Somna själv, mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej

TorsMamma: Det här som du quotat har jag helt missat! Det känner jag absolut igen mig i, vi har ju fastnat i det här. Jag tänker ju inte på att hon ska känna av mig o därigenom gråta för att jag är orolig för att hon ska göra det, men det är ju säkert så. Nu ska jag göra uppvaknandet ännu gladare!
:arrow: Fast det är en sak som jag inte riktigt förstår: Man ska ju ut ur rummet o sen göra en massa ljud, typ musik (funkar det om jag trallar på själv, eller ska jag riva fram nån stereo som jag kan spela musik på? Jag inser ju att jag inte ska sjunga nån sång med text, men om jag trallar på för mig själv liksom, funkar det?) men ska man då inte ramsa alls, även om det tar 30 min innan hon somnar? Hur ska jag då kunna bekräftelseramsa om jag inte hör när hon somnar?
Tusen tack för din pepping! Du anar inte hur mycket jag uppskattar det här! :heart:

Cissii: Hmmm, intressant tips du kommer med! Ska absolut prova, för hon kanske känner av mig o mina tankar, den lilla tankeläsaren!
Det är lite olika hur hon gör när vi lägger ner henne.... nu när jag skriver det här så inser jag att vi inte gör nån solfjäder utan lägger ner henne o sen ramsar oss ut, men det kanske inte spelar nån roll?!?! Vissa kvällar så börjar hon gråta redan under ramsan ut o vissa kvällar så ligger hon o skruvar o gruffar lite o sen drar hon igång sirenen.
:arrow: Jag känner att jag har lite svårt att bedöma när hon ligger o gruffar, ska jag ramsa eller inte? Ska man ramsa ENDAST när hon gråter o är otröstlig o däremellen ska man backa? (Vilka nybörjarfrågor, känner jag nu! Läskigt att jag inte har bättre koll än såhär!)
Tusen tack du oxå, det är så skönt att få lite frågor tillbaka för då tänker man verkligen igenom HUR MAN GÖR! :heart:

MVH
Marita Eriksson
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328, kurad aug -07
cissii

Inlägg av cissii »

Jag känner att jag har lite svårt att bedöma när hon ligger o gruffar, ska jag ramsa eller inte?
Nej ingen ramsa då, då får du ha is i magen och avvakta. Men kanske husljud och nått viktigt du kan göra, så inte öronen fladdrar för mycket.

Ang solfjädern. Så ska man ju ligga ner och vara lugn innan man har möjlighet att somna. Är hon inte det när ni lägger ner henne, så kanske en stadig solfjäder skulle kunna visa henne hur man gör? Men ligger hon fint och tyst ner när du stoppar om så är det ju inget som behövs.

Du skrev om musik oxå, hemma hos mig har vi alltid musik på (plus tv och radio i köket med haha) och jag sjunger och trallar och babblar järnet alltid, för att dämpa min överkoncentration. Så musik kan jag verkligen rekommendera. För din skull med.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Ja, saker börjar nog falla på plats nu! Jag känner mig riktigt optimistisk efter en läggning utan gråt igår. Siktar på likadan ikväll!!! :D

Nu har jag däremot en fundering kring schemaändring. Hon behöver nog inte tre lurar längre, vi har haft lite styrigt under lurarna nu o jag ska nog försöka dra ner till två lurar o samtidigt korta av så hon sover 14,5 h som stämmer överens med sju-åttamånaders. Hon blir ju sju månader 28 okt, dvs till veckan.
:arrow: Hur gör jag rent praktiskt? Min önskan vore en lur typ vid nio-tio o sen en typ vid två, men hur långa ska de vara då? Om man skulle byta till sånt här så skulle det ju bli en JÄTTEförändring för henne, ska man bara kasta om allt en dag, eller ska man flytta lite pö om pö?
Schemat idag är som följer:
07 gomorron o amning+välling
09-09,45 sova
10,30 äta mat
12-13,30 sova
14 välling
15,30-16,15 sova
17 gröt
18 välling
19 sova natt

:arrow: Hur ska nya schemat se ut om jag ska få det till två lurar? Har ett par tider som är viktiga i vår vardag, jag lämnar på dagis 08,45 o hämtar 13,45.

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Bra jobbat med läggningarna :thumbsup:

Du bestämmer en morgon när nya schemat skall börja gälla. Då får du hålla vaken på gamla lurtiden med alla trix. Kanske lite extra social delaktighet eller en muta är aldrig fel :wink: Ge sedan schemat att par dagar att sätta sig och ha det då lugnt omkring er så dottern får chans att sätta de nya lurtiderna.

Här är ett förslag från mig:

7.00 Frukost
10.00-10.45 Sova 45 min
11.00 Lunch
14.15 Välling
14.30-16.00 Sova 1,5 tim
17.00 Gröt
18.00 Välling
19.00 Godnatt

Detta ger 14 tim 15 min sömn och då kan du ju utnyttja marginalkvart på långluren när du tycker det behövs.

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

OK, va bra att du tipsar om schema! Man ska alltså lägga den långa sovningen på em? Jag tänkte mig den på fm, eftersom hon är lättast att få att somna på fm-luren idag. Em-luren är den som krånglar mest. Blir hon inte svårsövd på natten om hon sover en sån lång lur relativt nära inpå nattsovningen?

Jag ska tänka igenom schemat mer, fast som jag känner nu så passar det bra! Sen bestämmer jag en dag o kör bara.

Tack!
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Långluren lägger du precis där den passar er bäst! Du känner ju dottern bäst och vet vad som passar henne. Huvudsaken att hon får sina behov tillfredsställda :D

/Elle
maernsp

Inlägg av maernsp »

MEN DU, VILKET SNABBT SVAR!

Ska fundera lite till på när jag ska lägga långluren, men det påverkar alltså inte nattsömnen att hon sover så länge så sent på em?

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

:lol: Jag hänger här på Forumet mycket nu för det är sååå långsamt att vänta på att bebisen ska komma ut :wink:

Angående om lur med slut kl 16 stör nattsömnen är olika från barn. Det blir ju 3 h vakentid innan natt. Men om du är osäker så lägg en längre på fm och kortare em.

Här är ett annat förslag, fördelen med detta är att långluren mitt på dagen kan du ha kvar ända till det är dags att sluta sova(med lite förskjutning åt ngt håll):
:arrow: 11.00-13.00 Lur 2 tim 15.30-15.50 Lur 20 min

/Elle
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Ja, det måste vara enormt frustrerande att vänta på "leverans". Själv vet jag ju inget om det där, för jag har ju en igångsättning som slutade med snitt o ett planerat snitt i mitt bagage. Men jag kan tänka mig...

Förslaget med tvåtimmarslur lät ju oxå himla bra, men hon har aldrig varit nån långsovare. När hon var liten spädis o sov hursomhelst så har hon aldrig sovit så länge som två timmar. Wille var inte heller så.

Hur skulle du lägga schemat om du ville ha 1,5h-luren på fm, hon ska ju äta där vid elvasnåret oxå? Ska jag lägga luren innan, dvs 9,30-11, eller ska jag lägga ätningen vid 10,30 o luren 11-12,30? Vilket är bäst tror du? Sen ska jag lägga en 45-are nån gång på em.

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

Hur dags du lägger luren på fm beror ju på hur länge du tror hon fixar att vara vaken på fm utan att bli övertrött. Om hon fixar ca 4 tim så är ju 11-12.30 och en em lur vid ex 15.30.

/Elle
Kain

Hej.

Inlägg av Kain »

Màste sàga att jag har suttit hàr och làst dom hàr sidorna och màste tacka fòr superintressant làsning.Jag har just klarat av min 5:te kurnatt och jag àr sàààà imponerad att det funkar.Klart att jag har smà problem ,men inget som jag inte ser gàr att lòsa med tiden.Och just alla dessa fràgor som Marita stàller ,àr vad jag oxà undrar och jag har svaren hàr.Helt suverànt!!! :D

Har bara en liten fràga angàende SHN boken.Finns den utgiven pà andra spràk??Sòker med spansk òversàttning.Jag har ju sà klart lite svàrt att òversàtta allt till min man,dà han fòrstàss inte àr sà involverad i nattningen.Âven om han ser resultat och àr sà klart oxà impad. 8)
Tack ialla fall fòr ett otroligt bra forum.
Karin.
Mamma till vardens sotaste Elvis. 20070216
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Karin!

Vad bra att du kan inspireras och finna svar i andra trådar :D

SHN-boken finns översatt till danska och norska. Tyska och italienska översättningen är under arbete. Om han kan engelska så kan du via första sidan på Föräldraforum, högst upp i högra hörnet hitta den engelska flaggan. Klicka på den så finner du delar av SHN-filosofin översatt.

Lycka till!
/Elle
Kain

Inlägg av Kain »

Hej Elle.

Vad snabbt svarat.Jag ska genast kolla upp det.Engelska kan han ju sà nu ska han fà làsa.
Tack snàlla.
Karin.
Mamma till vardens sotaste Elvis. 20070216
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Karin: Va kul att du hittat svar på dina frågor här oxå! Själv känner jag mig som en hispig tjatfia som ställer en massa mer eller mindre märkliga frågor hela tiden. Skönt att höra att det finns andra som oxå kan ha nytta av de här eviga frågorna! Nu känner jag mig inte lika hispig! :D :heart: Tack! :heart: Hoppas du får tag i SHN-boken på nåt sätt. Alla borde få ta del av det här, det funkar verkligen o det är helt otroligt vad man lär sig saker om sig själv på den här resan.

Elle: Ska det aldrig bli din tur?!?! :) Fast jag är dig evigt tacksam för att du finns här o hjälper mig!
Jag är lite osäker på det här med schemat. Är osäker på om hon verkligen klarar att vara vaken till elva på fm, fast jag har ju aldrig provat, så jag vet ju inte. Fast hon är himla trött på fm-luren o somnar fortast då av alla lurar.
En tanke, kan man inte ge henne nåt litet mellanmål (har ingen aning om vad) typ vid nio för att sen lägga henne vid tio o så får hon sova 10-11,30 o sen äta lunch? Fast då blir ju hela dagen konstig med tiderna, inser jag nu... Hmm, inte så genomtänkt kanske. Vad tycker du, ska jag chansa på att hon orkar eller ska jag hellre lägga 1,5 h-luren på em? Det som kan bli tok är ju även maten som ska i där vid halv elva-snåret. Hon är ju inte så förtjust i mat nu, så det kanske inte blir bättre av att hon då troligtvis är suuuupertrött.
Tips emottages som vanligt tacksamt!!! :)

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

TACK Marita :heart:

Varför inte lägga luren 9.30-11.00 och äta efteråt. Hon klarar att vänta på lunch 4 timmar om du ger rejäl frukost och dessutom kanske aptiten ökar med en liten längre paus mellan målen. Em-luren kan du ju ta kanske 14.45-15.30. Vad tycker du om det?

/Elle
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"