Andningslarm till 6 månaders bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Trollmor

Andningslarm till 6 månaders bebis

Inlägg av Trollmor »

Lite funderingar från en blivande SHN kurare. Jag håller på att lusläsa SHN boken och funderar över hur vi ska göra med vår lille kille då det gäller andningslarm och sova på mage.
Han är "småkurad" :) och sover nu på sidan (sover jättebra, men är ändå sugen på att prova fullt ut.) och vi har INTE larm, vilket börjar kännas lite olustigt ju mer jag funderar på det. Jag känner mig också RÄDD för att lägga honom på mage. Men kanske skulle det vara tryggare att ha larm och låta honom ligga på mage än att vara utan larm och fortsätta låta honom sova på sidan? Han är ju 6 månader, är det lite överkurs att köpa larm nu? En del verkar ju ta bort det vid 7 -9 mån åldern. Men ska man inte ha det tills de är 1 år? Då är det ju 6 mån kvar...

Vad säger ni som har lite erfarenhet?
Vad rekommenderar ni för larm ni som har provat?

En höst kram till alla.
Mamma till 2 trollungar födda 04 och 07
Trollmor

Fel forum

Inlägg av Trollmor »

Äh, jag är lite nybörjare här.
Tänkte inte på att välja forum.
Ska se om jag får det till rätt ställe. :oops: :lol:
Mamma till 2 trollungar födda 04 och 07
Lollo0058

Inlägg av Lollo0058 »

Jag hyrde ett larm till min stora kille. Det kan man göra på http://www.technomedica.se/. Grejen är att det på ngra månader ändå blir lika dyrt som att köpa ett vilket du kan göra på http://www.babysense.se/. Har för mig att jag betalade 350 kr /mån när jag hyrde och att jag för ett helt nytt betalade ca 1200 kr. Babysense är ett jätte bra och enkelt larm.

Lycka till med kurningen!
Pojke :heart: född 2005-09 (kurad vid 4 mån)
Flicka :heart: född 2007-10 (sm från start)
Flicka :heart: född 2012-05 (sm från start, kurad vid 6 mån)
Jejje

Inlägg av Jejje »

Jag trodde att risken för psd var så gott som obefintlig efter 3 månader..
I vilket fall som helst (som jag skrivit i ett tidigare inlägg) undrar jag varför alla är så förtvivlat rädda för att lägga sina barn på mage, men aldrig tvekar att åka bil med dem eller bära dem nedför en trappa... Barnen riskerar ju dessutom att få andningsuppehåll även på rygg (även om någon begränsad forskning tycks ha visat att risken är mindre då). Jag tror alla mammor skulle må bra av att OROA SIG MINDRE och NJUTA MER.
Mamma med flerbarnstillägg (på magen) :-D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Njae, skall vi vara riktigt petiga och gå på statistiken så dör faktiskt de flesta mellan 2-4 mån. Efter 4 mån avtar det...

MEN, ingen vad ví vet har någonsin dött MED påslaget larm. Finns inget rapporterat vad vi vet. :wink:

AW och de flesta här, rekommenderar larm till 1 år. Jag tog bort mitt vid 10 mån vill jag minnas.

Min attityd är: larm oavsett läge, mage, rygg eller sidan! Så är det! :wink:

:idea: Finns även www.andningslarm.se de hyr också ut.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Eller köp begagnat! Jag tycker att ni ska ha ett.

Kram Lua. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Lua skrev:Eller köp begagnat! Jag tycker att ni ska ha ett.

Kram Lua. :heart:
Ja men just det!! Jag har ju fortfarande kvar mitt eminenta larm :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 757#113757
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"