jag får ta en titt till på schemat.

Välling till kvällen (se ovan), någon kommentar?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ingen välling 22! Den ger du till natten. bort med alla nattmål direkt, de behövs inte! :D
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Catta!

Välkommen till Forumet :D om jag inte sagt det förut :wink:

Vad bra att ni beslutat att ta tag i dottern sömn. Skissa ytterligare på schemat så det känns klockrent innan ni påbörjar kuren. Det är viktigt att det täcker dotterns behov men också att det passar ert familjeliv. Ett schema ska underlätta, inte vara ett hinder.

Dottern behöver inte ha någon mat på natten. Se till att mata så mycket det bara går ner vid varje måltid och avsluta med en nattslurk strax innan läggdags så klarar dottern hela natten utan mat. No problems! Det kan ta ett par dagar innan poletten trillar ner hos dottern, att på dagen äter man och på natten sover man, men om ni genomför detta med en självklar ATTITYD så kommer dotter att köpa det.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Catta!

Du har fått så bra svar... har inget att tillägga! Men vill bara skicka lite pepp och attitydförstärkning!

Spika ett schema
Bort med alla tankar på mat efter läggning

Och kör!!! :D

Kram Tinis
catta

Inlägg av catta »

Tack för allt stöd!!! :P
Ella somnar själv ibland på kvällen. Det är att sova vidare och inte äta på natten som hon har svårt med. Somnar om gör hon när hon är nöjd. Det ska bli intressant hur hon ser på de nya rutinerna. :lol:

Några frågor innan vi kör:

Klassisik musik på hög volym och dammsugning; det gäller väl bara vid själva läggningen? Resten av natten ska det vara tyst, eller hur?

Ikväll gäller det - håll tummarna!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan1

Fastnar barnet i någon form av klagan kan klassisk musik på HÖG volym vara suverän att brytan klagan med! Men nu första natten är det buff vid första pip som gäller! :wink:

Lycka till!

//Malin
catta

Inlägg av catta »

Gomorron!
Strax är det morgon även för lilla fröken. Natten har sett ut som följer:

19.30 lägger E med några buffningar. Somnar chockad och jättetrött inom 1-2 minuter. Har proppat henne med mat hela dagen och varit på babysim.
22.50-00.30 Buffar, ramsar och har hög musik på. Blöjbyte. Häftigt när jag märker att ramsan TAR.
3.03-3.12 Snabbt besked, somnar om.
4.11-4.29 Vaknar och smaskar. Blöjbyte i sängen.
5.44-5.51 Vaknar när mannen går upp (hmprh!). Först nöjd (?) och smågnyr. Blir arg när jag buffar.
6.00-6.02 Besked.
6.22-6.24 Vaken, gnyr/pratar. Besked.
6.30-6.42 Vaken, gnyr/pratar. Besked.

Funderingar: när hon vaknar så här på morgonkvisten och gnyr/småpratar känner jag mig osäker. Ska jag ändå gå in och ge besked, eller nöja med ramsan utanför? Jag har gått in och buffat en gnyende tjej, och orsakat en mer skrikande :cry: . HJÄLP!

Ska bli kul att snart väcka henne med morgonshowen. :P

En trött, men tålmodig mamma. Även om jag inte sovit speciellt mycket, så kan det inte bli värre än innan.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Bra jobbat inatt! :lol:

Första natten är det buff vid först pip som gäller med hädan efter backar du mer och mer, och imorgon natt tror jag att en pangramsa kan vara på sin plats. Det är som du säger, oftast blir det faktiskt värre när man går in på morgon kvisten!

//Malin
catta

Inlägg av catta »

Hej igen!
Dag 1 var hon oerhöööört trött på fm. Vi kämpade på med att hålla henne vaken. Det var heller inte roligt att vakna efter lurarna tyckte hon. Kvällsaptiten var dålig.

Natt nr 2 kändes lite lugnare än natt 1, det var som att hon kunde somna själv lite lugnare och hade inte så långt skrik. Försökte begränsa trafiken och gick bara in 2-3 ggr. Dock missade jag en bajsblöja på morgonen pga detta: hon var missnöjd rätt länge (4.30-5.30) . Det kändes lite surt efteråt.

Natt 2 såg ut så här:
19.30 Läggning med ett buffset - somnar direkt
21.10 Ramsa
23.00 ramsa, nöjd därpå
23.05 gnyr, somnar själv
00.50 Besked (1 buffset), ramsa
4.30-4.55 Ramsa, besked. Ligger och gnyr missnöjt, ramsar
5.10-5.30 Gnyr missnöjt, ramsar och slutligen klassisk musik till vilken hon somnar
6.50 vaknar till, men somnar om själv
7.30 Väckning till morgonshowen

Dag 2
Oerhört trött på fm även idag. Kämpar med rockmusik och hög falsksång :twisted: i bilen men inte ens det räckte till :cry: .Väckte henne och tryckte i lite mat när vi kom hem så hon kunde somna om på planerad tid. Inte roligt att bli väckt när det var dags.
Lite smågnällig under dagen, liksom igår.

Trött på kvällen, så det går inte ned så mycket gröt. Nu är storebror hemma igen efter ett par nätter hos farmor. Han hjälper till att underhålla så hon kan hålla sig vaken på kvällen. En hoppgunga gör också sitt till.

Strategi inför natt 3:
Endast ramsa, ingen trafik. Fråga: hur ska jag upptäcka ev bajsblöja eller om hon ligger och fryser utan täcke och strumpor i rummet? Det är rätt svalt därinne. När är bästa tiden för att gå in och se efter?

Hoppfull!
catta

Inlägg av catta »

Fråga :?: : ska jag ramsa direkt vid pip nu tredje natten, eller är det idé att lyssna först hur det låter?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"