Tänk att bara kunna säga upp sig så där, utan att ha ett annat jobb, och få all tid i världen för sina barn? Eller starta ett företag? Och veta att familjen kan leva väl på en inkomst ett bra tag. Vilken småbarnsmamma skulle inte vilja göra det?
Men det kan bara ett litet fåtal göra i Sverige. Det har Ulrica och hennes partikamrater sett till.
Den friheten fick jag prova när jag följde med min man till USA. Jag blev hemmafru eftersom jag inte fick jobba. Men det märktes knappt i vår familjeekonomi eftersom barnfamiljer inte beskattas lika hårt som i Sverige.
Jag upptäckte att vanliga familjer kunde välja. Inte bara rika kunde leva på en lön. Många kvinnor sa upp sig när de fick barn och blev hemmafruar på obestämd tid. De ville ta ansvar för sina barn, de opt-out-ade, precis som Ulrica. De var heller inte oroliga för sin framtid. Tryggheten fanns hos människor i deras närhet, inte hos försäkringskassan. De litade på sina familjer. Precis som Ulrica litar på sin miljardär.
När vi kom hem från USA sade jag upp mig från mitt trygga, hyggligt betalda jobb som facklig jämställdhetsexpert. Precis som före detta fackpampen Ulrica ville jag ta ansvar för min familj och göra annat. Jag blev hemmafru – i 10 år. Jag kunde göra så eftersom vi hade tjänat så bra med pengar i USA att vi hade en rejäl sparad slant. Vi var inte miljardärer men vi hade den frihet som Ulrica nu har med sin Torsten.
Både Ulrica och jag kunde visa fingret åt den heliga svenska jämställdheten. Vi litade mer på våra män än på försäkringskasse-Sverige. Vilken känsla. Jag förstår hur det kändes i går vid presskonferensen, Ulrica. Jag kände likadant när jag sade upp mig. Free at last!
Men jag brände inte alla skepp. Min man betalade en journalistutbildning åt mig och på den vägen är det. I höstas debuterade jag som författare. Boken handlade om mitt liv som hemmafru…
Ulrica bränner heller inte alla skepp. Hon ska behålla det centrala maktuppdraget i partistyrelsen.
Kanske, kanske blir det sossarna som tar första steget mot en familjepolitik som erkänner familjen som ett skattesubjekt och låter oss göra rejäla avdrag för att vi försörjer och tar ansvar för våra barn. Precis som Ulrica och Torsten vill göra."
ELISE CLAESON
Elise Claeson är författare och fri skribent.
Expressen debatt 25 augusti 2007