Somna själv, mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det går ju toppen för er! Även om du inte ser skogen för alla trän! :wink: :D :thumbsup:
maernsp skrev: Nu de senaste nätterna har varit bra (lite struligt vid 06 på morgonen, hon vaknar, somnar oftast om, men inte alltid, vi tar aldrig upp henne före marginalkvarten) men det som krånglar är ju läggningarna. Det tar 10-20 minuter innan hon somnar o det känns heltrist.
:arrow: Hur länge ska det vara så? Vi är nu på natt elva totalt, dvs sista natten i uppföljningsveckan, om jag räknat rätt.
Är hon ledsen? I så fall lägg ner ÄNNU mer krut på skrattet till godnattet! Det gör underverk på ett par tre kvällar. Hon ska gapskratta och busa i minst tio minuter!
:arrow: Hon är även svår att få i mat, hon kärvar med gröten o hon är inte speciellt intresserad av amningen heller, äter ca 10 min MAX o sen är det bra. Försöker med morot, palsternacka o katrinplommonpuré, men inget är nåt hon nappar på. Hon kniper ihop munnen o jag vet inte om jag ska "tvinga" upp munnen med skeden (alltså inte med våld naturligtvis, men om jag håller skeden där tillräckligt länge så kan jag kila in skeden efter ett tag), eller om jag isåfall skrämmer henne med det? Banan har vi provat oxå o det går lite bättre, men det är ju stoppande så jag vill inte ge det så mycket heller. Har även provat tillägg o hon åt 60 ml igår o 120 ml idag, men det är inget som verkar sådär kanonbra från hennes sida.
Vi hade också lite trassel när Ed var fem månader, han ammade jättekort tyckte jag som trugade tills han var arg... Det gav sig när jag litade på att han visste vad han gjorde. De blir snabbare och bättre på att äta och du kan vara lugn i att hon äter det hon ska. Truga inte för hårt med maten. Erbjud varje dag, och snart kommer hon att tycka att det är toppen. Vissa är jättenyfikna på mat vid 3,5 månad och andra är riktigt tröga i starten. Så är det bara... Päronpuré brukar vara poppis och är snällt mot hårda magar. Gröten gav vi upp när han var halvåret... :roll:
:arrow: Sen har vi oxå problem med att hon alltid bajsar när vi ger henne mat. Känns helmärkligt, men så fort vi sitter o matar henne o hon har fått i sig nån sked så börjar hon jobba för att bajsa. Ska ju tillägga att hon fortfarande är väldigt hård i magen så hon har jättejobbigt när hon ska bajsa. Självklart förstår jag ju att man kanske inte vill käka precis då, men ska jag då avbryta måltiden o gå iväg o byta blöja? Det som blir lite tokigt nu då är att vi måste hjälpa henne genom att trycka upp benen mot magen så hon får ur sig bajset o det tar ganska lång stund o då tar ju matningen för lång tid om vi skulle återgå till det igen efteråt. Hur göra?
:lol: Jo, det finns tom ett fint ord för det- de har kort system de små rackarna. Jag avbröt och hjälpte honom, och så åt vi vidare sen.
:arrow: Sen läser man ju att barnet ska bli så glatt o nöjt när kuren är gjord, men så är det inte riktigt här. Hon är lite gnölig o missnöjd, mer nu än förut o då undrar jag vad vi gör fel?
Hon får chansen att vila nu. Då hinner hon känna hur trött hon har varit. Det kommer att ge sig helt snart.
:arrow: Jag undrar även hur vi ska få till det här med att äta samtidigt? Övriga familjen äter lunch vid 11,30-12 nånting o sen äter vi middag vid 16-16,30 ungefär. Ska jag flytta hennes tider så de stämmer med våra eller hur ska jag göra?
Det kan du göra på sikt. Vi har ett extra mellis på förmiddagen nu, så att han står sig till 11.30. Sen mellanmål klockan 14 och middag 17.
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Hur går det för er? Är såå nyfiken :wink:

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Ja, nu har vi alla blivit förkylda, INNAN storebror ens börjat på dagis, han börjar igen imorgon. Där ser man!

Vi hade ingen höjdarnatt inatt, för hon vaknade typ varannan timme o gnölade o hade det jobbigt med snuvan. Sen är hon generellt riktigt missnöjd på dagarna, inte som förut när hon var en glad o nöjd tjej. Känner inte igen henne riktigt, men hoppas vi kan skylla det på snuvan. Den kanske hon har känt av några dagar innan den bröt ut...

:arrow: Skrattet till go´nattet är lite tjorvigt, speciellt nu när hon varit sjuk, men vi gör så gott vi kan.

:arrow: Det här med maten är ju lite lurigt, vissa gånger äter hon bra men hon gråter o är irriterad hela tiden, o vissa gånger så vill hon inte alls äta. Ska prova med päronpuré. Det borde man kunna göra själv, va? Alltså ta ett päron o mosa fint, eller?
Hoppas att det gör susen för hennes hårda mage oxå, som det är nu så hjälper vi till med febertermometern (dvs hon bajsar när vi kollar febern).

:arrow: Kommer nog att göra om schemat, eller åtminstone måltiderna så de passar mer med oss sen. Fast hur ska jag göra då? Ska jag ändra redan nu eller ska jag avvakta lite?

Tusen tack för alla svar, känner mig som en gnällis, men jag tycker verkligen att det här är toppen, har ju en storebror som sover toppen (oftast), TUSEN TACK ANNA WAHLGREN o det här forumet inte minst! :heart: :heart: :heart:

MVH
Marita Eriksson
mamma till Wille 041217, kurad aug -05
o Signe 070328, kurad aug -07
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Nu skriver jag igen, har lite funderingar (som vanligt).

:arrow: Kan det vara så att hon får för lite mat? Hon är ju lite missnöjd o grinig, så jag kanske ska försöka proppa ännu mer, hon är alltså fem månader nu. Spelar det någon roll vad man ger henne, dvs kan man ge henne gröt ett par ggr/dag eller ska jag hellre utöka morot/palsternacka-målen som vi haft hittills? Hon äter ju hyfsat vissa gånger, men ibland sämre. (Har läst runt lite här på forumet o hittat trådar där tipset varit MER MAT, men jag trodde tidigare att det gällde mest mindre barn, men varför inte fem månaders?!?!)

:arrow: Hon har haft en kanon-natt, sovit i ett sträck från sju till halv sju, kanoners! Däremot har dagslurarna börjat krångla o jag står ju där FAST i vagningsträsket. Fm-luren fick jag vagna i 20 min innan hon somnade, 15 min vagning vid lunch-luren, sen vaknar hon till några gånger under luren så jag är där o vagnar lite lugnt så hon somnar om. Har ju läst att daglurarna börjar krångla ofta o då undrar jag hur länge det brukar hålla i sig? Ska jag köra nån sorts kur (för mig själv) för att komma loss ur vagningsträsket, eller ska jag avvakta tills dagslurarna sitter bättre, så att säga?

:arrow: Ska man busa o så när hon ska sova på dagen oxå? Har nog varit dålig på det oxå. :oops:

MVH
Marita Eriksson
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Marita!

Ursäkta att svaret dröjt, har haft fullt upp med packning inför resan.

Avvakta med att ändra hennes schema till allt sitter ordentligt. Hon måste ha chans att lära sig när och hur länge hon ska sova innan ni ruckar på något.
maernsp skrev: :arrow: Kan det vara så att hon får för lite mat? Hon är ju lite missnöjd o grinig, så jag kanske ska försöka proppa ännu mer, hon är alltså fem månader nu. Spelar det någon roll vad man ger henne, dvs kan man ge henne gröt ett par ggr/dag eller ska jag hellre utöka morot/palsternacka-målen som vi haft hittills? Hon äter ju hyfsat vissa gånger, men ibland sämre. (Har läst runt lite här på forumet o hittat trådar där tipset varit MER MAT, men jag trodde tidigare att det gällde mest mindre barn, men varför inte fem månaders?!?!)
Stoppa i henne så mycket mat det bara går. Mätt mage är A och O. Varför inte två grötmål per dag och två med puré plus nattslurk. Vad ger du då? Avsluta varje mål med katrinplommonpuré så magen får hjälp.
maernsp skrev: :arrow: Hon har haft en kanon-natt, sovit i ett sträck från sju till halv sju, kanoners! Däremot har dagslurarna börjat krångla o jag står ju där FAST i vagningsträsket. Fm-luren fick jag vagna i 20 min innan hon somnade, 15 min vagning vid lunch-luren, sen vaknar hon till några gånger under luren så jag är där o vagnar lite lugnt så hon somnar om. Har ju läst att daglurarna börjar krångla ofta o då undrar jag hur länge det brukar hålla i sig? Ska jag köra nån sorts kur (för mig själv) för att komma loss ur vagningsträsket, eller ska jag avvakta tills dagslurarna sitter bättre, så att säga?

:arrow: Ska man busa o så när hon ska sova på dagen oxå? Ha
r nog varit dålig på det oxå. :oops:
Ja, busa på dagen också. Sedan lägger du tillrätta, kort solfjäder, vagna kort som besked, skak i handtaget och bort med ramsan. Avvakta, avvakta och avvakta! Sysselsätt dig med annat så du släpper överkoncentrationen på henne. Om hon är arg, sur, förbannad, gnölar, ja, det är fullt tillåtet och det får hon ta hand om själv. Om hon blir ledsen ska hon ha en betryggande ramsa men först då! Kom ihåg bekräftelsen när hon är på väg att somna. För att hon ska kunna göra framsteg krävs det att du backar! Sova kan du inte göra åt henne endast ge henne förutsättningarna!

Fortsätt jobba på och krya på er!

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Ingen fara att det dröjt! Du har väl ett liv förutom AW-forumet!!! :)

Jag kommer absolut inte att ändra nåt schema än på ett bra tag, är fullt medveten om att schemat måste sitta först innan man kan ändra. Fast inför framtiden när jag ska ändra så flyttar man med hjälp av marginalkvartar, eller ska man bara göra rockaden?

:arrow: Har läst lite olika bud vad gäller matningstiden. På vissa ställen står det att matningen ska rymmas inom en halvtimme, men på vissa ställen står det en timme. Vad gäller?

:arrow: Kanske ska utöka till två grötmål per dag då... tycker inte hon att det blir enformigt??? (Insåg när jag skrivit färdigt att bröstmjölken inte är så himla varierad den heller :oops: ) När kan man utöka till att prova kött o fisk o sånt? Ska man då prova BARA kött eller ska man ha kvar typ morot o ta med kött oxå? Vi kör stenhårt med katrinplommon, men hon är inte så himla förtjust i det. Har köpt hem en laddning päron nu, så idag ska det provas rivet päron. :)

:arrow: Innan jag läste det här så läste jag Torsmammas inlägg där hon skriver om hur man kan förändra attityden o skjuta vargar (ligger under Späda barn o små). Nu inför fm-passet så bestämde jag mig för att inte vagna alls. Jag busade o sen la ner henne o ramsade mig bort. Hon grät ju förtvivlat förstås, för jag brukar ju vagna till sömns i princip. Jag sprang runt o sjöng så högt så grannarna måste tro att jag fått nå fel. Plockade med disken o slamrade hur högt som helst. Gick dit o ramsade tre gånger totalt. Hon somnade på ca tio min. Problemet var att jag slamrade så högt så jag hörde inte när hon tystnade så jag hann inte med nån bekräftelse, TOKIGT! Ska vara noggrannare med det på långluren som kommer om några timmar. Nu sover hon sött iallafall! :)

NU SKA VI BLI FRISKA!

Tusen tack för att du bryr dig!
Marita Eriksson
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat och tack för att du läste min lilla uppsats :oops: :lol: :heart:

Mitt favvo tips med päron är att jag skalade dem och delade på hälften gröpte ur kärnhuset med en sked och frös in i halvor. Tog fram på morgonen och tinade i kylen, serverade på em och då bara med sked.

Just päron blir lite åt gele hållet när man fryser dem och i somras serverade jag detta lite "halvtinat" som sorbe ungefär. Men nu tinar jag det helt i kylen. Då blir det lite juice runt om och päronet är supermjuk (något händer med dessa i frysen).

Provade göra samma med annan frukt typ, äpple, mango, persika osv men de blir mera "trådiga" och inte lika angenäma som päron. Så de åker ner i mixern med frusen banan och yoghurt till en "smoothie". :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Att det aldrig tar slut på frågor!!!

:arrow: Nu undrar jag om det här med dagslurarna... hon gråter sig till sömns VARJE gång. Jag ramsar vid behov, tycker mig ha attityden, men hon somnar liksom inte lugnt o nöjt utan ska gråta sig till sömns. Är noga med bekräftelseramsan, men upplever inte att det blir nå bättre. Det tar ca 10 min innan hon somnar (har även förekommit några rejäla bottennapp med 25 min insomningstid). Hur ska jag göra för att få bukt med det här? Har det någon betydelse att storebror :heart: är med o ramsar tillsammans med mig? Varför ska de gråta sig till sömns?

:arrow: Hur gör man med vargtimman? Nu har det ju gått ett par veckor sen kuren, men hon vaknar alltid vid 06 (+ - 30 min). Gör inget alls så länge hon inte är missnöjd, men när hon börjar gråta så ramsar vi. Som det är nu så väcker hon även storebror så han blir rätt trött om dagarna oxå.

Ska absolut prova tipset om att frysa in päron, har inte gjort det än. Måste de vara jättemogna eller kan man göra det om de är sådär hårda oxå?

Mvh
Marita Eriksson
maernsp

Inlägg av maernsp »

SÅÅÅÅ NÄRA ATT GE UPP NU!

Vilken skitdag vi har haft idag! Imorse vaknade hon vid 06,10 som vanligt, vi får inte till nåt omsomnande. Sen tog det 30 min av gråt innan hon somnade i vagnen, vilket ledde till att jag gav upp mitt försök att få henne att somna själv med enbart ramsa, känns som rent plågeri av både mig o henne.
Jag vagnade till lunch-luren, tog ca 10 min, därefter kom em-luren o toppade med 25 min vagning. Jag vet att jag inte vagnar som AW gör i filmen, så det är väl det som är felet med vagningen.
Ikväll var det ännu ilsknare gråt, riktigt förbannad var hon o det tog ca 20 min innan hon somnade, därefter ett par uppvak ganska kort efter, men sen dess sover hon. Försöker få henne att skratta, men det går inte. Hon har skrattat högt ca 5 ggr i sitt liv o det är åt storebror, men vi kan inte få henne att skratta. Känns som att hon märker att nåt är på g när vi ska busa henne glad innan sängen.

VAD GÖR VI FEL??? Hur ska vi kunna vända det här? Det känns som att allt bara går åt fel håll.

Kan inte nån skriva nåt bra o peppigt så jag inte lägger ner helt o hållet!!!
Marita Eriksson
Lua

Inlägg av Lua »

Pepp, pepp, pepp :D :heart: :!:

Men allvarligt talat: vad är det du tänker ge upp TILL, om du förstår vad jag menar. Äta och sova måste hon ju, liksom.

Kram Lua. :heart:
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Ja, ge upp till vaddå? Det kan man undra såhär idag när jag har en liiiiite bättre dag än sist. Det jag menade var väl att ge upp det här med scheman o återgå till att hon får styra vårt liv, men det är ju inget alternativ, det inser jag oxå!

Vi har fortfarande inte nån egentlig ordning på dagslurarna, jag vagnar, för jag klarar inte av att lyssna på henne när hon är så ledsen. Det känns som att hon var ett så glatt barn förut, men nu gråter hon vid vargtimman, hon gråter vid läggning, hon vaknar upp nån gång ibland under lurarna o det känns bara triiiiiist! Jag undrar vad jag/vi gör för fel??? Jag vet ju att dagslurarna kan krångla ett tag, men hur länge är det? Handlar det om veckor eller månader?

Imorse hade vi en katastrofal vargtimme. Hon vaknade vid femtiden o sen gnölade hon igång o sen skrek hon fullt ut. Ramsorna tog bara inte, hon blev bara argare när vi ramsade. Jag tog i för kung o fosterland för att överrösta henne, stackars storebror lyckades ändå sova igenom det mesta, men det gav ingen riktig effekt. Ramsan har känts bra hittills, jag tycker att jag har fått den att "ta", men det gjorde det verkligen inte imorse. Gick dit o solfjädrade, buffade o solfjädrade o ramsade mig bort (obs! hände bara en gång) till min säng, men det gav ingen som helst effekt. Hur ska man egentligen göra vid de här tidiga uppvaken? Jag har läst det här forumet hundra gånger, känns det som, men jag är osäker ändå på vad som gäller. (Skyller på amningshjärnan o minnet som inte är på topp :oops: )

Tack för att det finns folk som bryr sig om lilla oss här! :heart: :heart: :heart:
Marita Eriksson
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!:

Ni jobbar på skitbra :!: Det är nu ni lägger grunden till den livslånga goda sömnen. Rom byggdes inte på en dag men det står än, som en viss Anna W brukar säga!

Lite "felsökningsfrågor":

:?: Skrattet till godnattet?
:?: MAT?
:?: MÖRKT i rummet?
:?: Attityden av självklarhet?

Ramsan lever inte sitt eget liv utan det är du som ska få den att ta. Förstår du hur jag menar? Du ska inte ge dig med mindre än att den tar. Ramsan ska ha sista ordet.

maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Felsökningen börjar nu!

:arrow: Skrattet till go´nattet har vi förändrat lite nu. Hon är en svårflirtad tjej så vi har bestämt oss för att inte busa nåt i sovrummet innan läggning, då känns det som en förlängd läggning o den proceduren ska ju hållas kort. Därför kör vi allt race vi kan på toa, går hyfsat, men vi vuxna får henne inte att skratta lika mycket som när storebror håller på... Jobbar vidare där.

:arrow: Mat har jag funderat på förr, men hon verkar inte särskilt överhungrig när hon får mat... eller jag har åtminstone inte uppfattat det så. Hon ammas ju direkt vid sju därefter äter hon igen halv elva, morot/palsternacka/potatis (kanske ska börja med fisk o kött snart?), därefter ammas hon igen vid två, gröt vid fem, amning vid sex o sen läggs hon sju. Ser du nå tokigt?

:arrow: Kolmörkt har vi inte i vårt sovrum, det finns nån glipa vid fönstret längst bort från henne, i hennes hörn är det mörkt, fast inte kolmörkt. Ska försöka täta ännu mera.

:arrow: Det här med attityden... jag har själv tyckt att jag haft rätt attityd, men nu när det är såhär så undrar jag om jag har det eller inte?!?! Förstår du? Om jag har attityden men hon ändå gråter sig till sömns så måste det ju vara nå fel på min attityd, antar jag.

Jag överröstade henne flera gånger den där hemska vargtimmasmorgonen, men hon blev tvärilsken då. Fick henne iallafall att somna om imorse, men jag hann inte på att väcka henne ändå, för hon sover aldrig några långa stunder om hon somnar om då. Jag ramsade henne tyst o gjorde sen gomorron när klockan var typ tio i sju. Då hade hon alltså somnat om ett par gånger, men vaknat bara efter några minuter igen. Tokigt?

Tack för svar!!!
MVH
Marita Eriksson
cece

Inlägg av cece »

Hej!

Ang skrattet och svårflörtad så är mitt tips badet. Vi hoppar i badkaret allihopa (eller jag och två gossar, pappa kollar oftast på) och plaskar slut på oss, kör med båtar sprutar med sprutdjur och leker med bubblor. Alternativt busar vi järnet i vår dubbelsäng med kittling, lika ramsor, tittut. Ja lite sjuk är man väl :) På dagarnalurarna är jag dock inte lika kreativ...

Jag har läst lite selektivt, men ang mat så är det superenkelt att puréa frukt. Vår favvo är ett äpple, ett päron och en nektarin. Skala, dela och koka upp. Häll upp i mixerskålen och behåll vatten till ca hälften av fruktbitarna och mixa till önskad konsistens. Jag brukar använda lite olika frukter (kiwi, hallon, jordgubbar, äpplen, plommon, nektariner, persika) men alltid ha med ett päron för sötmans skull (och magens), det blir lätt lite för syrligt annars tycker jag. Vill man vara riktigt sofistikerad kan man prova med lite kanel eller vanilj också. Blir ju toppen till pannkakor.

Min lilla gosse (8 mån) är ingen matälskare han heller, men jag brukar fjäska till gröten med ngn god frukturé eller yoghurt. Han gillar dock min starka köttfärssås med mycket vitlök så man undrar ju, men han känner väl igen vitlökssmaken från b-mjölken :) Han gillar också helt otippat makaroner och ris, alltså opuréat till min förvåning. Kan ju vara värt att prova. Jag tror han har filosofin "kan själv" gällande maten och det han kan plocka med själv gillar han... Riskakor är en storfavorit också.

/cece
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :!: Vilka härliga tips du har fått från cece :D :!:

Några tankar från mig:
maernsp skrev:Hon är en svårflirtad tjej så vi har bestämt oss för att inte busa nåt i sovrummet innan läggning, då känns det som en förlängd läggning o den proceduren ska ju hållas kort.
Bra! Men gör verkligen ert yttersta. Och låt det ta tid, gärna 10 minuters riktig glädje. Och försök göra det roligt för er själva också, annars blir det lätt krystat och det känner de små liven av.

:idea: Maten ser bra ut, men det beror ju förstås på hur mycket hon får i sig. Jag skulle nog prova att lägga kvällsslurken 18.30 så att hon är proppis när hon ska sova. Får hon ordentligt av amningen, tror du? Annars kanske du skulle vända på matordningen så att du ger gröt/välling som nattslurk. Banan brukar också vara mättande.

maernsp skrev:Ska försöka täta ännu mera.
Bra :!: Försök få riktigt KOLSVART! Då är det lättare att somna om när man vaknar till lite.

:idea: Det behöver inte vara något fel på din attityd men det är alltid bra att rannsaka sig själv. Har det smugit sig in någon tycka-synd-om-känsla, kanske? För det känner de väldigt fort. Din känsla ska vara att du ger henne något mycket värdefullt och att du har fullt förtroende för hennes förmåga.

:idea: Om hon blir tvärilsken av ramsan under vargtimmen så var det förmodligen för att hon inte behövde någon ramsa utan tvärtom blev störd av den. Om man ger en pangramsa vid första pipet och sedan avvaktar, avvaktar, avvaktar så brukar en av två saker hända: antingen somnar de om när de gnölat en stund. De inser att det är natt och att inget roligt händer. Eller så förändras gnölet och man hör att den lilla behöver hjälp att lugna sig. Då sätter man in ramsan och då tar den.
maernsp skrev:Fick henne iallafall att somna om imorse, men jag hann inte på att väcka henne ändå, för hon sover aldrig några långa stunder om hon somnar om då. Jag ramsade henne tyst o gjorde sen gomorron när klockan var typ tio i sju. Då hade hon alltså somnat om ett par gånger, men vaknat bara efter några minuter igen. Tokigt?
Bra jobbat! Men jag tycker att det här luktar för lite mat, jag. Tryck verkligen i henne allt du kan under dagarna, vid varje mål. Glöm inte bort att göra STRÅLANDE GLAD godmorgon också - lika viktigt som skrattet-till-godnattet tycker jag. Det ska vara superkul både att lägga sig och att vakna.

Tankar och funderingar på det, kära ni :?:

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"